Models en l’ensenyament de les ciències
Per a situar-nos, i seguint la classificació exposada per M. Espinet a Proyecto Docente, podríem resumir d’una manera simplificada, els models en l’ensenyament de les ciències basats en el respecte cap a la manera de pensar i actuar del nen, de la següent manera:
Model
espontaneïsta: considera que el nen ha d’obtenir el seu
coneixement a través de la seva activitat i de les sensacions i
percepcions pròpies Es proposen activitats atractives que promouen la
participació, la manipulació i l’acció i de
les que s’espera que els nens i nenes aprenguin
alguna cosa. L’important és que a través de l’acció el nen
descobreixi aspectes del món natural per ell mateix. Model
per descobriment:
es centren en què l’alumne per ell mateix podrà obtenir el seu propi
coneixement a través d’una interacció amb el medi. L’ensenyament
també es basa en la realització d’activitats però amb la intenció
que permetin tant l’adquisició de conceptes com de procediments.
Incorporen una visió de la
ciència com una empresa racional guiada per un mètode, el mètode
experimental. Ensenyar suposa crear escenaris per tal que pugui ocórrer
el descobriment, a partir de materials educatius. l’activitat autònoma
porta directament al coneixement. Model
constructivista basat en la investigació: el pas fonamental
consisteix en determinar un problema d’interès, la solució del qual
sigui l’objectiu fonamental del procés. La investigació no es fa per
aprendre, sinó per resoldre un problema. És a través de la situació
creada per a resoldre el problema que l’alumnat reestructurarà el seu
coneixement. Segueix la pauta: Model
constructivista basat en la reestructuració:
aprendre ciències consisteix en desenvolupar la capacitat per a manejar
diferents models explicatius, contrastar-los amb d’altres models i amb
la realitat , advertir avantatges i desavantatges i , en últim terme,
relacionar-lo amb models més integrats que enriqueixin
el propi punt de vista de l’alumnat. Model socioconstructivista basats en la regulació contínua: Incorpora al model anterior l’èmfasi en què l’alumne aprengui a avaluar el seu propi sistema personal d’aprendre, a través d’activitats que permetin als alumnes identificar els seu errors, analitzar-los, prendre decisions sobre com modificar-los i sobre quines ajudes necessita per seguir endavant. |