Tots
els temes s'iniciaran amb una avaluació inicial que
em permetrà conèixer la situació real
del grup i de cada un de vosaltres en particular. Aquesta
avaluació té com a missió saber els
coneixements que heu adquirit durant l'ESO o les idees prèvies
-no necessàriament errònies- d'origen no escolar
que heu incorporat al vostre bagatge cultural durant els
darrers anys.
Els
instruments que utilitzaré són:els informes
personals, qüestionaris, mapes conceptuals i exercicis
pràctics. La informació obtinguda em permetrà
adequar i adaptar les activitats d'aprenentatge a les
vostres necessitats reals.
En
el disseny i desenvolupament de les activitats d'aprenentatge
he previst l'avaluació formativa o continuada, que
té la finalitat de recollir la informació
sobre les dificultats i èxits que anireu assolint
al llarg del procés d'aprenentatge.
Aquesta
informació em permetrà intervenir per tal
d'adequar la tasca educativa als progressos i problemes
d'aprenentatge detectats en cada un de vosaltres. Aquesta
avaluació formativa dels continguts conceptuals la
realitzaré mitjançant diferents tècniques:
proves escrites, orals, informes personals, qüestionaris,
mapes conceptuals i exercicis pràctics...
Una
tècnica important per a l'avaluació formativa
que utilitzaré són els autocontrols amb
els què us podreu autoavaluar el grau aprenentatge
assolit en els seus diferents aspectes: teòrics,
pràctics, analítics, globalitzadors,...
A més, tindreu al vostre abast el solucionari dels
resultats que heu d'aconseguir, per tal de comparar-los
amb el vostre propi treball i poder realitzar una autoavaluació,
que us permetrà adoptar la decisió d'avançar
o de reforçar el procés d'aprenentatge.
Els treballs de tipus pràctic i experimentals són
especialment indicats per que exerciu l'autoavaluació,
i per tant, per a què us acostumeu a descobrir
i corregir els vostres errors abans de donar per acabada
la feina. Per la qual cosa, alguns temes els avaluaré
a partir de petits projectes que haureu de realitzar individualment
o en equip. Aquests projectes no tindran un abast excessiu
per tal que no interfereixin amb el Treball de Recerca,
preceptiu en el batxillerat.Els exercicis, treballs, etc.,
els haureu de lliurar en format digital - segons la guia
per a la presentació de treballs amb suport digital,
que us facilitarà el vostre tutor o tutora- Podreu
fer servir el correu electrònic que us facilitaré,
discs de 3 1/2, o CD-ROMS. Ja ho determinarem en el seu
moment.Durant l'avaluació del procés d'aprenentatge
valoraré preferentment l'estratègia correcta
enfront d'un resultat erroni; però comprovaré
sí heu estat capaços de desestimar els resultats
anormals i fora de tota lògica. Si els resultats
de les avaluacions formatives ho fan necessari, hauré
de modificar les estratègies didàctiques
planificades inicialment, i adaptar l'ensenyament a les
circumstàncies particulars de cada un de vosaltres,
sense perdre de vista, però, els objectius generals
i terminals del crèdit. És molt important
que, en tot moment, que sigueu conscients del vostre grau
d'aprenentatge. Heu de procurar com sigui, assolir els
objectius fixats. Malgrat tot, si no els assoliu, no es
pot donar la Matèria per superada.L'avaluació
de l'aplicació de les normes que han de portar
a un ús acurat dels equips, així com a la
presentació correcta i puntual dels treballs, es
farà des del primer dia a través de l'observació
sistemàtica i continuada, que permeti la meva ràpida
intervenció quan es produeixi alguna desviació.
L'objectiu que l'alumne faci i lliuri totes les pràctiques
i exercicis que s'han acordat, és irrenunciable.Pel
que fa a l'avaluació d'actituds i valors, s'observaran
a través del treball individual, del treball en
equip i de la vostra participació en cada una de
les classes. Utilitzaré instruments, com les pautes
d'observació, per avaluar d'una manera sistemàtica
una sèrie d'items: relació amb els companys
i tolerància, relació amb el professor,
hàbits de treball, interès per a l'ús
de la terminologia tecnològica, actitud d'autocrítica
i autoavaluació dels teus propis treballs.
L'avaluació
final serà la sumativa de tots els processos d'avaluació
efectuats i ens indicarà l'evolució dels vostres
coneixements així com les vostres capacitats individuals.
Aquesta
avaluació sumativa es nodrirà de les informacions
registrades en les avaluacions formatives i de les proves
específiques planificades al final dels blocs de
continguts. Per als continguts procedimentals, les proves
seran pràctiques i globalitzadores, i per als continguts
de tipus conceptual, s'utilitzaran proves de tipus test,
d'aparellament, qüestionaris i mapes conceptuals.
Abans d'aquestes proves, us facilitaré els criteris
d'avaluació. Però sempre, seran lògiques
i coherents amb el conjunt d'activitats d'aprenentatge,
que prèviament haureu realitzat.
Pel
que fa a les activitats de recuperació seran del
mateix tipus que les efectuades durant el procés
d'aprenentatge. En el cas de que alguna sigui de caràcter
pràctic, es possibilitarà l'ús de l'aula
de tecnologia fora d'hores lectives per a que pugueu treballar
amb l'equipament allà disponible.