Moviment
Distància de frenada
 
 
 
 
 
 
 
 

Treball pràctic de moviment rectilini:

Distància de frenada d'un cotxe

El temps per aconseguir que un cotxe s'aturi a conseqüència d'una frenada és tTOTAL. Aquest és el temps emprat en fer dos tipus de moviment:

1r) Moviment rectilini i uniforme durant un temps t1

2n) Moviment rectilini i uniformement accelerat durant un temps t2

1r) En veure un obstacle o un perill, el conductor en pren consciència i comença a prémer el pedal del fre. El temps que triga en fer tot això és:

t1 = treacció+ tpedal

El temps de reacció és el temps que triga el cervell en enviar l'impuls nerviós al peu i s'estima en 0,2 s. El temps t1 s'estima en 0,75 s

Durant aquest temps el cotxe segueix movent-se a la velocitat que circulava. Si la velocitat era vo, escriu l'equació que permet calcular la distància, d1 que recorrerà durant aquest temps.

 

2n) El cotxe comença a frenar. S'estima que l'acceleració de frenada és d'uns 7 o 8 m/s2. Prendrem com a valor promig 7,5 m/s2. Ara el moviment és rectilini i uniformement accelerat.

Considerant xo=0, escriu l'equació de la distància recorreguda en funció del temps t2

                   (1)

Escriu també l'equació de la velocitat i aïlla t2 sabent que la velocitat final és zero (el cotxe s'atura)

                   (2)

En l'equació de la distància (1), substitueix t2 de per l'expressió anterior (2). Això permet expressar d2 en funció de la velocitat inicial vo.

 

Omple la taula següent:

vo (m/s)

vo (km/h)

d1 (m)

d2 (m)

dTOTAL (m)

10

       

20

       

30

       

Conclusions:

·                     Per què en trams de carretera urbans la velocitat està limitada a 50 km/h?

·                     Hi ha moltes circumstancies que empitjoren les condicions de frenat. Per exemple: mal estat dels pneumàtics, mal estat de la carretera (aigua o gel), distribució de la càrrega en el cotxe, falta d'atenció, cansanci, somnolència, abús d'alcohol, etc

Quines d'elles contribueixen a augmentar d1 i quines a augmentar d2.