ENSENYAMENT RECÍPROC

La característica principal de l'ensenyament recíproc, es que la intervenció es pot entendre com un procés de col·laboració en què l'alumne progressivament pot assumir un paper cada cop més rellevant. Aquesta és una proposat de Palincsar i Brown, recollida de les aportacions que sobre el tema han fet Castellò (1998) i Sánchez(1998). Primer cal triar un text que pugui resultar atractiu i és comença un format de lectura conjunta que segueix tres principis:

· Crear un marc de treball estable que permeti a l'alumne avançar en el curs de l'acció.
· Assignar a l'alumne un paper o una responsabilitat definida que sigui sempre accessible.
· Incrementar progressivament el paper de l'alumne. Aquest principi és molt important en aquesta metodologia. No importa que inicialment la participació sigui perifèrica, ja que es tracta de poder-la incrementar.

El rol docent es pot desenvolupar a partir de la proposat de Sánchez (1998):

1) El professor és respectuós amb l'assignació de responsabilitats, no corregeix i es limita a demanar-li si té sentit amb el que ja sap de la història.

2) S'encarrega de les operacions necessàries per a interpretar el text, com:
· Connecta una proposició amb les següents abans que el noi iniciï la seva part.
· Elabora el significat global(macroestructura) per proporcionar un sentit unitari.
· Explicita l'esquema d'interpretació: Hi ha nombrosos programes per ensenyar als infants a desxifrar les relacions causals que ocorren en els relats, i a contestar-se les següents preguntes que corresponen a les categories bàsiques del relat. La proposta que fa Sánchez (1998) està basada en les aportacions que sobre aquest tema fan Short i Ryan
En quina situació estaven? Marc
Què va succeir exactament? Succés inicial
Com es van sentir els personatges? Resposta interna
Què van fer? Execució
Quines conseqüències va tenir? Conseqüències

· Connecta el text amb el que l'alumne pot imaginar pel seu compte: model de situació que construeixen conjuntament

La proposta de Palincsar i Brown, estructura aquest procés de pràctica guiada en quatre activitats conjuntes, que es repeteixen a cada paràgraf llegit. El primer en llegir serà el docent per ensenyar als alumnes com fer-ho: Resumir el que han llegit i generar interrogants sobre el contingut del text, per facilitar que es centrin en les idees principals del text; Aclarir dubtes per fer-se conscients de les possibles dificultats amb les que es poden trobar. La última activitat conjunta seria fer prediccions sobre la lectura per afavorir la inferència en relació amb el contingut del text. Els mateixos autors d'aquesta proposat, va demostrar la seva efectivitat en la millora de la comprensió lectora.