ENSENYAMENT ESTRATÈGIC


El concepte estratègia és en l'actualitat un terme d'ús comú associat a diferents àmbits: financer, polític, etc. Si fem referència concreta a l'àmbit educatiu, parlar d'estratègies d'aprenentatge seria parlar d'ensenyar a aprendre a aprendre.
El consens creat a l'àmbit educatiu, al voltant d'aquesta idea, és clar i evident, però com diu Fabricio Caivano (1988, pàg. 49) " ...El desconcert sorgeix quan cal traduir-ho a la pràctica."
L'actual Reforma Educativa promou l'ensenyament orientat a proporcionar als alumnes eines i recursos per a què siguin capaços d'aprendre i pensar de manera autònoma, però entre els especialistes no hi ha acords sobre el tractament instruccional i curricular que aquest tipus d'ensenyament hauria de rebre.
Els avantatges de les propostes elaborades des de l'escola sobre les que han dissenyat els experts tenen a veure amb una percepció més realista, amb que són més aplicables i que generen més expectatives d'èxit i sobre tot, perquè causen més sensació de control del procés i demanen més implicació personal.
ensenyar l'ús estratègic de procediments, com per exemple els vinculats directament amb la lectura, com en el cas d'aquest projecte:
El concepte d'estratègia d'aprenentatge, des de la perspectiva constructivista, és un procés de presa de decisions conscients i intencionals, respecte als coneixements que s'ha d'activar per ajustar-se a les condicions d'una situació educativa i aconseguir un objectiu, (Monereo,1995)
Ensenyar estratègies d'aprenentatge, implica ensenyar a reflexionar sobre les condicions canviants de cada context i ajustar l'actuació pròpia a aquestes condicions, "...supervisant les nostres accions mentals i modificant els nostres pensaments per optimitzar els processos cognitius i els productes que se'n deriven... "(Monereo,1995,1998) .Aquesta competència que ens permet autoregular el propi aprenentatge es coneix com a Capacitat Metacognitiva. La relació de la metacognició amb les estratègies, habilitats d'estudi i d'altres processos cognitius i no cognitius, es la que possibilita poder planificar quines estratègies s'han d'utilitzar en cada situació, aplicar-les, controlar el procés, avaluar-lo per a detectar possibles errades, i com a conseqüència... transferir tot això a una nova actuació.
Els mètodes que es mostren eficaços en l'ensenyament d'estratègies d'aprenentatge, evidentment, també potencien les habilitats metacognitives.

Per això és tan important que l'ensenyament d'estratègies d'aprenentatge es faci a l'aula, a partir d'una proposta feta per l'escola, des dels continguts curricualrs. Integrar les estratègies d'aprenentatge en el currículum educatiu, suposa anar més enllà d'ensenyar com utilitzar determinats procediments. Implica que alumnes i professors, construeixin el seu propi coneixement, les seves possibilitats d'ús, mitjançant la reflexió conscient sobre les decisions preses per planificar l'acció, durant el procés i al finalitzar-lo. Això suposa optimitzar l'actuació, facilitar la transferència del contingut après a nous contextos i contribueix a que "...el sistema conscient es torni més actiu, dúctil i competent..." amb el que coneixem per Coneixement estratègic. (Monereo,1998).

Aquest coneixement estratègic és fruit d'una construcció social que es produeix en l'àmbit escolar a partir d'una sèrie de principis psicopedagògics que el recolzen