|
L'essència de la cibercultura: l'universal sense totalitat «A través dels
ordinadors i de les xarxes, la gent més diversa pot posar-se en
contacte, agafar-se de la mà al voltant del món. El nou
universal, més que no pas construir-se sobre la identitat del sentit,
s'experimenta per immersió. Tots som en el mateix bany, en el mateix
diluvi de comunicació. Ja no es tracta, doncs, de tancament semàntic
o de totalització. Educació i cibercultura «A partir d'ara, cal dur a terme grans reformes en els sistemes d'educació i de formació. En primer lloc, el condicionament dels dispositius i la filosofia de l'EOD (ensenyament obert i a distància) en la vida formativa de cada dia. L'EOD explota determinades tècniques de l'ensenyament a distància, incloent-hi els hipermèdies, les xarxes de comunicació interactives i totes les tecnologies intel·lectuals de la cibercultura. Però el que hi és essencial resideix en un nou estil de pedagogia, que alhora afavoreix els aprenentatges personalitzats i l' aprenentatge cooperatiu en xarxa. En aquest marc, l'ensenyant cal que esdevingui un animador de la intel·ligència col·lectiva dels seus grups d'alumnes més que no pas un dispensador directe de coneixements. [...] La seva activitat se centrarà en l'acompanyament i la gestió dels aprenentatges: incitació a l'intercanvi de coneixements, mediació relacional i simbòlica, pilotatge personalitzat dels recorreguts d'aprenentatge, etc» Caos i confusió en la cibercultura? «Com que tothom pot alimentar
la xarxa sense cap intermediari ni cap censura, com que cap govern, cap
institució ni cap autoritat moral no garanteixen el valor de les
dades disponibles, quina confiança podem dipositar a les informacions
que trobem al ciberespai? Per tal com no es pot trobar cap selecció
ni jerarquia oficial en el diluvi d'informació del ciberespai,
per ventura assistim simplement a una dissolució cultural més
que no pas a un progrés? No es tractaria d'una dissolució
que serviria, en última instancia, a aquells que ja tenen punts
de referència, és a dir, les persones privilegiades per
la seva educació, el seu medi, les seves xarxes intel·lectuals
privades? Reafirmació dels valors de la modernitat «En contrast amb la idea postmoderna del declivi de les idees de les llums, tinc la pretensió que la cibercultura pot ser considerada un hereu legítim (tot i que llunyà) del projecte progressista dels filòsofs del segle XVIII. En efecte, la cibercultura dóna valor a la participació en unes comunitats de debat i d'argumentació. En la línia recta de les morals de la igualtat, fomenta una manera de reciprocitat essencial en les relacions humanes. Ha estat desenvolupada a partir d'una pràctica assídua dels intercanvis d'informacions i de coneixements, que els filòsofs de les llums consideraven el principal motor del progrés. Per tant, si mai no havíem estat moderns, la cibercultura no seria postmodema, sinó que seria la continuïtat dels ideals revolucionaris i republicans de llibertat, d'igualtat i de fraternitat. L'única diferència és que en la cibercultura aquests "valors" s'encarnen en uns dispositius tècnics concrets. A l'era dels mitjans de comunicació electrònics, la igualtat esdevé possibilitat per a tothom d'emetre per a tothom; la llibertat s'objectiva en programaris de criptatge i en accés transfronterer a múltiples comunitats virtuals, i la fraternitat, finalment, es personifica en la interconnexió mundial.»
|