PROCÉS D'ADQUISICIÓ DE LA COMPETÈNCIA LECTORA
El model 
  explicatiu a partir del qual es construirà el marc teòric en el 
  que es desenvolupa aquest projecte, és un model que engloba aportacions 
  de diferents disciplines (Solè, 1998):
  La Perspectiva pedagògica concep la lectura com habilitats que 
  s'han d'ensenyar amb mètodes que orientin en el procés d'ensenyament 
  i que facilitin l'aprenentatge. Com una tècnica instrumental que té 
  el poder d'augmentar els coneixements, de canviar els valors i els hàbits 
  dels alumnes.
  La Perspectiva psicològica, en funció de les capacitats 
  cognitives del receptor/productor, dels seus coneixements previs i , tot i que 
  no tant, de les qualitats dels textos.
  La Perspectiva sociològica té en compte els factors familiars 
  i culturals i estableix una relació entre capacitats i aprenentatge. 
  Les capacitats difícilment es desenvoluparan sense experiències. 
  El "futur lector" adquireix uns aprenentatges instrumentals i té 
  unes capacitats en un marc cultural concret.
  A partir dels principis psicopedagògics de la perspectiva 
  constructivista dels processos d'ensenyament/aprenentatge, han sorgit propostes 
  validades per nombroses investigacions, i que tenen en compte els mecanismes 
  que intervenen en l'adquisició del procés de la comprensió 
  lectora. Totes aquestes propostes parteixen de considerar la lectura com una 
  activitat complexa que s'ha d'ensenyar en situacions contextualitzades i significatives, 
  i que no té a veure amb la pràctica d'exercicis amb l'objectiu 
  de treballar habilitats i subhabilitats necessàries per al procés 
  lector, com tasques de lateralitat, estructuració espacial, seriacions, 
  que fins ara s'havien considerat prerequisit imprescindible per a esdevenir 
  un lector "eficaç". 
Segons Rueda 
  (1998), les operacions cognitives implicades en el reconeixement de les paraules, 
  impliquen operacions específiques. Per accedir al significat de les paraules 
  es pot optar per dues vies diferents, encara que complementàries:
  La via fonològica permet transformar en fonemes els símbols gràfics 
  que componen les paraules escrites. Pot operar amb diferents unitats ortogràfiques: 
  lletres, conjunts de lletres, síl·labes. Sempre seran, però, 
  més petites que la paraula. És a dir unitats sublexicals. Aquesta 
  via és molt necessària quan ens trobem amb paraules desconegudes 
  ortogràficament. Exemple per llegir " niuiorc".
  La via lèxica permet el reconeixement immediat de la paraula escrita. 
  Suposa haver tingut una experiència prèvia amb aquestes paraules 
  per tant només podrà ser utilitzada amb paraules conegudes. Requereix 
  que el lector es pugui adonar dels patrons de lletres i memoritzar-los. Aquesta 
  via només es podrà fer servir en paraules conegudes. És 
  una via més ràpida, però requereix una experiència 
  repetida amb la paraula. Exemple per llegir "New York" . Aquesta via 
  manté una relació de causació recíproca, doncs si 
  es llegeix més, s'aprèn més vocabulari, i si es coneix 
  més vocabulari, s'entén més allò que es llegeix. 
  (Efecte Mateu (citat a Teberosky,1998).
  Les dues vies són necessaries per poder considerar un lector competent. 
  Les dues s'activen alhora, i encara que una sigui més ràpida, 
  totes dues s'han d'haver adquirit correctament.
Per activar 
  les operacions cognitives que intervenen en la comprensió de les paraules 
  es requereix l'automatització d'aquestes operacions de reconeixement. 
  Només així podrem treballar operacions més complexes. Són 
  varies les operacions necessàries per aconseguir comprendre un text:
  · Que hi hagi una connexió entre el text i els coneixements del 
  lector, que els tingui i que pugui activar-los.
  · Que hi hagi un compromís del lector amb la feina: que s'autoqüestioni 
  i s'autoexpliqui sobre el significat del text.
  · Que posi en marxa processos d'autoregulació que requereixen 
  que el lector tingui un objectiu clar d'allò que vol i que persisteixi 
  en ell. Aquests processos motivacionals i volitius en la construcció 
  d'una representació del text són: 
Supervisió El lector ha d'interpretar i detectar els senyals de no comprensió i s'ha de comprometre a buscar maneres de resoldre-les.
Planificació ha de seleccionar entre tots els objectius (treure una idea general, veure si interessa, comprendre'l plenament...) un de concret per apropar-se al text.
Avaluació El lector ha de revisar si el grau de comprensió assolit és acceptable o no.
  Aquestes operacions possibiliten posar en marxa el procés d'entendre 
  el text escrit: Amb el significat de les paraules creem una unitat més 
  complexa, la proposició, en la qual s'estableixen unes relacions entre 
  els significats de totes les paraules. Les paraules es reconeixen en un context 
  més ampli, tant des del punt de vista semàntic com comunicatiu.
  En el següent quadre, queda resumit com es produeix el procés d'entendre 
  un text escrit, a partir dels diferents nivells d'integració textual, 
  i els resultats a nivell de comprensió aconseguits.
Nivells 
  d'integració textual 
  Resultat
  Microestructura
  Reconèixer paraules escrites
  Construir proposicions
  Connectar les proposicions 
  S'accedeix al significat de les paraules 
  S'organitzen els significats de les paraules en idees o proposicions
  Es relacionen les proposicions. entre si.
  Macroestructura
  Construir la macroestructura Dóna un significat unitari i global a les 
  diverses proposicions de la microestructura
  Superestructura
  Interrelacionar globalment les idees Les idees globals es relacionen entre sí 
  en termes descriptius, comparatius..., respecte a l'organització no al 
  contingut
Els resultats 
  a nivell de comprensió no determinaran a qui considerarem com a bon lector, 
  i a qui no. Com diu Castelló (1998) "Les diferències més 
  importants......entre un bon lector i un que no ho és tant, no rauen 
  en l'absència de dificultats de comprensió, sinó en la 
  possibilitat de saber quan i per què no s'entén un text determinat 
  i què es pot fer per a entendre'l, és a dir preveuen la utilització 
  d'estratègies per a gestionar i regular la comprensió pròpia.". 
  I això només es pot aconseguir considerant el procés lector 
  com una activitat mental constructiva, a partir dels principis psicopedagògics 
  de la perspectiva constructivista dels processos d'esenyament i aprenentatge, 
  que promulguen un enfocament interactiu de la lectura.
  
![]()  | 
    ![]()  | 
    ![]()  |