El reportatge televisiu i el Documental

 

Unitat 11
 

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

Després d'haver treballat el reportatge fotogràfic en la precedent unitat, en aquest unitat passem de la seqüència fotogràfica a la narració audiovisual, i comencem a treballar amb les imatges en moviment i amb els productes produïts per a la televisió i també per al cinema documental. La primera activitat és una introducció sobre l'ús que es fa de les imatges videogràfiques per a relatar els fets reals. En la segona activitat es proposa analitzar deferents talls de vídeo de diferents notícies per a veure l'ús que es fa de les imatges per a relatar els fets. No es pretén començar a explicar sistemàticament elements del llenguatge audiovisual, que ja es tractaran al pròxim mòdul, només es vol que s'observin les imatges i es vegi què s'ha fet en cada cas, per a valorar com, la seves diferents utilitzacions condueixen a discursos amb diferents matisos. En la tercera activitat s'aprofundeix més en les formes narratives dels reportatges televisius tot comentant-ne un i responent a diferents preguntes. Finalment es reserven dues activitats per a parlar del documental. S'analitza i es discuteixen diferents aspectes d'un documental d'investigació produït per a la televisió i, en l'última activitat, es parla de les ficcions documentals, discutint sobre les temàtiques de diferents obres d'aquest gènere. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:



E
XPLICAR LES NOTÍCIES

ACTIVITAT 1
Analitzar i discutir sobre l'ús que es fa de les imatges videogràfiques per a relatar els fets.

DOCUMENT 1. Relatar els fets. Periodisme televisiu.

ACTIVITAT 2
Veure i analitzar els talls de vídeo de diferents notícies per a veure l'ús que es fa de les imatges per a relatar els fets.

DOCUMENT 2. Discussió sobre notícies d'informatius de televisió.


EL REPORTATGE TELEVISIU

ACTIVITAT 3
Explicació sobre el reportatge televisiu. Formes narratives. Comentari de reportatges.

DOCUMENT 3. Exemple de construcció d'un reportatge.


EL DOCUMENTAL

ACTIVITAT 4
Explicació sobre el terme documenta. Visionament i discussió sobre un documental d'investigació: Els nens perduts del franquisme I.

DOCUMENT 4. El documental

ACTIVITAT 5.
Ficcions documental. Discussió sobre diferents documentals de creació.

DOCUMENT 5. Documental de creació i les ficcions documentals


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS

 



DOCUMENTS



EXPLICAR LES NOTÍCIES



ACTIVITAT 1
Analitzar i discutir sobre l'ús que es fa de les imatges videogràfiques per a relatar els fets.

DOCUMENT 1

 
 EXPLICAR ELS FETS AMB IMATGES

La conseqüència més inquietant de la revolució electrònica i gràfica és aquesta; que el món que ens dóna la televisió ens sembla natural, no estrany. La pèrdua de la sensació del que és estrany és un senyal d'adaptació, i el grau al qual ens hem adaptat és una mesura del grau en què hem estat canviats. L'adaptació de la nostra cultura a l'epistemologia de la televisió és gairebécompleta; hem acceptat tan totalment les seves definicions de veritat, coneixement i realitat que la irrellevància ens sembla important i la incoherència ens sembla eminentment raonable.

NEIL POSTMAN. Divertim-nos fins a morir. El discurs públic a l'època del "show-business". Barcelona: Llibres de l'Índex, 1990
Títol edició original: Amusing ouerselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business. Viking Penguin, NY, 1985


Les imatges cinematogràfiques, televisives i videogràfiques creen un efecte d'aparent semblança amb la realitat. El fet que l'espectador distingeixi clarament l'existència del referent, transmet una forta sensació de naturalitat que pot arriba a fer-li oblidar que els mitjans audiovisuals són únicament una articulació artificiosa d'imatges i sons, basada en un seguit de convenció que estructuren allò que s'ha anomenat un llenguatge audiovisual. Per això Neil Postman ens diu en el fragment de text que teniu a l'encapçalament que el món que ens dóna la televisió ens sembla natural perquè ens hem adaptat al seu llenguatge, a la manera de presentar els continguts, a la seva veritat.

Aquestes convencions, de les quals hem parlat, articulen els missatges, els fan comprensibles, conscient o inconscientment, per a l'espectador. El poder de suggestió de la imatge en moviment i l'habituació a les convencions poden arribar a fer creure a l'espectador que el producte audiovisual és una còpia objectiva de la realitat, realitat aparentment no manipulada en el cas del reportatge, o ordenada a criteri del realitzador en el cas del documental o la ficció amb actors.

Quan s'han d'explicar fets reals a través d'un mitjà audiovisual s'utilitzen recursos i estratègies que en molts casos provenen dels productes audiovisuals de ficció. Recursos visuals als quals ens hem acostumat, que són associats amb determinades idees.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Veure i analitzar els talls de vídeo de diferents notícies per a veure l'ús que es fa de les imatges per a relatar els fets.

Veure que hi ha imatges que van més enllà de la informació, que potencien l'afectivitat i els sentiment segons com són capturades i tractades.
S'utilitza el material: OBACH DOMÈNECH, Xavier (autor), FERRÉS i PRATS, Joan (coord). Com veure la TV?. II-Els Informatius. Barcelona: Consell de l'Audiovisual de Catalunya, 1998.

DOCUMENT 2

 
 DISCUSSIÓ SOBRE NOTÍCIES D'INFORMATIUS DE TELEVISIÓ

Imatges que parlen. Relacionar imatges amb diferents sentiment.

o Visionament seqüència de vídeo Israel (3:08) - p.31. 1a activitat, tema 2
Quines imatges d'aquesta notícia ens fan sentir determinats sentiment. A part dels fets reals als quals corresponen aquestes imatges, què diríeu que potencia aquests sentiments?


Fets que són notícia perquè hi ha imatges.

o Visionament de la seqüència Timor 1 (5:04) (versions TVE TD2) - p.36. 4a activitat, tema 2
Per què apareix aquesta notícia quan des de fa anys s'han practicat tortures a l'illa de Timor? Quin és l'interès de convertir aquests fets precisament ara en notícia? Què penseu d'això? Què penseu de l'efecte de les imatges espectaculars?


Presència i absència d'imatges per a presentar els fets.

o Seqüència de vídeo Accident avió 1 (18:30) (versió de l'ABC) - p.50. 3a activitat, tema 3
o Seqüència de vídeo Accident avió 2 (20:08) (versió de La 2 Noticias)
Quines són les diferències entre l'edició d'aquestes dues notícies? Quina és la imatges que en cada una es desprèn de l'exèrcit dels Estats Units?



L'ordre de les imatges a l'hora de presentar els fets.

o Visionament de la seqüència de vídeo Vaquilla (Muntatge) (21:42) - p.51. 4a activitat, tema 3
Què diríeu sobre com ha estat editada aquests fragment de reportatge? Creieu que aquestes imatges poden correspondre a la realitat o hi ha algun elements simulat?


Seleccionar i ordenar les imatges per a presentar els fets.

o Visionat de la seqüència de vídeo Fam i guerra (brut) (22:21) - p.54. 6a activitat, tema 3
Veient aquestes imatges en brut de l'Agència de notícies Reuters sobre la fam que provocà la guerra de Libèria. 'La notícia diu que continuen els enfrontament, i que a causa que hi ha moltes carreteres tallades, molta gent s'està morint de gana i fins i tot han començat a menjar fulles.' Quina selecció d'imatges faríeu?

o Visionat seqüència de vídeo Fam i guerra (editat) (25:43) - p.56. 6a activitat, tema 3
Què penseu de la selecció i ordenació que han fet de les imatges en brut per a aquest telenotícies?


Seleccionar i ordenar les imatges per a presentar els fets 2.

o Visionat seqüències de vídeo Amnistia Internacional 1,2,3 (37:26) - p.71. 4a activitat, tema 4
Observeu i discutiu les diferències que podeu veure en cada una de les seqüències de vídeo?

o Visionat seqüència de vídeo Amnistia Internacional (brut) (44:29) - p.72. 4a activitat, tema 4
Després d'haver vist les imatges en brut, amb quin tractament esteu més d'acord. Què penseu del fet que es mostrin aquestes imatges?


 
versió per imprimir




EL REPORTATGE TELEVISIU



ACTIVITAT 3
Explicació sobre el reportatge televisiu. Formes narratives. Comentari de reportatges.

S'utilitza el material: OBACH DOMÈNECH, Xavier (autor), FERRÉS i PRATS, Joan (coord). Com veure la TV?. II-Els Informatius. Barcelona: Consell de l'Audiovisual de Catalunya, 1998.

DOCUMENT 3

 
 EXEMPLE DE CONSTRUCCIÓ D'UN REPORTATGE

L'estructura dramàtica de la ficció aplicada a les notícies
La televisió informativa utilitza diferents estratègies per a utilitzar les possibilitats expressives de les imatges, la seva capacitat per a comunicar informació i també emocions.


o Visio
nament seqüència de vídeo Vaquílla (55:02) - p.121. 3a activitat, tema 6

Mireu el reportatge i feu els següent exercicis:


1. Escriviu les diferents parts amb què se'ns expliquen els fets del reportatge.
Si us hi fixeu se'ns expliquen els fets com si fossin una història, una espècie de conte amb plantejament, desenvolupament i desenllaç. Aquesta és una estructura narrativa que s'ha utilitzat molt en les narracions de ficció. Nosaltres hi estem acostumats i per tant podem seguir perfectament el que se'ns explica. Aquesta reconstrucció que fa el reportatge està molt lluny dels fets reals. La realitat és ordenada i ficcionada per a donar-li un sentit narratiu lineal.



2. Qui és el protagonista d'aquesta narració?
S'escull només una sola vaca per a parlar de les curses de braus, on hi van intervenir molts animals. Aquesta tècnica permet també construir la narració, articular-la sobre un sol personatge i fer que l'espectador li sigui més fàcil i emotiu identificar-se amb un sol personatge conegut al llarg de tota la narració. Aquesta és una tècnica molt utilitzada en reportatge i documentals, quan s'escull a un testimoni per a articular l'explicació dels fets. Aquesta tècnica d'escollir una persona com a protagonista d'una notícia, s'anomena personificació.


3. Quina altres elements us semblen destacables del reportatge?



4. Quina impressió ens enduem del reportatge?



Després d'haver comentat conjuntament el reportatge escriviu un text on expliqueu les vostres conclusions.

Observeu un altre reportatge. Comenteu com ens l'expliquen tenint en compte els elements que hem comentat de Vaquilla. Observeu d'altres estratègies per a narrar la notícia diferents de les que hem vist en el primer reportatge?

 
versió per imprimir




EL DOCUMENTAL



ACTIVITAT 4
Explicació sobre el terme documenta. Visionament i discussió sobre un documental d'investigació: Els nens perduts del franquisme I.

DOCUMENT 4

 
 COMENTARI D'UN DOCUMENTAL: Els nens perduts del franquisme I

Aquest documental fou produït i emès per TV3. És un treball d'investigació i documentació històrica que intenta reconstruir i mostrar una sèrie de fets ocorreguts durant el franquisme, concretament allò que succeí amb els nens d'exil.liats o presos. El documental té dues parts d'uns 45' cada una. Aquí teniu una explicació del contingut d'ambdós.

ELS NENS PERDUTS DEL FRANQUISME I
Reportatge d'investigació que vol donar a conèixer la situació que van patir milers de criatures a causa de la repressió franquista; la presó, la mort, la separació dels seus pares, adopcions il·legals, etc. Es tracta d'un tema poc conegut i que tot just comença a investigar-se. El reportatge es divideix en dues parts. Aquesta primera se centra en les dones que van ser empresonades amb els seus fills o van parir a la presó. Centenars de llocs es van habilitar com a improvisades presons on hi havia milers de dones, militants de partits polítics d'esquerra o, senzillament, l'esposa, mare o germana d'un republicà. I molts nens, que van néixer o que van ingressar a la presó amb les seves mares, estigmatitzats per ser fills de "rojos".

ELS NENS PERDUTS DEL FRANQUISME II
La segona part del reportatge dedicat als nens perduts del franquisme, aquells que van ser apartats de les seves famílies, repatriats contra la voluntat dels seus pares, que van ser tancats a la presó amb les mares o internats en asils o col·legis religiosos. Els protagonistes són mares i fills que van ser separats i que no van saber durant molt de temps, o potser mai més, res els uns dels altres. Es mostren per primera vegada documents inèdits del Servicio Exterior de Falange, referents a la repatriació de nens que havien estat evacuats a l'estranger per les autoritats republicanes durant la guerra civil. Molts no són retornats mai més a les seves famílies. El comí de les adopcions il·legals ("prohijamientos", es deien) és obert.


Nosaltres veurem la primera part d'aquest documental d'investigació. A part de conèixer el contingut i els fets històrics que se'ns relaten ens interessarà observar com està construït el documental. Com s'utilitzen diferents fonts documentals, diferents tipus d'imatges, com es barregen, com es construeix la narració dels fets i la seqüència visual. Intentarem valorar tots els recursos visuals i audiovisuals que més endavant, en una altra unitat, es treballaran de forma individualitzada. Aquí teniu un llistat d'elements que heu d'observar durant el visionament del documental. Aquests elements serviran per a després, poder discutir sobre les seves característiques i anar desgranant els elements que el conformen i les estratègies visuals emprades. Alguns elements hauran de ser posteriorment tornats a observar per a recordar i analitzar bé les imatges.


1. Després d'haver vist el documental torneu a mirar l'inici. Què penseu de la primera imatge que apareix i de la seqüència posterior amb el personatge que simula Vallejo Nájera? Quina sensació i quina predisposició ens provoquen respecte al que vindrà després?

2. Aquesta seqüència és simulada. Al llarg del reportatge n'apareixeran algunes. Serviran per a il·lustrar la veu en off que ens relata els fets. Què penseu d'aquestes escenes simulades? Creieu que és correcte utilitzar-les? Torneu a observar aquesta primera seqüència sobre Vallejo Nájera i identifiqueu quina és la intenció, a part del que ens diu el text en off què més ens expliquen les imatges?

3. Al llarg de documental s'utilitzen dos classes de veu en off: la veu de la narradora i la veu que ens llegeix els textos d'època, que en alguns casos veiem i en d'altres no (cartes, informes...). Observeu com aquestes dues veus en off es combina amb les imatges.

4. Les primeres seqüències no ens expliquen res dels nens. En situen en el temps i ens expliquen com s'inicià la repressió franquista després de la guerra i com molta gent fou empresonada. Hi ha un moment concret que se'ns comença a presentar el tema sense dir res. Observeu les imatges d'arxiu que mostren els vaixells plens de gent que volia exil.liar-se. Què s'ha destacat a l'hora de fer la tria i de muntar les imatges?

5. Ja hem parlat de dos tipus diferents d'imatges: les seqüència simulades i les imatges en moviment d'arxiu. Quines altres imatges apareixen al llarg del documental. De quines fonts procedeixen? Com es van combinant aquestes imatges al llarg del documental. Agafeu un fragment concret i torneu-lo a observar.

6. Cada una d'aquestes imatges compleixen la seva funció dins la narració: algunes verifiquen els fets i el que ens està dient la veu en off, d'altres senzillament omplen el discurs d'aquest veu en off, unes terceres ens ajuden a imaginar-nos la situació, d'altres actuen de forma testimonial, també unes altres ens situen en el moment, i algunes actuen emocionalment sobre l'espectador (el fan estar atent, expectant), d'altres enllacen un fragment amb un altre. Parleu de les diferents funcions d'aquestes imatges.

7. Observeu concretament les imatges que apareixen del tren. Com són aquestes imatges? Per què diríeu que només ens mostren les rodes en primer pla mentre sentim el soroll de com arranquen? Què ens suggereixen o què ens fan sentir aquestes imatges? Com es combinen amb les imatges d'arxiu?

8. La majoria d'imatges d'arxiu són de les presons, dels nens, les empresonades i de la gent que estava a càrrec de les presons. En un parell d'ocasions però apareixen les imatges de dues desfilades militars i sentim clarament la part sonora d'aquestes gravacions històriques. En quin moment es veuen aquestes imatges i perquè diríeu que apareixen?

9. Les entrevistes a persones que patiren la repressió franquista o a estudiosos del tema que es tracta són constants al llarg del documental. És important que en un documental apareguin imatges d'aquests tipus, ja que són unes de les fonts bàsiques per a la reconstrucció i explicació dels fets, tenen un caràcter testimonial i a més, aquestes imatges esdevindran un document per a la història. Què penseu de com es realitzen aquestes entrevista i de com se'ns van oferint els diferents fragments a mesura que avança la narració dels fets?

10. Escolteu bé les músiques que s'utilitzen al llarg del documental. Escolliu i analitzeu un fragment concret per a veure com aquesta es combina amb diferents tipus d'imatges: fotografies, imatges d'arxiu, etc.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 5
Ficcions documental. Discussió sobre diferents documentals de creació.

DOCUMENT 5

 
 DOCUMENTAL DE CREACIÓ I FICCIONS DOCUMENTALS

Llegiu el text de presentació de l'exposició 'Ficcions' documentals, on es presentaven una sèrie de documentals d'artistes i cineastes sobre diferents aspectes de la realitat.

En els darrers anys, l'encontre entre l'art i el cinema documental ha estat especialment fructífer. La vehemència amb la qual tots dos han qüestionat nocions com les de realitat, autenticitat i evidència, ha propiciat una mirada crítica sobre el règim de veritat universal que, fins ara, ha envoltat les pràctiques documentals.

"Ficcions" documentals proposa una aproximació a aquest territori ambigu en el qual s'encreuen diferents experiències d'una realitat que ja no és ni única, ni transparent. Els artistes i cineastes que es presenten a aquesta exposició exploten aquestes contradiccions inherents a les pràctiques documentals, per posar de manifest fragments de la realitat invisibles, desconeguts o simplement omesos. A partir d'estratègies que van des de la narrativa tradicional, passant per la instal·lació, el diaporama o les propostes per Internet, la mostra presenta treballs que no pretenen refermar veritats, sinó revelar els complexos processos -especialment des d'una perspectiva política i social- mitjançant els quals s'estableixen les relacions entre informació i experiència visual.

Comissaris:
Marta Gili. Responsable del Departament de Fotografia i Arts Visuals de la Fundació "la Caixa"
Jean-Pierre Rehm. Director del Festival International du Documentaire (FID) de Marsella

Introducció de l'exposició 'Ficcions' documentals. Barcelona: Fundació 'la Caixa', 2004.
© Fundació "la Caixa", 2004



Aquí teniu l'explicació d'alguns dels documentals que es presentaven en l'exposició. Llegiu el seu contingut i discutiu l'interès dels diferents temes i la forma com se'ns presenten.

http://portal1.lacaixa.es/Channel/Ch_Redirect_Tx?dest=2-87-00-10030
Veure els vídeos en format wmb; 651

o KEREN AMIRAN. Israel American Medical Center (ISAMEC), 2001.
Centre Mèdit Americà d'Israel (ISAMEC), 18', vídeo, color, Israel/Regne Unit, hebreu, (VOSC/VOSE)

Concebut com un hospital per a pacients adinerats, d'Israel Amercian Medical Center es va començar a construir l'any 1968 a Tel Aviv, però mai no es va acabar. Ara, trenta anys més tard, l'arquitecte visita l'edifici de la mà de l'artista i el reconstrueix amb la seva imaginació.

o KUTLUG ATAMAN. Women Who Wear Wigs, 1999. Dones que duen perruca.
4 vídeos, aproximadametn una hora de durada cadascú, color. Vídeoinstal.lació de quatre pantalles situades una al costat de l'altra. Turquía, turc, (VOSE). Produït per l'artista i la Lehmann Maupin Gallery.

Quatre històries de quatre dons que, per diferents motius han decidit dur perruca. A una d'elles se l'acusa de terrorisme i ha viscut disfressada durant 30 anys. Una altra ha perdut el cabell a causa de la quimioteràpia. Una tercera és una musulmana practicant que utilitza la perruca en lloc del mocador. La darrera és un prostituta transsexual. Per a les quatre dones, la perruca emmarca una identitat i en crea una altra de nova.

o JORDI COLOMER. Anarchitekton (Barcelona, Bucarest, Brasília), 2002-2003.
3 vídeos en bucle (5',3',4'), color, sense so. Videoinstal.lació de tres projeccions. Produït per Maravills amb la col.laboració de Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, Embaixada da Espanha a Brasília i la Universidade de Brasília. Col.lecció FRAC Bourgogne (França).

Anarchitekton és el títol genèric d'una sèrie de vídeos que es construeixen com una obra en curs: Barcelona, Bucarest i Brasília són les primeres etapes del trajecte. Idroj Sanicne és un personatge singular que recorre les ciutats enarborant maquetes d'edificis. Aquestes fidels reproduccions fetes de cartró són alhora estendards grotescos, provocacions utòpiques o pendons festius.

o SOBHI AL-ZOBAIDI. Crossing Kalandia (Creuant Kalandia), 2002.
52', vídeo, color, Palestina, àrab i anglés, (V.O.S.C. / V.O.S.E.). Produït per reFugee camp productions, Mikado Film, RTS1 - Television Svizzera.

Kalandia és el nom d'un camp de refugiats situat entre Ramallah i Jerusalem, que s'ha convertit en un dels indrets del territori palestí on l'exèrcit israelià efectua més controls. Prenent la forma d'un diari íntim, el film mostra el primer any de la vida de Kenza, la filla d'aquest cineasta palestí, alhora que evidencia els esforços de la seva família, amics i veïns per portar una vida "normal", enmig del sofriment i l'angoixa.


o FLORENCE LAZAR. Les Femmes en Noir (Les dones de negre), 2002.
11', vídeo, color, França, serbi, (V.O.S.C. / V.O.S.E.). Videoinstal·lació en monitor.
Realitzat i produït per Florence Lazar. Cortesia de la Galerie Anne de Villepoix, París.

En aquesta obra, l'artista indaga sobre el paper de les dones en temps de guerra i sobre la relació de les dones amb el país, la societat i la família. El vídeo està filmat en el transcurs d'una reunió del grup feminista i pacifista "Femmes en noir", celebrada a Montenegro després de la guerra.


o AVI MOGRABI. Wait, it's the soldiers, I have to hang up now, (Espera, són els soldats, haig de penjar), 2002
13', vídeo, color, Israel, hebreu, (V.O.S.C. / V.O.S.E.). Produït per Avi Mogravi.

En aquest vídeo, Avi Mograbi es filma a si mateix mentre parla per telèfon amb George Khleifi, un amic seu palestí que viu a Ramallah, durant la incursió israeliana a les ciutats palestines l'abril del 2002. La conversa té lloc moments desprès que els soldats israelians hagin entrat al seu apartament i l'hagin escorcollat, i acaba quan els soldats tornen un altre cop.


o ZINEB SEDIRA. Mother Tongue: Mother and I (France), Daughter and I (England), Grandmother and Granddaughter (Algeria), 2002. Llengua materna: la mare i jo (França), la meva filla i jo (Anglaterra), l'àvia i la neta (Algèria).
3 segments de 5' cadascun, color, francès/anglès/àrab. Videoinstal·lació de 3 monitors.
Produït per la Galerie Kamel Mennour, París.

A cadascun dels monitors s'escenifiquen tres converses en diferents llengües: l'artista parla en francès amb la seva mare, que parla en àrab, i s'entenen. L'artista parla en francès amb la seva filla, que parla en anglès, i s'entenen. Finalment, àvia i neta no aconsegueixen comunicar-se perquè cap d'elles no parla la llengua de l'altra. La identitat, les relacions intergeneracionals i la traducció son alguns temes als quals al·ludeix aquesta obra.


o ALLAN SEKULA. Tsukiji, 2001
43'30'', vídeo, color, Japó, só. Projecció en programa.

Estructurat com si es tractés d'una simfonia urbana, el film segueix el tràfec diari al mercat del peix més gran del món, a Tokio. Com en d'altres de les seves obres, Sekula s'interessa per la globalització de la producció, els efectes del transport de mercaderies a les comunitats locals o les complexitats econòmiques i culturals vinculades a les zones marítimes.


o ALEXANDRA SELL, The Avon Project, (El projecte Avon), 2001.
45', vídeo, color, Alemanya/Gran Bretanya, anglès/alemany (V.O.S.C./ V.O.S.E.)
Produït per la Academy of Media Arts Cologne. Coproduït per FACT Liverpool Amb el suport del Arts Council d'Anglaterra.

Arran d'un encàrrec de l'empresa de cosmètics AVON per retratar algunes de les seves venedores, Alexandra Sell queda fascinada per la història personal de tres d'aquestes dones: una dona policia de Kenilworth, una àvia patinadora sobre gel de Gosport i una mare de quatre filles de North Shields. La pel·lícula teixeix una xarxa de complicitats entre aquestes dones i l'artista, alhora que evidencia les seves pors i els seus somnis.


o JIA ZHANG KE. In Public, (En públic), 2001.
32 min., vídeo, color, la Xina, xinès, (V.O.S.E.)

Zhang Ke es passà 45 dies filmant espais públics a l'antic poble miner de Datung. A la pel·lícula aconsegueix registrar la influència exercida pel capitalisme sobre el poble i els canvis que s'hi esdevenen.


o VICTOR KOCCAKOVAKY. Tishe!, (Silenci!), 2003.
80', vídeo, color, Rússia, sense diàlegs. Produït per Victor Kossakovsky Film.

Victor Kossakovsky es dedicà, durant tot un any, a filmar des de la finestra del seu pis a San Petersburg les obres que es realitzaven periòdicament al seu carrer amb motiu de la celebració del tres-cents aniversari de la ciutat. Amb paciència i bon humor, la mirada del cineasta rus examina l'absurditat i la comicitat dels gests de la vida quotidiana.


 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

o OBACH, Xavier. El tratamiento de la información y otras fábulas. Madrid: Alauda. Anaya, 1997.
El periodista Xavier Obach exposa en aquest llibre la seva experiència en el mitjà televisiu. Explica les estratègies dels programadors, els mètodes per a captar audiències, els recursos expressius més rendibles o les limitacions dels espais informatius, entre altres. També fa proposta d'exercicis per a ser desenvolupats a l'aula.


 Reportatge televisiu

o ALSIUS, Salvador. 14 dudas sobre el periodismo en TV. [S.I.]: CIMS, 1997.

o FERRÉS i PRATS, Joan. Televisió y educació. Barcelona: Edicions Paidés, 1994.

o
MASTERMAN, Len. La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ediciones la Torre, 1993.
Llibre que ofereix una aproximacióa l'ensenyament dels mitjans.

o
OBACH DOMÈNECH, Xavier (autor), FERRÉS i PRATS, Joan (coord). Com veure la TV?. II-Els Informatius. Barcelona: Consell de l'Audiovisual de Catalunya, 1998.

o OBACH DOMÈNECH, Xavier. El tratamiento de la información y otras fábulas. Madrid: Anaya, 1997.
Ofereix eines per a comprendre els informatius de televisió des de l'àmbit educatiu i per a veure els programes de notícies no com la realitat, sinó com una manera limitada de mostrar-la.

o POSTMAN, Neil. Divertir-se fins morir. El discurs públic en l'era del "show bussiness". Barcelona:

o CANALS i GUÀRDIA, Ramon. "Els instruments audiovisuals del poder", dins la revista, Transversal, TV PÚBLICA, TV LOCAL, TV GLOBAL, n.7, desembre de 1998.
Aquest article aborda qüestions referides a les relacions entre informació i poder i informació i ideologia. Parla de la maquinació dels estats emocionals, de la il.lusió del domini de l'espectador, de la manipulació psicològica, de la funció adoctrinadora, i de l'estandarització de l'oferta, entre d'altres.

o PÉREZ, Xavier. "La serialitat i la ficció televisiva" dins la revista, Transversal, TV PÚBLICA, TV LOCAL, TV GLOBAL, n.7, desembre de 1998.
L'article recorda els inicis a la TV espanyola dels serials i de la repercussió que aquest fet va tenir en el seu moment per a després fer una anàlisi de la situació actual. Parla d'algunes estratègies utilitzades per aquests format televisiu: la recerca de familiaritat com a recurs per a atraure al públic, el reconeixement diari dels rostres, la creació de lligams emotius, entre d'altres.

o Àngel Quintana, "Cinema i televisió: la crisi dels valors de les imatges", dins la revista Transversal, TV PÚBLICA, TV LOCAL, TV GLOBAL, n.7, desembre de 1998.
En l'article s'hi analitzen les influències recíproques entre la televisió i el cinema.


 Documental

o ARDÈVOL, E.; PÉREZ TOLÓN, L. (ed.). Imagen y cultura. Perspectivas del cine etnográfico. Granada: Diputación Provincial de Granada, 1995.

o BARBASH, I.; TAYLOR, L. Cross-cultural Filmmaking: a handbook for making documentary and Ethnographic Films and Videos. Berkeley: University of California Press, 1997.

o BARNOUW, E. El documental: historia y estilos. Barcelona: Gedisa, 1996.

o BARNOUW, E. Documentary. A History of the Non-fiction Film. Nova York: Oxford University Press, 1974.

o BARSAM, R. M. Non Fiction Film: a Critical History. Bloomington: Indiana University Press, 1992.

o Després de la notícia. Documentals postmèdia. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània. Edicions de la Diputació de Barcelona, 2003.

o ESCUDERO VILARIÑO, NEL. Las Claves del documental. Madrid : Instituto Oficial de Radio y Televisión, 2000.

o 'Ficcions' documentals. Barcelona: Fundació "la Caixa", 2004.
Catàleg de l'exposició 'Ficcions' documentals realitzada del 10 de març al 27 de juny de 2004 al CaixaFòrum, on es presentaren obres d'artistes i cineastes que exploren les pràctiques documentals a través de diferents estratègies i formats, per mostrar fragments concrets de la realitat.
Accés al contingut de l'exposició a través de:
http://www1.lacaixa.es:8090/webflc/wpr0pres.nsf/wurl/seba001_cat?OpenDocument
http://portal1.lacaixa.es/Channel/Ch_Redirect_Tx?dest=2-87-00-10000


o McDONALD, K.; COUSINS, M. (ed.). Imagining Reality. The Faber Book of the Documentary. Londres: Faber and Faber, 1996.

o 'NICHOLS, B. La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1997.

o QUINTANA, Àngel. Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: El Acantilado, 2003.



 Sobre Els nens perduts del franquisme

o Els nens perduts del franquisme 1. Televisió de Catalunya SA, Enciclopèdia Catalana SA, dins la col·lecció La nostra memòria. Els documentals de TV3, 01. el Periódico, maig 2004. Direcció: Montse Armengou i Ricard Belis
Capítol 01 de la col·lecció de 10 DVD corresponents a alguns dels millors documentals emesos per TV3.

o Web de televisió de catalunya amb informació sobre el documental Els nens perduts del franquisme.
http://www.tvcatalunya.com/franquisme/nens.htm

o Altres documentals relacionats amb el franquisem relatizats per TV3
http://www.tvcatalunya.com/franquisme/index.htm

o ELS NENS PERDUTS DEL FRANQUISME. Editorial:PROA, 2002.
de VINYES, Ricard. ARMENGOU, Montse. BELIS, Ricard

o Article sobre el llibre i el reportatge: els nens perduts del franquisme.
http://www.avui.com/avui/diari/02/des/12/pdf/02d12s11.pdf

o Ni oblit ni perdó!.
A propòsit d’«Els fills perduts del franquisme». Raimon Gassiot Ballbè. Amb el suport del Col·lectiu Desafectos
Comentari sobre el contingut del documental 'Els nens perduts del franquisme'