|  
            
           | 
           
             A 
              partir dels principis psicopedagògics de la perspectiva 
              constructivista dels processos d'ensenyament/aprenentatge, han 
              sorgit propostes validades per nombroses investigacions, i que tenen 
              en compte els mecanismes que intervenen en l'adquisició del 
              procés de la comprensió lectora. Totes aquestes propostes 
              parteixen de considerar la lectura com una activitat complexa que 
              s'ha d'ensenyar en situacions contextualitzades i significatives, 
              i que no té a veure amb la pràctica d'exercicis amb 
              l'objectiu de treballar habilitats i subhabilitats necessàries 
              per al procés lector, com tasques de lateralitat, estructuració 
              espacial, seriacions, que fins ara s'havien considerat prerequisit 
              imprescindible per a esdevenir un lector "eficaç". 
               
            La 
              proposta per treballar els procediments vinculats amb la comprensió 
              lectora, que pretén aquest projecte, s'ha fet a partir de 
              la consideració de que l'àmbit escolar ha de facilitar 
              l'accés a situacions de lectura variades i funcionals, a 
              partir de materials i activitats de lectura diversificat, que els 
              hi permeti construir interpretacions d'allò que llegeixen, 
              a partir de diferents objectius de lectura (Castellò,1998, 
              Solé,1998). Ensenyar estratègies de lectura a l'aula 
              requereix una planificació de com ensenyar als alumnes a 
              planificar, regular i avaluar el seu propi procés de comprensió, 
              que garanteix la cessió dels control del procés cap 
              a l'alumne. I de dissenyar les activitats per abans, durant i desprès 
              de la lectura. Tot això, no hauria de ser tasca exclusiva 
              dels professors/es de l'àrea de llengua, sinó que 
              s'hauria de donar un tractament més transversal de l'ús 
              dels procediments lectors en el currículum, donat el seu 
              caràcter instrumental. 
             D'aquestes 
              propostes, hi ha tres que em semblen que s'adeqüen més 
              a l'àmbit escolar, i concretament al Cicle mitjà. 
              Les possibilitats reals de dur-los a terme són moltes, doncs 
              s'adapten molt a aquest nivell educatiu, i es poden dur a terme 
              a qualsevol àrea del curículum, per a qualsevol situació 
              de lectura a l'aula. 
           |