Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Guió
Documental BBC
L'univers medieval
Cosmologia antiga
De Galileu a Newton

 

Enllaços

LA REVOLUCIO COSMOLOGICA
DE GALILEU A NEWTON




Es pot considerar Galileu com el vertader fundador de la ciència moderna. Galileu no plantejà de manera explícita i sistemàtica la qüestió del mètode. Sí ho feren, en canvi, dos autors. BACON i DESCARTES, que no encertaren com Galileu, però contribuïren amb els seus plantejaments al desenvolupament de la ciència.


FRANCIS BACON (1561-1626). LA VISIO INDUCTIVA.

Fou considerat com el pare de la ciència experimental per molts científics, sobretot els anglesos (Boyle, Hooke, Halley i inclús Newton). Bacon criticà durament Aristòtil i tots els científics excessivament influenciats per l'autoritat dels seus mestres predecessors. Per tal de corregir aquest error, proposà la utilització total del mètode inductiu en contra del deductiu, convidant a prescindir dels principis teòrics i recolzar-se tan sols en l'experimentació.

Segons Bacon, l'objecte de la ciència no consisteix en trobar veritats metafísiques abstractes sobre la naturalesa de les coses, sinó millorar les condicions de vida dels humans mitjançant el seu augment de poder sobre la naturalesa. Bacon suposava que el mètode per assolir tals fins era l'acumulació de dades empíriques. Els científics haurien de recollir i anotar els resultats de múltiples observacions sense aturar-se a teoritzar. Es suposava, que, automàticament, amb el temps, les veritats generals, les regularitats naturals sorgirien per si mateixes en el moment de que es tingués una bona col•lecció de fets particulars.

El desenvolupament posterior de les ciències ha demostrat que Bacon cometia un greu error al no incloure les hipòtesis provisionals com eines del mètode científic. Malgrat això, en el segle XVII constituïa la filosofia adequada per a que la nova ciència pogués començar un camí en el que les matemàtiques i els dogmatismes, a l'estil cartesià, no fossin els amos absoluts. El baconianisme serví, doncs, de gran estímul per a l'experimentació que tingué un inusitat desenvolupament a partir del segle XVII.



DESCARTES (1596-1650). LA VISIO DEDUCTIVA.

Constitueix l'antítesi de Bacon. Proposà un mètode de tipus deductiu, però no pas en el sentit de la sil•logística aristotèlica, sinó basat en el raonament matemàtic. De fet, l'objectiu de Descartes fou molt més ampli que la simple recerca d'un nou mètode: es proposà elaborar una filosofia que fonamentés i justifiqués la validesa de la ciència moderna, per la qual cosa fou considerat, de moment, per molts filòsofs com el destinat a substituir el buit produït pel desterrament d'Aristòtil.

No es limità, doncs, a enunciar noves lleis ni a elaborar noves branques de la ciència, cosa que també feu, sinó, sobretot, intentà donar un fonament metodològic i metafísic que garantís l'OBJECTIVITAT, NECESSITAT i CERTESA, de la nova ciència. Es , per això, el vertader iniciador de la filosofia moderna.

- Objectiu: Alguna veritat absolutament indubtable.
- L'EVIDENCIA serà el criteri d'acceptació o rebuig de qualsevol proposició: no es dóna en els sentits sinó en la raó.
1) "Cogito, ergo sum".
2) Necessitat de l'existència de Déu.
3) Existència del món.
- Apareixen, doncs, TRES CLASSES DISTINTES DE REALITAT, a les que anomena SUBSTANCIES: El pensament (o esperit), Déu, el món (o matèria).

- L'esperit i Déu són immaterials i lliures, però mentre que l'esperit és limitat (com ho demostra el fet del dubte), Déu és infinit.
- El Món, en canvi, al ser material, està sotmès a unes lleis determinístiques.

Descartes pretenia solucionar, d'aquesta manera, una sèrie de problemes que començava a plantejar la concepció de la realitat que es derivava de la neixent ciència:

Les lleis que seguien tant els planetes (Kepler)
com els cossos terrestres (Galileu) tenien una
exactitud matemàtica, la qual cosa abocava a una
explicació del món on la providència divina no
tindria cap paper i la llibertat humana quedaria eliminada.

Al separar Descartes les tres substàncies podria afirmar que aquestes lleis afecten el món material, però que l'esperit no està sotmès a elles. Així justificava també per què el món material funcionava de forma MATEMATICA i DETERMINISTA, tal com ho considerava la ciència moderna.

Aplicant el seu mètode racionalista de deduir tot coneixement a partir dels principis evidents, Descartes abordà l'estudi d'aquestes TRES SUBSTANCIES.


RESPECTE AL MON.

Començà examinant la naturalesa de la MATERIA i va arribar a la conclusió que aquesta no és altra cosa que EXTENSIO infinita en magnitud i divisibilitat i, per tant, les seves propietats són les purament GEOMETRIQUES, justament aquelles que Galileu havia considerat com a essencials. D'aquesta identificació entre matèria i extensió deduí la impossibilitat del buit i la necessitat de que les partícules materials es moguessin en forma de vòrtix o remolins.

(Gassendi, contemporani seu, s'oposà restaurant l'atomisme d'Epicur -la matèria està formada per infinites partícules indivisibles que es mouen en el buit-).

LA IDEA DE DEU.

Constituia, en definitiva, el fonament principal del seu sistema, amb el qual allunyava el perill d'ateisme. Atès que Déu havia creat l'extensió i posat en moviment l'univers en el moment de la creació, la quantitat de moviment del món havia de romandre constant. Mitjançant aquest argument arribà al principi de conservació de la quantitat de moviment.

Suposava que Déu governava l'univers plenament mitjançant lleis de la naturalesa que havien estat decidides des del començament. Un cop creat l'univers, Déu no havia interferit en la màquina que havia construït.

A partir d'aquests principis bàsics, Descartes deduí unes quantes lleis de la Física, algunes enterament vàlides.

-PRIMERA LLEI. "Cada cosa, en quant depèn de si mateixa, continua sempre en el mateix estat de repòs o de moviment, i mai no canvia a no ser per l'acció d'alguna altra cosa".

-SEGONA LLEI. "Tot cos en moviment tendeix a continuar aquest moviment en línia recta".

I que condueixen a l'enunciat correcte del PRINCIPI DE LA INERCIA, superant l'enunciat més vacil•lant de Galileu.



- En el camp de les MATEMATIQUES inventà la Geometria Analítica que permet representar les figures geomètriques mitjançant equacions algebraiques. "Geometria": Part del principi de que l'àlgebra és superior a la geometria perquè és més general i perquè pot aplicar-se a la pròpia geometria. La introducció dels mètodes algebraic en l'estudi dels problemes geomètrics significà la resolució de problemes que havia resultat insuperables pels mètodes tradicionals. La Geomntria Analítica cartesiana suposà un canvi fonamental en els estudis matemàtics.


ISAAC NEWTON: L'AXIOMATITZACIO DE LA MECANICA CLASSICA.


Mecànica: consta de la cinemàtica i la dinàmica.
-"Obra: Principis matemàtics de la filosofia natural", (Principia Matematica), 1687.

A partir del darrer terç del segle XVII la intensa activitat científica havia multiplicat els descobriments en tots els camps de la ciència natural. Però els avenços eren sectorials i les lleis descobertes es referien a fenòmens molt concrets.

La importància de Newton prové bàsicament d'haver donat forma definitiva a la nova visió del món que es derivava de la revolució iniciada per Copèrnic. Trobà la manera d'ordenar i donar coherència a la mena de trencaclosques que constituïen tots els descobriments realitzats pels nous científics i unificar-los sota uns principis generals dels que no sols podien derivar-se totes les lleis formulades fins llavors, sinó moltes de noves. Amb ell, la ciència moderna assolí el seu punt culminant.

ELS PRINCIPIS DE LA MECANICA (Principia Mathematica).
Ideal que ha de perseguir la ciència: constituir un sistema axiomàtic deductiu de tipus euclidià, mitjançant el qual es pugui deduir matemàticament tot el funcionament de la Naturalesa a partir d'uns pocs conceptes i lleis fonamentals.
L'obra comença amb una sèrie de definicions sobre magnituds físiques (quantitat de matèria, quantitat de moviment, força inicial, força impresa, força centrípeta, etc.). A continuació s'exposen les tres lleis del moviment o principis (axiomes) de la mecànica:

-PRIMERA LLEI (Llei d'Inèrcia): Intuïda per Galileu i expressada correctament per Descartes. "Tot cos persevera en el seu estat de repòs o moviment uniforme en línia recta, llevat que es vegi obligat a canviar l'estat per l'acció d'alguna força".

-SEGONA LLEI: S'estableix la relació entre la força aplicada a un cos i el canvi de moviment que li produeix. "El canvi de moviment és proporcional a les forces motrius impreses, i es fa segons la línia recta en la qual s'imprimeix dita força".

-TERCERA LLEI (llei d'acció i reacció): S'afirma la impossibilitat de que existeixi una sola força sense la seva corresponent parella. "L'acció és sempre contrària i igual a la reacció, com les accions mútues de dos cossos són sempre iguals i dirigides a parts contràries".

- LA LLEI DE LA GRAVITACIO UNIVERSAL (última part dels "Principia"). Unifica la dinàmica celeste i la terrestre.

Aquesta llei explica fenòmens tan distints aparentment com la caiguda dels objectes sobre la Terra, el moviment de la Lluna i dels planetes o el fenomen de les marees.

"Dos cossos puntuals qualssevol s'atrauen amb una força directament proporcional al producte de les seves masses i inversament proporcional al quadrat de la seva distància".


EL METODE NEWTONIA.

(No s'ha de confondre amb l'ideal científic de Newton: axiomàtico-deductiu).

Els conceptes i lleis fonamentals són els primers des del punt de vista lògic, però no pas des del punt de vista del procés de la investigació científica, ja que aquesta no parteix d'aquells principis generals.

En aquest aspecte Newton va explícitament en contra del Racionalisme i apriorisme de Galileu i, sobretot, de Descartes:

Per a Descartes i GAlileu el coneixement de les lleis de la naturalesa no segueix un procés empírico-inductiu, a l'estil baconià, sinó que aquelles es construeixen en la ment, i l'experiència serveix bàsicament per a controlar la veracitat d'aquestes construccions o hipòtesis mentals.

Newton es confessa seguidor de Bacon: la base del coneixement és l'estudi dels fenòmens tal com es donen en l'experiència. En la filosofia experimental de Newton, les proposicions particulars s'infereixen dels fenòmens i després es fan generals per la inducció.

Però al costat d'aquestes postures tan contundents trobem altres que semblen assignar a les hipòtesis un paper important en el procés d'investigació (Newton no segueix sempre els principis metodològics que declara).

De fet, en les investigacions de Newton es troben no tan sols hipòtesis físico-matemàtiques, com les galileanes, sinó metafísiques i inclús teològiques. (Els mateixos conceptes d'espai i temps absoluts, a més d'hipòtesis metafísiques, són també afirmacions teològiques, ja que considerava l'espai com el "sensori de Déu").

Aquesta obsessiva insistència ("hipothesis non fingo") anava adreçada contra l'extrem racionalisme cartesià tan en boga en el seu temps, que pretenia deduir tot el funcionament de la realitat física a partir de les exigències de les seves concepcions metafísiques.

- Newton. "La naturalesa no fa res en debades" (Contradiu les seves declaracions empiristes, doncs es tracta d'una afirmació apriorística).


LA MAQUINA DEL MON

Les vacil•lacions metodològiques de Newton radiquen segurament en la seva posició un xic ambigua respecte als objectius de la ciència.

Si es considera Galileu com el vertader fundador de:

1) la ciència moderna és perquè fou capaç, en primer lloc, de definir el camp propi de la seva investigació, el MON FISIC, separant-la tant de la teologia com de la filosofia, delimitació que no queda tan clara en Newton.

2) També perquè traçà un programa d'investigació tot determinant els objectius de la mateixa:

- Les lleis naturals, al ser de tipus matemàtic, funcionen d'una manera determinística: sempre a les mateixes causes corresponen els mateixos efectes. No hi ha forces ocultes que puguin donar lloc a efectes inesperats.

Aquest programa fou dut a terme als seus extrems pel MECANICISME CARTESIA: la realitat física funciona igual que una màquina. Tot el dinamisme aparent de la naturalesa, inclús els fenòmens vitals, no són més que el resultat de les lleis d'inèrcia, el xoc i la conservació de la quantitat de moviment. El món, un cop posat en marxa per Déu, segueix el seu curs automàticament.
Coneguent, doncs, aquestes lleis podrem calcular a partir d'un estat de la matèria, l'estat anterior i el següent. En l'univers cartesià no hi canvia, per tant, un concepte com el de la gravitació newtoniana que suposava una acció a distància. En una màquina, el moviment d'una peça ve produïda pel contacte directe d'una altra.

L'acció de la GRAVETAT suposa, en el fons, tornar a les idees de la tradició místico-màgica (que partia de les idees pitagòriques i, desenvolupades per Plató i els neoplatònics, assoliren un punt culminant en els místics i neoplatònics renaixentistes), segons la qual tot el que passava al món era el resultat de forces ocultes.

Però, malgrat la seva coqueteria amb aquesta tradició, Newton adoptà el llenguatge del mecanicisme i suggerí que tots els fenòmens del moviment en la naturalesa podien deduir-se matemàticament dels principis de la mecànica. ("Optica", 1704, teoria de tipus corpuscular, naturalesa de la llum).

Tanmateix, la seva obra debilitava el mecanicisme a ultrança de Descartes, ja que la força de la gravetat no podia reduir-se a un simple moviment de partícules materials. I, per això, Newton no volia admetre que el món fos com una màquina, per bé que totes les seves troballes apuntessin a això. Per a Newton, les mútues influències dels cossos anaven desorganitzant poc a poc aquesta maquinària. Per això, necessitava DEU com un vigilant constant de l'Univers que corregia els seus errors sense parar.

El Déu de Newton no era un enginyer, com el de Descartes, sinó un ésser provident la presència del qual era part necessària de la mateixa naturalesa de les coses.

Però aquestes especulacions filosòfico-teològiques no tingueren molta transcendència i, en canvi, en assolir la nova ciència tan espectaculars progressos en poc temps, la concepció del món com una màquina s'imposà com a model per a les investigacions posteriors i s'intentà aplicar a tots els camps. Calgué esperar fins quasi l'últim terç del segle XIX per a que el convenciment de que el model mecànic podia explicar tots els fenòmens comencés a entrar en crisi.

LA REVOLUCIO CIENTIFICA

 César Tejedor

Durant el segle XVII (per obra sobretot de Newton) es consolida la "revolució científica" iniciada per Copèrnic: la nova visió de l'Univers triomfa definitivament sobre la visió aristotèlico-escolàstica.

A finals del segle XVII la situació general de la ciència a Europa era la següent:

1) Existeixen QUATRE TRADICIONS científico-metodològiques:

a) Escolàstica: En franca decadència, i que explica els fenòmens mitjançant les "essències" i "qualitats ocultes" de les coses (la qual cosa era el mateix que no explicar res, segons els nous científics).

b) Cartesiana: Deductivista.

Partia d'"hipòtesis" no inspirades en l'experiència, i deduia un sistema general de l'Univers.

c) Baconiana: Inductivista.

Menyspreava les "teories" i es dedicava més aviat a les "històries naturals" (recopilació de dades i experiements).

d) Mètode de Galileu: Mètode de resolució-composició.

També havia inspirat a Descartes. Uneix l'experiència de baconians i la deducció matemàtica dels cartesians. La metodologia de Newton, per bé que distinta, està en aquesta mateixa línia.

BACONIANS i CARTESIANS s'enfronten entre si. Els baconians acusen els cartesians de disputar interminablement sobre hipòtesis sense fonament. Els cartesians repliquen que és inútil (i inclús impossible) pretendre demostrar experimentalment allò que ja se sap a priori).


2) Tanmateix, existeix (llevat de la majoria dels escolàstics) un ACORD COMU sobre algunes qüestions:

- Heliocentrisme.
- Mecanicisme.
- Corpuscularisme (partícules o àtoms indivisibles).
- Distinció entre qualitats primàries i secundàries.
- Gravetat (no pas els cartesians).
- Matematització (no pas els baconians).

3) Durant aquest segle els majors avenços científics succeeixen a Anglaterra. L'activitat es realitza fora de la Universitat, en cercles independents (segona meitat s. XVII). Les necessitats del desenvolupament industrial i l'interès de la burgesia comerciant propiciaren el desenvolupament científic, que fou sostingut sobretot per puritans.

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es