|  
         La característica 
          principal de l'ensenyament recíproc, es que la intervenció 
          es pot entendre com un procés de col·laboració 
          en què l'alumne progressivament pot assumir un paper cada cop 
          més rellevant. Aquesta és una proposat de Palincsar i 
          Brown, recollida de les aportacions que sobre el tema han fet Castellò 
          (1998) i Sánchez(1998). Primer cal triar un text que pugui resultar 
          atractiu i és comença un format de lectura conjunta que 
          segueix tres principis: 
        · 
          Crear un marc de treball estable que permeti a l'alumne avançar 
          en el curs de l'acció. 
          · Assignar a l'alumne un paper o una responsabilitat definida 
          que sigui sempre accessible. 
          · Incrementar progressivament el paper de l'alumne. Aquest principi 
          és molt important en aquesta metodologia. No importa que inicialment 
          la participació sigui perifèrica, ja que es tracta de 
          poder-la incrementar. 
        El rol 
          docent es pot desenvolupar a partir de la proposat de Sánchez 
          (1998): 
        1) El 
          professor és respectuós amb l'assignació de responsabilitats, 
          no corregeix i es limita a demanar-li si té sentit amb el que 
          ja sap de la història. 
        2) S'encarrega 
          de les operacions necessàries per a interpretar el text, com: 
          · Connecta una proposició amb les següents abans 
          que el noi iniciï la seva part. 
          · Elabora el significat global(macroestructura) per proporcionar 
          un sentit unitari. 
          · Explicita l'esquema d'interpretació: Hi ha nombrosos 
          programes per ensenyar als infants a desxifrar les relacions causals 
          que ocorren en els relats, i a contestar-se les següents preguntes 
          que corresponen a les categories bàsiques del relat. La proposta 
          que fa Sánchez (1998) està basada en les aportacions que 
          sobre aquest tema fan Short i Ryan  
          En quina situació estaven? Marc  
          Què va succeir exactament? Succés inicial 
          Com es van sentir els personatges? Resposta interna 
          Què van fer? Execució 
          Quines conseqüències va tenir? Conseqüències 
        · 
          Connecta el text amb el que l'alumne pot imaginar pel seu compte: model 
          de situació que construeixen conjuntament 
           
          La proposta de Palincsar i Brown, estructura aquest procés de 
          pràctica guiada en quatre activitats conjuntes, que es repeteixen 
          a cada paràgraf llegit. El primer en llegir serà el docent 
          per ensenyar als alumnes com fer-ho: Resumir el que han llegit i generar 
          interrogants sobre el contingut del text, per facilitar que es centrin 
          en les idees principals del text; Aclarir dubtes per fer-se conscients 
          de les possibles dificultats amb les que es poden trobar. La última 
          activitat conjunta seria fer prediccions sobre la lectura per afavorir 
          la inferència en relació amb el contingut del text. Els 
          mateixos autors d'aquesta proposat, va demostrar la seva efectivitat 
          en la millora de la comprensió lectora. 
         |