Enrera
Mòdul 3: Configuració
eLearning amb Moodle
  Pràctica
1
2
3
4

   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és aprendre a configurar les variables del lloc

   
conceptes La primera tasca que té un administrador en el moment en què ha acabat de configurar el sistema al final del procés d'instal·lació és definir les variables que afecten al funcionament de tot el lloc.

Hi ha moltes variables a Moodle, de manera que s'han ordenat per afinitat respecte a un tema per tal de facilitar-ne la cerca. Aquests tipus de variables es refereixen a
  • la interfície: hi trobarem la definició de l'idioma principal, la zona horària, el país, el tema o els blocs d'un crus.
  • la seguretat del sistema: hi ha les variables que controlen el nombre d'intents erronis d'entrada, la connexió https o segura i l'activació d'un antivirus al servidor.
  • el sistema operatiu sobre el que corre el servidor i que, com a usuaris, podem utilitzar
  • el manteniment d'usuaris actius 
  • el sistema d'enviaments de correu des del lloc web
  • certs privilegis de l'usuari
  • els permisos que, com administrador, atorgueu a professors, estudiants o a l'entrada de tercers usuaris (visitants i Google)
  • variables que no caben en cap altra tipus que no sigui una miscel·lània.
La configuració de les variables del lloc es fa només una vegada, normalment la primera vegada que es munta. Tot i això sempre podrem entrar-hi i canviar qualsevol variable si així ho desitgem.

La pàgina de configuració de les variables és autoexplicativa, és a dir, explica què fa cada variable  i posa exemples d'ús de les diferents opcions. Per això en la pràctica que ve a continuació en veurem només les que poden ser més interessants de modificar. La resta de variables les podem deixar en l'opció per defecte en aquesta primera instal·lació en el benentès que hi podrem tornar sempre que algun canvi en la concepció del lloc ens ho demani.
Desenvolupament de la pràctica
Pràctica

Pràctica 1. Configuració de les variables del lloc

  1.  per l'opció Configuració, aleshores triem Variables

    admin

  2. La pàgina de variables és molt llarga i per facilitar la cerca de les variables ens presenta en ela part superior una sèrie d'enllaços que ens poden portar directament a cada secció: Interfície | Seguretat | Sistema operatiu | Manteniment | Correu | Usuari | Permisos | Miscel·lània. 
  3. Comencem per Interfície

    interficie1

    • lang és l'idioma per defecte del lloc, l'idioma amb què es presentarà tot el web i les ajudes. Trieu el Català(ca) de la llista desplegable.
    • langmenu en l'opció Sí presentarà als usuaris la llista d'idiomes per tal que ells triïn el que desitgen per a la interfície. Recomanable deixar-ho en No per millorar la claredat.
    • locale és la variable que determina que les dates estiguin en l'idioma desitjat. Si heu deixat lang en Català però no configureu el locale a ca_ES us sortirà, per exemple, la interfície tota traduïda però les dates en anglès (p.ex: monday, desember 12).
    • timezone: trieu Hora del servidor local per a què surti l'hora oficial

      interfície2

    • country: trieu Espanya del desplegable. Estalviarà feina a l'hora de personalitzar el nom del país al perfil dels usuaris.
    • allowuserthemes en l'opció Sí presenta la llista de temes amb què pot aparèixer Moodle i l'usuari podrà triar el que més li agradi. Recomanable deixar-ho en No per millorar la claredat i l'homogeneïtat del lloc.
    • allowcoursethemes activat permet que cada professor triï l'aparença del seu curs. Recomanable deixar-ho en Sí per poder destacar, en cas de necessitat, un curs respecte al gruix dels altres cursos (p.ex: un curs que s'usa com intranet de centre es podria distingir així dels cursos destinats a estudiants)
    • allowuserblockhiding en l'opció No impedeix que els estudiants amaguin els blocs d'un curs de manera que assegurem al professorat que els blocs que mostrin seran efectivament vistos. Recomanable deixar-ho en No per a què no amaguin el bloc de missatgeria, per exemple.
  4. Continuem amb les variables de Seguretat

    seguretat

    • displayloginfailures mostra als usuaris que triem al desplegable sobre intents d'entrada no reeixits. Podeu triar Administrador
    • notifyloginfailures enviarà un correu a qui triem al desplegable (recomanable a l'administrador) sobre intents d'entrada no reeixits.

      seguretat2
    • la resta de variables no es poden activar al servidor phobos, deixeu-les per defecte.
  5. Ara venen  les variables relacionades amb el Sistema Operatiu que hi ha instal·lat al servidor

    sistema operatiu
    • gdversion mostra per defecte la versió d'aquesta llibreria que hi ha al servidor. No s'ha de canviar.

      sistema operatiu 2

    • dbsessions: mantingueu-la en No. difícilment arribareu al nivell d'haver d'activar-la mai.
    • sessiontimeout és el temps que el sistema "guardarà" la identificació d'un usuari inactiu abans de fer-lo fora. Un valor recomanable és 1 hora.
    • la resta de variables no es poden activar al servidor phobos, deixeu-les per defecte.
  6. La següent agrupació es refereix a les variables relacionades amb el Manteniment dels usuaris:

    sistema operatiu 3

    • longtimenosee: nombre de dies en què es mantindrà inscrit un estudiant en un curs malgrat que no hi entri. Per exemple, si fixem el valor 120 dies, quan faci 121 dies que no hi ha entrat cancel·larà la inscripció.
    • deleteunconfirmed: només serveix pel cas que els futurs usuaris demanin l'alta  per correu electrònic. Determina el nombre de dies que s'esperarà la resposta; passat aquest temps s'esborrarà la sol·licitud.
    • loglifetime: és el temps en què el sistema guardarà els registres d'activitat. Per començar una bona opció és No suprimeixis mai els registres. Quan tingueu el sistema més ple podeu acotar aquest període.
  7. La secció Correu és important perquè recull les variables relacionades amb l'enviament de missatges de correu des del sistema

    correu

    • smtphosts: són els noms dels servidors de correu SMTP locals que Moodle pot usar. Podeu posar smtp.xtec.net
    • smtpuser és el nom d'usuari del compte de correu. Escriviu l'identificador d'Xtec, p.ex: a8099999
    • smtppass és la contrasenya del compte de correu. Escriviu-la però us apareixerà marcada amb asteriscs: ******
    • noreplyadress: escriviu el nom d'una adreça on l'usuari que rebi còpia dels fils dels fòrums per correu no pugui contestar, per exemple: noresponguis@xtec.net
    • digestmailtime és l'hora en què el sistema enviarà els missatges de correu. Per facilitar la feina al servidor poseu-ne una de matinada: 2, per exemple.
    • allowemailadress limita a certs dominis les adreces de correu dels possibles usuaris, la resta seran rebutjades. Si poseu edu365.com, per exemple, només s'acceptaran els usuaris amb aquest tipus d'adreces i es rebutjaran usuaris amb adreces de dominis com ara yahoo.com.
    • denyemailadrees fa el contrari que l'anterior: especifica quins dominis seran exclosos i s'acceptarà la resta. Per exemple, si escriviu yahoo.com els usuaris amb aquestes adreces no s'acceptaran i s'acceptaran tots els altres dominis.
  8. Sota Usuari trobem les variables que hi tenen relació:

    usuari

    • fullnamedisplay determina com es mostrarà el nom real de l'usuari. Una bona opció és Nom + Cognoms
    • extendedusernamechars amb l'opció permet que al nom d'usuari hi hagi, per exemple la lletra castellana ñ
    • autologinguest en l'opció deixa entrar com a visitants els usuaris no registrats quan intenten entrar a un curs que permet l'entrada als visitants. Per començar deixeu-ho a No.
  9. El següent agrupament és Permisos, un tema important per a l'administrador del lloc

    permisos

    • teacherassignteachers en l'opció permet que els professors d'un curs nomenin altres usuaris com a professors. Per començar deixeu-ho a No.
    • allowunenrol en No només permet donar de baixa estudiants al professorat i a l'administrador, és clar.
    • showsiteparticipantslist determina qui apareix a la llista de Participants d'un curs. Una bona opció és Estudiants i professors
    • forcelogin configurada a només permet veure la pàgina login del lloc, on s'escriu l'identificador, i no es pot veure ni la pàgina d'inici. Recomanable deixar-la a No; això permet veure la pàgina d'inici amb la llista de cursos, les novetats, etc.
    • forceloginprofiles deixeu-la a per impedir que visitants sense identificar puguin veure el perfil del professorat.

      opentogoogle

    • opentogoogle en l'opció deixa "entrar" a Google a veure els cursos que admeten visitants i a les persones que hi puguin fer cerques. Preferible configurar-ho a No.
    • maxbytes és la mida màxima dels fitxers que els usuaris podran pujar al sistema. Recomanació: al principi poseu 2Mb i als cursos limiteu-ho encara més (500K, per exemple).
      Si vulguéssiu restaurar una còpia de seguretat d'una mida superior a 2Mb no podríeu pujar-la a través de Moodle, però sí amb Filezilla a través d'un FTP segur.
    • messaging determina que al lloc s'utilitzi la missatgeria interna. Molt recomanable l'opció , la missatgeria ofereix moltes possibilitats comunicatives.
  10. Sota Miscel·lània s'hi posen les variables que no se sap on col·locar, vet-les aquí:

    miscel

    • maxeditingtime és el temps que permetreu que els usuaris puguin editar les seves intervencions als fòrums. Un bon valor és 30 minuts (tot i que l'autor, que se sol repensar, el té configurat a 1 hora :-)
    • enablerssfeeds si coneixeu la potència i les possibilitats dels RSS pel que fa al seguiment dels fòrums configureu-lo a Sí. En cas contrari deixeu-ho a No. Podeu trobar informació sobre RSS i Moodle en aquest tutorial.
  11. Un cop tot configurat premeu el botó Desa els canvis per a fer-los efectius.



Atenció !

Un cop configurat un lloc web amb Moodle sempre hi podrem canviar els valors de les variables anant al menú  Administració | Variables

 
Amunt