Treball pràctic de moviment rectilini:
Distància de frenada d'un
cotxe
El temps per aconseguir que un cotxe s'aturi a conseqüència
d'una frenada és tTOTAL. Aquest és el temps emprat en fer dos
tipus de moviment:
1r) Moviment rectilini i uniforme
durant un temps t1
2n) Moviment rectilini i uniformement
accelerat durant un temps t2
1r)
En veure un obstacle o un perill, el conductor en pren consciència i comença
a prémer el pedal del fre. El temps que triga en fer tot això és:
t1 = treacció+ tpedal
El temps de reacció és el temps que triga el cervell en
enviar l'impuls nerviós al peu i s'estima en 0,2 s. El temps t1
s'estima en 0,75 s
Durant aquest temps el cotxe segueix movent-se a la velocitat
que circulava. Si la velocitat era vo, escriu l'equació
que permet calcular la distància, d1 que recorrerà durant aquest
temps.
2n)
El cotxe comença a frenar. S'estima que l'acceleració de frenada és d'uns
7 o 8 m/s2. Prendrem com a valor promig 7,5 m/s2.
Ara el moviment és rectilini i uniformement accelerat.
Considerant xo=0, escriu l'equació de
la distància recorreguda en funció del temps t2
(1)
Escriu també l'equació de la velocitat i aïlla t2
sabent que la velocitat final és zero (el
cotxe s'atura)
(2)
En l'equació de la distància (1), substitueix t2
de per l'expressió anterior (2). Això permet expressar d2 en
funció de la velocitat inicial vo.
Omple la taula següent:
vo
(m/s)
|
vo
(km/h)
|
d1
(m)
|
d2
(m)
|
dTOTAL
(m)
|
10
|
|
|
|
|
20
|
|
|
|
|
30
|
|
|
|
|
Conclusions:
·
Per què en trams de carretera urbans la velocitat
està limitada a 50 km/h?
·
Hi ha moltes circumstancies que empitjoren
les condicions de frenat. Per exemple: mal estat dels pneumàtics, mal
estat de la carretera (aigua o gel), distribució de la càrrega en el cotxe,
falta d'atenció, cansanci, somnolència, abús d'alcohol, etc
Quines d'elles contribueixen a augmentar d1
i quines a augmentar d2.
|