Pràctiques i experiències lletrades familiars

 

L'enfocament sociohistòric de Vigotsky defensa la importància de les experiències familiars com un predictor de l'èxit en el procés d'aprenentatge de la lecto-escriptura. És a dir estableix la relació experiència/aprenentatge, a partir del plantejament de que les capacitats difícilment es desenvoluparan sense experiències.
Podem pensar que si les pràctiques i experiències escolars en l'àmbit de la lectura i l'escriptura continuen i són continuades a casa, l'aprenentatge s'esdevé aleshores de forma natural, formant part d'un procés ampli de socialització.

Les pràctiques lletrades familiars contribueixen a :

  • La descoberta del llenguatge dels llibres
  • Establiment de connexions entre llenguatge escrit i oral
  • Aprenentatge d'expressions i paraules pròpies dels textos
  • Sentir paraules noves en contextos significatius.
  • Augment del vocabulari
  • Aprendre a pensar i raonar segons les característiques de raonament del llenguatge escrit
  • Adquisició coneixement convencionals (nom de les lletres, direcció de l'escriptura...)

Per tal d'ajudar a les famílies a fer partícips als infants de les pràctiques lletrades familiars, proposo un recull de deu recomanacions senzilles i pràctiques, elaborades a partir dels materials de l'assignatura Psicopedagogia de la lectura i l'escriptura de la UOC cedits per la professora T Júlia Dinarés

Mª Victoria Pérez Zafón