HOME Electronics
SITE'S MAP Analogic Electronics

Electrònica Analògica.
Unitat 1.4. Amplificador Operacional.
1.4. Amplificadors operacionals

Els amplificadors operacionals són circuits integrats amb un funcionament intern basat en els amplificadors diferencials, per la qual cosa el primer que haurem de fer és estudiar aquests últims.

En la següent figura podreu veure un amplificador diferencial bàsic. Poden dir que és un amplificador de tensió amb un funcionament molt intuïtiu. Com podeu observar el circuit és totalment simètric, per la qual cosa es considera que els transistors i les resistències son idèntiques.

1.4.1.Amplificador diferencial.

Si tenim en compte que:

Vid = v1- v2 = Tensió d’entrada diferencial.

Vod = Tensió diferencial de sortida

Avd = Guany de tensió diferencial.

Si recordem que el guany de tensió era la relació entre la tensió de sortida i la d’entrada deduirem que:

Avd = Vod / Vid,   Vod = Avd Vid = Avd ( v1- v2 )

Si sabem que la tensió en mode comú “Vc” es la semisuma de les tensions d’entrada podrem dir que:

Entrada i sortida diferencial.

El guany compleix

Entrada asimètrica i sortida diferencial.

El guany compleix

Entrada diferencial i sortida asimètrica.

El guany compleix

Entrada i sortida asimètrica.

El guany compleix

Estudi en mode diferencial.

Quan estudiem l’amplificador treballant en mode diferencial podem fer-ho amb quatre possibilitats de connexió de l’entrada i la sortida. En aquest cas no es considera l’entrada en mode comú.

L’estudi de cada tipus de configuració l’haurem de fer utilitzant els paràmetres híbrids que hem vist anteriorment. cosa que no farem ara i només donarem el guany per cada cas.

Entrada mode comú i sortida asimètrica.

Com en la pràctica

podrem dir que

Entrada mode comú i sortida diferencial.

Estudi en mode comú.

Quan estudiem l’amplificador treballant en mode comú podem fer-ho amb dues possibilitats de connexió de l’entrada i la sortida. En aquest cas no es considera l’entrada en mode diferencial.

Aquest factor mesurarà la qualitat d’un amplificador diferencial, ja que ens relaciona la capacitat d’amplificar la senyal diferencial respecte a la senyal en mode comú.

CMRR (Comun Mode Rejection Ratio)
Factor de rebuig al mode comú

Símbol de l’amplificador operacional.

Les característiques principals d’un A.O. són:

Guany de tensió: Molt elevat.

Impedància d’entrada: Molt elevada, de l’ordre dels megaohms.

Impedància de sortida: Molt baixa, de l’ordre de les desenes d’ohm.

Aquestes característiques dependran del circuit comercial que utilitzem, però com veure segons la freqüència de treball de l’operacional aquestes variaran.

1.4.2. Amplificadors operacionals.

Direm Amplificador Operacional a un petit circuit integrat, que es comporta com un amplificador ideal de tensió. Com hem dit anteriorment el seu funcionament es basa en els amplificadors diferencials.

Amplificador operacional en bucle o llaç obert.

Amplificador operacional en bucle o llaç tancat i amb realimentació negativa.

El senyal de sortida està desfasat 180 º respecte del d’entrada

Amplificador operacional en bucle o llaç tancat i amb realimentació positiva.

El senyal de sortida està en fase (0 º) respecte del d’entrada

Un A.O. pot treballar de tres maneres:

Entendrem com a realimentació d’un operacional quan part o tot el senyal que tenim a la seva sortida el tornen a introduir a l’entrada.

Quan un A.O. passa a formar part d’un circuit, les realimentacions faran variar les seves característiques.
1.4.3. Circuits amplificadors amb operacionals.

Donada l’alta impedància d’entrada de l’A.O. podem considerar que la intensitat del corrent que entre en aquest és nul, per la qual cosa podrem considerar el nus “a” [V(-) i V(+)] com una massa virtual ( part d’un circuit que es considerà i es comporta elèctricament com una massa sense ser-ho).

Amplificador Inversor.

Aquest circuit desfasarà 180º el senyal d’entrada a la sortida, per això es denomina inversor

Amplificador Inversor amb A.O.

Com podeu observar un cop es té clar el concepte de massa virtual l’anàlisi dels circuits es fa mitjançant Kirchoff, així que a partir d’ara ja no es demostrarà cap vegada més.

Amplificador no Inversor i les seves característiques.

En aquest circuit el senyal d’entrada i el de sortida estan en fase, per això es denomina no inversor.

Generalment el valor de R3 serà el paral·lel de R1//R2.

Amplificador no Inversor amb A.O.

Si les resistències tinguessin el mateix valor:

Sumador Inversor amb A.O

Si les resistències tinguessin el mateix valor:

Sumador no Inversor amb A.O.

El comparador és un circuit que analitzarà dos senyals d’entrada i els compararà. Aquest circuit s’utilitza molt per convertir senyals analògics a digitals. Com el circuit treballa en llaç obert té un elevat guany i l’operacional serà fàcil de saturar.

Si V1>V2 la tensió diferencial d’entrada és positiva i l’A.O. es satura, passant la seva sortida a valer +Vcc

Si V1<V2 la tensió diferencial d’entrada és negativa i l’A.O. es satura, passant la seva sortida a valer -Vcc

Comparador amb A.O.
Amb amplificadors operacionals també podem realitzar rectificacions i filtrats de senyals però com són circuits molt complexos deixarem el seu anàlisi per estudis superiors.

Exemple 9.

Quina serà la tensió de sortida i el valor de la resistència de l’entrada no inversora del circuit de la figura? R1=15K  ;R2=30K  ;Vi=3V.

Com podem observar es tracta d’un Amplificador inversor i en aquest es compleix que:

Com a l’entrada tenim 3 volts a la sortida tindrem Vo=-6V

Si recordem la figura de 1.62 sabrem que:

DownLoad Plug-in     JordianWeb ® © ™ Optimized Web for: IE 6.0. 1024x768 32bits.Since 19/03/2003- DownLoad Plug-in