Pràctiques i experiències lletrades escolars

Propostes

1

2

3

A partir dels principis psicopedagògics de la perspectiva constructivista dels processos d'ensenyament/aprenentatge, han sorgit propostes validades per nombroses investigacions, i que tenen en compte els mecanismes que intervenen en l'adquisició del procés de la comprensió lectora. Totes aquestes propostes parteixen de considerar la lectura com una activitat complexa que s'ha d'ensenyar en situacions contextualitzades i significatives, i que no té a veure amb la pràctica d'exercicis amb l'objectiu de treballar habilitats i subhabilitats necessàries per al procés lector, com tasques de lateralitat, estructuració espacial, seriacions, que fins ara s'havien considerat prerequisit imprescindible per a esdevenir un lector "eficaç".

La proposta per treballar els procediments vinculats amb la comprensió lectora, que pretén aquest projecte, s'ha fet a partir de la consideració de que l'àmbit escolar ha de facilitar l'accés a situacions de lectura variades i funcionals, a partir de materials i activitats de lectura diversificat, que els hi permeti construir interpretacions d'allò que llegeixen, a partir de diferents objectius de lectura (Castellò,1998, Solé,1998). Ensenyar estratègies de lectura a l'aula requereix una planificació de com ensenyar als alumnes a planificar, regular i avaluar el seu propi procés de comprensió, que garanteix la cessió dels control del procés cap a l'alumne. I de dissenyar les activitats per abans, durant i desprès de la lectura. Tot això, no hauria de ser tasca exclusiva dels professors/es de l'àrea de llengua, sinó que s'hauria de donar un tractament més transversal de l'ús dels procediments lectors en el currículum, donat el seu caràcter instrumental.

D'aquestes propostes, hi ha tres que em semblen que s'adeqüen més a l'àmbit escolar, i concretament al Cicle mitjà. Les possibilitats reals de dur-los a terme són moltes, doncs s'adapten molt a aquest nivell educatiu, i es poden dur a terme a qualsevol àrea del curículum, per a qualsevol situació de lectura a l'aula.

Mª Victoria Pérez Zafón