Làmpades,
suport i complements
Làmpades
de tungstè: són com les bombetes casolanes però
amb més potència. Els aparells que utilitzen aquest
tipus de llum són:
SPOT:
és un aparell ilˇluminació que emet un feix d'amplada
variable. La part posterior de la bombeta és reflectant
i a la part frontal hi ha una lent amb anelles concèntriques
anomenada FRENSEL. Aquest focus permet difondre o concentrar la
llum segons si acostem el punt de llum a la lent o l'allunyem.
FLOOD
o focus de difusió: és una làmpada de tungstè
a dins d'un reflector en forma de plat. Proporciona llum uniforme
sobre grans àrees.
1. Flood 2.
Spot (Frensel) 3.
Quars PAR 4.
Torxa
Làmpades
de quars o halňgens: aquestes làmpades estan fetes
de filament de tungstè colˇlocats dins d'un tub de quars
on hi ha un gas halogen (normalment iode). Aquest tipus de làmpades
poden anar incorporades a diferents dispositius:
REFLECTOR
DE QUARS: permeten enfocat on es vulgui.
REFLECTOR
RECTANGULAR O TOTA-LIGHT: la làmpada és allargada
i proporciona un feix de llum ampli i uniforme. Aquest dispositiu
és òptim per a ser rebotat en una superfície
plana. S'utilitza normalment per a llums secundàries.
DIFUSOR: làmpada
allargada dirigida a l'interior d'un l'aparell. Les parets del
difusor difonen la llum. Aquesta és potent però
suavitzada i serveix per a la ilˇluminació general.
REFLECTORS
PARABÒLICS o Quars PAR: Tenen la superfície en forma
parabòlics. La part interna està recoberta d'alumini
i a la part del davant hi ha una lent. S'utilitzen per a proporcionar
major intensitat lumínica a punts concrets.
TORXES: són
unitats de quars portàtils que permeten treballar aguantant-los
amb la mà. Proporcionen llum potent i dura.
FLAIX:
El flaix és una de les llums artificials més utilitzades
per a solucionar puntualment la baixa lluminositat d'una escena.
Avui, els flaix incorporats funcionen automàticament i la
càmera escull l'obertura i la velocitat apropiades i sincronitzades
amb el flaix. Hi ha diferents tipus de flaixos (incorporat, portàtil,
amb safata, o el flaix professional). El flaix determina la qualitat
de la ilˇluminació, és una llum dura i directe que
pot ser que ens faci veure elements molt plans i espais entre
ells molt contrastats. S'ha de vigilar amb el rebot de la llum.
Pot cremar les imatges i fer aparèixer els ulls vermells.
Complements
-SUPORTS:
trípodes, trípodes amb perxes, pinces,
etc.
-PARAIGÜES:
amb superfície interna reflectant, proporciona llum tova.
-BANDERES:
làmines metŕlˇliques que es posen davant de les
llums per limitar l'àrea de llum projectada.
-PLANTILLES:
per a projectar ombres.
-PANTALLES:
planxes sobre les que rebota la llum. Estan recobertes de
poliester
per una cara i de làmina d'alumini per l'altra per a
utilitzar-los com a reflector tou o dur.
-DIFUSORS:
fulles de material translúcid, fibra de vidre, plàstic,
paper, tela) per difondre la llum.
-FILTRES:
normalment són de vidre o plàstic per a variar els
tons del focus.
-VISERES
i CONS: per a orientar o concentrar la llum.
-GASA:
redueixen la intensitat del focus de llum.
-MALLES
METŔLˇLIQUES: que distribueixen la intensitat del focus de llum.
Una
de les característiques que permet la fotografia d'estudi
és l'absolut control de la llum. Els elements poden ser
fotografiats sota les condicions d'il.luminació que es
creguin més adequades. Gran part de la fotografia publicitària
i de moda es realitza sota aquestes condicions. També la
fotografia artística i la retratística.
Antigament els primers estudi on la gent s'anava a retratar, tenien
unes gran obertures laterals i al sostre per on deixar passar
la llum. Amb la incorporació de la llum artificial l'estructura
dels estudis anà canviant i es convertiren en uns espai
tancats només amb il·luminació artificial.
Com a mínim un estudi ha de tenir uns 5 metres de profunditat
i uns 2,5 metres d'ample. El sostre hauria de ser alt i tot i
que hi hagi obertures s'han de poder tancar completament. Les
parets solen ser blanques o d'altes colors no dominant i sempre
mats per a evitar els reflexos. Hi ha d'haver suficients preses
de llum per a endollar tots els dispositius que es puguin necessitar.
Es solen utilitzar teles o cartolines per a cobrir els fons. Aquestes
són normalment de colors, uniformes o degradades. Les teles
es col·loquen penjant del sostre i en alguns casos pengen
fins al terra evitant generar l'angle entre la vertical de la
paret i el terra. A l'estudi s'hi col·loquen tots els trípodes,
càmeres i instruments d'il.luminació.
|