Notes

informe amb gràfics

 

per què un informe amb gràfics
què cal fer
com fer-ho
 

 

 

 

 

 

per què un informe amb gràfics

Igual que avaluem la feina dels nostres estudiants per tal que coneguin els seus avenços en l'aprenentatge, també hauríem d'acostumar-nos a avaluar totes aquelles activitats escolars que planegem i pensem que tindran una continuació. Si ho féssim així aprendríem dels nostres errors i, cada cop, les coses ens anirien sortint millor. Alhora donaríem a conèixer a la comunitat educativa com es fan les coses al nostre centre. Per això és important fer informes i publicar-los.

I com que l'ésser humà és un animal que fonamentalment coneix l'entorn a partir dels estímuls visuals, què millor que fer entrar les dades per la vista. Com? Amb gràfics. Els gràfics permeten resumir les dades quantitatives en una imatge, cosa que les fa més comprensibles i assimilables. Hi ha molts tipus de gràfics i l'habilitat de l'autor/a rau en saber triar en cada cas quin és el més efectiu per representar les dades que vol destacar.

El programa per a tractar dades numèriques és un full de càlcul, Excel a la suite M$ Office. És molt potent i uneix a una gran varietat de gràfics la facilitat de creació. Part d'aquestes característiques s'han traslladat a Word que, d'aquesta manera, hereta la flexibilitat en la creació de gràfics. Per aquells/es que vulguin val la pena entretenir-se una mica a conèixer  com treballa Excel i copiar-ne, en acabat, els gràfics al document Word.

Potser ens trobarem amb què, a l'hora de redactar el nostre informe, hi haurà pàgines que es veuran millor si tenen una orientació horitzontal, a diferència de la resta que la tenen vertical. No cal fer un document apart i ajuntar després els fulls en una sola pila. Word ens permet tenir en un únic document pàgines verticals i horitzontals. Fins i tot amb diferents capçaleres i peus, per exemple per fer separadors o portades de les diferents parts del document. Només caldrà dividir-lo en seccions.

torna a l'índex

 

què cal fer

Aquesta setmana introduirem alguns conceptes nous als que ja coneixem i que hem de continuar  utilitzant. En primer lloc ens entretindrem una mica amb les taules. Ja hem inserit alguna taula en setmanes anteriors, però ara iniciem un coneixement més profund d'aquesta potent eina. I veurem la possibilitat que ofereix Word d'autoformatar-les, és a dir, de donar-les un format que faci més agradable i fàcil la lectura de les dades (i lògicament llur comprensió). També veurem com ordenar alfabèticament les files i com afegir-ne de noves quan calgui.

Un altre concepte que treballarem és el dels gràfics. Word pot crear, a partir d'un petit full de dades o taula de valors, una gran varietat de gràfics. Veurem com fer-los i com modificar-ne les dades d'origen, la posició dins del document, la mida o l'aparença. Aquí val la pena començar a tocar botons i botonets per tal d'anar veient les diferents possibilitats que ens ofereix el programa: no ens les acabarem. Deseu el vostre treball abans de fer-hi cap modificació i recordeu que sempre podreu desfer les darreres accions si no us agrada el resultat.

El tercer concepte que introduïm és el de les seccions d'un document. Les seccions són les diferents configuracions de pàgina que pot tenir un document. És molt senzill introduir una secció nova en un document i després configurar-ne la mida dels marges, la orientació o les capçaleres i peus. D'aquesta manera tan flexible podem tenir un document amb pàgines ben diferents però desat en un sol arxiu.

En un informe, com en tot document una mica llarg, és molt recomanable inserir imatges, utilitzar estils de paràgraf i, basada en ells, incloure una taula de contingut. No ho he volgut posar en l'exemple per a no ser massa repetitiu ni per allargar més la feina ni la mida dels arxius, però val la pena tenir-ho en compte.

torna a l'índex




com fer-ho

Com ja tenim costum. En primer lloc baixeu-vos el resultat imprès. Es tracta d'un arxiu en format PDF preparat per a la impressora: això permet que veieu el document tal com l'he fet jo, amb els tipus de lletra (fonts) incrustats.

Després podeu baixar-vos el  document d'exemple, descomprimiu-lo i us trobareu amb una carpeta anomenada document6 que conté dos arxius: un és el document de word anomenat document6.doc a partir del qual s'ha fet la versió imprimible. Mireu com funciona, feu clic en les diferents pàgines per veure les seccions, visualitzeu-ne els peus, feu clic amb el botó dret sobre els gràfics i tafanegeu les moltes possibilitats.

L'altre document és el full de càlcul d'Excel document6.xls que podeu obrir fent un doble clic sobre la icona. Conté la taula del document word i un parell de gràfics que he fet a partir d'ella (en un usant columnes i en l'altre files) i que després he copiat  i enganxat al document word. Si esteu interessats podeu donar-hi un cop d'ull perquè Excel és un programa molt intuïtiu i fàcil de fer anar. Però si ho trobeu massa complicat simplement esborreu-lo del vostre ordinador i oblideu-vos d'ell: aquest és un curs de tractament de textos i no de fulls de càlcul.

En acabat llegiu l'ajuda així es va fer i proveu de fer els vostres informes seguint les passes ordenadament. I recordeu: el que menys importa és el contingut: només ens interessa la forma. Fixeu-vos que en l'exemple que us dono he aprofitat un informe vell que tenia i que he modificat una mica.  Per tant no us poseu a redactar res de nou sinó aprofiteu coses que ja tingueu escrites o copieu-les d'on sigui.  Val la pena dedicar el temps del curs a conèixer les possibilitats del programa i no pas a mecanografiar.

Quan us trobeu amb algun problema seguiu aquest protocol d'actuació:

  1. repasseu l'arxiu d'ajuda així es va fer, trobareu explicats pas a pas tos els procediments que he fet servir per fer el document d'exemple. Malauradament el que no hi trobareu és la solució a tots els vostres problemes, per això anem al pas següent:
  2. recorreu a l'ajuda de Word (segons la versió de Word hi poden haver petites diferències en com fer les coses)
  3. si no us en sortiu, plantegeu-lo al fòrum de dubtes.
  4. si no us en sortiu de cap manera poseu-vos en contacte per correu amb el tutor.

Podreu trobar altres exemples sobre el treball a realitzar al webdossier de la pàgina en grup. Són els treballs que alguns companys i companyes han fet i resten allà exposats. Mireu-los, descarregueu-vos el que us puguin interessar i, si els voleu utilitzar o modificar, poseu-vos en contacte amb l'autora o autor per fer-los-ho saber.

torna a l'índex

 

 


índex  ::  programari  ::  x imprimir  ::  reflexions