El guió. Producció i realització audiovisual

GUIÓ LITERARI, TÈCNIC I STORYBOARD - REALITZACIÓ I PRODUCCIÓ

Unitat 17


 

PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT    

Després de totes les unitats dedicades al coneixement dels recursos audiovisuals i d'haver tractat el contingut i les estructures narratives dels relats audiovisuals es dedica una unitat a saber com s'organitza i es porta a terme una producció audiovisual. Les quatre primeres activitats es dediquen al guió. En la primera s'explica què és un guió i com es pot tractar cinematogràficament un argument. Es posen exemples de guions reals perquè l'alumne vegi com es descriuen les seqüències en un guió literari. En la segona es parla del guió tècnic i es proposa que s'escrigui el guió tècnic d'un espot qualsevol de televisió. A la tercera activitat s'explica com es realitza un storyboard. En la quarta activitat es demana que es faci un storyboard a partir d'un text literari. Les dues últimes activitats de la unitat es dediquen a la producció. En la primera, la número cinc, s'explica com és el procés de producció i realització d'una producció audiovisual. I finalment, a la sisena activitat es proposa realitzar un petit curt del qual s'haurà de fer el guió, la gravació i finalment l'edició. Es proposa treballar amb edició digital utilitzant el programa Adobe Premier. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:



EL GUIÓ

ACTIVITAT 1
Explicació sobre el tractament cinematogràfic de l'argument: el guió.

DOCUMENT 1.
El guió cinematogràfic. Explicació i exemples de tres guions (Jackie Brown, Quentin Tarantino - Lulu on the Bridge, Paul Auster - Todo sobre mi madre, Pedro Almodóvar).

ACTIVITAT 2
Explicació sobre l'ús i realització del guió tècnic. Elaboració del guió tècnic d'un anunci.

DOCUMENT 2.
El guió tècnic.

ACTIVITAT 3
Explicació sobre l'ús i realització de l'storyboard.

DOCUMENT 3.
Storyboard. Explicació i exemples.

ACTIVITAT 4
Proposta de realització d'un storyboard a partir d'un text.
DOCUMENT 4.
Proposta de realització d'un storyboard a partir d'un text.


REALITZACIÓ, PRODUCCIÓ I POSPRODUCCIÓ

ACTIVITAT 5
Explicació sobre el procés de producció i realització audiovisual
DOCUMENT 5.
Realització, producció i posproducció audiovisual.

ACTIVITAT 6
Proposta de realització d'un petit curt. Guionització, gravació i edició.
DOCUMENT 6.
Realització d'un curt. Guionització, gravació i edició.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS

 



DOCUMENTS



EL GUIÓ



ACTIVITAT 1
Explicació sobre el tractament cinematogràfic de l'argument: el guió.

DOCUMENT 1

 
 EL GUIÓ LITERARI

Per a desenvolupar qualsevol producció audiovisual de ficció es parteix d'un guió. El guió no és res més que el tractament cinematogràfic, tractament audiovisual, de l'argument. Hem de transformar allò que succeirà en la història en imatges i sons.

El guió literari és el primer elements de treball de qualsevol producció. Aquests ens explica què succeeix, com és allò que veiem, com se'ns mostra i què podem escoltar. Com ja hem esmentat allò que puguem llegir en un guió ja ens descriu, poc o molt quina forma tindrà la narració audiovisual.

El guió literari dona forma a l'argument, configura el contingut de la pel·lícula i en determina bastant l'estètica. A partir d'aquest es pot començar a organitzar tota la fase de preproducció.

El guió literari s'estructura per seqüències, convenientment numerades i col.locades una al darrera de l'altre en ordre temporal. A l'inici de cada seqüència s'indica on succeeix l'acció, si és un espai interior o exterior i també es pot especificar el moment del dia. De cada seqüència es descriu allò que succeeix i allò que podem escoltar. Aquesta informació pot presentar-se de diverses formes. De manera genèrica, es fa una distinció entre el model nord-americà, que presenta acció i so en una sola columna, i l'europeu, que separa en dues columnes la informació referent a la imatge (l'acció, la descripció de llocs o personatges) i la referent al so (diàlegs, música, efectes i silenci).

Tot i aquestes especificacions poden ser moltes les formes d'escriptura a través de les quals un guió ens expliqui el que succeeix en una història. A vegades les descripcions dels plans que anirem veient en la pel.lícula són molt precises. En d'altres es detalla molt més l'acció que els personatges desenvolupen o es descriuen les característiques dels espais. En tots els casos però, la narració ens ha de permetre imaginar-nos la història en imatges i sons. Per veure una mica les formes narratives que s'empren en un guió aquí teniu fragments d'alguns guions. Llegiu-los i observeu com, en cada un d'ells, s'explica allò que succeeix ja determinant com ho veurem i què és el que sentirem.



 JACKIE BROWN. Quentin Tarantino

Jackie Brown és una hostessa molt atractiva que es fa un sobresou entrant diners il·legals als Estat Units per a un traficant d'armes, fins al dia que els agents federals l'enxampen. L'única manera que té de salvar-se d'anar a la presó és organitzar un pla per entrar al país mig milió de dòlars i lliurar el traficant a la policia. En aquest entramat de personatges perillosos, ella s'hauria de preocupar de sobreviure, però només té una cosa al cap: ¿com es pot fer amb els diners? Jackie Brown és segurament el millor personatge que ha creat mai Quentin Tarantino, una dona llesta, ràpida i irresistible que sedueix i enganya a tots els homes del món.

INTERIOR. AEROPORT INTERNACIONAL DE LOS ANGELES. DIA.

Sentim el ritme d'una MÚSICA SOUL funky dels anys 70.

Llavors ELLA entra en ESCENA.

Ella és la JACKIE BROWN, una hostessa que porta l'uniforme de la CABO AIR. (Una companyia petita que fa el pont aeri entre Los Angeles i Cabo San Lucas. 'Temps aproximat de vol: dues hores).

La Jackie s'està dreta, quieta, mentre una cinta transportadora la desplaça a poc a poc per l'aeroport. Els CRÈDITS APAREIXEN /DESAPAREIXEN davant seu.

La Jackie Brown és una dona negra molt atractiva d'uns quaranta-cinc anys, encara que sembla que en tingui trenta-cinc.

La cinta arriba a l final, ella en surt.

Passa despreocupadament pel control de duanes i nosaltres la seguim amb l'STEDICAM mentre travessa l'aeroport a grans passos... Arriba a la porta d'embarcament... desapareix un moment dins l'avió... surt sense la bossa de mà... agafa el micròfon...

JACKIE (Al micro): Vol 710 a Cabo San Lucas embarcant per la porta 12. Només passatgers de primera classe.

... Somrient, recull les targes d'embarcament dels passatgers abans que pugin a l'avió.

FONDRE A NEGRE


 LULU ON THE BRIDGE. Pel·lícula escrita i dirigida per PAUL AUSTER

Producció: Peter Newman, Greg Johnson i Amy Kaufman
Direcció de fotografia: ALIK SAKHAROV
Muntatge: TIM SQUYRES
Directora de producció: KALINA IVANOV
Vestuari: ADELLE LUTZ
Música: GRAEME REVELL
Productors executius: SHARON HAREL, JANE BARCLAY i IRA DEUTCHMAN
Fotofixa: ABBOT GENSER
Repartiment: HARVEY KEITEL, RICHARD EDSEN, DON BYRON, KEVIN CORRIGAN, MIRA SORVINO...

I. INT: NIT. CLUB DE JAZZ DE NOVA YORK. LAVABO D'HOMES.
A fora, cridòria de gent. 200 persones que piquen rítmicament de mans, demanant que el grup anunciat surti a l'escenari. Criden: Kat-man-du. Kat-man-du.

IZZY MAURER, un veterà del jazz que volta la cinquantena, pixa en un dels urinaris. El veiem des de darrere. Es un lloc vell, l'enguixat de les parets s'escrostona i la pintura se'n desprèn. A la paret que hi ha just al seu davant, enganxades amb cel.lo sobre els urinaris, a l'atzar hi ha fotografies de diverses actrius retallades de diaris i revistes: Louise Brooks, Íngrid Bergman, Jean Harlow, Ava Gardner, Grace Kelly, Vanessa Redgrave, Isabella Rossellini, Mira Sorvino i d'altres. La càmera es fixa en les cares de les estrelles cinematogràfiques. Contracamp: primer pla de la cara d'IZZY examinant les fotos mentre pixa.

DAVE REILLY, un component del grup, obre la porta i treu el cap al lavabo d'homes. Una mica neguitós.

DAVE: Ah, ets aquí... Vinga, Izzy, som-hi. Ens estan esperant.

IZZY: (continua pixant) Un moment. No puc pas sortir amb la cigala a fora, ¿oi?
Acaba. S'apuja la cremallera dels pantalons. Tallar a:


2. INT: NIT. CLUB DE JAZZ DE NOVA YORK. PASSADÍS.

IZZY surt del lavabo d'homes i camina pel passadís. La cridòria de la gent augmenta. Dos clients del club -un NOI i una NOIA- passen per allà. L'espai és tan estret que IZZY no els pot avançar. Un moment difícil, d'indecisió: el noi topa sense voler amb IZZY.

IZZY: (Enfadat) Vés amb compte.

NOI: Perdó. (S'adona de qui és) Déu meu, vostè és Izzy Maurer, ¿no?

IZZY: Aparta't del mig, imbècil, que he de sortir. (La cridòria de la gent augmenta) ¿Ets sord o què?

NOI: Només vull que sàpiga que sóc un gran admirador seu. Fa anys que segueixo tot el que fa.

NOIA: (Igualment impressionada) És veritat. Aquest és... és un moment important per ell, ¿sap?

IZZY: Doncs per a mi no ho és, un gran moment.

Tots dos, tant el NOI com la NOIA, reaccionen contra la crueltat d'IZZY amb una mirada ofesa, de perplexitat. IZZY s'obre pas.

Com que s'adona que la NOIA és atractiva, quan passa pel davant d'ella s'atura un moment per mirar-se-la de dalt a baix.

DAVE: (Des de l'altra punta del passadís) Vinga, Izzy!

Pla d'IZZY des de darrere caminant de pressa pel passadís, llarg i estret com un túnel, en direcció a DAVE, que s'espera al final, banyat de llum. Tallar a:


3. INT: NIT. CLUB DE JAZZ. L'ESCENARI

Els Kadmandu actuen. Hi ha sis músics al grup. IZZY toca el saxo. És el líder de la formació...


 TODO SOBRE MI MADRE. PEDRO ALMODÓVAR

SEC.0-A / MADRID. UVI. D'UN HOSPITAL. INT. DIA
Només se sent el so d'un monitor, un xiulet intermitent, i el soroll del respirador, una espècie de manxa.
El personal sanitari pertinent està fent un electroencefalograma a la víctima d'un accident mortal. (Dues persones a més de Manuela.) el gràfic apareix a la pantalla d'un monitor, i s'imprimeix a la superfície d'un paper sense fi. Vàries línies paral·leles indiquen que el seu cervell està mort.

Manuela porta un pijama i una bata verda, esclops i els cabells els té recollits sobre l'espatlla. Sembla cansada. Agafa el paper amb el gràfic de l'electro i l'uneix a la 'gràfica especial' que està als peus del llit (en una bandeja plegable), li fa un gest mecànic a l'altre infermera (li indica que se'n va a trucar per telèfon) i surt de l'UVI. Una música recòndita i íntima suavitza els sons propis del lloc i crea una atmosfera tendra i misteriosa.

SEC.0-B / DESPATX ORGANITZACIÓ NACIONAL DE TRANSPLANTAMENTS
Manuela entra al seu despatx. En la part superior de la porta hi ha una inscripció: Coordinació de Trasplantament. Posa els gràfics sobre una taula d'escriptori i truca per telèfon.
S'escolta la veu d'una Noia:

NOIA: Organització Nacional de Trasplantaments, digui.
MANUELA: Hola, sóc Manuela, del Ramón y Cajal.
CHICA: Digues Manuela.
MANUELA: tenim un possible donant. Ja s'ha fet el primer encefalograma i hi ha consentiment familiar. És un home, de 38 anys, grup 0+ i pesa al voltant de setanta quilos.

SEC.0-C / ORGANITZACIÓ NACIONAL DE TRANSPLANTAMENTS
La Noia pren les dades que Manuela li dóna el telèfon. És una noia jove amb un granet estil hindú entre cella i cella (el tercer ull). Consulta unes llistes que hi ha dins de carpetes el contingut de les quals està dividit per pestanyes sobresortint, amb els nombres dels diversos hospitals i òrgans: cors, ronyons, pulmons, etc. A Vitòria, Màlaga, A Corunya, etc. busca un receptor compatible amb les dades que li ha donat Manuela i el lloc d'Espanya on resideix. La música abriga fins al final les tres seqüències.

SEC.1 / MADRID. CASA MANUELA. SALÓ. INT. NIT.
En el saló, davant del televisor encès, Esteban escriu en el seu quadern de notes. Manuela, la seva mare, fa el sopar a la cuina. (És la infermera que hem vist en la seqüència 0-A.). De 35 a 40 anys, Manuela és una dona rossa, atractiva. Posseeix aquests classe de solidesa que proporciona l'haver-se fet a si mateixa. Dolç accent argentí i immediata somriure trist. Salta a la vista que és una bona cuinera. El plat i l'aspecte de la cuina ho demostren. Prepara un plat típic argentí. Entre frase i frase, Esteban fa una ullada als anuncis televisius.

ESTEBAN: ¡Mamà!... ¿la pel·lícula està a punt de començar!...


 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Explicació sobre l'ús i realització del guió tècnic. Elaboració del guió tècnic d'un anunci.

DOCUMENT 2

 
 GUIÓ TÈCNIC

A partir del guió literari es pot definir el guió tècnic. El guió tècnic és la transcripció escrita de les imatges i dels sons tal com apareixeran després a la pantalla. Aquest suposa una especificació del guió literari i determina exactament com s'han de gravar cada una de les seqüències de la pel.lícula, determina allò que veurem en pantalla. En el guió tècnic es fa un desglossament dels plans de cada seqüència, s'especifica el comportament dels actors i de la càmera, es detallen d'altres elements tècnic (il.luminació, efectes...) i es concreta la banda sonora en relació amb els diferents plans.

El guió tècnic desglossa i detalla la narració del guió literari i l'expressa en termes comprensibles per als equips tècnics i artístics que intervenen en la realització. El guió tècnic és un instrument de treball a partir del qual es poden preparar els decorats, la fotografia, el desenvolupament de l'acció dels personatges i també la planificació del rodatge.

La transformació del guió literari en guió tècnic és una tasca pròpia de la direcció de la pel.lícula. El llenguatge descriptiu del guió literari requereix una traducció a termes audiovisuals.

 Característiques dels guions tècnics

Els sistemes de construcció del guió tècnic són diversos. De fet no és tan important el format, sinó que s'hi recullin totes les indicacions que cal considerar en el moment de la planificació, l'execució i el muntatge.

ELS PLANS: Cada una de les seqüències del guió literari s'especificaran amb PLANS. En el guió tècnic s'han de detallar cada un dels plans que s'hauran de gravar, col.locant-los correlativament respecte l'ordre d'aparició i numerats.

LOCALITZACIÓ I ELEMENTS TEMPORALS: de cada pla, o si es repeteix, de cada seqüència s'han de detallar les condicions de rodatge, interior o exterior, i els efectes de dia o nit.

LA CÀMERA: S'ha de precisar també, amb claredat, la posició de la càmera, l'objectiu que s'ha d'utilitzar, el punt de vista de la presa, el tipus de pla i d'altres detalls que conformaran l'enquadrament.

L'ACCIÓ: L'acció que s'ha de desenvolupar en cada un dels plans s'ha de descriure sintèticament, especificant el moviment intern del personatge en el quadre, i el moviment extern de la càmera amb els desplaçaments concrets.

BANDA SONORA:
La banda sonora s'inclou normalment en una columna a part, paral.lela a les especificacions del cada un dels plans. En ella s'hi indiquen els components habituals: els diàlegs, la música i els efectes sonors i ambientals.

Aquí teniu alguns models de guió tècnic, sempre tenint en compte que podríem trobar moltes altres opcions vàlides.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Explicació sobre l'ús i realització de l'storyboard.

DOCUMENT 3

 
 STORYBOARD

El guió tècnic té la màxima expressió en l'storyboard. Aquest és la representació gràfica del guió, és el guió il.lustrat. Està format per un conjunt de dibuixos en forma de vinyetes que representen les seqüències, de vegades fins i tot els plans, d'una pel·lícula. Aquests conjunt de vinyetes poden realitzar-se autònomament o col.locar-se al costat de les especificacions dels plans del guió tècnic. Aquest guió tècnic tan desenvolupat és especialment útil en seqüències amb accions complicades, produccions publicitàries i dibuixos animats. Es pot utilitzar durant el rodatge però sobretot és una eina útil durant la preproducció per tal de definir tots els elements que intervindran en l'enregistrament i perquè, els diferents professionals (escenògrafs, decoradors, director de fotografia, encarregats del vestuari, tècnics, etc.) discuteixin amb el director com han de ser les seqüències i quins són els preparatius i elements necessaris per a portar-les a terme. Actualment, molts storyboards es fan amb eines informàtiques.


 Exemples de storyboards



Storyboard d'Irene Bosch



   

Esbós i storyboard d'Albert Blanch



Il.lustracions d'Antonio Delgado, sobre el relat de Maruja Torres, El cuarto hombre,
dins: Relatos Un verano de cine. Dominical del diari El País, 28 de juliol de 1996. p.91.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Proposta de realització d'un storyboard a partir d'un text.

DOCUMENT 4

 
 REALITZACIÓ D'UN GUIÓ A PARTIR D'UN TEXT

Un cop coneixem les característiques i les funcions del guió s'us proposa fer dos exercicis per a posar a la pràctica la realització de guions.



EXERCICI 1: trieu un de
ls tres guions literaris que teniu d'exemple (JACKIE BROWN de Quentin Tarantino, LULU ON THE BRIDGE de Paul Auster, TODO SOBRE MI MADRE de Pedro Almodóvar) i realitzeu-ne un guió tècnic acompanyat d'il.lustracions. Tot i que els guions literaris ja ens precisen molts elements, caldrà que vosaltres decidiu com seran els plans i quants seran necessaris per a explicar el que el guió literari ens diu que succeeix. Podeu utilitzar una estructura de guió de tres columnes amb especificacions de cada un dels plans, la banda sonora i la il.lustració corresponent.



EXERCICI 2: En el primer exercici, els elements explicats en el guió ja se'ns ofereixen bastant determinats audiovisualment. En aquest cas s'us demana que feu un altre guió tècnic partint d'un text literari. El text no fa un tractament audiovisual de la narració, talment com passa en un guió literari. Per això l'esforç de transformació del text en guió és major ja que vosaltres heu de pensar el tractament audiovisual que es dóna als elements descrits. També heu d'escollir si feu el.lisions, o com intenteu explicar, mitjançant imatges i sons algun elements que, en el text es descriu en paraules.

Després de llegir atentament unes quantes vegades el text, penseu com creieu que es desenvolupen els esdeveniment que s'hi expliquen. Després intenteu pensar com podríem explicar-los a través d'un seguit de plans. Penseu també els recursos visuals que en cada moment escolliu (enquadraments, punts de vista) i com a través del muntatge farem intel·ligible allò que succeeix.

El format de guió pot ser el mateix que el de l'exercici anterior.


Text:

 

 
versió per imprimir



REALITZACIÓ, PRODUCCIÓ I POSPRODUCCIÓ



ACTIVITAT 5
Explicació sobre el procés de producció i realització audiovisual.

DOCUMENT 5

 
 PREPRODUCCIÓ, PRODUCCIÓ I POSTPRODUCCIÓ AUDIOVISUAL

1. Preproducció
En qualsevol producció audiovisual en la fase de preproducció es fa la planificació del guió (del guió literari al guió tècnic). Es buquen les localitzacions, es porta a terme el càsting, i es prepara tota la infraestructura tècnica de llum i el so i els paraments escenogràfics. Finalment es determinen les pautes de treball i d'organització per a dura a terme la producció: escaleta, pla de rodatge, disponibilitat d'infraestructures.

2. Producció

La producció és la fase de rodatge. És el moment de la posada en escena, de la direcció i intervenció dels actors. Durant la producció es segueixen totes les pautes determinades en la preproducció (el guió, el pla de rodatge)

3. Postproducció

La postproducció és el moment de l'edició de les imatges. A partir del material enregistrat durant la producció es determina el muntatge. És també el moment de la sonorització.



En l'àmbit professional de la producció audiovisual de ficció les tres fases s'estructurarien de la següent manera:

FASE DE PREPRODUCCIÓ
La preparació és la fase més important dins de tot el procés i comprèn des de la concepció de la idea fins que comença l'enregistrament. L'èxit d'aquesta organització prèvia determinarà, en gran manera, el desenvolupament de les fases posteriors.

En la preproducció s'efectua un gran esforç de planificació i organització, que afectarà tant l'execució com l'economia de l'obra. D'una banda, s'ha de realitzar una anàlisi dels requeriments de la gravació i la postproducció, a més d'una coordinació de mitjans, temps, personal i obligacions. El resultat de totes aquestes tasques és el pla de treball, que marca la línia d'acció a seguir durant tota la producció i que permet rendibilitzar la feina, atenent totes les necessitats i les dificultats del rodatge.

El pla de treball, però, és el punt final de tot un procés complex portat a terme principalment per l'equip de producció amb la resta d'integrants del projecte. En primer lloc, s'han de distribuir còpies del guió tècnic a tots els membres, tant artístics com tècnics, inclosos els que es van incorporant a mesura que avança la producció. S'ha de tenir en compte que alguns, com els personatges secundaris, només necessitaran còpies parcials, que afecten directament la seva intervenció.

A partir de l'anàlisi del guió tècnic, l'equip de producció, en col·laboració amb realització, ja pot començar a efectuar els desglossaments previs, és a dir, els llistats, a manera d'inventari, relatius a tots els efectius necessaris per portar a terme la producció en les formes i els llocs previstos, segons la idea del realitzador o la realitzadora i l'aprovació econòmica del productor o la productora. Un dels primers desglossaments és el de decorats i localitzacions. Una vegada s'han extret les necessitats concretes a partir de la supervisió del guió tècnic, comença la recerca dels escenaris naturals exteriors i interiors on es desenvoluparà l'acció. Això suposa, a més del consegüent desplaçament de l'equip de rodatge, una sèrie de tràmits burocràtics per tal que no hi hagi problemes durant la gravació, a més de la previsió de necessitats materials i infraestructurals condicionades tant pel projecte com per les característiques de l'emplaçament. Per efectuar un enregistrament al carrer o a qualsevol entitat pública o privada, és necessari demanar el permís de gravació corresponent a l'entitat o particular que n'ostenta la titularitat. L'equip de producció és l'encarregat de solucionar aquests tràmits, que, en cas de no realitzar-se, poden paralitzar la producció.

Però les llistes de desglossaments també preveuen altres necessitats de producció. D'aquesta manera, producció i realització fan llistes d'atrezzo, mobiliari, vestuari, personatges, càmeres i equips de gravació, i material elèctric i maquinista, agrupats per seqüències de producció (o per localitzacions molt concretes). Cal remarcar que els inventaris de requeriments són més diversos i abundants com més complexa és la producció.
També durant aquesta fase s'ha de preveure la contractació dels equips tècnics i artístics, com els ajudants i les ajudants de realització, la direcció artística, els tècnics i les tècniques de càmera, la il·luminació, l'escenografia i decoració, el so, els papers protagonistes i secundaris, la figuració, els especialistes i les especialistes, etc. Així mateix, hem de negociar els acords amb les diferents empreses auxiliars i de serveis a la producció, com els estudis d'edició i sonorització, els efectes especials, el lloguer d'equips, els grups electrògens i el material elèctric i el maquinista, entre d'altres.

Amb tota aquesta informació a les mans, ja es pot abordar la confecció del pla de treball. Normalment, el pla de treball és una taula, a manera de plantilla, amb dues variables, una de temporal (en el pla vertical) i una altra de relativa als recursos i les necessitats pròpies del rodatge (en el pla horitzontal). S'ha de fer constar l'ordre d'enregistrament de les preses i una previsió del temps que s'hi haurà de destinar. Els recursos faran referència a elements diversos, com equipament tècnic i d'enregistrament, il·luminació, localitzacions i decorats, utensilis, vestuari i maquillatge, actors i actrius, etc. També ha d'incloure el nom de les persones responsables de cadascuna de les funcions. Abans de sortir a gravar, l'equip de producció ha de fer una comprovació exhaustiva del pla de treball, revisant que tots els elements necessaris siguin a punt. Disposar d'aquest document permet ajustar molt el pressupost, ja que al pla de treball, i a tots els formularis associats, es preveuen pràcticament totes les necessitats de producció.

El pla de treball està condicionat pel sistema d'enregistrament. Si no hi ha edició posterior, l'enregistrament s'haurà de fer en l'ordre imposat pel guió. Si es pensa postproduir, la gravació es podrà fer en un ordre més racional, en funció de les exigències del decorat, dels actors i actrius, i del material disponible. S'ha de considerar també la possibilitat de fer tasques paral·leles. Per exemple, la confecció de rètols o gràfics pot fer-se durant l'enregistrament d'algunes preses. D'aquesta manera s'optimitza el temps i es diversifica la feina.


FASE DE PRODUCCIÓ
En la fase de gravació ja s'han incorporat tots els components dels diferents equips necessaris per tirar endavant el projecte. Des del punt de vista de producció, aquesta és l'etapa on es comprovarà l'eficàcia de tota la planificació prèvia que s'ha dut a terme en la fase anterior. Durant l'enregistrament, es produeix la màxima confluència d'equips, persones i recursos tècnics i humans. El director/realitzador o la directora/realitzadora té la màxima responsabilitat, mentre que l'equip de producció passa a un segon pla i es limita a efectuar un seguiment de contrast amb el pla de treball, ajustar les hores de treball, guardar el material gravat, controlar les despeses i preparar la fase de postproducció següent.

El treball diari es recull en un formulari anomenat ordre de treball diària, on es fa constar el treball diari de gravació segons el pla de treball i els llistats de desglossament. Els diferents equips arribaran a l'estudi o la localització segons les convocatòries o citacions emeses per l'equip de producció, en col·laboració amb l'ajudant de realització. Han d'estar tots preparats a l'hora exacta marcada a l'ordre de treball.

L'ordre de treball, prèvia a la gravació, i que es realitza en la fase de preparació, es materialitza en el part de producció, on es reflecteixen les dades de tot el material enregistrat. El dia de treball finalitza amb el visionat i l'anàlisi del material gravat, i amb la preparació de l'endemà, fins a obtenir totes les preses necessàries per al muntatge, la postproducció i la sonorització del programa.

El so requereix una atenció especial, atès que segons el mètode de gravació podem incrementar les hores de registre. Si treballem amb so directe, és molt possible que les dificultats per controlar les condicions acústiques del recinte incrementin el temps de registre. És per aquest motiu que convé utilitzar so de referència, que serà de gran utilitat en el doblatge posterior i la postsincronització.


FASE DE POSTPRODUCCIÓ
En aquesta fase, el personal es redueix al mínim necessari per satisfer les necessitats que planteja el muntatge de les imatges i els sons. Es comença amb una selecció del material gravat per tal de triar les preses vàlides per a l'edició. Aquesta última etapa inclou tota la feina de postproducció fins a l'obtenció del màster final.
L'equip de producció s'encarrega del compliment de tots els terminis de postproducció, de controlar el lloguer de les sales d'edició i sonorització, d'assegurar el treball de doblatge i de supervisar el grafisme electrònic. És a dir, s'encarrega de totes les tasques que garanteixen l'obtenció del producte final.

Al mateix temps, el productor executiu o la productora executiva tanca els comptes i comprova el resultat de tota la planificació prèvia de l'equip de producció, segons una sèrie de paràmetres com la qualitat del programa final, l'ajust al pressupost i el compliment dels terminis previstos. Cal identificar les desviacions respecte als marges establerts, controlar el pla de pagaments i determinar les causes de les desviacions per procedir-ne a la solució.

Amb el màster definitiu, només resta fer els duplicats corresponents i lliurar el producte al client que ha fet l'encàrrec. De vegades, és el mateix equip de producció qui s'encarrega de l'explotació i la comercialització del producte, així com de la integració en els canals de distribució videogràfica. Altres vegades, en funció de la inversió inicial i de la necessitat d'amortitzar el capital, aquesta projecció comercial es deixa a les mans de distribuïdors especialitzats, que treballen segons un percentatge sobre els beneficis, pactat prèviament amb producció.


EQUIP DE PROFESSIONALS QUE INTERVENEN EN CADA UNA DE LES FASES
En la realització de programes audiovisuals es treballa en equip i intervé sempre un gran nombre de professionals. Les dimensions de l'entitat productora determinen la complexitat de l'organigrama del personal. Farem un presentació sintètica de les funcions dels professionals que intervenen en la construcció de programes de vídeo i televisió.

En la primera fase de projecte i direcció es desenvolupa el principal esforç de planificació i s'ha de diferenciar entre aquells que treballen en relació amb la concepció creativa del programa i aquells que coordinen els mitjans precisos per a la seva realització executiva.

En una cadena de televisió, la responsabilitat de posar en marxa un projecte recau sobre el cap de producció d'àrea: d'informatius, de dramàtics, d'educatius, d'esportius, d'entreteniment, etc. Aquest responsable tria un director sobre qui delega l'execució del projecte, el qual decideix sobre els continguts, intèrprets, presentadors i és la figura que coordina les diferents aportacions convergents per al disseny i realització del programa.

L'entitat productora assigna un realitzador sobre el qual recauran les decisions tècniques i de llenguatge. És el responsable final de la transformació d'un guió en un programa.
El director artístic o escenògraf crea, en estreta relació amb el director, realitzador i productor, la posada en escena d'un programa.

El guionista o l'equip de guionistes, a partir d'una idea, original o adaptada d'una obra ja existent, elabora un text que serà la base principal per a la seva transformació en guió tècnic abans de la seva realització definitiva. En ocasions precisen de l'ajut de persones especialitzades en la construcció de diàlegs: els dialoguistes.

La coordinació de mitjans humans i materials recau sobre l'equip de producció. La direcció d'aquesta tasca la porta un productor que amb la col·laboració de l'ajudant de producció i d'altres auxiliars de producció, confecciona el desglossament del guió, busca localitzacions, negocia el repartiment i els contractes, gestiona materials i serveis i fa el pla de treball juntament amb el director i realitzador del programa.

L'ajudant del realitzador coordina el treball de l'equip tècnic i artístic descarregant al realitzador de la preocupació que tots aquests equips estiguin preparats abans de l'enregistrament. Segons el volum de la producció comparteix la seva feina amb un segon ajudant de realització.

El regidor és el responsable de la disciplina i organització en el plató mentre s'assaja o grava un programa.
Durant la fase d'enregistrament intervé el màxim número de professionals, fonamentalment l'equip tècnic i artístic, coordinats pels responsables de la direcció, realització i producció, que contrasten en la realitat, el funcionament de tot el que s'ha planejat en la fase anterior.

El càmera o l'equip de càmeres s'encarrega de la presa d'imatges amb la càmera a l'esquena, sobre pedestals o sobre altres tipus de grues o travellings, segons les instruccions que rep del realitzador. Altres professionals, com el maquinista, s'encarreguen dels moviments de les grues o dels dispositius sobre els quals es col·loca el càmera. Els il·luminadors, amb l'ajut dels elèctrics, dirigeixen, controlen i distribueixen la llum per tal d'obtenir la màxima qualitat tècnica i expressiva en el programa.

A l'estudi de televisió, el tècnic de control d'imatge s'ocupa d'igualar i corregir el color i les característiques de les imatges que capten les diferents càmeres situades al plató, imatges que són seleccionades pel mesclador. El so, captat directament pels tècnics de presa de so, a vegades mitjançant la intervenció de les girafes o perxes, al final de les quals es col·loca el micròfon, entra a la sala de control on és tractat pels enginyers de so que regulen, ajusten i mesclen les diferents fonts de so que conformen la banda sonora del programa.
La realització pràctica de la posada en escena recau sobre el decorador i el seu equip d'ajudants: ambientadors de decorat, maquetistes, forillistes, etc. Altres professionals s'encarreguen de la conformació dels actors: vestuari, maquillatge i caracterització, perruqueria, etc.

Els actors es classifiquen en categories diferents segons el seu grau de protagonisme en el conjunt de l'obra. Hi ha protagonistes o principals, secundaris, episòdics, col·laboracions especials, figurants, invitats a programes de televisió, i també el públic assistent a les gravacions, el qual pot ser objecte d'un cert protagonisme en el desenvolupament del programa.

La base electrònica del vídeo i la televisió obliga a disposar d'un equip de professionals de disseny i manteniment tècnic on treballen especialistes en telecomunicació i electrònica, tècnics informàtics, especialistes i auxiliars.

A la fase d'acabat l'equip es redueix al mínim i la feina se centra especialment en el muntatge del qual s'ocupa l'encarregat de muntatge o tècnic de postproducció. Pel que fa al vessant sonor, la responsabilitat de l'execució recau sobre el tècnic de postproducció de so, que comptarà sovint amb l'ajuda d'un ambientador musical i, si es precisa, de locutors i actors de doblatge, per tal de construir una banda sonora definitiva.
La infografia o imatge sintètica per ordinador està cada dia més present en les produccions audiovisuals, per la qual cosa es compta amb la col·laboració de grafistes, dibuixants i tècnics infogràfics que apliquen tot un ventall de tècniques informàtiques, cada vegada més freqüents en les produccions actuals.

Textos extrets del material Realització de vídeo a l'escola. Jordi Navarro Gavaldà, José Martinez Abadía, Nico Torres Castro, Albert Alfonso Moreno, Enric Masdeu Claraco. Departament d'Ensenyament. Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, setembre 2003. Codi del material: M334

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 6
Proposta de realització d'un petit curt. Guionització, gravació i edició.

DOCUMENT 6

 
 REALITZACIÓ D'UN CURT. GUIÓ, GRAVACIÓ I EDICIÓ

Es proposa la realització d'un curt seguint tots els processos de producció que s'han descrit. A partir d'una temàtica comuna s'haurà de pensar el contingut del curt, fer el guió, preparar la gravació, portar-la a terme i, posteriorment, editar les imatges i la banda sonora amb l'ordinador.

La gravació no ha de ser llarga i, sobretot, ha de ser senzilla. La realització s'ha de poder fer còmodament i amb pocs mitjans.

La temàtica

La temàtica de la gravació serà comuna per a tots els grups. S'ofereixen dues possibilitats:


PROPOSTA 1: Hora de plegar. Es tracta d'explicar què passa a l'institut o a l'escola quan s'acaben les classes (a l'hora de plegar o a l'hora del descans de mig matí) i tothom surt de les aules o els tallers. Tot i que pot semblar un tema molt insípid i avorrit, pot ser molt variat i plantejar moltes qüestions que passen en aquests pocs minuts durant els quals els estudiants passen d'una activitat a una altra. Per tant heu de pensar què voleu explicar d'aquest moment i, evidentment, com ho fareu. Per exemple podeu explicar els moviment i trajectes dels estudiants, podeu mostrar diferents situacions del que fan un cop han deixat l'aula, podeu concentrar l'atenció en diferents converses, els els preparatius de la gent per marxar, entre molts d'altres. Es tracta de buscar algun aspecte curiós del tema i també una manera interessant d'explicar-la per a comunicar o generar l'efecte desitjat. Podeu ser crítics amb l'actitud dels estudiants, podeu mostrar irònicament el que fan o simplement ensenyar la repetició de determinats gestos, accions i actituds.

La finalitat de l'exercici és triple. Primer de tot pretén que pensem sobre un fet quotidià aparentment banal i que escollim uns elements que d'ell ens semblin interessant per a estructurar una narració. Després que intentem plantejar-nos com expliquem aquests elements a través d'una càmera. I finalment la proposta que s'utilitzi el guió tècnic, com un elements que ens permet pensar i articular la producció videogràfica que volem fer i que també ens serveix d'instrument guia a l'hora de l'enregistrament.

Podeu enregistrar fets reals o simulats.


PROPOSTA 2: Reportatge sobre una obra d'art.
En aquest cas es demana que es faci una petita gravació on s'expliquin una sèrie d'informacions sobre una obra d'art. El treball ha de tenir una part de documentació, d'obtenció d'informació sobre l'obra, que després ens permeti conèixer-la i decidir què explicarem sobre ella. Un cop tinguem clar què volem explicar de l'obra cal que articulem el reportatge. Que pensem quins recursos narratius utilitzarem: podem fer que diferents persones parlin de l'obra, podem utilitzar veus en off, podem relacionar l'obra amb d'altres elements i intercalar-los en l'explicació. S'han de buscar recursos una mica originals i poc corrents. Per exemple es podria articular l'explicació a mesura que anem veient com una persona o més d'una busquen informació sobre l'obra. També s'han de buscar recursos de com mostrar visualment les coses. Per exemple si algú ens està explicant l'obra pot tenir-la al darrera o també podem només veure una reproducció de l'obra i la persona que parla que va assenyalant amb el dit diferents parts que acompanyen la seva explicació...

 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

  Sobre guions, realització, producció i posproducció

o CARRIÈRE, J. C.; BONITZER, P. Práctica del guión cinematográfico. Barcelona: Paidós, 1991.

o CHION, M. Cómo se escribe un guión. Madrid: Cátedra, 2001.

o http://www.terrassa.org/bct/internet/apartats/f/enllacos_cinema/enllacos_cinema_f.htm
Biblioteca de terrasa recursos cinema a internet


  Suport tècnic

o ALBA, Isabel. Detrás de la cámara. Manual para jóvenes guionistas. Madrid: Anaya, 1999.
Introducció al llenguatge audiovisual i al procés creatiu del guió. El llibre combinant l'adquisició de coneixements teòrics amb la pràctica. El lector pot anar realitzant el guió d'un primer curtmetratge al mateix temps que avança en la lectura. El text s'acompanya de fotografies i il·lustracions.

o
Material del curs telemàtic de formació permanent: DV31: FEM VÍDEO AMB L'ORDINADOR - VT. Albert Alfonso i Moreno, Enric Masdeu i Claraco. Barcelona, Departament de l'Ensenyament, Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, 2002.
(Materials format web)
http://www.xtec.es/formacio/curstele/dv31.htm

Aquest materials mostren com utilitzar el programa Studio 8.

o
Material del curs de formació permanent: FEM VÍDEO AMB L'ORDINADOR (REF. M336). Albert Alfonso i Moreno, Enric Masdeu i Claraco. Barcelona, Departament de l'Ensenyament, Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, Juliol 2003. (Materials format Word)
Aquest materials mostren com utilitzar el programa Studio 8.

o Material del curs de formació permanent: REALITZACIÓ DE VÍDEO A L'ESCOLA (Codi: M334). Jordi Navarro Gavaldà, José Martinez Abadía, Nico Torres Castro, Albert Alfonso Moreno, Enric Masdeu Claraco. Departament de l'Ensenyament, Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, setembre 2003. (Materials format Word)


o OHANIAN, T. A. Edición digital no lineal. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española, 1996.