1. LA RELIGIOSITAT A L'EPOCA ROMANA.
A. Baig
1.1 Les religions mistèriques.
Durant l'Imperi romà continuaren les principals escoles filosòfiques
gregues (platonisme, aristotelisme, estoïcisme, epicureisme), que foren
seguides pels romans, però es començaren a barrejar elements de totes
elles fins a derivar cap a un marcat eclecticisme. Es produeix, a més,
un altre fenomen molt típic de l'època: el sincretisme, és a dir, la
mescla d'elements filosòfics i religiosos.
A partir de la proclamació de l'Imperi, s'instaurà la religió oficial,
composta per divinitats de distinta procedència i de la qual l'emperador
era el pontífex màxim. Aquesta, no obstant, tenia un caire massa
formalista i no satisfeia els anhels populars de salvació; per això
augmentaren els adeptes a les religions mistèriques vingudes de l'Orient
(els cultes de Dionís, de Mitra, etc.) que sadollaven molt millor les
necessitats salvífiques i els desitjos de contacte directe amb la
divinitat, actituds que havien augmentat progressivament des de la
destrucció de les polis per Alexandre Magne. Encara que distintes, totes
elles tenien uns trets bàsics comuns. Eren qualificades de "mistèriques"
(del verb grec mio = tancar-se) perquè no tenien un caràcter públic,
sinó que els seus seguidors, abans de ser admesos a la comunitats dels
creients, havien de seguir tot un procés d'iniciació. En totes elles es
ret culte a un déu sofrent que mor i reneix a una vida immortal
(recordeu el mite de Dionís Zagreu); per això, quan l'aspirant acabava
l'etapa iniciàtica, havia de passar simbòlicament, a través d'un ritual,
pel mateix tràngol que la divinitat i identificar-se així amb ella.
Aquest ritu consistia, normalment, a la submersió de l'iniciat dins
aigua o sang d'una bèstia sacrificada, per simbolitzar així que, quan
emergia, renaixia a una vida nova i quedava purificat de l'existència
mortal anterior. Aquestes religions tenien en comú, també, la celebració
d'altres cerimònies a través de les quals els fidels s'unien amb la
divinitat. Una de molt característica era la realització d'un àpat en
què es menjaven, simbòlicament, el déu (agape).
1.2. Una religió singular: el judaisme.
Una altra de les religions que jugaren un paper important en aquesta
època va ser el judaisme, que presentava unes diferències bàsiques amb
totes les altres. La més important era el monoteisme: només hi ha un
déu, Jahvé, que és transcendent i l'existència del qual la coneixem
perquè s'ha revelat a l'home. De fet, s'ha revelat als hebreus, als
quals va escollir per mostrar-se, a través d'ells, en un moment
determinat, a tots els pobles de la Terra. Aquesta idea havia originat
en ells una forta consciència de poble i els cohesionà fins al punt que,
tot i essent poc nombrosos, havien aconseguit, cap a la fi del segon
mil•leni, conquerir Palestina (La "Terra Promesa") i establir-hi el seu
regne. Però, al llarg dels segles, aquest fou conquerit diverses
vegades, i els hebreus sofriren diversos captiveris i exilis (com el de
Babilònia). Aquests fets els interpretaven com a càstig de Jahvé per
haver trencar l'Aliança, però a la vegada, els consideraven una part
dels plans divins destinats a preparar-los per a l'adveniment del seu
enviat (el Messies). Aquest enviat hauria de restaurar defintivament el
regne d'Israel i estendre’l a tots els pobles de la Terra. Tota aquesta
història, junt amb els missatges i normes (la "Llei") que Jahvé, a
través dels seus profetes, havia enviat al seu poble, eren recollits en
els llibres sagrats (la Bíblia).
Aquesta visió particular de si mateixos com a poble generà en els
hebreus altres concepcions originals. En oposició a la noció cíclica de
la història, pròpia dels grecs, la seva era lineal: el món havia tingut
un principi i s'anava desenvolupant segons els plans divins. S'acabaria
amb la vinguda del Messies (la Parousia), que el transformaria
convertint-lo en "unc el nou i una terra nova". Això implicava dues
altres idees: la de creació i la de providència. Totes dues resultaven,
com veurem, estranyes a la mentalitat hel•lènica.
Com a creador, Jahvé era amo i senyor de tot, i l'única raó de
l'existència i la forma del món era la seva voluntat: la creació era
producte d'un acte d'amor. Enfront de l'intel•lectualisme grec, que
considerava la voluntat com una simple conseqüència d'allò que la raó
mostrava com el millor a fer, per als hebreus la responsable de
l'actuació era, en últim terme, la decisió personal. Per això el poble
d'Israel, tot i coneixent la llei divina, sovint no la complia. Així és
com aparegué el concepte de pecat, una altra de les idees estranyes als
grecs, els quals consideraven la mala conducta una conseqüència de la
ignorància no pas de la perversitat.
II - SINCRETISME ENTRE RELIGIO JUDAICA I FILOSOFIA: Filó d'Alexandria.
A causa dels successius exilis, molts jueus vivien fora de Palestina,
dispersos (diàspora) per diferents regions. Un grup molt nombrós s'havia
instal•lat a Egipte, sobretot a Alexandria. Malgrat la forta consciència
de poble que mai no perderen, els jueus alexandrins ja estaven, cap al
segle II aC, molt hel•lenitzats. Traduïren la Bíblia al grec (Versió
dels 70) i començaren a donar-ne interpretacions amarades de termes i
idees de la filosofia hel•lenística.
Un dels principals sincretismes entre judaisme i filosofia és el de Filó
d'Alexandria (15 aC -41 dC). Segons ell, els textos sagrats tenen un
caràcter al•legòric: no s'han de tenir en compte els fets que descriuen
sinó les idees que simbolitzen. La vertadera realitat és totalment
transcendent i l'home no en pot percebre més que un reflex. Per això, la
solució de qualsevol problema d'interpretació bíblica es redueix al
descobriment del significat simbòlic, la idea que ens vol transmetre.
Així, per exemple, els set dies de la creació no es refereixen a
períodes cronològics sinó a l'ordenació interna del cosmos.
Déu és causa total del món i d'ell no en podem dir res més sinó que és;
hom no el pot definit, ja que això seria limitar-lo. Es, pròpiament,
incognoscible, car no té punt de comparació amb res del que coneixem. No
n'hauríem sabut res si no se'ns hagués revelat en la Llei. Per ella en
podem conèixer algunes de les seves potències: la creadora, la
legisladora, la bondat, etc.. Aquest coneixement es complementa amb el
descobriment de les petjades que ha deixat en el món, manifestació de la
seva potència creadora. A causa de la seva absoluta transcendència, no
ha obrat directament sobre la matèria sinó que ho ha fet mitjançant el
Logos, que és la seva intel•ligència, la seva paraula creadora. El logos
es manifesta a través dels logoi, que són les expressions actives de
Déu, les executores dels seus plans eternament preconcebuts. Aquestes
"expressions actives" aviat foren assimilades amb els àngels i els
dimonis que trobem en diverses doctrines filosòfiques de l'època
(sobretot les gnòstiques). Apareix, així, tota una munió d'éssers
intermedis entre Déu i els homes que omplen l'espai supralunar i alguns
dels quals són les ànimes. Aquestes, quan s'acosten a la Terra,
esdevenen presoneres en els cossos i resten contaminades pel pecat (el
mal) que es deriva de la matèria, dels logoi imperfectes. Filó adopta,
doncs, la idea platònica de l'home com a compost per dues realitats (cos
i ànima), idea completament estranya al pensament hebreu, que entenia
l'ésser humà com una unitat indivisible. Per la seva pròpia força les
ànimes no podrien escapar del mal, però es poden salvar, amb l'ajut de
la gràcia divina, tot seguint un procés d'ascesi que comença amb el
coneixement dels àngels i les potències divines, i culmina amb la unió
mística amb el Logos, és a dir, retornant al seu origen.
III - EL CRISTIANISME: MES QUE UNA RELIGIO.
3.1. Origen de la nova religió.
En el segle I apareix una nova religió destinada a tenir una influència
cabdal en el futur: el cristianisme. Es derivà directament del judaisme
-del qual ben aviat se'n distancià-, però incorporà també altres
influències de caire religiós (religions mistèriques) i filosòfic. El
procés de la seva formació és molt prolongat, ja que les creences
bàsiques no es poden considerar com definitivament fixades fins al segle
IV, quan s'establí el cànon dels llibres sagrats. El nom de cristià
prové de la creença fonamental: que Jesús de Natzaret va ser el Messies
-mot traduït al grec, per Cristós, l'"ungit"- que esperaven els jueus. I
aquest és considerat, doncs, el fundador de la nova religió. La vida i
els ensenyaments de Jesús s'exposen en quatre llibres (Els Evangelis)
considerats canònics i en molts d'altres declarats apòcrifs. No se sap
la data exacta de la seva redacció, però, en tot cas, no és anterior al
70 -any de la destrucció de Jerusalem- i són plens d'interpolacions
posteriors. El que s'exposa en ells és més aviat una interpretació
teològica de la vida i la doctrina de Jesús; són, per tant, poc fiables
des del punt de vista històric.
La crítica històrica no ha aconseguit descobrir gran cosa de la seva
persona i ensenyament: sembla que va morir crucificat cap a l'any 29, en
temps del procurador romà Ponç Pilat, segurament pel delicte civil de
sedició. De la comunitat cristiana primitiva de Jerusalem en resten
també poques notícies, ja que fou destruïda l'any 70 per l'emperador
Vespasià. Era dirigida per alguns dels deixebles directes (apòstols) de
Jesús. Sembla que aquest cristianisme primitiu estava lligat a una
concepció temporal del messianisme judaic, amb un fort contingut
apocalíptic i escatològic basat en l'esperança de la immediata salvació
per la segona vinguda de Crist, que els alliberaria dels opressors
romans. Si fos així, Jesús hauria estat un zelota (revolucionari jueu)
que hauria pretès, com tants d'altres cabdills en aquella època, la
llibertat del poble jueu.
El cristianisme històric, però, és més aviat el producte d'una
interpretació mística de la vida, la passió i la mort de Jesús, que va
fer Sant Pau. Aquest sí que és un personatge històricament ben conegut
que visqué i escriví abans de l'any 70. Pau de Tars, o Saule, no fou
deixeble directe de Crist, ni el conegué personalment, però, tal com ell
mateix ens assegura, es convertí al cristianisme a partir d'una
revelació personal que rebé de Jesús. Era un jueu hel•lenitzat imbuït de
la ideologia salvífica de les religions mistèriques. Per això, el que va
fer consistí en transformar aquell concepte zelota de salvació temporal
i immediata, entesa com un alliberament político-social, en un projecte
pasat/futur de salvació espiritual per l'alliberament del pecat.
La passió i mort de Jesús, que va ser entesa pels seus deixebles, al
principi, com un fracàs, Pau la convertí en l'esdeveniment redemptor:
Déu va enviar el seu propi fill, que s'encarnà i, mitjançant el seu
sofriment, mort i resurrecció salvà tots els homes alliberant-los del
pecat. Per tant, la parusia (vinguda del salvador) ja s'ha produït, i
només cal que els homes l'acceptin a través de la conversió, i esperin
el seu acompliment definitiu al final dels temps amb la segona vinguda
del Crist. Així doncs, Jesús ha estat realment el Messies esperat i, a
través d'ell, es poden salvar tots els pobles de la Terra i no sols els
jueus; només cal convertir-se: seguir el procés iniciàtic, morir a
l'anterior vida de pecat a través d'un ritu (baptisme) i acceptar
l'acció redemptora de Jesús seguint la seva doctrina -influència de les
religions mistèriques-. Aquesta visió paulina es trasllueix també en les
obres de Sant Joan.
Resulta difícil d'escatir si aquesta visió, que ha estat històricament
la triomfant, té o no a veure amb el Jesús històric. Si fos així,
tindria fonament una altra de les interpretacions que s'han donat: més
que amb els zelotes, Jesús hauria estat relacionat amb els essenis, una
secta jueva de caire espiritualista.
3.2. Una nova concepció del món, de l'home i de Déu.
El cristianisme exercí una influència decisiva en el pensament
occidental a través de la introducció d'un conjunt d'idees estranyes a
la mentalitat grega, moltes d'elles procedents, com hem indicat, del
judaisme, del filonisme i de les religions mistèriques. Les principals
són.
a) Monoteisme: desenvolupa la concepció judaica d'un Déu únic,
omnipotent, creador, provident i, sobretot, personal (coneix i estima).
b) Primacia de la voluntat: parteix del voluntarisme judaic. Sant Pau
diu. "Qui estima Déu, coneix Déu". La fe cristiana exigeix un acte de
voluntat per passar del pecat a l'amor a Déu (conversió). Com que la
voluntat humana és feble a causa del pecat, Déu va redimir l'home i li
concedí la gràcia. La mateixa creació, i també la redempció, han estat
actes de voluntat i d'amor divins.
c) Concepció lineal del temps i sentit de la història: aquesta té, com
en el judaisme, un principi (la creació) i un final (diferent aquest: la
segona vinguda de Crist). La gran novetat és que el propi Déu ha entrat
en la història humana en el moment de l'encarnació, i així el temps
queda dividit en dos períodes diferents (l'Antic i el Nou Testament).
d) La Veritat: com que per als grecs el món és allò que és i no és
producte de res més, cal que tingui en si mateix la raó (el logos) del
seu ésser: la missió de la raó humana és descobrir-la. En canvi, com que
per als cristians és producte de la creació divina, la raó del seu ésser
és en Déu, i nosaltres no l'hauríem poguda conèixer si ell no ens
l'hagués revelada. Però, com que ho ha fet, la seva paraula és la
veritat absoluta i, per tant, superior a qualsevol tipus de
racionalitat. Com a posseïdor de la veritat absoluta, el cristianisme no
acceptarà opinions contràries als continguts que considera revelats per
Déu.
e) La creació: ja hem dit que aquesta era una idea totalment estranya al
pensament grec. En ésser la creació un acte lliure de Déu, el món no és
necessari, sinó contingent (podria no haver existir o ésser diferent).
Això, juntament amb el concepte de veritat, feia totalment inútil la
filosofia, però, com veurem, els pensadors cristians trobaren la manera
de fer compatible la revelació amb la raó.
f) L'home: l'home humà és un ésser lliure i, per tant, responsable dels
seus actes. En haver estat creats a imatge i semblança divina, tots els
homes són iguals i s'han d'estimar amb amor fraternal (caritat); cal
abolir, doncs, l'esclavitud. La naturalesa humana, però, és una
naturalesa batuda pel pecat original, que merma la seva llibertat i
l'inclina cap al mal. No obstant, per la redempció i la gràcia divina,
l'home pot redreçar el seu comportament i salvar-se. Aquesta visió
ajudava, també, a explicar l'origen no diví del mal, que era una de les
obsessions de l'època.
3.3. Confrontació de la religió cristiana amb la filosofia.
Totes aquestes idees topaven tant amb la mentalitat grega i romana com
amb els poders establerts (a causa, per exemple, de la defensa de
l'abolició de l'esclavitud). Durant els tres primers segles, el
cristianisme hagué de suportar una dura lluita, tant a nivell ideològic
com polític i social, per a poder subsistir. Les adversitats d'aquests
primers temps obligaren els pioners a realitzar un gran esforç de
formulació i clarificació dels continguts doctrinals. L'emprengueren tot
un seguit d'autors,. anomenats els Pares de l'Església. No resultà fàcil
la formulació del dogma i no s'hi arribà sinó després de llargues,
virulentes i subtils disputes. Les diverses posicions que enfrontaven
els autors eren resoltes en els concilis (Nicea, Efès, Calcedònia,
etc.). Les que eren acceptades es consideraven ortodoxes i les altres,
herètiques. Algunes heretgies, però, perduraren durant molts segles i
constantment en sorgien de noves.
A més d'aquestes lluites ideològiques internes, el cristianisme hagué de
polemitzar amb les altres religions i filosofies que competien amb ella
per imposar-se a la societat. S'iniciaren així tot un seguit de
controvèrsies amb les quals anà definint els punts de coincidència i de
contrast amb les altres ideologies.
Respecte a la filosofia, els autors cristians mostraren diferents
actituds que es poden resumir en aquestes dues:
a) Actitud oberta, que busca les afinitats entre el cristianisme i la
filosofia. Creu que aquesta pot servir per a explicar el dogma.Els
principals representants d'aquest corrent són. Sant Justí (S. II), Sant
Climent d'Alexandria (s. III), Orígenes (s. III), Sant Gregori Naciancè
(s. IV), Sant Gregori Nissè (s. IV), Lactanci (s. IV), etc.
b) Actitud tancada, que considera que la fe, des del punt de vista del
pensament, és absurda; es justifica per si mateixa sense necessitat de
cap raó ("Crec perquè és absurd"). La saviesa humana no hi té res a dir
en aquest terreny. Els principals defensors d'aquesta postura són: Tacià
(s. II), Sant Ireneu (s. II), Tertulià (s. III), Arnobi (s. IV), etc.
IV - EL CRISTIANISME FINS AL SEGLE V.
4.1. Els canvis ideològics en el si de l'Església.
La paulatina convergència d'Església i Imperi produí un canvi d'actitud
dels cristians enfront del poder i les institucions; si en els primers
temps de l'Església hi havia desinterès i rebuig del poder,ja en segle
III augmentà la participació dels cristians en la vida pública amb
càrrecs en la cort, en l'administració, en l'exèrcit i en la vida
econòmica.
Aquest canvi d'actitud fou paral•lel a l'elaboració del cristianisme. En
efecte, els Pares, des del segle III, ja no s'interessen tant per
polemitzar contra els perseguidors, el pensament pagà o les desviacions
herètiques, com per definir els continguts de la nova religió,
sistematitzar-los i presentar-los com a continuació i culminació del
saber de les antigues filosofies. En aquest període es formularen els
dogmes fonamentals i més característics del cristianisme.
En el si de les diferents comunitats cristianes també es produí un canvi
ideològic de gran transcendència històrica: les expectatives
escatològiques (d'ésjatos: "últim") del pròxim final del món i de l'home,
i la immediata segona vinguda de Crist, donaren pas, paulatinament, a la
idea d'un llarg pelegrinatge de l'Església sobre la Terra. Això
significà que es deixés en un segon terme l'aspecte ritual de
purificació i preparació per a l'imminent retorn de Jesucrist, i que es
posés en primer pla l'establiment de les bases teològiques de l'Església
dels creients.
4.2. Les grans polèmiques teològiques.
Els segles IV i V és el període dels grans Pares de l'Església. Entre
els Pares grecs destaquen Sant Atanasi, Sant Basili, Sant Gregori de
Nissa i Sant Gregori Naziancè. El primer fou el gran defensor de
l'ortodòxia de Nicea enfront d'Arrius; l'últim, l'expositor clàssic del
dogma trinitari en polèmica amb l'arrià Eunomi. El dogma trinitari i el
cristològic foren els grans temes dels Pares grecs.
Entre els Pares llatins destaquen Sant Ambròs, Sant Jeroni -traductor al
llatí de la Bíblia, "La Vulgata"-, i sobretot, Sant Agustí d'Hipona. Els
temes del pecat i el mal, la gràcia i la llibertat, la salvació, foren
l'objecte de polèmica i reflexió , en especial per part de Sant Agustí.
La polèmica trinitària.
En intentar racionalitzar el contingut doctrinal, els teòlegs cristians
volgueren desmarcar-se tant del judaisme com del neoplatonisme. Per això
calia definir què és Déu en si mateix i quina relació té amb el món.
Jueus i neoplatònics accepten la unicitat de Déu; però, la relació de
Déu amb el món, els primers l'expliquen amb el concepte de creació (producció
del no-res) i els segons amb el d'emanació. El cristianisme accepta el
concepte de creació i també el d'un Déu únic, però introdueix matisos en
l'ésser de Déu. Per explicar les relacions internes de Déu, el
cristianisme introdueix el terme de generació: el Pare genera el Fill, i
de l'amor de Pare i Fill és generat l'Esperit. Com cal entendre aquesta
generació? Es la disputa trinitària. Primer es donaren dues solucions
extremes: a) la subordinació: el Fill (Logos) és inferior al Pare (en la
línia de Filó i el neoplatonisme); b) el modalisme: Pare, Fill i Esperit
són facetes de l'únic Déu. Una i altra tenien conseqüències difícilment
assumibles: la primera fa problemàtica la redempció; la segona implica
que el Pare també mor. En el concili de Nicea (325), sota la presidència
de Constantí, es defineix la relació de Pare i Fill, i en el de
Constantinoble (381), la naturalesa de l'Esperit. La solució "ortodoxa"
vol ser una via mitjana: contra la subordinació, Pare, Fill i Esperit
són considerats de la mateixa naturalesa -"consubstancials"-; contra el
modalisme, se'ls considera tres persones distintes.
La polèmica cristològica.
El problema consistia a definir el ser del Fill de Déu i l'explicació de
l'Encarnació (déu fet home), on s'implicaven els temes de la redempció i
de la salvació dels creients. Les primeres solucions foren també
extremes: a) Nestori: en el Fill conviuen dues persones i dues
naturaleses (divina i humana); b) monofisisme d'Eutiques: en el Fill hi
ha una naturalesa i una persona, la divina. En el concili d'Efès (431)
es condemnà Nestori i en el de Calcedònia (451) el monofisisme. L'"ortodòxia"
fou també síntesi de les dues posicions: en Crist hi ha dues naturaleses
i una sola persona. Així es volia subratllar la perfecta simbiosi del
déu-home en l'Encarnació: hi ha mort de Déu i la redempció de Déu; i la
mediació salvadora del Fill entre Déu i els homes queda, sembla,
perfectament trabada.
|
|