Bioètica: Avortament i eutanàsia |
1. Avortament Una qüestió polèmica L'avortament és la interrupció de l'embaràs o l'expulsió del fetus quan aquest encara no és viable. És qüestió ètica i problema legal quan, de forma voluntària, s'interromp un embaràs no desitjat. Difícilment es pot negar el caràcter traumàtic de l'avortament i els riscos que comporta per a la mare. Però tampoc es pot negar que són moltes les dones que prefereixen l'avortament a la continuïtat de l'embaràs. Al llarg de la història, les dones han pagat un preu molt alt per l'absència de mètodes anticonceptius i d'un avortament legal i segur; sovint han estat forçades, i encara és així en molts països del Tercer Món, a tenir molts fills en períodes curts de temps, provocant el seu debilitament físic i mort encara joves. L'avortament és una qüestió ben polèmica perquè implica un conflicte bàsic de drets o valors positius: l'autonomia i llibertat de la mare i el dret de la vida que està en gestació.
La no penalització de l'avortament durant els primers mesos, contemplada en la legislació de la majoria de països occidentals, es fonamenta, bàsicament, en el procés gradual de formació de la vida humana. La despenalització de l'avortament El Codi Penal espanyol, de 1995, en els seus articles 144 i 145, castiga tant a la mare que avorta com a totes aquelles persones que, d'una manera o altra, hi col·laboren. Ara bé, aquest nou Codi manté en vigor el cèlebre article 417bis de l'anterior Codi Penal: és l'article que, el 1985 i en ple debat públic sobre la conveniència o no de despenalitzar l'avortament, concretava les tres circumstàncies en les quals es despenalitzava, circumstàncies o supòsits avui vigents. Els tres supòsits o circumstàncies en les quals es despenalitza l'avortament són:
Com es fonamenta, legalment, la despenalització de l'avortament? Quant al primer supòsit o avortament terapèutic, es considera que la mort de la mare és un mal de major entitat que no pas l'eliminació del fetus. La llei sempre ha castigat més severament la mort d'una persona que la mort d'un embrió. Quant al segon supòsit, l'avortament ètic o humanitari, es considera que la dona violada, ja víctima per aquest fet, ha de decidir, personalment i lliure, si accepta o no la maternitat. Si l'Estat l'imposa la maternitat, serà víctima per segona vegada. Quant al tercer supòsit o avortament eugènic, s'argumenta que si bé el dret valora i protegeix les persones amb deficiències físiques o psíquiques, es pretén evitar el naixement de persones amb moltes probabilitats de ser infelices i amb una qualitat de vida sota mínims. Es pretén evitar, també, la pertorbació dels pares i del medi familiar. Per tot això, l'Estat no pot imposar, coactivament, la continuïtat de l'embaràs. Regulació suficient? Regulació excessiva? El Codi Penal castiga l'avortament, no el legalitza. La despenalització és només l'excepció a la regla. En rigor, no és una despenalització de l'avortament sinó només una declaració de no punibilitat de determinades conductes. En aquest context:
Problema de fons Aquestes diferents posicions porten a reflexionar sobre una de les grans qüestions de fons: l'ésser humà en formació o nasciturus és absolutament equiparable o igual a l'ésser humà nascut? Absolutament equiparable? Sí. La vida del nasciturus és ja vida humana. Aquest ésser, aquesta vida humana és persona humana. Conseqüentment: a) l'avortament és un tipus d'homicidi, b) el nasciturus té el dret fonamental a la vida, c) hi ha igualtat entre la vida del fetus i de la dona embarassada. Raons a favor de l'equiparació:
Absolutament equiparable? No. La vida del nasciturus és ben diferent de la de l'ésser humà ja format. Conseqüentment: a) l'avortament no és equiparable a l'homicidi, b) la qualitat de persona va unida a l'ésser humà nascut, c) prevalència de la vida i de la salut de la dona. Raons en contra de l'equiparació:
|
2. Eutanàsia L'eutanasia és la mort d'una persona causada per una altra, en principi un professional de la medicina, a petició lliure i expressa de la persona que va a morir. Atenent al seu sentit etimològic, eutanàsia vol dir «bona mort», del grec eu (bo) i thánatos (mort). Una persona posa fi, deliberadament, a la vida d'una altra considerant que això li és un bé: la mort li és preferible a una vida excessiva en sofriment. Es distingeix entre
Es distingeix, també, entre
El debat sobre l'eutanàsia està marcat pels greus esdeveniments del segle XX protagonitzats pels nazis: l'aplicació de l'anomenat «programa d'eutanàsia», un programa que portà a l'eliminació en massa d'individus no desitjats per l'Estat. L'eutanàsia quedà associada a crim d'Estat; l'eutanàsia activa voluntària, a suïcidi, i els col·laboradors, presumptes homicides. Per altra banda, en la història del pensament, occidental o no, trobem diferents filòsofs que argumenten a favor de deixar que la vida s'apagui quan s'ha perdut la seva qualitat o el sofriment es insuportable. Avui el debat sobre l'eutanàsia torna a estar obert. Els avenços de la medicina, certament, permeten allargar la vida humana, però no sempre fan possible mantenir una mínima qualitat de vida. Sovint s'afirma que la diferència entre eutanàsia activa i eutanàsia passiva equival a la diferència entre matar i deixar morir, és a dir, entre iniciar unes accions que conduiran a la mort d'un pacient i permetre morir no interferint en el curs d'uns esdeveniments que ocasionaran la mort. Exemple del primer seria l'administració d'una injecció letal; del segon, no connectar el pacient a una màquina de respiració. Aquesta diferència, molt sostinguda per Associacions de Metges d'arreu del món, ha esdevingut una important línia de demarcació legislativa: els codis penals de molts països no penalitzen l'eutanàsia passiva però sí l'activa, considerant tota col·laboració com una inducció al suïcidi o com una forma d'homicidi (en el Codi Penal espanyol, article 143).
L'eutanàsia activa pràcticament està prohibida a tot el món. Però es donen casos concrets de persones amb malalties irreversibles, amb sofriments poc suavitzables amb fàrmacs, amb total capacitat de decidir, en els quals és difícil, des d'un punt de vista ètic, oposar-se a la petició d'eutanàsia. La transformació d'una persona en un vegetal, a fi d'evitar el dolor, pot ser una profanació de la seva identitat i de la seva dignitat. En aquest context, documents com el Testament Vital o les Voluntats Anticipades són un valuós pas per assegurar el respecte a l'autonomia i a la dignitat de la persona. El Testament Vital és un document en el qual el signant especifica les pautes a seguir i decisions a prendre en cas de trobar-se en una malaltia ben irreversible i d'excessiu sofriment. |