Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Evolucionisme
Som-hi
Activitats
La historia más bella

 

Enllaços

ACTIVITAT. PROPOSTA DE TREBALL


Abans de llegir "La historia más bella"

Intenta imaginar-te imaginar-se una explicació a una personeta de 8 anys sobre COM ES VA FORMAR EL MÓN. Extensió: entre mitja pàgina i una pàgina com a molt. Durada de l’exercici: 20 minuts.

Lectura pública de les redaccions.
Comprova si es poden agrupar en tres tipus:
- Les redaccions influenciades per una concepció religiosa del món (cristiana).
- Les redaccions amb un component fantàstic o mitològic.
- Les redaccions impregnades d’una gran component científica.
 

¿Podem o no constatar que al segle XXI, a Occident, tot i amb un sistema educatiu universal, on els llibres de text inclouen la visió de la ciència sobre la formació del món, etc..., alhora de traspassar la memòria dels sabers d’una generació a una altra, encara ho fem de forma diversa: religiosa, “mitològica”, o atenent als descobriments científics actuals?

En definitiva, tot i que estem en un sistema educatiu i d’informació “uniformitzador”, estem impregnats de tradicions diferents i/o contradictòries, en aspectes tant “vitals” com és la visió de la formació del món –el nucli de la cultura per excel·lència- i de la vida, i de l’ésser humà. Per tant, el pes de la tradició davant la “modernitat” és enorme.



Després de llegir el dossier "La historia más bella"


QÜESTIONARI

Quina edat (quant de temps fa) se li calcula al Big Bang (Pàgina 2)
Quina imatge es dóna (en el text) immediatament després del Big Bang? (Pàgina 2)
Com es defineix el Big Bang (Pàgina 3)
Quan es va proposar per primera vegada la hipòtesi del Big Bang (Pàgina 3)
Quines cultures parteixen també d’un caos inicial en la formació de l’univers? (Pàgina 4)
Assenyala les diferències entre les mitologies i la ciència moderna respecte al caos inicial (Pàgina 4)
Com es va arribar a la idea d’un caos original i d’una evolució de l’univers. Què deia la tradició filosòfica. Què diu la ciència actual? (Pàgina 4)
Com recuperem les petjades del passat de l’Univers? (Pàgina 5)
Quina imatge s’assenyala en el text després del Big Bang? (Pàgina 6)
Què implica l’expansió? (Pàgina 6)
Quan va començar el refredament? (Pàgina 6)
Quines proves de l’evolució de l’univers s’esmenten? (Pàgina 7)
Què son els “fòssils” de l’univers?
Anomena els tres elements bàsics de la teoria del Big Bang? (Pàgina 7)
Quin és l’estat de la primera fase de l’Univers fa 15.000 milions d’anys (després del Big Bang)? (Pàgina 8)
Què significa “elementals”? (Pàgina 8)
Quina imatge proposa el text després de la crema espessa ? (Pàgina 8)
Per què l’univers no ha romàs en estat de crema? (Pàgina 9) ¿Què l’ha impulsat a organitzar-se?
Quan es va trigar en arribar al primer nucli atòmic? (Pàgina 9)
Després de 100 milions d’anys, i a causa de l’evolució, sorgeixen grumolls en aquella crema... Què son? (Pàgina 9)
Per què les galàxies no tenen forma d’esfera? (Pàgina 10)
Com es formen els astres dins de les galàxies? (Pàgina 10)
Fins quan sembla probable que l’univers segueixi expandint-se i refredant-se? (Pàgina 11)
Quina imatge ofereix el text 1000 milions d’anys després del Big Bang? (Pàgina 12)
L’Univers continua refredant-se excepte les estrelles, que provoquen els seus respectius Big Bangs ... Per què? (Pàgina 12)
Què diferencia al nostre planeta dels altres? (Pàgina 14)
D’on prové l’aigua de la Terra? (Pàgina 14)
Quina edat té el sol...? ...I l’edat de la Terra? (Pàgina 14)
Què t’ha agradat més de la narració de la “Jornada de la Terra”? (pàgina 14)
Si la vida no va aparèixer als oceans (on hi ha aigua), ¿On va néixer? Per què? (Pàgina 15)
Quina importància té la invenció del “interior”? (Pàgina 16)
Després de l’aparició de les petites gotes, quin altre pas es dóna per tal que es doni l’evolució? (Pàgina 17)
Com es defineix un organisme viu? (Pàgina 17)
Quan van aparèixer les primeres gotes d’ADN a la Terra?
Quines invencions per part de les gotes facilitaran l’evolució de la Terra?
Quina importància té la invenció del sexe per a l’evolució de la vida? (Pàgina 20)
Què diuen algunes hipòtesis sobre l’origen del sexe? (Pàgina 20)
Per què és important la mort a la naturalesa? (Pàgina 20)



Vocabulari:
“informe”
“cuásar” (QUASAR)
“vestigios” (VESTIGIS)
“fotones” (FOTONS)
“enrarece” (ENRAREIX)
“partículas elementales”
“crisol” (GRESOL)
“molusco” (MOL·LUSC)
"géiser”(GÈISER)

Apunta les 9 o 10 imatges que van sortint en la narració de la revista: caldo, crema, sopa de letras, pudding con pasas, grumolls, desert, etc...

Exemple:
       

El que ja sabia El que he après Allò que encara no entenc Allò on m'interessaria aprofondir
   El Big Bang 1 minut d'activitat frenètica i 100 milions d'anys d'aturada

..........................

Arqueologia: les petjades mitjançant el telescopi

..............

...........................

............................. ............................
..................

...................................

....................................... .................................



Darrer pas.

Nova redacció tenint en compte la informació extreta de la lectura de la revista.
Cal que us imagineu explicant a una personeta de 8 anys  COM ES VA FORMAR EL MÓN. amb la informació rebuda

Comproveu si s'han unificat o no els criteris d'explicacióo estem igual que al principi

 

Control

1. Explica la diferència principal entre el creacionisme fixista i l’evolucionisme.
2. Per què creus que la teoria de Darwin va produir tant d’impacte en la societat del moment? Explica-ho
3. Enumera els principals canvis que va comportar l’hominització i que van ser decisius en la constitució de l’espècie humana.
4. Explica amb les teves paraules el significat de “Cultura”. Intenta diferenciar “cultura”, en sentit general, de “cultura humana”.
5. Explica amb paraules teves les característiques i funcions del llenguatge humà.
6. Intenta explicar com puguis el significat de cada imatge. I ordena per ordre el procés d’aparició de cadascun dels fenòmens.(numera’ls: 1,2,...)
 

Metáfora (Imatge)
 

Significat
 

"grumos"
 

 

desierto
 

 

“sopa de letras”
 

 

“pudding con pasas””
 

 

“crema”
 

 

“caldo”
 

 

7. Si no has quedat satisfet/a amb el teu exercici... Inventa’t tres preguntes sobre el que hem estudiat fins ara i respon tu mateix/a...

 

 

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es