Pràctica / Gestió de la convivència / Atencions individualitzades / Orientació voca-professional / Docència
Gestió de la convivència
Algunes consideracions generals:
- Ja està previst, i en calen uns acords sobre les estratègies preventives, les mesures de control i els procediments disciplinaris). Es necessari un “espai” intermedi entre el professor (el que està a la classe, o al pati o a la guàrdia) i la cap d’estudis (el tribunal suprem). M’inclinaria per donar protagonisme a les coordinadores de nivell i als equips docents, primerament per a tipificar les faltes i registrar-les, i tot seguit establir les mesures correctores.
- La sensació que tinc és que el nivell de convivència ha empitjorat. Però aquesta sensació és subjectiva i em caldria contrastar-la amb els altres professors i amb les dades que la cap d’estudis recull sobre quines faltes són més freqüents, a quins grups es produeixen, a quines hores o moments. Però no per a un estudi, sinó per a prendre mesures preventives, de com evitar-ho.
- M’agradaria esbrinar-ne les causes i poder-hi actuar per a prevenir-les. Tinc la sensació de que anem darrera dels fets., i aquí les estratègies preventives tenen un protagonisme cabdal. Ens cal avançar-nos als esdeveniments (que ja els sabem, o els hauríem de saber) i treballar sobre les causes de moltes de les conductes.
- Hi ha un tipus de falta, que jo en dic de “distorsió de baixa intensitat” que si l’observo de forma aïllada no tindria massa importància. Però resulta que cada vegada n’hi ha més. I podria ser que aquestes són les que més ens “carreguen”. Per exemple, fer sorollets, donar una empenta als passadissos, tirar un paper a terra, tractar amb desconsideració un company o un professor.
- Sóc partidari, ja ho vaig manifestar, en que cal seguir els procediments sancionadors que estableix la normativa. Hi ha un tasca burocratitzadora, que podria desbordar-nos, però podríem anar més lluny en les sancions i ho podríem fer sota el paraigües legal.
- Com a estratègia preventiva la mediació pot ser un recurs més, però no és solament tècnica. La mediació suposa un estil en la manera d’enfocar i reconduir els conflictes que necessita el seu temps i la formació de tots.
- De totes maneres, com a estratègies preventives, no deixaria de banda la incorporació de continguts d’educació emocional en el pla d’acció tutorial, la creació d’un clima d’aula òptim per al treball escolar, a través de la gestió de les classes com a grups humans, l’augment de la participació i implicació dels alumnes, la cooperació entre iguals com a metodologia d’aprenentatge, i finalment, l’assumpció dels principis de l’educació intercultural.