MODELATGE METACOGNITIU

Com hem vist, la lectura és una activitat cognitiva complexa, sobre tot quan es tracta d'ensenyar l'ús estratègic d'aquest procediment. Si els aprenents tenen la possibilitat de que un lector expert, els ajudi a adonar-se del conjunt d'activitats que comporta el procés de llegir, poden comparar-lo amb el seu propi procés i prendre consciència de la seva actuació davant d'un text.

Aquest modelatge que fa el lector expert, facilita a més d'aquesta presa de consciència de propi procés lector, dona a conèixer els possibles procediments útils per a resoldre els problemes de comprensió, doncs, l'expert també s'enfrontarà a problemes de comprensió, també s'equivocarà i en resoldre aquests problemes i errors, donarà a conèixer als alumnes exemples de procediments vàlids per a superar-los. Això és molt important per aconseguir ajudar a l'alumnat a construir l'autoconcepte positiu que com diu Solè (1993) tindrà una gran repercussió en la motivació de l'aprenent i en que possibiliti nous aprenentatges.

Seqüència metodològica per a l'ensenyament d'estratègies d'aprenentatge
Els docents han de facilitar el guiatge d'aquest procés de construcció conjunta del coneixement estratègic a l'aula. La pràctica en situacions instruccionals interactives que tenen lloc a les aules, ha de partir dels principis psicopedagògics de la concepció constructivista i aquest promou un guiatge a través dels processos de bastiment en la zona de desenvolupament pròxim, que preveu el traspàs gradual del control de l'activitat del docent cap a l'alumnat, baixant el grau de dependència de l'alumne cap a l'autonomia personal.

Així la seqüència metodològica proposada per Pérez Cabaní (1998), estableix que en un primer moment la guia del professor és molt pautada, controlant ell, el procés de presa de decisions. A partir d'aquesta primera fase de presentació de l'estratègia d'aprenentatge, el docent va compartint la responsabilitat amb els alumnes a partir del diàleg i la negociació sobre quins procediments utilitzar, com, en quines altres condicions. Així, iniciarà un procés de pràctica guiada, i en contextos variats, que possibilitin l'aprenentatge més comprensiu. A partir d'aquí, la disminució progressiva de les ajudes i pautes del docent, que anirà cedint el control de l'activitat a l'alumnat, possibilitarà l'ús estratègic dels procediments de forma autònoma. Al final de la seqüència metodològica, la presa de decisions recau per complert en l'alumne.

PROPOSTES ÀMBIT FAMILIAR
ALTRES WEBS