Pandora, el portal de la dona a l'antiguitat

Grècia Roma Pèrsia Mesopotàmia Egipte

Inici

Homosexualitat femenina

L'homosexualitat femenina no va ser ben vista a l'antiguitat, de fet les relacions sexuals homoeròtiques o bé van ser considerades contra natura (παρὰ φύσιν) o bé van ser considerades contra la llei (παρὰ νόμον), una idea que arriba a Pau a la seva Epístola als romans (I, 26-27). Malgrat tot, d'alguns textos es podria deduir que van existir fins i tot matrimonis entre dones, si bé la qüestió és controvertida. Així, en un diàleg de Llucià de Samòsata, al segle II, llegim que un tal Megil·la que està casada (γεγάμηκα) amb la seva companya Demonassa (ἐμὴ γυνή) i diu d'aquesta que és la seva dona (Llucià, Diàlegs de meretrius 5, 3-6). I al Tetrabiblos de Ptolemeu, també del segle II, se'ns explica que les lesbianes poden mantenir relacions sexuals amb discreció o també, depenent de l'influx de determinats astres: de vegades fins i tot presenten com esposes legítimes (νόμιμας γυναῖκας) a les dones amb les que tenen tracte (Ptolemeu, Tetrabiblos III, 15, 9), de vegades per l'influx de Mart, productor d'eunucs i tríbades (Ptolemeu, Tetrabiblos IV, 5, 14, cf. Pseudo-Manetó I (V) 31-33). En el Corpus Hippocraticum no es tracta de l'homosexualitat, ja que la ginecologia grega se centra en la reproducció no pas en la sexualitat, i al segle V, a l'obra del metge Celi Aurelià, trobem un diagnòstic sobre el lesbianisme qualificant-lo com corruptae mentis vitia, depravació d'una ment malalta (Celi Aurelià, Malalties cròniques IV, 9, 132). En tractats mèdics posteriors s'explicarà el lesbianisme per la seva relació amb el megaloclitorisme o síndrome de Morris, recomenant-se l'ablació del clítoris o clitoridectomia (Pau d'Egina VI, 70, segle VII; i Aeci, XVI, 115, 3-8, segle VI).

 

Qué és l'amor de la lèsbia sinó l'art d'estimar de Sòcrates? La meva impressió és que ambdós tenen la mateixa idea de l'afecte, aquella la de les dones, i aquest, el dels homes. Així, allò que Alcibíades, Càrmides i Fedre eren per a Sòcrates, ho eren per a la lèsbia Girina, Atis i Anactòria; i el que per a Sòcrates eren rivals com Pròdic, Gòrgias, Trasímac i Protàgoras, van ser per a Safo Gorgo i Andròmeda (Màxim de Tir XVIII, 9).

 


En reconeixement per la seva dolça i fidel amistat,

Eutila, la teva companya, ha aixecat sobre la teva tomba aquesta estela,

Biote; ella plora davant el record eternament desconsolat

de la teva joventut per sempre desapareguda (Inscripció funerària d'Atenes: Carmina epigraphica Graeca I, 97 Hansen).

es V, 41-42Algunes dones tenen per natAlgunes dones tenen per naturalesa el monstruós desig de copular amb dones, crim que també se li imputa a Safo (Horaci, Èpodes V, 41-42).


SafoÈpodes V, 41-42). ).

 

S'ha de comprendre que a la naturalesa femenina i a la masculina, quan s'ajunten per procrear, aquest plaer sembla que el tenen per naturalesa, i que, en canvi, la unió de mascles amb mascles i de femelles amb femelles es dóna contra natura, i que tal abús es produeix principalment per la no temprança en els plaers (Plató, Lleis 636c).


 

En luxúria, no cedeixen en res als homes; destinades per la natura a un paper passiu -els déus i les deesses les exterminin!- s'han inventat un perversíssim sistema d'impudícia per entrar en els homes (Sèneca, Lletres a Lucili XCV 21; traducció de Carles Cardó)


 

vid. Marcial, I, 90 i VII, 67 i Sant Agustí, Epístola 211, 14.


 

Sobre la mort de dues lesbianes a mans del marit d'una d'elles: vid. Sèneca el Vell, Controvèrsies I, 2, 23. Tot i que sembla ser que en el dret romà no es tracta pròpiament d'un adulteri, ja que fa falta una relació entre un home i una dona per poder parlar d'adulteri, i sempre per la por d'un embaràs que posaria en mans d'un fill no legítim l'herència del patrimoni familiar.

Cors femenins

(Fiala de fons blanc, ca.460 a. C., Museum of Fine Arts, Boston)

 

Terminologia


 

Bibliografia

John Boswell, Cristianismo, tolerancia social y homosexualidad. Los gays en Europa occidental desde el comienzo de la era cristiana hasta el siglo XIV, Barcelona, Muchnik Editores, 1992.

Claude Calame, Eros en la Antigua Grecia, Madrid, Ediciones Akal, 2002.

Eva Cantarella, Según natura. La bisexualidad e el mundo antiguo, Madrid, Ediciones Akal, 1991.

Danilo Dalla, <<Ubi Venus mutatur>>. Omosessualità e diritto nel mondo romano, Milà, Giuffrè Ed.,1987.

K. J. Dover, Greek Homosexuality, Cambridge, Ma., Harvard U. P., 1978.

Juan Francisco Martos Montiel, Desde Lesbos con amor: homosexualidad femenina en la antigüedad, Madrid, Ediciones Clásicas, 1996.

Bernard Sergent, La homosexualidad en la mitología griega, Barcelona, Alta Fulla, 1986.

Bernard Sergent, L'Homosexualité initiatique dans l'Europe ancienne, París, Payot Ed., 1986.

Bernard Sergent, Homosexualité et initiation chez les peuples indo-européens, París, Payot Ed., 1996.


Aracniografia

http://www.cogailes.org/: web en català de la Coordinadora Gay-Lesbiana.

http://www.ilga.org/: web en anglès de la International Lesbian and Gay Association.

http://www.ilga-europe.org/: web en anglès de la International Lesbian and Gay Association Europe.

http://www.inclou.org/: web en català sobre gays i lesbianes en l'educació.


Activitats

1) Ves a l'enllaç "Terminologia" i a partir dels diferents noms aplicats a les lesbianes i dels textos que et proporcionem fes una valoració justificada del tractament que ha rebut l'homosexualitat femenina a l'antiga Grècia i al llarg de la història.

2) Creus que a la Grècia antiga hi havia prejudicis homòfobs? I a l'actualitat? Justifica la teva resposta.

3) Com creus que es podrien fomentar actituds de respecte entre nois i noies envers les persones homosexuals? Elabora una petita mostra estadística a partir del que pensen els teus companys i companyes, amics i amigues, etc.

4) Cerca informació sobre la homosexualitat femenina a d'altres èpoques i indrets del món i compara-les amb la situació a la Grècia antiga. Creus que es viu una situació de marginació per qüestions d'identitat sexual de la mateixa manera a tot arreu?

5) Creus que la religió, més enllà de la raó patriarcal i misògina, ha tingut res a veure en la persecució i marginació de les persones homosexuals?

6) Relaciona aquest símbol amb els col·lectius de gays i lesbianes: vés-hi

 

 

Web en construcció permanent