1. Escollir i justificar l'acció Només els humans som capaços d'escollir la nostra acció. Per acció no entenem pas tot allò que fem (fer la digestió, respirar o caure malalt no són pas accions), sinó aquella activitat que fem d'una manera conscient i voluntària. Des d'aquesta determinada perspectiva, els animals no realitzen accions; la seva conducta no és conscient ni voluntària, sinó genèticament determinada. Certament, els humans estem genèticament condicionats, però hem arribat, en el nostre procés evolutiu, a ser capaços d'interposar el pensament entre l'estímul i la resposta.
|
2. Tipus de persones Segons com assumim la nostra possibilitat d'escollir i justificar les nostres accions podem parlar de diferents tipus de persones.
Amb quin d'aquests tipus de persona voldríem ser identificats? Potser és el moment de fer-nos una altra pregunta: "per què hem de ser morals si no ser-ho sembla que pot comportar avantatges?" És la mateixa pregunta que d'una manera més concreta ja es formulava el petit Wittgenstein: "per què hauria de dir la veritat si em pot ser beneficiós dir una mentida?" És una qüestió que tots els filòsofs s'han plantejat. |
3. El mite de Giges Plató, filòsof grec molt amant dels mites, conta en el seu diàleg La República la història de Giges, un home que era moral o just perquè no tenia altre remei, però que va esdevenir immoral o injust quan es van capgirat les circumstàncies.
El mite de Giges il·lustra el punt de vista segons el qual tothom, si pot, és immoral en benefici propi. Més encara, si algú dotat d'un poder semblant al de Giges s'absté de cometre injustícies i d'apropiar-se dels béns d'altres, seria considerat un desgraciat i un ximple. Perquè ningú és just voluntàriament: tothom qui pot és injust i la injustícia és més avantatjosa que la justícia. Però, com podem sospitar, no és pas aquest el punt de vista que defensa Plató. El portaveu del seu pensament, Sòcrates, està convençut que per molts beneficis que aparentment es puguin treure d'una actuació injusta, aquesta no és respectada ni pel seu mateix autor. El comportament de l'home injust és insostenible. Més avançat el diàleg, Sòcrates afirma que els humans no podem sinó amagar les accions injustes; qui les fa, només pot viure dissimulant, protegint-se i tement que els altres actuïn com ell. Viure així no és pas un viure feliç. Per altra banda, el mite de Giges insinua el model de comportament de l'home moral: el que actua amb justícia podent actuar injustament, com si posseís un anell. |
4. Ser la persona que desitgem ser Deixant de banda el mite de Giges, és innegable que una persona pot actuar injustament i no passar-li aparentment res. És per això que, independentment dels molt respectables mòbils religiosos, de les imposicions per part d'alguna autoritat, de premis o càstigs, encara seguim preguntant-nos: per què val la pena ser una persona moral? En els nostres millors i més generosos moments, sabem el tipus de persona que el nostre jo més íntim desitja ser. No ens importa només el tipus de persona que som sinó també el tipus de persona que, com a éssers racionals i lliures, pensem que estem cridats o destinats a ser. En ser fidel a aquest jo millor es centra més que l'autorrealització, l'autooptimització, és a dir, la realització del millor que hi ha en nosaltres. Aquest és el nostre deure i aquí es troba el cor de la moralitat.
Aquest esforç moral val la pena perquè permet estar en bones relacions amb un mateix i, indubtablement, fa créixer l'autoestima, la imatge que un té de si mateix. No implica això una crescuda del nostre benestar? |
5. Evitar ser un imbècil Un dels reptes que tota persona té a la vida és el d'evitar ser un imbècil. No imbècil en el sentit psicològic de persona que sofreix alguna patologia mental, sinó imbècil en el seu sentit original, de persona físicament sana però que necessita un bastó de suport per anar per la vida. Es sabut que la paraula "imbècil" deriva del llatí "baculus", que significa "bastó". Així, un imbècil moral és aquella persona que necessita un recolzament exterior a ella mateixa (com ara l'opinió dels altres), perquè té la seva capacitat crítica o la seva consciència desactivada.
Ser moral implica cercar racionalment la manera de viure millor, de portar una bona vida junt amb els altres éssers humans. Aquesta exigència només es satisfà essent una persona reflexiva, responsable i lliure, cosa que ens allunya de tota imbecil·litat moral. |