DUC, EL POLTRE DE SEBES

“Treballar per projectes suposa que les nenes i els nens trien un tema i aquest s’aborda amb l’organització conjunta de professionals, alumnat i família. Es tracta de treballar el tema a partir de les demandes, hipòtesis etc. de les nenes i els nens utilitzant diversos recursos materials i humans. L’objectiu és afavorir el desenvolupament d’estratègies que permetin entendre, interpretar i comunicar la realitat”. (OlléM. 1995)

Els nens i nenes d'Educació Infantil del CEIP E. Grau i Fontseré de Flix ja fa uns quants anys que treballem per projectes. Encara que mantenim alguns llibres, els hem reduït molt i la nostra intenció es treballar sense llibres algun dia. Fins ara al nostre cicle hem fet molts projectes, com ara: Projecte Festa Major (P-4), L'ordinador (P-3), Els contes (P-5), Els increibles (P-4), Les sargantanes (P-5), El saltamartí (P-5), Les fruites (P-4), El cotxe (P-3), Les cigonyes (P-5), Els dofins (P-5) , Jo reciclo, i tu?(P-4), Els dinosaures (P-5) Les dents (P-5), Les marietes (P-5), Mickey Mouse (P-4), El carter(P-5), Els cinturons de seguretat (P-5), Els cadells (P-3) i alguns més.

Aquest projecte que es presenta ha estat desenvolupat al llarg del tercer trimestre del curs 2007-2008 a la classe de P-5 B.

PLANTEJAMENT
QUÈ HEM DE FER?
FEM-HO!
CONCLUSIONS I AVALUACIÓ
   
   
   
           

 

   

 

PLANTEJAMENT

A Flix tenim la Reserva Natural de Sebes i des de l’any 2001 hi viuen uns quants cavalls de la Camarga que són una raça especialment adaptada per a pasturar aquestes zones inundables. Amb la seva acció de pastura i trepig impedeixen la colonització del canyissar, recuperant antics herbassars inundables que són ambients molt productius i amb abundants recursos alimentaris per a moltes espècies d’aus i ocells. Alhora es recuperen espècies vegetals que estaven cobertes pel canyissar i que estan adaptades a la pastura.

Fin fa poc hi havia set cavalls i eugues i cada cop que en neix algun, els nens i les nenes de P-5 del nostre centre se’n encarreguen de posar-li un nom. A principis del mes d’abril ha nascut un nou poltre i els responsables de la Reserva ens han ensenyat un audiovisual i ens han demanat que li posem un nom.

Les dues classes de P-5 fan un seguit de votacions i decideixen que el nom que més els ha agradat és DUC. Uns dies després ens proposem començar un nou projecte de treball i per majoria aclaparadora guanya el dels cavalls de Sebes. Les altres propostes que teníem eren l’univers, l’aigua, el calendari i els metges.

QUÈ EN SABEM?

Abans de començar a buscar informació, els nens i nenes han dit el que saben sobre el tema

QUÈ HEM DE FER?

En primer lloc hem comunicat als pares i mares la intenció de fer aquest projecte i els hem demanat la seva col·laboració aportant qualsevol tipus d’informació que ens pugui ajudar.
Hem començat a preparar a la classe un racó per a la informació on anirem posant tot el que recollim.
Per tal de tenir més informació, demanem a la Senyoreta Rosa, que és la responsable del projecte Puntedu (http://www.xtec.cat/innovacio/biblioteques/) de l’escola, contes i altres recursos.
Demanem a la Srta Remei, especialista en Llenguatge Musical, si coneix alguna cançó adient per al nostre projecte.
Demanem al Director de la Reserva Natural de Sebes, Pere Josep Jiménez, http://www.reservanaturalsebes.org/ si pot venir a la classe donat que els nens i les nenes li volen fer una entrevista.

Comencem a organitzar una sortida per tal d’anar a Sebes a veure els cavalls.

FEM-HO!

Per començar i partint dels coneixements previs dels nens i nenes, parlem molt sobre el tema i recollim informació.
Com que tenim molt interès en saber coses sobre els cavalls de Sebes, pensem que el millor que podem fer és preguntar a qui millor els coneix, el Sr. Pere Josep Jiménez com a responsable de la Reserva Natural.

ENTREVISTA AL DIRECTOR DE LA RESERVA NATURAL

El Sr. Pere Josep ja ha vingut un cop a ensenyar-nos l’audiovisual del cavall però ara que estem més motivats sobre el tema, tenim moltes preguntes per fer-li i el citem a la classe.
Concertem la visita per una tarda i pel matí aprofitem per redactar unes preguntes entre tots i cada nen i nena en tria una o dues .
Les escrivim en un full i quan arriba el Sr. Pere Josep cada nen i nena li va llegint la seva pregunta, ho fan de manera ordenada i demanant torns de paraules. Ha estat una activitat molt interessant, han escoltat atentament i l’endemà al matí hem estat parlant de tot el que han après i hem fet un recull de dades.

“Aquests cavalls són els vertaders jardiners dels aiguamolls. S’ho mengen tot i mantenen a ratlla l’herba dels espais humits. Tot el dia estan amb les potes dins l’aigua i com si res, no agafen reumes ni altres malalties perquè estan adaptats a aquest medi. Es tracta de cavalls originaris d’una zona molt humida, la Camarga francesa, a la Provença, una raça que tradicionalment s’ha utilitzat precisament per a la neteja de vegetació en zones humides.
Si t’acostes a la tanca, et miren encuriosits, i xino-xano venen cap a tu. Es deixen acaronar i si t’hi estàs una estona, fins i tot, es posen bé per sortir a la foto. Val la pena acostar-s’hi a la primavera.
Verd i blanc, un bon contrast..”

 

   

Llistat de preguntes i respostes

Nens i nenes: Com dormen?
Pere Josep: De peu o a terra i de vegades aixequen una pota.
Nens i nenes: Com es rasquen?
Pere Josep: Entre ells o als arbres.
Nens i nenes: Com es curen?
Pere Josep: Es llepen i mengen herbes que curen.
Nens i nenes: Com són?
Pere Josep: Forts, blancs, quan són petits són marrons.
Nens i nenes: Com es cuiden?
Pere Josep: Són salvatges i es cuiden bastant bé tot sols però un cop a l’any se’ls posa la vacuna del tètanus i la de la grip.
Nens i nenes: Per a què són les corretges?
Pere Josep: Per poder pujar-hi, però els de Sebes no en porten.
Nens i nenes: Com neixen les cries?
Pere Josep: De nit, surten i ja poden caminar. Neixen de nit i així cap animal els pot veure ni fer-los mal.
Nens i nenes: Com es pentinen?
Pere Josep: Als troncs dels arbres.
Nens i nenes: On poden dormir?
Pere Josep: A qualsevol lloc.
Nens i nenes: Com són les dents?
Pere Josep: Molt grosses per tallar l’herba.
Nens i nenes: Què mengen?
Pere Josep: Herba fresca i canyís.
Nens i nenes: Estan tots junts?
Pere Josep: No, hi ha 2 famílies.
Nens i nenes: Es renten les dents?
Pere Josep: No, se les netegen amb el menjar.
Nens i nenes Com es renten i s’eixuguen?
Pere Josep: Amb la pluja i també es llencen per terra i la terra els ajuda a netejar-se i a treure paràsits.
Nens i nenes: Com beuen llet els petits?
Pere Josep: Mamen de les seves mares.
Nens i nenes: Quants cavalls hi ha?
Pere Josep: 4 eugues en un lloc i 2 eugues, 1 mascle i el Duc a l’altre.
Nens i nenes: Com es diuen?
Pere Josep: Blanqueta, Estrella, Índia, Espurna, Agulla, Llampec, Lluna i Duc
Nens i nenes: Per què no porten corretges?
Pere Josep: Perquè són salvatges.
Nens i nenes: Qui va néixer primer, Llampec o Lluna?
Pere Josep: Lluna, té 7 anys i Llampec en té 4.

MANUALITATS

Hem anat a la biblioteca de l’escola i la senyoreta Rosa ens ha ajudar a buscar alguna cosa sobre manualitats, hem agafat el llibre “La granja naranja” de l’Editorial Parramon i hem trobat un cavall per retallar i fer-lo mòbil, obre i tanca la boca i sembla que estigui renillant.

 

Com a manualitat també hem fet un mòbil, hem retallat cavalls, quatre blancs i dos més petits de color marró, els hem enganxat de dos en dos per tal que es vegin bé pels dos costats, hem posat llanes i els hem penjat d’uns pals.

FITXES INDIVIDUALS DEL PROJECTE

Tot i que aquest projecte és molt dinàmic i que la majoria d’activitats que fem són d’expressió oral i a nivell col·lectiu, també hem fet algunes fitxes individuals per tal d’elaborar un dossier que els nens i nenes prendran a casa seva.

Els i les alumnes de P-5 estan en ple procés de l’aprenentatge de la lectoescriptura i per tal d’anar aconseguint els objectius de Llenguatge Verbal Oral i Escrit, els he preparat les fitxes, moltes d’elles han estat decidides entre tot el grup classe, quan veuen un dibuix demanen per pintar-lo i he aprofitat per incloure feina tant de Llenguatge Verbal com de Llenguatge Matemàtic. Hem utilitzat diferents tècniques plàstiques, ceres dures, ceres toves, pintura, retallar i enganxar, pintura amb guix mullat...

RECURSOS TIC

El nostre Centre disposa de tres aules amb 20 ordinadors cada una, una aula mòbil amb 24 portàtils, també tenim a cada classe un racó amb dos ordinadors per a lús dels alumnes.

A la Biblioteca del Centre tenim un canó d’imatge amb diferents aparells connectats (video, dvd, ordinador portàtil, aparell de música...) que utilitzem regularment per presentar activitats que després els nens i les nenes podran realitzar a nivell individual als ordinadors de l’aula. També tenim altres canons d’imatge amb les seves pantalles que podem portar a les aules i un aparell de televisió mòbil de grans dimensions que portem a la classe quan ens convé.

   

Mitjançant les TIC estem aconseguint impartir un percentatge important del currículum escolar

BLOC

A Educació Infantil cada classe disposa d’un bloc on s’hi van explicant les diferents activitats que fem, tant dels projectes com d’altres activitats. Els nens i les nenes animen als seus pares i mares i entren des de casa seva per visionar-la i posar comentaris (tant els pares i mares com els nens i nenes). Gairebé cada dia fem una sessió col·lectiva per mirar el bloc i els comentaris. Aquesta activitat és molt vàlida per treballar les TIC i la lectoescriptura.

ANEM A L’AULA D’INFORMÀTICA

   

ANEM A LA BIBLIOTECA

Aconseguim una pel·lícula sobre cavalls, es diu “SPIRIT, el cavall indomable” que explica les aventures d’un cavall salvatge que es nega a deixar-se domar però es fa amic d’un noi.

 

Utilitzem el DVD i el canó d’imatge i en acabar de mirar la pel·lícula aprofitem per fer una activitat de expressió oral, tots els nens i nenes comenten ordenadament el que més i menys els ha agradat i posem en pràctica el nou vocabulari que estem aprenent.

VISITA A LA RESERVA NATURAL DE SEBES

Com a activitat final del projecte hem organitzat una sortida a la Reserva Natural de Sebes.

A la Reserva disposen d'un carruatge i un cavall, la Magnòlia, que fa el trajecte des de l'entrada fins al Mas del Director i ens espera per portar-nos-hi. En arribar, ens porten a la sala de projeccions i ens ensenyen una pel·lícula sobre els cavalls de la Camarga i ens presenten tots els cavalls que podrem trobar. En acabar, esmorzem i ens posem en camí per anar a veure el Duc. Els responsables de la Reserva fan tot el possible perquè s'apropi a la tanca on l'esperem i després d'una estona acudeix. Tots estem molt contents i contentes de poder veure'l tan de prop, tocar-lo i fins i tot donar-li menjar, tant a ell com als seus pares. L'hem trobat molt gran, només havíem vist fotografies de quan feia poc que havia nascut. Ha estat una experiència molt positiva i ens ho hem passat molt bé.

 

 

CONCLUSIONS I AVALUACIÓ

Es podria dir que el projecte com a tal s'ha acabat, però el més important és creure que això només acaba de començar. Hem donat uns continguts i hem intentat aconseguir uns objectius, però el que es pretén es que a partir d'ara el projecte duri per sempre, que els nens i les nenes siguin capaços de continuar la feina començada a l'escola. Com que la Reserva Natural de Sebes la tenim molt a l'abast, molts dies algun nen o nena de la classe explica que ha anat a veure tant els cavalls com les cigonyes i altres animals que hi viuen.

La veritat és que ens ho hem passat molt bé i tots hem après moltes coses (pensem que estem parlant de nens i nenes de 5 anys), els nens i les nenes han assimilat un vocabulari que sembla força complicat en les converses diàries de la classe.

Com a activitat d’avaluació he preparat un Jclic on els nens i les nenes posen a prova els seus coneixements sobre el tema i entre tots hem elaborat un mapa conceptual on queden resumides les principals idees del projecte.

ÀLBUMS DE FOTOS

MANUALITATS VISITA A SEBES COSES DE CLASSE ELS CAVALLS DE SEBES
       

 

GUIA DIDÀCTICA

Coneixement d’un mateix i autonomia personal

El cos i la pròpia imatge

Joc i moviment

L’activitat i la vida quotidiana

La cura personal i la salut

 

Coneixement de l’entorn

Medi físic: elements, relacions i mesura

Aproximació a la natura

Cultura i vida en societat

 

Llenguatges: comunicació i representació

Llenguatge verbal

Escoltar, parlar i conversar

Aproximació a la llengua escrita

Aproximació a la literatura

Llenguatge artístic

CONTINGUTS

Coneixement d’un mateix i autonomia personal

El cos i la pròpia imatge

L’activitat i la vida quotidiana

 

Coneixement de l’entorn

Medi físic: elements, relacions i mesura

Aproximació a la natura

Cultura i vida en societat

 

Llenguatges: comunicació i representació

Llenguatge vebal

Escoltar, parlar i conversar

Aproximació a la llengua escrita

Aproximació a la literatura

Llenguatge artístic

 

RECURSOS

Informació

http://www.cigonyes.blogspot.com/
http://www.galeon.com/cabrera2/anatomia.htm
http://www.elhogarnatural.com/alimentacion%20caballos.htm
http://www.mailxmail.com/curso/vida/caballos/capitulo1.htm
http://www.euskalhorse.net/hipica/archfiles/learn/index.php
http://www.anucha.es/equinocio/boca/boca.htm
http://www.rafa2005.com/Amigos/teorias/boca.html
http://www.superfeed.com/index.asp?pag=area/denticioncaballo
http://www.mcrit.com/comsoc/treballsrecerca/treballs_04_05/treb_publicats
/hipoterap/documents/cavall.pdf
http://www.pamtomaket.com/usuaris/liart/llarg234.html
http://classesp-3.blogspot.com/2008/01/projecte-dels-cavalls.html

Imatges

http://www.tinet.org/~freixe/novetats.htm
http://www.flickr.com/photos/danielgil/1534659880/
http://www.all-free-photos.com/show/showphoto.php?idph=IM0323&lang=sp

Video

http://cavalls.bloc.cat/

Jocs

http://www.juegosonline.es/juego-95.html

Cançons

http://www.angeldaban.com/modules.php?name=Encyclopedia&op=content&tid=28791
http://www.iesronda.org/professor/mtarrago/canconer/canconer.htm#_ELS_CAVALLERS
http://www.peptort.com/contesmp3/

BIBLIOGRAFIA

 

DVD

“Spirit”, el corcel indomable” Col·lecció DIVERCINE

"En tierra de caballos" Ed. América ibérica

Revistes

“Trofeo caballo” Ed. América Ibérica

“Cavall Fort” El tatano, núm.30 abril 2008

Llibres

“Animarte” La granja naranja. Ed. Parramon

tornar a "projectes"