MODELATGE METACOGNITIU
Com hem vist, la lectura és una activitat cognitiva complexa, sobre tot quan es tracta d'ensenyar l'ús estratègic d'aquest procediment. Si els aprenents tenen la possibilitat de que un lector expert, els ajudi a adonar-se del conjunt d'activitats que comporta el procés de llegir, poden comparar-lo amb el seu propi procés i prendre consciència de la seva actuació davant d'un text.
Aquest modelatge 
  que fa el lector expert, facilita a més d'aquesta presa de consciència 
  de propi procés lector, dona a conèixer els possibles procediments 
  útils per a resoldre els problemes de comprensió, doncs, l'expert 
  també s'enfrontarà a problemes de comprensió, també 
  s'equivocarà i en resoldre aquests problemes i errors, donarà 
  a conèixer als alumnes exemples de procediments vàlids per a superar-los. 
  Això és molt important per aconseguir ajudar a l'alumnat a construir 
  l'autoconcepte positiu que com diu Solè (1993) 
  tindrà una gran repercussió en la motivació de l'aprenent 
  i en que possibiliti nous aprenentatges. 
  
Així la 
  seqüència metodològica proposada per Pérez 
  Cabaní (1998), estableix que en un primer moment la guia del professor 
  és molt pautada, controlant ell, el procés de presa de decisions. 
  A partir d'aquesta primera fase de presentació de l'estratègia 
  d'aprenentatge, el docent va compartint la responsabilitat amb els alumnes a 
  partir del diàleg i la negociació sobre quins procediments utilitzar, 
  com, en quines altres condicions. Així, iniciarà un procés 
  de pràctica guiada, i en contextos variats, que possibilitin l'aprenentatge 
  més comprensiu. A partir d'aquí, la disminució progressiva 
  de les ajudes i pautes del docent, que anirà cedint el control de l'activitat 
  a l'alumnat, possibilitarà l'ús estratègic dels procediments 
  de forma autònoma. Al final de la seqüència metodològica, 
  la presa de decisions recau per complert en l'alumne.
  
![]()  | 
    ![]()  | 
    ![]()  |