SITE'S MAP SADEX

Què és un sistema de control informàtic?
Serà aquell que controla de manera automàtica tot procés tecnològic - industrial. És a dir, captarà les senyals d'entrada, les processarà i actuarà sobre les sortides.
Podem trobar dos tipus de sistemes de control:
LLAÇ OBERT
Un sistema de control en llaç obert és aquell en que les sortides només depenen dels valors de les entrades i del procés que haguem dissenyat. És a dir, sobre els actuadors només influiran els valors recollits a les entrades i el tractament i procés d'aquestes.

LLAÇ TANCAT
En canvi, en un sistema de control en llaç tancat existeix el que denominem realimentació. Les senyals d'actuació abans obtingudes les tornarem a l'entrada per comparar-les amb els valors consignats i modificar si es cal el procés que actuarà sobre les sortides. És a dir, sobre els actuadors influiran els valors recollits a les entrades, el tractament i procés d'aquestes i els valors de sortida que és compararan amb els d'entrada per ajustar el sistema.

Els nostres alumnes no tindran prou amb aquesta definició. Recordeu que és una àrea del coneixement nova per ells i que no es fàcil conceptualment parlant. Dins el CD-ROM de Formació "Tecnologia" hi ha una carpeta SADEX/Material Suport on trobareu material per treballar aquests conceptes ( Documents pdf per a alumnes i professors - Annex I - ). Evidentment de la bibliografia esmentada més avall i de la vostra pròpia experiència podreu obtenir-ne altres exemples i metodologies de treball, però no oblideu que és interessant que els exemples siguin propers a la realitat dels nostres alumnes.
Els requisits són mínims: ordinador PC o compatible i un equip de control format per l a interfície, el mòdul de control, els sensors de mesura i els cables corresponents.
Quin maquinari necessitarem?
Els ordinadors han de disposar dels requeriments mínims següents:
* Microprocessador 386 o superior
* 1 Mb de memòria RAM
* Dos ports sèrie RS 232
* Ratolí

Com podeu veure un Pentium d'aquells que tenim a l'armari per que no es pot fer servir pels requeriments de software actual, ens anirà de "perles" per associar-lo de manera permanent al Sadex.
De moment ens quedem aquí, en el control informàtic de projectes rependren el tema però...

Si vols ampliar coneixements existeix una amplia bibliografia sobre el tema, de mostra un botó:
  • LABORDA, Javier. Informática y educación. Edit. Laia. Barcelona 1986.
    CEMELI, Ramon i BONJORN, Lluís. Fem servir l'ordinador. Col·lecció Rosa Sensat. Edicions 62. Barcelona 1987.
  • VAN WEERT, Tom i altres. Informatics for Secondary Education. A Curriculum for Schools. UNESCO. Paris 1994.
  • PAWSON, Richard. El libro del Robot. Edit. Gustavo Gili. Barcelona 1986.
  • POTTER, Tony. Cómo hacer Robots controlados por ordenador. Ediciones Generales Anaya. Madrid 1985.
  • POTTER, Tony. Cómo hacer coches y trenes controlados por ordenador. Ediciones Generales Anaya. Madrid 1985.
  • BERCK, A.A. Robótica práctica para el Spectrum. Edic. Díaz de Santos. Madrid 1985.
  • BISHOP, Graham. ZX Spectrum, teoría y proyectos de interfases. Edit. McGraw Hill. Madrid 1984.
  • FERRATÉ, G. i altres. Robótica industrial. Marcombo Boixareu Editores. Barcelona 1986.
  • BOADA, Joan. Robótica: un medio de enseñanza interdisciplinar y de interciclos. Revista Infodidac n. 19-20, 1992; pàgs. 7-15.
  • ALMARAZ, Angel i altres. Tecnologia 3: operadores electrónicos y de control. Edit. McGraw Hill. Madrid 1992.
  • DUNN, Stewart. An introduction to computers in technology. Deltronics. Llanelli 1991.
  • McFARLANE, Angela; LING, Peter; FLEURY, Paul. Soft-Lab. National Council for Educational Technology. Coventry 1992.
  • MIRALLES, Alfred; REGALÉS, Jordi. Informàtica i comunicacions. Sinera en disc. CD-ROM. PIE. Departament d'Ensenyament. Barcelona 1995.
  • MARTÍNEZ, Gilbert; REGALÉS, Jordi. Micromón de Control i Robótica. PIE-Departament d'Ensenyament. Barcelona 1988.
  • MARTÍNEZ, Gilbert; REGALÉS, Jordi. Curs de Tecnologia de Control i Robótica. PIE-Departament d'Ensenyament. Barcelona 1988.
  • MARTÍNEZ, Gilbert; REGALÉS, Jordi. Experiment rotor d'antena. PIE-Departament d'Ensenyament. Barcelona 1988.
  • MARTÍNEZ, Gilbert; REGALÉS, Jordi. Experiment ascensor. PIE-Departament d'Ensenyament. Barcelona 1988.
  • ALMARZA, M.A.; MARTÍNEZ, G.; MELLADO, J.; REGALÉS, J. LOGO-Control. Alecop. Mondragón 1990.
  • REGALÉS, Jordi; Sadex-control: exemplificacions i experiències de mesura i control. Alecop. Mondragón 1995.
  • BERTRAN, M., LAWSON, H.W., JOVER, J.M.; Hacia la comprensión de la informàtica. Edit. Marcombo. Barcelona 1983
a la pàgina anterior / següent