El reportatge

Definició

Article o conjunt d'articles periodístics que relaten fets d'actualitat i esdeveniments d'interès general, sovint acompanyats de fotografies o d'il·lustracions. (Font: DIEC)

Objectiu

Ampliar una informació d'actualitat o d'interès general

Truc

• Crear diferents apartats amb subtítols
  • Posar-hi tota mena d'il·lustracions (fotografies, dibuixos, gràfiques...)
Exemples de fets que poden ser tractats en forma de reportatge
  • El Diari de l'escola sol treballar en forma de reportatge tal i com diu la definició del DIEC. Aquí en teniu diferents exemples:
  • Com van viure els atemptats de 11 de setembre de 2001 l'alumnat d'un centre de secundària de Catalunya (IES Salvador Espriu. BCN)
Característiques
  • Més extens que la notícia o la crònica, pot presentar elements d'ambdues
  • Els fets narrats poden no ser d'estricta actualitat, però sí que han de ser temes que interessin el públic lector. S'ha de tenir molt present el referent, és a dir, el col·lectiu a qui s'adreça la publicació.
  • Com que sol ser llarg és molt important l'estructuració dels continguts:
    • Entradeta
    • Desenvolupament amb subapartats amb els corresponents subtítols
    • Conclusió al paràgraf final
  • Com que serveix per ampliar informació, cal incloure-hi
    • moltes dades informatives
    • causes
    • antecedents
    • conseqüències
    • declaracions i opinions de testimonis o protagonistes

Tipus
  • D'ampliació de notícies
  • Amb entrevista
  • D'acció
Consells de realització

Activitats

1. Llegiu 'La contra' de La Vanguardia del dia 16/06/2005. Hi podeu accedir des de l'edu365 utilitzant el vostre codi d'accés. Ruta d'accés La Vanguardia dels Estudiants > Recursos > Hemeroteca.
  2. ¿Quins són els pares del reportatge segons Kapuscinski? Busqueu-ne informació a la Gran Enciclopèdia Catalana. Hi podeu accedir des de l'edu365 utilitzant el vostre codi d'accés. Ruta d'accés Escriptori > Enciclopèdia catalana.
  3. ¿Què ensenya cadascun d'ells que ens ajuda a construir un bon reportatge?
  4. El periodista diu de Kapuscinski que té ganes d'unir i no de dividir. Escolliu els fragments de l'entrevista d'on es pot extreure aquesta impressió.
  5. Tenint en compte el que heu llegit, a l'hora de redactar un reportatge adreçat al col·lectiu de l'institut, ¿quines veus posaríeu en primer pla? ¿Les de persones externes acreditades en el tema? ¿Les internes del centre (professorat, alumnat...)? ¿Per què?

Actualitzat 20/08/05 - Mestressa de l'espai: Laia Martín - Nota bene -

Retorn a pàgina principal - Noves tecnologies, nous reptes en la convivència dels centres docents