Els Fets

La República

el pobleEl 14 d'abril del 1931 a Espanya es va proclamar la República. A Anglès ( un poble industrialitzat amb un fort moviment associatiu i sindical  amb predomini de la CNT-Ait, Poum i Unió de Rabassaires) es va produir sense vessament de sang. S'organitzà una festa amb sardanes a càrrec del pressupost municipal i una gran manifestació unitària de les forces d'esquerres que va sortir de l'estació del tren d'Olot i arribà fins la plaça de la Rutlla.

carnet de l'unió de rabassaires

Carnet de l'Unió de Rabassaires

El nou Ajuntament quedà constituit per Ramon Ribera, Josep Casadevall, Antoni Clos, Pere Masats, Salvador Costa, Antoni Amoròs com a representants de l'esquerra i per Ramon Vinyes, Joan Costa, Enric Gros i Josep Caballé per la dreta. El nou Ajuntament es va desfer en lloances al nou règim, presentant-lo com a portador de les llibertats de Catalunya.

En Pere Masats músic i empresari de la fusta fou nomenat  primer alcalde republicà. La vida de la vila no va canviar gaire, llevat de la prohibició d'un joc de cartres (anomenat del rei) i un ban comdemnant la destrucció de nius d'ocells dels arbres.Els únics enfrontaments es produïren amb alguns religiosos del poble que es negaren  acceptar la laicicitat del nou govern: "volien ensenyar tant sí com no obligatoriament el catecisme a les escoles, oblidant que l'Estat segons la Constitució es laic...".

A les eleccions al parlament de Catalunya, l'alcalde va ser derrotat.Aquest fet  va provocar la seva dimissió: Ocupà el càrrec en Salvador Costa, que va guanyar també les municipals del 1934, mentres que Masats passà a ser síndic de l'oposició.

Els fets del 6 d'octubre  van provocar un gran ressò a les comarques gironines.La Guàrdia Civil va detenir a tres o quatre treballadors de la ciutat que foren portats a interrogar a Girona. La situació de l'ajuntament era esperançadora malgrat la carència de recursos de què disposava.  l'any 1934 es publicà un ban que deia:

"El batlle demana que es paguin les contribucions, per a poder subvencionar els mestres, per tal que puguin viure decentment i poder acomplir amb les nostres conviccions polítiques i ideològiques de mantenir amb total rigor l'escola gratuïta i sense privilegis per a ningú.".

Dades parcialment extretes de publicacions sobre la Guerra Civil a Anglès de Pau Lanao

guerra civilLa Guerra Civil a Anglès

guerra civilLa Postguerra a Anglès