Descartes (1596/1650), amb el seu penso, doncs sóc, estableix que el pensar és la gran realitat gràcies a la qual podem afirmar l'existència del meu jo, un jo que és una realitat pensant, una res cogitans. Els meus pensaments constitueixen la meva realitat; els meus pensaments constitueixen el meu jo. Així ens ho explica en el seu conegut Discurs del Mètode:
|
En front de René Descartes, Milan Kundera planteja una altra cara de la qüestió. No són pas els pensaments allò que em constitueix, sinó els sentiments: sento, doncs sóc. En el següent fragment de La immortalitat Kundera remarca el pes del patiment en el procés de prendre consciència del meu jo. La seva perspectiva es propera a la de Pascal quan aquest afirma que el cor té unes raons que el cap no entén.
Blaise Pascal (1623-1662), coetani de Descartes, dins el mateix context cultural del Racionalisme i el Barroc, fou en primer en parlar de les raons del cor. Després d'una època centrada en la recerca matemàtica, Pascal rebé un fort impacte emocional. De l'enaltiment i valoració de les raons de cap, propi d'un matemàtic, passà a la valoració i defensa de les raons del cor. I a què es refereix Pascal quan parla de raons del cor? Es refereix al coneixement que aporta el cor amb les seves intuïcions: el cor em proporciona unes certeses que la raó, pròpiament dita, no em pot donar. Pascal passa de l'elogi del cap o esprit de geómétrie a l'elogi del cor o esprit de finesse. L'esperit geomètric es basa en els principis racionals, en uns principis que un cop coneguts és quasi impossible negar. L'esperit de finor es basa en el coneixement immediat, en el coneixement d'allò viscut i experimentat per un mateix: fa referència a les «coses del sentiment». |
Certament, Descartes es conegut com el racionalista que ha accentuat la dicotomia entre pensaments i sentiments. «Cartesià» (de Cartesius, Descartes en llatí) ha esdevingut sinònim de «metòdic», «ordenat», «racional». Ara bé, sovint les dicotomies o dualismes són imprecisos tòpics o simplificacions. Si avancem més en l'estudi de l'obra de Descartes constatarem que aquests dualisme irreconciliable que se li atorga queda força dissolt. Què entén Descartes per pensar? Diu: «Par le mot penser, j'entends tout ce qui se fait en nous de telle sorte que nous l'apercevons immédiatement par nous-mêmes; c'est pourquoi non seulement entendre, vouloir, imaginer, mais aussi sentir, est la même chose ici que penser.» (Les principes de la philosophie, 1, 9). Ho afirma ben clarament: sentir és aquí la mateixa cosa que pensar. Totes les activitats psíquiques queden incloses dins la categoria de «pensar». Quan Daniel Goleman en el seu llibre 'best-seller' mundial La inteligencia emocional (Kairós, Barcelona, 1996) critica i denuncia la insuficiència de molts plantejaments sobre la intel·ligència racional proclamant i defensant que pensar i sentir treballen capacitant-se o incapacitant-se mútuament, oblida part de la lletra de l'obra de Descartes. Goleman critica una dicotomia que el mateix Descartes ja havia qüestionat en algun moment. Si no hi ha harmonia entre cap i cor —afirma Goleman— tot l'individu en paga les conseqüències. Les nostres decisions i les nostres accions depenen tant dels nostres pensaments com dels nostres sentiments. Textualment: «La dicotomía entre lo emocional y lo racional se asemeja a la distinción entre el 'corazón' y la 'cabeza'. Saber que algo es cierto 'en nuestro corazón' pertenece a un orden de convicción distinto -de algún modo, un tipo de certeza más profundo- que pensarlo con la mente racional.. ». |
Estàs convidat a participar tot aportant el teu punt de vista: | ||
Què és allò
que constitueix el meu jo? Què és allò que fa que jo sigui jo? - Els meus pensaments ... (Si no penso, no sóc, ... ) - Els meus sentiments ... (Si no sento no sóc, ... ) - Els meus pensaments i el meus sentiments ... |