Navigation


OBJECTIUS

Quan es parla de l’educació de l’afectivitat i la sexualitat a l’adolescència, sovint aquesta se centra més en el vessant sexual i en la prevenció de les conseqüències, que no pas en els aspectes previs antropològics i psicològics. Educar l'alumnat a prendre decisions més responsables i establir relacions més madures ha de ser una fita del procés educatiu. Amb aquesta webquest, adreçada a alumnes de 3r d'ESO,  es vol contribuir-hi amb unes pautes que permetin introduir temes necessaris en el procés formatiu de l’alumnat en el camp de l’afectivitat i obertes a posteriors ampliacions.

Concretament es pretén:

    • Fer reflexionar l'alumnat sobre el vessant afectiu de les relacions afectivosexuals.
    • Fer descobrir el propi cos com a quelcom inseparable del propi "jo", necessitat d'atencions i susceptible de gaudir de plaer i de dolor.
    • Fer prendre consciència de la necessitat d'integrar sentiments, intel·ligència i voluntat en el procés de presa de decisions.
    • Treballar l'autoestima com a base de les relacions interpersonals.
    • Mostrar la comunicació i el diàleg com  a mitjans indispensables per a establir relacions satisfactòries amb les persones.
    • Aprofundir en el coneixement dels elements que intervenen en les diferents fases de l'estimació des de l'enamorament fins a l'amor madur.

          CONTINGUTS

Pretenem, inspirant-nos en  els objectius generals de l’Educació Secundària Obligatòria,  ajudar l’alumnat a formar-se una imatge ajustada de la seva persona, de les pròpies característiques i possibilitats, per desenvolupar un nivell d’autoestima que permeti encarrilar d’una forma autònoma i equilibrada la pròpia activitat, valorar l’esforç i la superació de les dificultats, i contribuir al benestar personal i col·lectiu.

D’altra banda, també volem potenciar la relació  amb altres persones i la  participació en activitats de grup, adoptant actituds de flexibilitat, solidaritat, interès i tolerància, per superar inhibicions i prejudicis i rebutjar tot tipus de discriminacions.

Cerquem motivar l’alumnat a aprofundir en la temàtica tractada i en la utilització de les tècniques de la informació i la comunicació no només com a vehicles d’aprenentatge, sinó com a eines per a comunicar els coneixements apresos. Donem molta importància al fet que hagin d’explicar a altres companys i companyes el que han estudiat, esdevenint així un recurs immillorable per a assimilar els continguts treballats. El treball en grup és, d’altra banda, un mitjà per a posar en pràctica una part central dels objectius: la comunicació, la pròpia acceptació, prendre decisions, etc.

TIC

La webquest pretén reforçar aspectes que ja deuen tenir assolits com és el fet de poder navegar per Internet amb facilitat i la utilització d’un processador de textos com el programa word. Pel que fa a la resta de coneixements en TIC de l’alumnat, es dóna llibertat per a utilitzar els coneixements que tinguin, ja que el producte final es pot expressar en diferents formats, valorant més aquell més elaborat i que utilitzi una tècnica TIC més complexa.


AREES I NIVELLS

Aquesta webquest permet una relativa diversitat en els components del grup, depenent del que es vulgui assolir com a producte final. Atès que hi ha un cert grau de reflexió, es requereix que en cada grup hi hagi un mínim de dues persones que puguin facilitar el desenvolupament més discursiu de les diferents tasques.

La tutoria seria un dels àmbits més adients per a dur a terme aquesta webquest, però es pot fer servir també com a introductòria dins del tema de la reproducció en l’àrea de Ciències de la Naturalesa. Hi ha altres àrees que, a criteri del professor, també podrien utilitzar-la: ètica, català, etc.


SESSIONS I TEMPORALITAT

Considerem cada sessió com 1 hora de classe normal en el centre.

     1 Sessió per a la introducció del treball i l’inici del cinefòrum
    • Gran grup
    • Reproductor de DVD i canó de projecció.
    • Ordinador. Equipament: un navegador d’internet, un procesador de textos, un programa per a reproduir presentacions i un lector de formats pdf com l’ Acrobat Reader
    • Treball individual: al llarg del visionat o bé a casa.
     1 Sessió per a acabar el cinefòrum i debat.
  • Gran grup
  • Reproductor de DVD i canó de projecció.
  • Treball individual: acabar el visionat de la pel·lícula i qüestionari.
  • Posada en comú.
       1 Sessió per a aprofundir en els temes proposats amb mitjans informàtics
    • Recerca de la informació. Si no acaben a l’aula, sempre poden acabar a casa.

      Requeriments: aula d’informàtica (un màxim de dues persones per ordinador). Equipament:
      un navegador d’internet, un procesador de textos (preferible word), un programa per a elaborar presentacions i un lector de formats pdf com l’ Acrobat Reader.
    • Enviar a la professora o professor.
     1 Sessió per a consensuar el grup les 10 idees principals del tema.
       Lliurament del resum del grup a la professora o professor.
 

        1 Sessió per a dissenyar l’exposició i el material necessari per dur-la a
     terme.
            Es preveu que acabin l’elaboració del material fora del centre.


     1 Sessió per a l’exposició a l'alumnat del propi curs.

   
 1 Sessió per a l’exposició a l'alumnat del curs inferior.


ORGANITZACIÓ

Tot i que les activitats poden ser coordinades per un sol membre del professorat, en el treball per grups seria preferible la intervenció de dues persones o bé que hi hagués la meitat del grup.

Els grups seran de 5 membres i seran decidits pel professorat responsable que vetllarà per tal que es complementin les habilitats dels integrants.


AVALUACIÓ

L’avaluació constarà de 4 moments:

1.   Autoavaluació del grup

2.   Avaluació del treball individual: qüestionari.

3.    Avaluació del treball de grup: selecció de les 10 idees importants del tema, material de l’exposició i coordinació de grup

4.    Avaluació de l’exposició final.

SUGGERIMENTS

Espero que  aquesta webquest us pugui ser d’utilitat. Us proposo com a material complementari tres powers points que treballen també diferents aspectes de les relacions afectivosexuals, la salut reproductiva i l'anticoncepció. Una companya, l’Assumpta Montserrat, que va treballar la pel·lícula des de la matèria de música també va elaborar un material interessant.

La pràctica és la millor consellera a l’hora de millorar un producte, així que agrairé al professorat que l’hagi treballat o bé que simplement l’hagi llegit, que em faci arribar les seves aportacions i comentaris a l'adreça electrònica: mlajara@xtec.cat