HOME Electrotechnics
SITE'S MAP Electrotechnics

Línies de derivació individual.
És la MIE BT015 la que regula les derivacions individuals.

Als edificis destinats principalment a habitatges les derivacions individuals enllaçaran el comptador o comptadors de cada abonat amb els dispositius privats de comandament i protecció. Mai es podrà fer servir un conductor neutre comú per diferents abonats.

Les derivacions individuals deuran descórrer, sempre que sigui possible per llocs d’ús comú, i estaran constituïdes per:

• Conductors aïllats a l’interior de tubs encastats.
  • Conductors aïllats dins de tubs en muntatge superficial.
  • Canalitzacions prefabricades.
  • Conductors aïllats amb coberta metàl·lica en muntatge superficial.
Les línies de distribució o de derivació individual són aquelles que uneixen els comptadors de cada abonats amb l’interruptor de control de potència màxima (ICP-M) instal·lat a l’interior del seu habitatge.

Generalment les derivacions individuals es munten a l’interior de canalitzacions preparades exclusivament per elles, amb una secció de 30x30 centímetres, sense canvis de sentit o rotacions, i tancada convenientment, però registrable a totes les plantes des de llocs d’ús comú.

Els tubs d’una derivació individual, deuran ésser d’un diàmetre nominal que permeti ampliar la secció dels conductores inicialment instal·lats en un 50 por 100. i com a mínim serà de 23 mil·límetres. Es recomana deixar alguns tubs vuits per atendre possibles ampliacions.

• a) La demanda prevista de cada abonat, que serà, com a mínim la fixada per la MI BT 010.
  • b) La màxima caiguda de tensió admissible, que serà:
    En el cas de comptadors individuals o concentrats per planta: 0.5%.
    En el cas de comptadors totalment concentrats: 1 %.

El número de conductors vindrà fixat pel de fases necessàries per a la utilització dels receptors de l’abonat, així com per la importància del subministrament. Seran de coure i, pel càlcul de la secció es tindrà en compte:

La c.d..t. s’entén des de l’inici de la derivació individual fins el punt de connexió del dispositiu privat de comandament i protecció.

Les formules que permeten el càlcul seran diferents segons el subministrament sigui monofàsic o trifàsic.
monofàsic trifàsic

Grau d'electrificació Longitud en metres
Mínima fins a 3 kW 24 41 65
Mitjana fins a 5 kW 14 24 39
Elevada fins a 8 kW - 15 24
Especial fins a 13 kW - - 15
Secció S de fase en mm2 6 10 16
Secció S de neutre en mm2 6 10 16
Secció S de protecció en mm2 6 0 16
* Diàmetre D del tub en mm2 23 23 23
* En derivacions individuals trifàsiques, el diàmetre mínim dels tubs que s'han d'instal·lar és de 29 mm.
Secció dels comptadors i diàmetre dels tubs

A) Cables UNIPOLARS aïllats per a una tensió nominal de 750 V, de colors NEGRE, MARRÓ o GRIS per a conductors de fase, de color BLAU CLAR per a conductor de neutre i BICOLOR VERD-GROC, per a conductors de protecció.

B) Cables MULTIPOLARS ARMATS aïllats per a una tensió nominal de 1.000 V i 4.000 V de tensió de prova.

Una derivació individual ha d'estar constituïda per un conductor per a cada fase, un conductor de neutre i un conductor de protecció i sempre ha de discórrer sota tub independent.

Els tubs de protecció de les derivacions individuals poden ser rígids o flexibles i tenen, com a mínim, les característiques següents:

• aïllants.
  • autoextingibles.
  • grau de protecció al xoc mecànic no inferior a 7.

Quan es facin servir cables MULTIPOLARS ARMATS, es poden fixar directament a l'interior de la canaleta.

Característiques dels conductors.

Sempre han de ser de coure i es poden fer servir:

Exemple 4.
Calculeu la secció dels conductors d’una derivació individual monofàsica, per un habitatge amb un grau d’electrificació elevat, que partint d’una centralització de comptadors única, té 30 m de longitud. El cosinus de fi serà de 0,98.

A les taules anterior podem observar que la secció normalitzada a adoptar és de 25 mm2 a aquesta secció el correspon un corrent de 68ª, molt superior al que necessitem. Com dins del tub només haurà 1 cable més el neutre més el terra i la temperatura la considerem a 40º C no aplicarem cap coeficient de reducció.
  Activitats.
14. De quina manera es pot muntar una derivació individual?
15. Quina reserva d’espai preveurem a l'hora d'executar les derivacions individuals?

DownLoad Plug-in     JordianWeb ® © ™ Optimized Web for: IE 6.0. 1024x768 32bits.Since 19/03/2003- DownLoad Plug-in