Origen i evolució del cinema

Unitat 13
 

 

PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT    

El mòdul dedicat a les narracions de ficció s'inicia amb aquesta unitat que té com a objectiu oferir coneixements bàsics sobre l'aparició i l'evolució tècnica de les imatges en moviment, discutir què representa el desenvolupaments i canvis en aquest mitjà i què han suposat aquests canvis a nivell social. En la primera activitat es proposa veure un vídeo explicatiu sobre l'evolució tècnica del cinema al llarg dels seus més de cent anys d'existència. La segona activitat vol ser un aclariment dels coneixement que s'hauran tractat a a partir del vídeo. Es demana que els alumnes busquin imatges i referències dels elements que han estat comentats anteriorment. La tercera activitat serveix per a reflexionar sobre l'evolució i el futur de la tècnica cinematogràfica i dels mitjans audiovisuals en general. Aquesta discussió s'articula a partir de la lectura d'un article i la resolució escrita d'un seguit de preguntes que després seran posades en comú a l'aula. Finalment es proposa un exercici avaluatiu, un petit qüestionari sobre termes relacionats amb la tècnica cinematogràfica. Aquest primer bloc d'activitats es complementa amb dues activitats més dedicades a la relació entre el cinema i la societat. A la primera, quarta de la seqüència de la unitat, es proposa analitzar la relació entre cinema i societat a partir de la pel·lícula Cinema Paradiso. D'aquesta pel·lícula no ens interessen les seves característiques cinematogràfiques sinó les idees que podem explicar a partir del seu contingut. Es proposa fer una introducció a la pel·lícula per a situar el context que il·lustra i el moment en què fou realitzada. Després s'ha preparat un qüestionari que serveix per analitzar i reflexionar sobre els esdeveniments de la pel·lícula i anar tractant tots aquells temes relacionats amb la funció que desenvolupa el cinema en un context determinat. La pel·lícula ens serveix per a saber més coses d'aquest context però també, hauria de ser possible fer comparacions amb el present i comprendre millor quina és la importància dels relats audiovisuals de ficció en la societat contemporània. Finalment i, a partir d'allò après a la pel·lícula, es proposa fer una entrevista o un petit reportatge sobre els records dels nostres avis respecte el cinema. D'aquestes dues últimes activitats ens interessa senyalar quina importància ha tingut el cinema en la configuració de l'imaginari de cada època. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:


ORIGEN I EVOLUCIÓ DE LA TÈCNICA CINEMATOGRÀFICA

ACTIVITAT 1
Introducció sobre els orígens i funcionament de la creació i projecció d'imatges en moviment. Visionament del vídeo
Cent anys projectant cinema.
DOCUMENT 1.
Història i evolució tècnica del cinema. Esquema suport per al visionament del vídeo.

ACTIVITAT 2
Aclariment i explicació sobre l'aparició i evolució tècnica del cinema.

DOCUMENT 2.
Exemple d'aparells, personatges i d'altres documents sobre els inicis del cinema.

ACTIVITAT 3
Lectura i comentari d'article, i discussió sobre l'evolució i el futur de la tècnica cinematogràfica

DOCUMENT 3. Fragment d'article i qüestionari: Fins quan en continuarem dient cinema?

ACTIVITAT 4
Realització d'un qüestionari.

DOCUMENT 4.
Qüestionari sobre l'evolució tècnica del cinema.


CINEMA I SOCIETAT
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES

ACTIVITAT 5
Treball d'anàlisi sobre la importància i relació del cinema amb un context social determinat a partir de la pel·lícula Cinema Paradiso.

DOCUMENT 5. Treball sobre la pel·lícula Cinema Paradiso.

ACTIVITAT 6
L'imaginari d'una època: els records sobre el cinema dels meus avis.

DOCUMENT 6. Porposta de treball i relat Allò que fou el cinema.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS

 



DOCUMENTS



ORIGEN I EVOLUCIÓ DE LA TÈCNICA CINEMA
TOGRÀFICA



ACTIVITAT 1
Introducció sobre els orígens i funcionament de la creació i projecció d'imatges en moviment. Visionament del vídeo
Cent anys projectant cinema.

DOCUMENT 1

 
 HISTÒRIA I EVOLUCIÓ TÈCNICA DEL CINEMA

o Visionament del vídeo: Cent anys projectant cinema. Barcelona: PMAV, Departament d'Ensenyament.


Esquema de suport sobre els continguts del vídeo:



4 fenòmens que fan possibles l'aparició del cinema:

  • Estroboscòpia — Fotografia — Projecció — Exhibició i producció massiva


La projecció d'imatges.
Diferents objectes per a produir imatges a partir de la llum:

  • Esfera metàl·lica de la Xina.
  • Mirall màgic del Japó.
  • Ombres: de Java, de l'Índia.
  • Cambra fosca: projeccions cap a dins.
  • 1a projecció: (1640) Athanasius Kircher precursor de la LLANTERNA MÀGICA.
  • Firaires amb llanternes que anaven de poble en poble.
  • Fantasmagories 1790. El FANTASCOPI d'Éttienne Robertson.
  • Es busca el moviment d'imatges fixes a partir de diferents recursos, enginys i instruments.
  • Manipulació de les imatges en el projector de la llanterna per a simular moviment

El descobriment de la fotografia

  • Les invencions de Niepce i Daguerre amb la cambra fosca i materials sensibles..

La descomposició del moviment. La CRONOFOTOGRAFIA

  • Fusell fotogràfic de MAREY
  • Experiments de Muybridge

Funcionament de l'ull i la percepció del moviment

  • la PERSISTÈNCIA RETINIANA ritme entre estimulació/relaxació de les cèl·lules. Amb una fracció de segon l'estímul lluminós es gravat a la retina, això proporciona visió del moviment i la sensació de continuïtat.
    (Peter Mark Roget, metge anglès, que al 1824 presenta la tesi sobre la persistència retiniana)
    Podem percebre la continuïtat de 24 imatges/segon (ips)
    (exemples: roda de la bicicleta, espelma encesa movent-se)

La reproducció del moviment

  • Invenció de diferents aparells simuladors del moviment a partir del fenomen de la persistència, les anomenades joguines òptiques:
  • TRAUMÀTROP (W. H. Fitton - Dr.Paris, Gran Bretanya, 1825) del grec Thauma (meravella) tropos (acció de girar).
  • FENAQUISTOSCOPI (Josep Plateau, Bèlgica, 1832) del grec phénakisticos (enganyar) i scopein (examinar).
  • El ZOOTROP de Horner (Horner, Gran Bretanya, 1834) del grec Zoon (animal) i tropos (acció de girar).
  • CROTOSCOPI que incorpora la creu de malta
  • PRAXINOSCOPI (Reynaud, França, 1877) del grec praxis (moviment) i skopein (examinar, mirar). Crea el teatre òptic amb un sistema de projecció de les imatges mòbils del praxinoskopi, precursor en certa manera d'allò que seran els dibuixos animats.

Cronofotografia i simulació del moviment

  • Invents que empren la cronofotografia i la simulació de moviment
  • L'inventor nord-americà Thomas Alba EDISON (1847-1931) patenta la banda de cel·luloide perforada de 35 mm (1893).
  • Inventor del KINEMATÒGRAF aparell de gravació. Ell mateix produirà films en el seu estudi.
  • Inventa l'aparell de visionat individual KINETOSKOPI (1889) Caixa amb bobina de cinta perforada. Edison no vol projectar públicament, no creu en el futur de l'invent.


La projecció pública de pel.lícules

  • Els germans Lumièré, Louis (1864-1948) i Auguste (1862-1954), propietaris d'una indústria de material fotogràfic, patenten el CINEMATÒGRAF la càmera-projector (amb cinta 35 mm perforada)
  • El 28 de desembre de 1895 (Saló Indien, París) primera projecció pública de pagament dels Lumièré
  • A part dels Lumièré hi hagué d'altres aportacions a finals del segle XIX (ex: alemany Esclatanovski ja va projectar)
  • Es patenta als EUA el sistema bitascopi 1896
  • S'inventen altres màquines de visionat individual: fotoscopi
  • El 1910 Charles Pathé es patenta el projector Pathé, primer aparell amb motor per a la projecció, amb creu de malta de 4 aspes i corrent continua. Com Edison, Pathé serà un dels primers promotors de la gran indústria cinematogràfica.
  • El projector constava de: focus intens i continu; objectiu òptic per ampliar imatges nítidament; tracció mecànica; creu de malta; lector de só ala banda lateral òptica o magnètica.

La recerca de nous productes.

  • Un cop la projecció de pel.lícules s'ha convertit en un fet habitual es busquen nous al·licients pel públic.
  • Els formats i les grans pantalles que envoltaven el públic, com els PANORAMES (Baker, Gran Bretanya, 1788).
  • El Cineorama
  • Les grans pantalles
  • La Polivisió


So i imatges en moviment

  • 1927 cinema sonor. Sistema bitafon i sincronització so/imatge
  • Primera pel·lícula (parcialment) sonora 1927, The Jazz singer.
  • La Fox patenta un sistema per a gravar el so sobre el film.


La televisió, buscant altres camins pel cinema:

  • Davant la competència de la televisió el cinema busca nous procediments
  • 1952 gravacions tridimensionals amb ulleres polaritzades
  • Cinerama, macropantalla de la MetroGM: 3 projectors de 35mm sobre pantalla còncava gegant. Per cost molt elevat s'abandona el 1963.
  • Cinemascope, de la Fox al 1953. (Ex: "La Túnica sagrada"). Sistema que utilitza un objectiu anamòrfic, lents per a comprimir la gravació i descomprimir la projecció sobre pantalla còncava.
  • Molts altres formats i sistemes de projecció: Vistavisión, Panavisión, etc.


Cap a la tridimensionalitat

  • IMAX: percepció 3D
  • 1976 omnimax, amb sensacions
  • Imatges estereoscòpiques
  • Holografia
  • Projecció amb làser
  • Realitat virtual. La visió individualitzada.
 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Aclariment i explicació sobre l'aparició i evolució tècnica del cinema.
Recerca d'imatges sobre l'evolució tècnica del cinema.

DOCUMENT 2

 
 RECERCA D'IMATGES SOBRE L'EVOLUCIÓ TÈCNICA DEL CINEMA

Seguint l'esquema del vídeo busqueu imatges de tots els elements que han marcat l'evolució tècnica del cinema: personatges, invents, fets...

Per a cada imatge heu de fer una petita explicació que ens identifiqui el que hi podem veure i que aclareixi quina fou la seva contribució al mitjà cinematogràfic. També assenyaleu la data i la localització si aquestes són importants i rellevants per a situar la imatge i el seu contingut.


El conjunt d'imatges s'han de presentar en un petit llibre, cada full del qual només ha de contenir una imatge amb l'explicació. El disseny d'aquest llibret, de la composició de les imatges i del text és completament lliure. Per a realitzar-lo podeu escanejar les imatges i fer la composició directament amb l'ordinador, per després imprimir les pàgines. També podeu imprimir les imatges i el text separadament i enganxar-los en un suport o utilitzar fotocòpies de les imatges enganxades sobre un suport, entre d'altres.


Per a buscar la informació i les imatge podeu recórrer a pàgines webs especialitzades sobre la història del cinema o del precinema i també a llibres.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Lectura i comentari d'article i discussió sobre l'evolució i el futur de la tècnica cinematogràfica.

DOCUMENT 3

 
 FINS QUAN EN CONTINUAREM DIENT CINEMA

Lectura i comentari de text: Esteve Riambau Fins quan en continuarem dient cinema?
dins del llibre: El segle del cinema. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1995.
p.60-64.

(El text no s'ofereix íntegrament i s'han suprimit les notes i les imatges que l'il.lustren, per tant, seria convenient poder treballar a partir de l'original.

Si els germans Lumière aixequessin el cap -no com més avança aquest necessàriament voltats de llums intermitents, com els representa Agnès Varda en Les cent et une nuits de Monsieur Cinéma [Les cent i una nits del senyor cinema], el seu onanista homenatge al centenari del cine- i contemplessin l'evolució del seu invent se sentirien perplexos. Van viure prou anys -Louis fins al 1948, Auguste sis anys més- per adonar-se no solament del caràcter erroni de les seves prediccions quant al pèssim futur industrial que auguraven a l'invent sinó de la multiplicitat de derivacions generades pel seu mètode de projecció d'imatges animades. Però si poguessin veure el panorama actual i les seves perspectives immediates, la seva sorpresa seria majúscula.

La commemoració del centenari del cinema -en termes universals, no de les respectives efemèrides locals- es produeix al voltant d'una convenció historiogràfica. S'hi podrien haver pres per referència l'enregistrament de les primeres imatges en moviment o la data de la patent del cinématographe -febrer de 1895-, però s'ha decidit d'establir el primer centenari del denominat "art del segle XX" a partir de la seva primera exhibició pública de pagament, que va tenir lloc al Salon Indien del Grand Café de París el 28 de desembre de 1895. Se celebren, doncs, els primers cent anys no tant del cinema com de l'exhibició cinematogràfica, entesa en el seu vessant de fenomen públic i espectacular.

No deixa de ser paradoxal que el dit aniversari arribi en un moment de parcial recuperació del nombre d'espectadors, però encara en un context de crisi generalitzada del mitjà que, no en fa pas gaires anys, feia exclamar a Jack Lang, l'aleshores ministre francès de cultura, que esperava del centenari que fos una festa i no un funeral. De motius per pensar-hi, des d'un punt de vista sociològic, no li'n faltaven. Però cal recordar que si, en termes tecnològics, la televisió era fins no fa pas gaire una amenaça per a l'existència del cinema, el cinématographe dels Lumière ja havia coexistit amb el kinetoscope de William K. Dickson, vampiritzat per Thomas A. Edison. Els seus fonaments no tenien res a veure amb la televisió, però la seva explotació donava conscientment prioritat a l'ús individual sobre el col·lectiu, d'acord amb una maniobra estrictament comercial que Edison va rectificar tan aviat com va adonar-se de la rebuda dispensada als seus competidors francesos.

D'aleshores ençà, aquesta dicotomia entre les disponibilitats tecnològiques i la seva rendibilització comercial ha marcat l'evolució de l'espectacle denominat genèricament cinema, morfològicament variable al llarg dels anys d'acord amb les lleis del comportament darwinià. El naixement de nous mutants capaços de resistir les depredadores demandes del públic ha produït diverses víctimes -el cinema mut, el blanc i negre, el súper 8 o el cinerama-, a hores d'ara solament assequibles a les filmoteques. Ni els formats de les pel·lícules pel que fa al metratge, ni els locals on s'exhibien, ni la forma de representació no van ser estables durant els primers, almenys, deu anys d'existència. Va ser aleshores que els seus creadors van adonar-se que la naturalesa del nou llenguatge sols assoliria la majoria d'edat si abandonava les seves primitives vinculacions amb el music-hall o el teatre de varietats en favor de referents més nobles importats de la literatura o del teatre.

Un cop superat aquest primer estadi, decisiu per a la creació d'un mode de representació institucional vigent fins avui, el cinema també hauria pogut començar a parlar molt abans que no ho va fer. El 1907, després de les experiències d'Edison amb el fonògraf, Lee de Forest ja havia inventat el tríode que havia de permetre d'amplificar el so per a sales de grans dimensions. Tanmateix, van haver de passar vint anys fins que, amb The Jazz Singer [El cantant de jazz, 1927], els directius de la Warner van constatar que l'operació d'implantació del cinema sonor havia estat un èxit. No va ser fins aleshores que, gairebé en el termini de tres anys, les necessitats de reconversió del mercat van obligar els estudis a modificar la infrastructura del parc de sales, a substituir la nòmina de les principals estrelles i a oferir nous al·licients sonors dins les llistes de material per a les temporades següents. Aquest procés de selecció natural es va saldar amb nombroses víctimes, però també amb el convenciment que el cinema havia superat la primera de les seves grans mutacions.

Pels volts de 1910, vint-i-cinc anys abans de l'estrena de Becky Sharp [en castellà, La feria de las vanidades, 1935], Charles Urban va exhibir una pel·lícula acolorida artesanalment i va enregistrar el Kinemacolor, la primera de les més de vint empreses que, en plena eufòria tecnològica derivada de la implantació del sonor, també van reclamar patents relacionades amb el color. Però el color solament va arrelar industrialment quan una sola empresa, Technicolor, va disposar de prou garanties de qualitat per monopolitzar el mercat amb unes normes rígides. Consegüentment, una pel·lícula en Technicolor produïda el 1936 costava el triple que el mateix guió rodat en blanc i negre, i la implantació definitiva del color no es va produir fins ben avançada la dècada dels quaranta. Amb això es tancava la segona de les grans mutacions.

John Baird també va avançar-se de molt a l'expansió definitiva de la transmissió i recepció d'imatges televisives. Les seves primeres experiències daten de 1926, però les repercussions d'aquest nou invent sobre la indústria del cinema no es van palesar fins la darreria de la dècada dels quaranta. El desenvolupament del vídeo, la comercialització domèstica del qual no va modificar els paràmetres de la distribució i l'exhibició cinematogràfiques fins la dècada dels vuitanta, és posterior. La tercera de les mutacions del cinema fou tant o més traumàtica que les anteriors i les seves conseqüències són presents en un nou procés de transformacions actualment vigent. [...]

¿Podem denominar cinema, amb la mateixa propietat, un curt metratge de Pathé Frères produït a començament de segle XX i The Birth of a Nation [El naixement d'una nació, 1914]? ¿Fins a quin punt són equiparables Sunrise [L'aurora, 1928] i La grande illusion [La gran il.lusió, 1937], o City Lights [Llums de la ciutat, 1931] i Singin' in the Rain [Cantant sota la pluja, 1952]. El cinema realitzat durant aquests primers anys, si és que de totes aquestes variants en podem continuar dient genèricament cinema, ha respost a una característica comuna basada en la màxima impressió de la realitat produïda per la reproducció d'imatges en moviment.

Davant l'admiració del públic parisenc, que va córrer a amagar-se darrera de les butaques en creure que el tren que arribava a l'estació de La Ciotat traspassaria la pantalla i aixafaria la platea, un espectador tan privilegiat com Maksim Gorki va denunciar la falta de naturalisme del nou invent. L'escriptor rus va confessar haver visitat el Regne de les Ombres, "[...] un món sense so, sense color. Totes les coses -la terra, els arbres, la gent, l'aigua i l'aire- hi estan imbuïdes d'un gris monòton. Raigs grisos del sol que travessen un cel gris, ulls grisos en rostres grisos i, als arbres, fulles d'un gris de cendra. No és la vida, sinó la seva ombra, no és el moviment, sinó el seu espectre silenciós". Si hagués viscut alguns anys més, l'autor de La mare hauria esmenat aquesta percepció negativa del cinema arran de les successives mutacions tecnològiques esmentades. Una experiència com I'IMAX, derivada del cinemascope i del cinerama fins a la consecució d'una pantalla que abasta completament el camp visual de l'espectador i el sotmet a una experiència sensorial en què tot just té temps de captar conscientment els estímuls que rep, s'acosta a la reproducció d'una realitat com la intuïen els pioners que van materialitzar el trànsit de la fotografia al cinematògraf.

A més, és curiós constatar que, com més avança aquesta recerca -gairebé herètica- de la reproducció absoluta de la realitat, més torna el cinema a aquella idea primitiva de l'espectacle pròpia de les casetes de fira on va néixer. La major part dels IMAX que hi ha al món estan associats a parcs tecnològics, exposicions universals o altra mena d'ofertes culturals dissociades del concepte tradicional d'exhibició cinematogràfica. Un pas previ, el Showscan de Douglas Trumbull, va passar durant la dècada dels vuitanta per una fase de desenvolupament associada a una cadena de pizzeries on la durada de cada espectacle cinematogràfic era de vint minuts, el temps exacte de coure la pizza encarregada pel client. Un cop deixat de banda l'Odorama, un intent d'associar experiències olfactives a l'espectacle cinematogràfic, l'espectacular augment de la venda de crispetes o altres productes alimentaris semblants als vestíbuls dels cinemes introdueix ara la participació d'un nou sentit, el gust, en el consum d'imatges cinematogràfiques.

Aquesta imparable evolució tecnològica de les imatges ha sofert recentment la interferència de l'electrònica i la informàtica, que afecta la naturalesa del suport químic tradicional. Com afirma Marcello W. Bruno, "el cinema electrònic no és cap contradictio in adjecto. Però tampoc no és la definició de cap gènere. L'electrònica no entra en el cinema com una màquina traductora d'una tecnologia a un llenguatge, sinó com a fantasma nominal d'altres molts sistemes que, per separat i de maneres diverses, incideixen en les fases de
la producció fílmica".

Jacques Tati i Jean-Luc Godard van dur a terme experiències pioneres quan van rodar en suport vídeo imatges de Parade [en castellà, Zafarrancho en el circo, 1974] i Numéro Deux [Número dos, 1975], després transferides a pel·lícula cinematogràfica. També Michelangelo Antonioni, conseqüent amb les seves experimentacions sobre el color a partir de Deserto Rosso [Desert roig, 1964], va descobrir les possibilitats de les telecàmeres durant el rodatge de Blowup (1968) a Londres i va accedir a emprar-les a Il mistero di Oberwald [El misteri d'Oberwald, 1979]. Tots ells van intuir el futur que s'acostava, però ni tan sols Coppola va saber definir el contingut exacte d'una nova mutació, molt més dràstica que no les anteriors. El director de One from the Heart [en castellà, Corazonada, 1981] va profetitzar poc després de l'estrena d'aquest film, rodat amb el suport de les noves tecnologies: "Quan el cinema electrònic sortirà de la fase experimental, ens trobarem davant un fenomen anàleg al pas, el 1927, del mut al sonor. El cinema, al llindar del nou segle, no té cap altra elecció: renovar-se o morir. Jo, per amor al cinema, m'estimo més renovar-lo. El futur del cinema es troba en l'electrònica, la imatge química és arqueologia."

Les primeres seqüències rodades mitjançant computadores capaces de generar imatges es van incloure en Alien (1979), però van ser ràpidament superades. Al cap de tres anys, Tron (1982) no solament va desenvolupar aquesta tècnica amb l'aval de la Disney, sinó que mai no va amagar el seu caràcter de luxós espot publicitari per a la comercialització de videojocs, un esport domèstic que aquell mateix any va generar nou mil milions de dòlars solament al mercat americà.

Mentre les investigacions dutes a terme des de la RAI en suport d'alta definició, com ara Giulia e Giulia (1987), han acabat en una via morta, la simbiosi entre el cinema i la informàtica ha obert nous horitzons en què es perfila el futur immediat. En tot just vint anys, les grans empreses d'efectes especials, com la Industrial Light & Magic de George Lucas, han deixat de banda l'artesania de les maquetes usades en la trilogia de les galàxies en benefici de les possibilitats derivades de l'ús de l'ordinador.

Les noves tècniques han permès de superar els rudimentaris intents de convertir el ratolí Jerry en la parella de ball de Gene Kelly amb la integració definitiva d'imatge real i animació proposada per Who framed Roger Rabbit? [en castellà, ¿Quién enganó a Roger Rabbit?, 1988]. ¿lmatge real? ¿Quin sentit té parlar d'"imatge real" quan, si André Bazin es disposés a analitzar la profunditat de camp en Prospero's Books [Els llibres de Prospero, 1991], hauria d'afrontar l'efecte òptic de la superposició electrònica d'imatges distintes? ¿I què diria Eisenstein del color si sabés que el pot aplicar artificialment mitjançant una paleta electrònica?

Efectes especials com els de Total Recall [en castellà Desafio total, 1990] o Terminator 2: Judgement Day [Terminator 2: el dia del judici final, 1991] van delimitar al seu moment graus de sofisticació aparentment difícils de superar. Però, d'ençà de Jurassic Park (1993), hi ha noves perspectives. En el primitiu King Kong (1933) ja hi havia criatures prehistòriques semblants, els rudimentaris moviments de les quals delataven l'existència de ninots animats fotograma a fotograma. La tècnica ha evolucionat força d'aleshores ençà, però sempre a partir d'un referent real, un punt de partença que, amb diversos graus de manipulació, era reproduït per la imatge en moviment. Des de la generació d'imatges per ordinador, l'existència de la "realitat" ja no és imprescindible per tenir presència a la pantalla. Els dinosaures reviuen: n'hi ha prou a prémer les tecles adequades.

Forrest Gump (1994) s'ha encarregat de demostrar, amb tota mena de detalls, que el seu protagonista pot ser campió de ping-pong amb una pilota "inexistent"; que el seu amic pot tornar de Vietnam, on va perdre una cama, sense que calgui que l'actor que l'interpreta passi pel quiròfan, o que, amb un grup d'extres multiplicats clònicament, es pot reproduir una manifestació de milers de persones. Per a sorpresa de propis i estranys, Tom Hanks pot estrènyer la mà de John F. Kennedy gràcies a mitjans molt més sofisticats que els emprats per Orson Welles a Cítizen Kane [Ciutadà Kane, 1941] o Woody Allen a Zelig (1983) per tal que els protagonistes respectius sortissin al costat de personatges famosos. Ja no es tracta tan sols de trucatges òptics -com els desenvolupats a The Mask [La Màscara, 1994]-, sinó de la possibilitat de ressuscitar les ombres del passat per fer-les viure en present damunt d'una pantalla que ja no és testimoni de la realitat sinó un món nou i previsiblement diferent.

No hi ha cap dubte que el cinema, davant les perspectives actuals, sobreviurà al segle XX però amb unes característiques ben diferents de les de l'invent dels Lumière. No solament haurà canviat el suport, amb una interrelació entre química i electrònica, sinó també els mateixos conceptes expressius, des de la profunditat de camp fins al muntatge. Potser arribarà un dia que els actors ja no seran necessaris o que un espectador qualsevol podrà veure el seu rostre identificat amb el del protagonista d'un títol clàssic. Tampoc no és gens improbable que calgui tornar a les casetes de fira, actualment "parcs d'atraccions" -com ja s'esdevé amb l'exhibició en exclusiva de Captain Eo als parcs Disney-, per contemplar les darreres novetats en realitat virtual sense que per això desaparegui el concepte tradicional d'exhibició cinematogràfica.

Després d'uns primers anys de crisi apassionada, cinema i televisió han estabilitzat un matrimoni de conveniència aparentment durador. Tampoc els videojocs, o els seus derivats computeritzats a través del CDI o del CD-ROM, no semblen amenaçar seriosament el cinema, sinó que més aviat n'esdevindran apèndixs complementaris destinats a augmentar la rendibilitat del producte a través d'allò que Tomàs Maldonado denomina "una difusa i com més va més obsessiva mania pels móns evanescents, una voluntat febril de projectar-se, si més no il·lusòriament, en el rarificat món de les no-coses, un món que en la imaginació col·lectiva actual assumeix certament la forma d'una desmaterialització, tot i que seria més correcte parlar d'una fantasmagorització".

Ens trobem avui dia davant una nova mutació, tot i que aquesta vegada és de caràcter substancial. Un cop aconseguida la perfecta reproducció d'imatges extretes de referents reals ens enfrontem a la possibilitat de crear noves realitats existents únicament a la pantalla. La diferència ja no és quantitativa sinó qualitativa. Fins al punt de demanar-nos seriosament fins quan continuarem denominant cinema les derivacions d'aquell invent del qual celebrem el centenari.



 QÜESTIONARI SOBRE EL TEXT

Respon per escrit aquestes preguntes després de la lectura de l'article d'Esteve Riambau Fins quan en continuarem dient cinema?

Després discutiu a la classe sobre el seu contingut i sobre allò que penseu sobre l'evolució i el futur de la tècnica cinematogràfica.


1. Què es destaca del cinema pel fet de designar com a dia del seu naixement oficial el 28 de desembre de 1895, primera exhibició al Saló Indien del Grand Cafè de París?


2. Quins són, segons l'autor de l'article, els dos elements que relacionats han anat marcant l'evolució del cinema al llarg del segle vint?


3. A quins altres espectacle s'assemblava inicialment el cinema?


4. Quines són les tres grans mutacions que es produeixen en el cinema? Quina creus que podria ser la quarta i última mutació que aquest està sofrint i en què consisteix?


5. Per què l'autor diu que com més ens acostem a la representació absoluta de la realitat tornem enrera amb el sentit del cinema com a espectacle?


6. Quin canvi de suport s'està produint en els últims anys en el camp del cinema?


7. Com pot ressuscitar els morts el cinema?


8. Per què Esteve Riambau es pregunta fins quan n'acabarem dient cinema? Què opines tu sobre aquest tema?

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Realització d'un qüestionari.

DOCUMENT 4

 
 QÜESTIONARI sobre l'evolució tècnica del cinema


1.
Explica quins són els tres elements que van possibilitar tècnicament el cinema.


2. Digues si les següents afirmacions són vertaderes (V) o falses (F) i afegeix un comentari tan si són veritat com mentida.

a- La primera projecció cinematogràfica, el 28 de desembre de 1895, va ser a la ciutat de Nova York.

b- Els fotogrames en cinema són aparells individuals que permetien visionar una cinta. Fou inventat per Edison i posat en funcionament cap al 1889. En fotografia són imatges realitzades amb l'ampliadora.

c- L'arribada del tren a l'estació va ser la primera pel·lícula en color.

d- Méliès va ser el primer a realitzar pel·lícules còmiques.

e- La llanterna màgica és considerada un antecedent del cinema. Consisteixen en la projecció d'imatges fixes i data del segle XVII.

f- El cinerama era una pantalla gegant i còncava on s'hi projectaven tres imatges alhora.

g- The Blues Song va ser la primera pel·lícula sonora. Això passava a l'any 1912.


3. Què és un zootrop? Quina relació té amb el cinema? Coneixes d'altres aparells semblants al zootrop.


4. Què eren les fantasmagories?

 
versió per imprimir




CINEMA I SOCIETAT



ACTIVITAT 5
Treball d'anàlisi sobre la importància i relació del cinema amb un context social determinat a partir de la pel.lícula Cinema Paradiso.

DOCUMENT 5

 
 CINEMA I SOCIETAT. CINEMA PARADISO

CINEMA PARADISO

Fitxa tècnica

Títol original: Nuovo Cinema Paradiso.
Director i guió: Giuseppe Tornatore.
Fotografia: Blasco Giurato.
Música: Ennio Morricone.
Producció: Franco Cristaldi per Les Filmes Ariane, TF-1, RAI-3,
Italia/França, 1989.
Interpretació: Jacques Perrin, Philippe Noiret, Brigitte Fossey y Salvatore Cascio.
Versió doblada en català. Lauren Vídeo Hogar. Duració: 124 min.


 Treball sobre la pel.lícula

Abans de veure la pel.lícula llegeix totes les qüestions per a contestar-les un cop l'hagueu vista. Podeu prendre notes durant el visionat. Cal que les preguntes estiguin ben explicades i que no us limiteu a contestar-les de manera escueta sinó que reflexioneu sobre elles.


1. A on passa la pel.lícula? Fes una descripció del lloc, de com és i de les condicions socials i econòmiques.


2. Quina importància creus que té l'existència del cinema en el poble? Per què?


3. Quina relació té la gent amb el cinema i amb les pel.lícules? contesta la pregunta fent referència a algun fragment de la pel.lícula, a algun exemple d'aquesta.


4. Quina és la relació entre el cinema i l'església o la religió?


5. Quina relació hi ha entre allò que passa a les pel.lícules i allò que succeeix a fora? Contesta la pregunta posant un exemple d'algun fragment de pel.lícula.


6. Reconeixes algunes de les pel.lícules, cartells o personatges de cinema que apareixen al film? Anomena-les encara que no les coneguis.


7. Explica quins canvis va sofrint l'edifici del cinema i a què són deguts.


8. Per què la gent deixa d'anar al cinema?


9. Quin tipus d'influència té el cinema en la infància i futura vida del protagonista del film Totó?


10. El director fa aparèixer en un parell d'ocasions la cara d'un lleó. Què creus que significa?


11. Com relacionaries la vida de l'Alfredo i allò que li va passant al cinema?


12. Comenta un dels personatges (principal o secundari), intenta fer esment de les coses que fa, de com és, d'allò que representa en la història, intenta donar la teva visió personal. (Totó, Alfredo, mare d'en Totó, propietari del cinema, capellà, boig de la plaça, etc)


13. La música juga una paper important en la pel.lícula. Fixat-hi i intenta comentar alguna cosa de com ha estat utilitzada.


14. Per què el cinema es diu Cinema Paradiso?


15. Quines diferències hi ha entre la sala del Cinema Paradiso i les sales actuals?


16. Quina diferència hi ha entre el públic de Cinema Paradiso i de l'actual?


17. Hi ha diferència entre les pel.lícules actuals i les de cinema paradiso? Quina i perquè?


18. Quins afectes creus que té el cinema sobre nosaltres?


19. Fes un comentari valoratiu sobre la pel.lícula: si t'ha agradat o no, perquè, quins altres aspectes destacaries.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 6
L'imaginari d'una època: els records sobre el cinema dels meus avis.

DOCUMENT 6

 
 RELAT: ALLÒ QUE FOU EL CINEMA

Després d'haver vist quina incidència té el Cinema Paradiso en la vida d'un petit poble i també en la trajectòria vital dels personatges, farem una petita recerca per a veure què podem descobrir de la relació que, els nostres avis i àvies o d'altra gent gran, han tingut amb el cinema al llarg de la seva vida, sobretot durant la seva infantesa i la seva joventut.

Això ens servirà per aprendre alguns aspectes sobre la història del cinema en un context proper i detectar la seva relació amb la societat del moment.


Per a obtenir aquesta informacióutilitzarem la tècnica de l'entrevista: ens entrevistarem amb la persona gran que haguem triat i hi mantindrem una conversa sobre els seus records respecte al cinema.

Durant l'entrevista s'ha d'enregistrar la informació que ens va donant. Aquesta informació ens servirà després per a escriure una narració sobre la relació d'aquest persona amb el cinema. També es pot enregistrar l'entrevista o fer fotografies i fer-ne un petit reportatge.

Aquí teniu un guió per a portar a terme l'entrevista i posteriorment la narració:



Previs a l'entrevista

  • Primer cal citar-se amb l'entrevistat i explicar-li exactament el que esteu fent.
  • L'entrevistador (vosaltres) heu de preparar allò que us faci falta per a l'entrevista (gravadora, llibreta, càmera de fotografiar, càmera de vídeo).
  • Preparar-vos l'entrevista amb un llistat de preguntes i si cal enregistrar-la amb vídeo pensar com ho fareu.

Durant l'entrevista
  • És necessari que anoteu totes les dades que us semblin interessants o que les enregistreu.
  • Preguntes generals sobre l'entrevistat:
    Nom i Cognoms - Any de naixement - Llocs on ha viscut. - Professions

  • Preguntes sobre la seva relació amb el cinema:
    -Recorda quina va ser la primera vegada que va anar al cinema?
    -Què recorda del cinema que es feia quan era petit?
    -I durant la seva joventut, anava al cinema?
    -Quan, com, amb qui hi anava?
    -Com eren els cinemes?
    -Quin era l'ambient que hi havia al cinema?
    -Què recorda de les pel.lícules? En pot anomenar de concretes?
    -Guarda un bon record del cinema, creu que va representar alguna cosa per a vostè o que era un element més d'entreteniment sense importància?
    -Què destacaria dels canvis que s'han anat produint en el cinema a mesura que s'ha anat fent gran? Com els valora aquests canvis?
    -Què coneix del cinema que es fa avui? Quina és la seva opinió?


Després de l'entrevista

  • Un cop recopilada la informació heu de pensar com l'ordenareu, què penseu què és rellevant i què no, què deduïu del que l'entrevistat us ha anat dient.
  • Tot això servirà per a fer la narració o el reportatge. Heu de pensar quin format li doneu: si voleu que sigui un text de caràcter biogràfic o fins i tot autobiogràfic, si escriviu vosaltres una narració valorativa on expliqueu i comenteu el que l'entrevistat us ha explicat. També podeu relatar una narració fictícia construïda a partir de la informació real que us ha suministrat l'entrevistat. Podeu fer l'escrit en forma de carta, en forma de diàleg, en forma de conta o fins i tot com si fos un còmic.

    Si escolliu fer un reportatge heu de pensar com integrareu les fotografies de l'entrevistat i d'altres imatges que us semblin oportunes.

  • En el text que realitzeu hi heu de fer constar que la font ha estat l'entrevista realitzada a...(nom i dades de l'entrevistat) i la data de realització, i finalment les persones que l'heu fet el treball.





 EXEMPLE DE RELAT

L'antic cinema de Les Planes

9 d'Octubre 2002

Estimat Diari:

Sóc en Miquel Martí i Arnau, nascut a les Planes el 1933 i avui he decidit escriure't per recordar i deixar constància d'aquells anys que vaig viure quan portava el cinema de les Planes, que actualment és el bar la Caseta.

Vaig començar a treballar al cinema quan tenia 27 anys, 5 anys abans de casar-me amb la Colometa. La meva professió era de ramader però quan vaig tenir l'ocasió de comprar el cinema no m'ho vaig pensar dues vegades, des de petit que m'havia apassionat molt. Vaig dirigir el cinema del 1962 al 1977, o sigui, 15 anys. Entre la Colometa i jo veníem les entrades a la taquilla però molta gent les venia a comprar a casa nostre per por de quedar-se'n sense perquè molta gent volia anar-hi, hi havia molts abonats i les entrades estaven numerades. Al començament costaven 1 duro i amb el pas del temps van passar a 25 ptes, els únics que no pagaven entrada eren les autoritats, la guardia civil i, a més, els havia de reservar dues butaques.

Tenia una cabina molt petita, apenes hi cabien 5 persones, hi havia el projector que era molt gros i ocupava bona part de la cabina, un aparell per afegir les pel.lícules quan es trencaven i els carbons, el pitjor d'estar allà dins era que passava moltíssima calor! El cinema tenia uns 840 m2, hi havia una pantalla força gran, cinescopi, i el so era bastant bo. Al començament la gent havia de seure en cadires de balca i més tard vam tenir butaques, unes 225-230 però sempre hi havia més gent, a vegades hi havia unes 300 persones. Al començament les parets no estaven pintades ni decorades però llavors les vaig fer pintar i vaig penjar-hi pesquins grossos amb les bones pel.lícules de la temporada. La cosa curiosa és que a l'hivern teníem dues estufes.

Les pel.lícules les contractàvem a Barcelona a la casa Filmax, Fox, Mercufilm, Metro Golden Mayer, la del lleó, Warner Bros .. però els diumenges les anava a buscar a Amer, al començament hi anava amb bicicleta, encara que fes mal temps però al cap d'un temps ja les anava a buscar amb moto. Al començament tiràvem les pel.lícules amb làmpades de mercuri i llavors ja vam fer servir carbons. Per anunciar les pel.lícules que projectaríem fèiem servir diferents alternatives, penjàvem pesquins a la plaça amb la pel.lícula que passaríem i amb l'horari, fèiem fullets cada setmana de les pel.lícules, ho escrivíem a les pissarres de la Caseta i també tirava els Trailers, eren trossos de pel.lícula on enunciava la pel.lícula que es faria al següent cap de setmana, la frase era: "El próximo Domingo...". També havíem de tirar el Nodo, que era obligat, era la revista d'en Franco.

Les primeres pel·lícules que vaig passar van ser: 'Los hermanos Karamasof' i 'Ellos las prefieren rubias', aquestes les vaig passar amb làmpades de mercuri. Tirava pel.lícules de musicals, còmiques però les que agradaven més eren els drames i les de l'oest. Recordo que un dels Westerns més taquillers va ser: 'Rostro impenetrable', aquesta me'n recordo que la vaig passar el dia de Sant Josep, 'Solo ante el peligro', 'Horizontes de grandeza' i 'Una vida por otra'. Les pel.lícules aproximadament duraven uns 90-100 minuts. Una altra que va ser molt taquillera va ser 'Els 10 manaments', la vam passar durant 8 dies, sessió diària i la sala sempre estava ben plena. Generalment passava pel.lícules bones però les combinava amb d'altres que no agradaven tant.

Al cinema venia molta gent, gent sola, amb companyia amb grups, venia gent de Sant Esteve, de Sant Feliu... me'n recordo perfectament que avisava la gent de Sant Feliu quan faltava 20 minuts perquè passés el tren. El cinema era gairebé l'única distracció que tenien, perquè no hi havia ball i el futbol només es feia a la tarda. Entre setmana no passàvem mai pel.lícules, excepte el dijous llarder, el dissabte fèiem una sessió a la nit i el diumenge en fèiem una a la tarda, que començava a les 4 i una sessió a la nit que començava a les 9.

La gent quan mirava la pel.lícula feia els seus comentaris en veu alta, igual que al futbol, i més d'una vegada havia hagut de treure algú fora de la sala. Durant la pel.lícula es podien menjar cacauets, pipes, es podia berenar i fins i tot fumar. Hi havia gent que quan sortia del cinema em venia a dir la seva opinió sobre la pel.lícula, hi havia gustos per tot. A les Planes hi havia un altre cinema, el Cinema Tarrés, era la competència, no ens deixàvem mai les pel.lícules.

Em vaig deixar el cinema quan va aparèixer la televisió i els cotxes, llavors la gent ja no venia tant al cinema, gairebé va desaparèixer, la gent podia mirar la tele a casa, es podia desplaçar més amb el cotxe... i, quan m'ho vaig deixar vaig llogar-lo amb l'actual propietari de la Caseta, però només va durar dos anys. Em va fer moltíssima pena deixar-me'l després de tants anys i experiències viscudes. Vaig viure el cinema amb molta alegria i il·lusions, però també amb molts mals de caps, perquè teníem problemes de llum, la llum ens venia de Bonmatí i quan nevava o plovia ens marxava i tothom anava a fora a donar el vol i esperaven que la llum tornés per acabar de veure la pel.lícula. El pitjor dia va ser quan se'm va incendiar un aparell, va començar a sortir fum i vaig tancar la porta ràpid perquè la gent no veiés el que estava passant a dins la cabina, la gent no se'n va adonar, ho vaig poder solucionar ràpid, per sort.

El cinema actual amb el cinema d'abans no té res a veure, abans s'estudiava per ser un bon actor o actriu, les pel.lícules eren de qualitat, ara només hi ha sexe, fetge, sang.. i ara si són guapos i ho ensenyen tot ja els consideren bons actors. Jo no hi he anat gaire al cinema actual però no m'agrada gens!

De l'única cosa que em repenteixo és d'haver-ho cremat tot, fotos, fullets... només em queda el record i aquest senzill diari.

Vanesa Freixa 2Batx A
En veu de Miquel Martí Arnau, propietari de l'antic Cinema La Caseta

 

 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

  Història del precinema i del cinema

o www.museudelcinema.com
Web del Museu del cinema de Girona. Hi podeu trobar informació sobre la seva col.lecció dedicada essencialment al precinema.

o PONS i BUSQUETS, Jordi: El cinema història d'una fascinació. Girona: fundació Museu del cinema-col.lecció Tomàs Mallol, Ajuntament de Girona, Àmbit Serveis Editorials, 2002.


  Cinema i societat

o PLANELLA I SERRA, Montserrat: 'El cine y la creación de imaginarios' material didàctic dins: Guía Praxis para el Profesorado. Educación Artística. Plástica y visual. Barcelona: Editorial Praxis, 2001. p. 432/1-432/62.
Proposta de treball al voltant de la pel.lícula Cinema Paradiso.