Creences i sabers Un Temple no és, com és una Àgora, un lloc de debat. És un lloc on s'anuncien respostes o solucions a problemes humans; unes respostes que s'accepten, s'hi creu i són una guia per a la vida. En els temples, la primacia correspon a les creences, unes creences que poden arribar a tenir més força que els sabers.
Les relacions entre «creure» i «saber» són complexes. Ja el vell Plató, quatre-cents anys abans de Crist, intentant posar-hi llum, afirma que un saber és una creença justificada i veritable; des de la seva perspectiva, les creences estan per sota dels sabers. Ara bé, des d'altres perspectives, les creences, allunyades dels sabers però arrelades al més profund de la vida, són la gran força que fa moure els humans. Les creences, defensen diferents pensadors, s'imposen per damunt dels sabers, és a dir, la fe té més poder que no pas la raó. A l'hora de cercar un sentit a la vida, la religió sempre ha superat les filosofies. |
Religió i Filosofia Des del primers segles del cristianisme, els pensadors cristians, a l'hora d'estendre arreu i de fer més comprensible el missatge evangèlic, van recórrer a la filosofia. D'aquesta manera, el pensament cristià, que tractava qüestions que ja havien preocupat als filòsofs, rebé una profunda influència d'una determinada filosofia, la de Plató.
Igualment, els filòsofs cristians van estructurar, influïts per la filosofia platònica, l'ètica cristiana, en la que s'accentua el deure d'estimar-se els uns als altres, el risc del pecat i la possibilitat del perdó. El Credo o Crec en un Déu és una d'aquestes elaboracions; en un llenguatge popular i intel·ligible, el Credo expressa les creences fonamentals i bàsiques del cristianisme. Certament, tota religió té el seu propi Credo.
|
Algunes afirmacions del Credo El Credo conté força afirmacions que ultrapassen qualsevol filosofia; però, altres, mostren un clar rerafons o parentesc filosòfic. Fixem-nos només en algunes de les idees que es proclamen. «Crec en un Déu» D'entrada, no és un saber sinó una creença, una convicció, o un assentiment a un missatge revelat. Aquí, creure s'oposa a saber i a coneixement. Si el que anuncia una creença és conegut i demostrat, aleshores no pot ser objecte de fe: la fe implica risc. Els filòsofs grecs cercaven sabers, no creences.
«Crec en un Déu» El cristianisme és un monoteisme, no un politeisme. Però un monoteisme que afirma un Déu Pare, un Déu Fill i un Déu Esperit; un monoteisme trinitari, de tres persones. Contrastava i s'allunyava del politeisme grec i romà; ara bé, tant Plató com Aristòtil ja tendien a una visió monoteista de déu.
«Un Déu Pare» Un Pare amb un fill, l'ésser humà, fet a imatge seva. El Zeus grec o el Júpiter romà és una divinitat ben diferent: la divinitat que manté l'ordre de l'univers, feta a imatge de l'home.
«Un Déu creador» Una novetat dins el pensament filosòfic; cap filòsof havia parlat mai de creació del món: del "no-res" no en pot sorgir res. Pels grecs, el món és etern, sense principi ni fi. Explicar la creació serà un dels reptes més grans pels primers filòsofs cristians.
«Creador del cel i de la terra» Cel i terra, un dualisme que encaixava profundament amb el dualisme dominant en el pensament de Plató. El cel, que és etern, i la terra, temporal i fugissera. A aquest dualisme cosmològic, s'hi associà, justament per influència platònica, un dualisme antropològic: l'ànima o esperit, realitat bona i superior, i, per altra banda, el cos, matèria o sexualitat, realitat dolenta i inferior. Paradoxalment, la matèria (creada per Déu) i la sexualitat ("creixeu i multipliqueu-vos" diu el relat bíblic) foren menyspreades: un excés de platonisme.
«Déu ha de venir a judicar» El temps s'acabarà i els humans seran jutjats. Es mostra la concepció jueva del temps: un temps lineal, fugisser com una fletxa. Els grecs, altrament, tenien una visió cíclica del temps: com una roda que eternament dóna voltes.
«Resurrecció de la carn» No es parla d'immortalitat de l'ànima, idea platònica, sinó de resurrecció de la carn, de la totalitat de la persona. La dicotomia ànima i cos, totalment platònica, no queda establerta en el Credo, és més platònica que bíblica. |