L'enfocament
sociohistòric de Vigotsky defensa la importància de
les experiències familiars com un predictor de l'èxit
en el procés d'aprenentatge de la lecto-escriptura. És
a dir estableix la relació experiència/aprenentatge,
a partir del plantejament de que les capacitats difícilment
es desenvoluparan sense experiències.
Podem pensar que si les pràctiques i experiències
escolars en l'àmbit de la lectura i l'escriptura continuen
i són continuades a casa, l'aprenentatge s'esdevé
aleshores de forma natural, formant part d'un procés ampli
de socialització.
Les
pràctiques lletrades familiars
contribueixen a :
- La
descoberta del llenguatge dels llibres
- Establiment
de connexions entre llenguatge escrit i oral
- Aprenentatge
d'expressions i paraules pròpies dels textos
- Sentir
paraules noves en contextos significatius.
- Augment
del vocabulari
- Aprendre
a pensar i raonar segons les característiques de raonament
del llenguatge escrit
- Adquisició
coneixement convencionals (nom de les lletres, direcció
de l'escriptura...)
Per
tal d'ajudar a les famílies a fer partícips als infants
de les pràctiques lletrades familiars, proposo un recull
de deu recomanacions senzilles i pràctiques, elaborades a
partir dels materials de l'assignatura Psicopedagogia de la lectura
i l'escriptura de la UOC cedits per la professora T Júlia
Dinarés
|