ELS
ARGUMENTS CINEMATOGRÀFICS |
Tot
relat de ficció audiovisual ens parla d'alguna cosa,
aborda una temàtica o una problemàtica concreta.
El que anomenem estructura argumental vindrà definida
per la manera com aquesta temàtica és desenvolupada,
com s'organitza a partir d'una sèrie de fets i d'elements
que s'aniran succeint al llarg de la narració. L'argument
determina l'esquema bàsic d'organització dels
contingut de la pel·lícula. L'argument no és
tot allò que succeeix sinó l'articulació
dels fets sobre els quals està bastida una obra narrativa.
L'argument determina el contingut essencial i resumit d'una
narració ja es tracti d'un llibre, una pel·lícula
o un telefilm. Per a entendre o crear un relat de ficcióés
important entendre i tenir clar l'argument i poder destriar
els elements bàsics sobre els quals ens parla la narració.
L'argument determina el tema, una estructura expositiva, una
manera temporal de narrar i fins i tot un ambient dramàtic.
Moltes de les estructures argumentals que s'utilitzen en el
cinema procedeixen de la literatura o de la tradició
oral. Els argument s'actualitzen amb històries conformades
per ingredients contemporanis. Amb nous personatges i fets,
tots ells però organitzats sobre paràmetres temàtics
i organitzatius semblants a arguments ja existents. D'altres
s'allunyen de les estructures argumentals clàssiques
que provenen de la tradició narrativa literària
i busquen noves formes de narrar a través del llenguatge
audiovisual.
Aquí teniu alguns exemples per a entendre a què
ens referim quan parlem d'argument:
_____________________________________________________
El viatge a la recerca d'un tresor
Moltes pel.lícules d'aventures es construeixen a partir
d'un argument semblant al que tot seguit se'ns descriu: 'L'heroi
clàssic de les narracions d'aventures es desplaça
en el temps i l'espai per acomplir una missió sublim
a la que dedicarà una despesa il·limitada d'energia,
a risc de perdre la vida, si cal. L'objectiu del seu viatge
és sovint un tresor, un amulet màgic, una arma
secreta. Però les fases d'aquesta recerca són
infal·liblement les mateixes: un encàrrec
previ, un ajut inesperat i amorós, una fugida
accidentada i un retorn victoriós que no nega
l'anunci d'una nova aventura. Un itinerari que ens resulta familiar
perquè és assidu en l'èpica de tots els
temps, en les epopeies heroiques, en la literatura exòtica
o en els films d'aventures.'
(La llavor immortal, p. 13).
Aquest seria l'argument bàsic de pel·lícules
com A la recerca de l'arca perduda (Steven Spielberg,
1981), les pel.lícules de l'agent 007, entre moltes d'altres.
_____________________________________________________
Partir i retornar
Un altre argument vindria definit per l'aventura itinerant d'algú
que ha abandonat ho hagut d'abandonar la seva llar i intenta
retornar-hi. Aquest retorn bé determinat pel drama que
representa pel repatriat haver d'enfrontar-se a una comunitat
que s'ha modificat durant la seva absència. Aquest és
un argument estructurat a partir de la contradicció:
entre el record i la realitat, el viatge i la llar, la memòria
familiar i l'aventura. Per exemple, moltes pel·lícules
de les pel·lícules realitzades sobre el context
d ela post-guerra del Vietnam, quan els soldats retornaven a
casa i havien d'afrontar els canvis esdevinguts durant l'absència
o les repercussions de les seqüeles causades pel conflicte
que els feien reaccionar contra ells mateixos o contra el seu
entorn.
_____________________________________________________
L'aparició d'un element benefactor
Un l'altre dels argument comuns en el cinema és el que
s'estructura al voltant d'una comunitat, d'un grup humà
que s'enfronta a una experiència de canvi que és
traumàtica però també alliberadora. El
canvi és degut a l'aparició d'algú que
capgira l'ordre en una comunitat caracteritzada per la resistència
als canvis o que sense voler es veu abocada a transformacions
sobtades sense saber com sortir-se'n. Aquest personatge que
apareix pot esdevenir el salvador o el defensor de la comunitat,
una espècie d'heroi messiànic que contribueix
a restablir un nou estat per a la comunitat. 'El
relat s'origina en la necessita d'un líder per part d'una
comunitat en crisi. Aquest moment crític es manifesta
en l'estancament immobilista de les estructures de poder. La
comunitat conserva la memòria d'una passada edat d'or,
un paradís perdut que la intervenció del líder
messiànic podrà restituir. L'esperança
d'un alliberament es manifesta sota el signe d'una o diverses
profecies gràcies al naixement prodigiós de l'heroi,
que comporta una obsessiva persecució per part del poder
establert. Però sempre hi ha un ajut sobrenatural per
protegir la precària existència de l'heroi-nadó.'(La
llavor immortal, p.56-57).
En tenim exemples clars en la saga de Star Wars (George
Lucas, 1977i les reposicions), en Superman (Richard Donner,
1978 i els successius episodis), en La Llista de Schindler
(Steven Spielberg, 1993) o fins i tot Matrix. L'intrús
que salvarà la comunitat pot ser un personatge ambigu,
del qual no se sap si és bo o dolent. En tenim exemples
en pel·lícules com Blade Runner (Ridley
Scott, 1982) o Terminator (James Cameron, 1984).
_____________________________________________________
L'aparició d'un element maligne
L'altra cara de l'argument presentat anteriorment és
el que narra la intromissió d'uns éssers malignes
en una comunitat, en la qual, fins al moment, tot funcionava
plàcidament. L'argument es desenvoluparia a partir de
l'aparició d'aquest intrús, els efectes i les
reaccions dels seus actes envers la comunitat, la presa de decisions
d'aquesta per a afrontar el problema i la resolució final.
'La visita d'aquest
nouvingut inoportú només farà que portar
desgràcia, tot i que té també uns efectes
alliçonadors: la comunitat, unida contra el Mal, pot
ser que reaccioni catàrticament. [...] Assumit o no com
a diable, existeix arreu del món el concepte d'una
força -criatura individualitzada o conjunt d'esperits-
associada a la tenebra i el caos, i oposada a la lluminositat
dels déus benignes. El relat de la vinguda d'aquest ésser
a la comunitat tranquil·la i estable també proporciona,
com el relat messiànic, una reflexió al voltant
de la relació entre visitant i comunitat. Si en l'argument
del Messies una col·lectivitat en crisi rebia el seu
salvador, en el del Maligne aquesta comunitat es veurà
abocada a un daltabaix emotiu, fins a trobar aquells herois
que -des de l'interior- faran front a l'agressió. Una
forma galvànica de retrobar la seva identitat.' (La
llavor immortal, p. 73-74).
Podem trobar exemples en pel.lícules com Alien (Ridley
Scott), El resplandor (1980), en les versions cinematogràfiques
de Dràcula o Frankenstein. L'intrús
pot ser un elements sobrenatural, humà animal o fins
i tot un fenòmens de caràcter atmosfèric.
_____________________________________________________
Els amors prohibits
Molts drames aromosos poden tenir una estructura argumental
basada en la generació de conflicte per la prohibició
de la relació entre una parella que s'estima. Prohibició
deguda a factors externs: causes de dependència familiar,
social o racial dels pretendents. El desenvolupament del conflicte
segueix normalment paràmetres semblants: l'amor prohibit
provoca un seguit de trobades secretes entre els amants, que
es desenvolupen paral·lelament a les topades amb els
agents externs contraris a la seva decisió. La resolució
de tots els elements que configuren el conflicte poden desemboca
en un final fatídic o feliç. L'exemple més
clar d'aquest argumentés el del text de William Shakespeare
Romeu i Julieta.
En tenim exemples prou clars que segueixen patrons argumentals
i estructures narratives semblant, això si, amb tocs
morals diferenciats a les adaptacions cinematogràfiques
que s'han fet de Romeo i Julieta, el musical West
Side Story (Robert Wise i Gerome Robbins, 1961), la pel·lícula
Pretty Woman (Garry Marshall, 1990), o la superproducció
Titànic (James Cameron)
_____________________________________________________
El viatge
Moltes estructures argumentals prenen com a eix conductor
el viatge. Ja n'hem fet esment en el primer exemple sobre el
viatge i la recerca del tresor. L'argument basat en el viatge,
en la itinerància i el desplaçament geogràfic
pot prendre formes i temàtiques diferents. Us en posem
tan sols un exemple, el del western La diligència
(John Ford, 1939) un viatge a través del desert en una
diligència on es troben una sèrie de personatges
que no es coneixen entre ells: la Lucy, una dona d'un oficial
de cavalleria, Hatfield, un jugador que s'interessa per Lucy;
Gatewood, banquer que fuig amb els diners de la nòmina
d'una companyia minera; Dallas, una prostituta expulsada de
la ciutat i obligada a fer el viatge; el xerif Wilcox, que busca
Ringo Kid, fugat de la presó i que vol arriba a Lordsburg
per venjar la mort del seu germà. Ringo, capturat durant
el viatge, es converteix en un nou ocupant de la diligència.
Buck és el conductor encarregat que s'arribi a Lordsburg
des de Tonto. Durant la travessia la diligència estarà
constantment en perill per l'amenaça de l'apatxe Gerónimo.
Les circumstàncies del viatge, les situacions tràgiques
que durant aquest succeeixen posen al límit les reaccions
i relacions entre els diferents passatgers, personatges que,
d'alguna manera ens il·lustren la societat de l'època.
'En una entrevista
es preguntà a John Fort sobre el fet que tots els seus
films semblaven repetir el tema d'un petit grup de persones
embolicades casualment en unes circumstàncies dramàtiques:
"Un grup en circumstàncies dramàtiques o
tràgiques em permet fer que els individus prenguin consciència
dels altres en enfrontar-se amb quelcom que els supera. La situació,
el moment tràgic, obliga els homes a manifestar-se i
fer-se conscients d'allò que en realitat són.
Aquest recurs em permet descobrir allò que hi ha d'excepcional
en la quotidianeïtat. També m'agrada descobrir l'humor
enmig de la tragèdia, perquè la tragèdia
mai no és totalment tràgica, a vegades és
ridícula'. (Conèixer
el cinema, p. 20).
BALLÓ, Jordi / PÉREZ, Xavier:
La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema.
Barcelona. Editorial Empúries, 1995.
BALLÓ, Jordi /ESPELT, Ramon/LORENTE-COSTA, Joan. Conèixer
el cinema. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament
d'Ensenyament, 1985.