1. La paràbola L'home és capaç de fer-se moltes preguntes, preguntes de tota mena i d'alta volada. Davant d'alguna d'aquestes som com cecs que volem «veure» i saber què és un elefant. Vet aquí la paràbola de l'elefant!
Moltes preguntes filosòfiques han esdevingut «preguntes elefantines». I els éssers humans ens hem matat tot defensant les nostres parcials respostes. Que savi que és aquell cec que escolta les respostes d'altres cecs i, així, enriqueix la pròpia! |
2. Les preguntes elefantines Però preguntes que en un passat eren elefantines han deixat de ser-ho, i hem aconseguit respostes racionals majoritàriament acceptades. Preguntes que avui formen el corpus de la ciència, en un passat eren preguntes elefantines: amb l’experimentació i la matematització, pròpies del mètode científic, ens ha estat possible comprendre més el nostre món. Per això, la filosofia no sols no ha de deixar de banda aquestes respostes científiques, sinó que aquestes constitueixen una base per la seva activitat racional. Moltes vegades les fronteres entre problemes científics i problemes filosòfics són fronteres difuses. Preguntes filosòfiques s’han transformat en preguntes científiques, assumint la filosofia un caràcter residual, però també preguntes científiques s’han tenyit de filosofia. Sembla, però, que hi ha preguntes que sempre han estat i sempre seran preguntes filosòfiques. Quines podríen ser aquestes? |