|
REALITZACIÓ
DE LA BANDA SONORA |
La
banda de so està formada per diferents elements acústics:
les veus (diàlegs o veus en off), efectes (sorolls de
tots mena: una aixeta que s'obre, un timbre...), el so d'ambient
i la música. Tots aquests elements s'enregistren
en diferents pistes, tantes com siguin necessàries segons
la complexitat del que serà la banda sonora. Els sons
que es graven, ja sigui durant el rodatge o en d'altres llocs
i moments, es netegen i es manipulen, per a després poder-los
barrejar. Després de seu enregistrament i tractament,
cal muntar la banda sonora amb les imatges, sincronitzant els
sons entre si i conjuntament amb les imatges i controlant la
intervenciói preponderància de cada una de les
pistes. També es realitza el procés de doblatge
de totes les veus dels actors.
Amb tot el tractament que es fa dels sons, podem dir que, allò
que sentim en una pel·lícula estranyamentés
un so realista. Difícilment ho podríem sentir
igual en la realitat ja que les condicions reals del so sempre
són molts més confuses i plenes d'interferències,
a diferència de les de les pel·lícules.
En una pel·lícula podem sentir perfectament la
conversa entre els actors encara que estiguin en un carrer amb
molt de trànsit. En cinematografia hem acceptat una sèrie
de convencions del tot acceptades com a reals o possibles encara
que no les sentim a la realitat: quan sentim perfectament el
soroll de la respiració d'algú per sobre d'altres
sons, quan el soroll ambiental sempre és més fluix
que allò que diuen els personatges, etc. Igual com es
fa amb les imatges enregistrades, en el so també s'opera
fent una selecció de la realitat sonora, manipulant-la,
barrejant-la, depurant-la i finalment atribuint-li un sentit
unint-la amb les imatges.
Utilització
que es fa del so |
La
significació dels sons, de les veus i de la música
en combinació amb les imatges pot ser molt àmplia.
A través dels sorolls es pot donar un sentit suplementari
a una situació o definir l'estat en el qual es troben
els personatges. Així ens ho explica Alfred Hitchcock:
Quan
acabo el muntatge d'un film, dicto sempre a una secretària
un veritable guió d'efectes sonors. Contemplem
el film i vaig dictant tot el que vull escoltar. Fins
en aquest film (Els ocells) sempre es tractava
de sorolls naturals, però ara, gràcies al
so electrònic, no només he d'indicar els
sons que s'han d'aconseguir, sinó també
descriure minuciosament els seu estil i naturalesa. [...]
Per descriure adequadament un soroll, s'ha d'imaginar
allò que en seria el seu equivalent transposat
a diàleg. El que jo volia aconseguir a les golfes,
quan Melanie és atacada pels ocells, era un so
que signifiqués el mateix que si els ocells diguessin:
'Ara esteu a les nostres mans. I caurem sobre vosaltres.
No tenim necessitat d'encoleritzar-nos. Anem a cometre
un assassinat silenciós'. [...] A l'escena final,
quan Rod Taylor obre la porta de casa i veu els ocells
que es perden fins a l'infinit, vaig demanar un silenci,
ara bé, no un silenci qualsevol: un silenci electrònic
d'una monotonia capaç d'evocar el soroll del mar
quan s'escolta des de molt lluny. Traduït en llenguatge
d'ocells, el si d'aquest silenci artificial vol dir: 'No
estem encara preparats per atacar-vos, però ho
estarem. Som com un motor que s'escalfa. Aviat arrencarem'.
Alfred
Hitchcock parlant sobre la seva pel·lículaBirds
(Els ocells).
|
Si
el so ens fa veure les imatges diferents de com les veuríem
soles, les imatges també ens fan sentir la música
o els sons de diferent manera com els sentiríem en la
foscor. Existeixen influències mútues. El so,
transformat per la imatge sobre la que influeix reprojecte finalment
sobre aquest el producte de les seves influències mútues.
En aquest joc d'influències també hi prenen part
les convencions sonores a les que ens hem acostumat i l'experiència
prèvia que tenim sobre determinats sons. Tot és
un joc d'associacions. De fet un so per ell sol pot tenir significats
molt imprecisos i pot explicar coses dispars quan se'l situa
en contextos dramàtic diferents.
Buscant un altre efecte
sonor traumàtic procedent d'una pel·lícula,
s'imposa l'exemple d'una escena de La Pell, de
Liliana Cavani (segons Malaparte), en la que un tanc americà
aixafa accidentalment a un noi italià, amb un soroll
espantós, que evoca una síndria aixafada,
si hem de donar fe a allò que ens evoca. L'espectador
poques vegades haurà escoltat el soroll real d'un
cos humà així tractat, però pot imaginar
que l'esdeveniment tindràquelcom d'humit i viscós.
Per altra part, és evident que el so de la pel·lícula
de Cavani ha sigut elaborat amb un truc de so, potser,
justament, aixafant una fuita.
Més tard veurem que el valor figuratiu, narratiu,
d'un soroll reduït a si mateix és molt imprecís.
Un mateix so pot, doncs, segons el context dramàtic
i visual, explicar coses molt diferents, ja que, per a
l'espectador, més que el realisme acústic,
és el criteri de sincronisme abans que tot, i secundàriament
de verosimilitud global (una verosimilitud que és
qüestió no de veritat, sinó de convenció),
el que el portarà a superposar un so a un succés
o un fenomen. El mateix so podrà, doncs, sonoritzar
de manera convincent en una comèdia la síndria
que és aixafada i, en un pel·lícula
de guerra, algun desastre com el que hem explicat abans.
Aquest mateix soroll serà en un lloc divertit i
en l'altre insuportable.
Michel Chion, L'audiovisió,
p.31-32
|
A vegades
hi ha procediments que ja s'utilitzen en d'altres àmbits
musicals i que, per tant, són coneguts en un context
cultural determinat i se'ls ha identificat amb uns significats
concrets.
Prenem l'exemple d'un
trèmolo d'instruments de corda, procediment clàssicament
utilitzat en l'òpera i la música simfònica
per a crear un sentiment de tensió dramàtica,
de suspensió, d'alerta.
El cinema és susceptible d'utilitzar igualment,
per el mateix resultat, una estridulació d'insectes
nocturns, com per exemple en l'escena final de Fills
d'un Déu menor, de Randa Haines. Aquest so
ambiental no està explícitament codificat
en aquest sentit; no és un procediment d'escriptura
oficialment inventariat, i tot i això, pot tenir
sobre la percepció dramàtica del temps exactament
la mateixa propietat que té el trèmolo orquestral:
concentrar l'atenció i fer-nos sensibles a la menor
vibració en la pantalla. Els encarregats del so
i els mescladors utilitzen amb freqüència
tals ambients nocturns i dosifiquen el seu efecte com
els directors d'orquestra [...] L'efecte variarà
segons la densitat del so, el seu caràcter més
o menys regular o fluctuant i la seva duració,
exactament com per a un efecte d'orquestra.
Michel Chion, L'audiovisió,
p.29-30
|
El so i la percepció del temps.
Sobretot
la música, però també d'altres efectes
sonors, actuen sobre el temps de les imatges o més ben
dit sobre el temps de percepció d'aquestes imatges, per
un efecte de valor afegit.
La banda sonora crea temporalitat i ajuda a establir un temps
de representació. Amb els muntatge les mateixes imatges
ja marquen una línia temporal però el so amb els
seus elements rítmics, amb creixendos i descreixendos,
amb elements repetitius pot completar o acabar de definir la
manera com avança la narració. a part d ela percepció
del temps el ritme també pot provocar d'altres sensacions:
des de la insistència o tensió generada per un
so monòton, fins a la sensació de desorientació
generada per l'aleatorietat rítmica i harmònica
d'un fragment musical.
El so que crea l'espai. L'enquadrament
fa sempre visible un espai però parcialment. El fora
de camp és sempre molt important. L'espectador el construeix
a partir de les pistes que cada pla ens ha anat donant, però
estranyament podem accedir a la seva percepció general.
Aixíes recorre al so per a definir i per a fer-nos present
aquest espai. El so, sobretot els efectes, ens situen i ens
permeten situar els personatges en un espai. Evidentment els
sons també signifiquen aquest espai i ajuden a definir
el seu dramatisme en alguns casos. La música a vegades
substitueix el so realista com expressió de l'espai.
Aquesta pot també complementar allò que se'ns
mostra, pot suggerir l'espai que la imatge no pot o no vol representar,
ens recorda també la continuïtat de l'espai on es
desenvolupa una acció, que a la vista ens queda segmentat
per la planificació. Per exemple molts espais exteriors
dels wensterns se'ns acaben de dibuixar recorrent a la música:
l'espai obert, la monumentalitat del paisatge són també
representats a través d ela música.
Puntuació.
Podem dir que la banda sonora ajuda a puntuar, a modular el
sentit i ritme de la narració que se'ns està explicant.
N'accentua determinats gestos o situacions, allarga un esdeveniment,
l'atura i l'acaba de cop, accentua la seva repetició
o continuació, etc. Tant els sons com la música,
fins i tot en alguns casos la veu, també ajuden a crear
continuïtat entre les escenes i entre la planificació.
A vegades la banda sonora ens relaciona un espai amb un altre
espai, una acció amb la següent actuant de transició.
En d'altres marca clarament la separació entre dos elements,
ja sigui perquè el tema musical o l'efecte de so desaparegui,
canvi o és substituït per un altre.
Anticipació. La música
també ajuda a anticipar allò que vindrà,
a crear expectativa, esperança. Determinats sons o músiques
ens indiquen una resoluciód'una situació, la preveuen,
o simplement generen la sensació de buit que s'ha d'omplir
visualment. De fet molts elements que apareixen en una narració
audiovisual (els gestos dels actors, un moviment de càmera,
un ritme sonor...) desencadenen un moviment d'anticipació
en l'espectador. Aquesta és una de les dinàmiques
segon la qual funciona una seqüència audiovisual,
en la qual la part sonora hi juga un paper important..
El silenci. Si hi ha presència
de so podem jugar també amb el silenci. Aquest pot reforçar
els elements citats anteriorment (puntua, anticipa, separa o
relaciona accions). El silenci sol, en molts casos, accentua
sorolls futurs. En un moment de silenci, la presència
o interrupció d'un soroll concret, fa més conscient
la idea de buit, la idea que no sentíem res i que, de
cop, un soroll, i potser la imatge que l'acompanya, es converteix
en quelcom important. Aquí en teniu dos exemples:
Un
bon exemple el trobem a Alien, quan Ridley Scott
vol crear -sobre el primer pla del gat-mascota en la nau
espacial- la impressió d'un silenci inquietant
i portador d'ombrívols esdeveniments els plans
immediatament precedents són rics en accidents
sonors. Preparen el buit que vindrà de cop. Però
s'ha procurat no provocar aquest silenci massa ràpidament:
els tres primers segons de la imatge del gat permeten
sentir breument un soroll tènue i no identificat,
semblant a un tic-tac, l'aparició i ràpid
decreixement del qual formen un pont fins al buit total
de la banda sonora.
A Cara a cara, el director Ingmar Bergman utilitza
amb aquest mateix tic-tac el procediment invers: el seu
personatge és una dona en ple període depressiu.
En un moment donat, la veiem a casa seva preparant-se
per anar a dormir i seguidament es posa a dins del llit.
instantàniament, el soroll del despertador que
veiem sobre la seva tauleta de nit, que fins llavors havia
passar desapercebut, s'intensifica i es fa més
fort. Paradoxalment, es té llavors l'anguniosa
impressió del silenci, impressió cada vegada
major com més intens i estrident ressona el tic-tac,
que és la única cosa que emergeix del silenci,
subratllant així l'absència d'altres sorolls
i destacant el buit d'una manera horrible.
Hi ha altres sorolls utilitzats en el cinema com a sinònims
del silenci: els sons llunyans produïts per animals,
els rellotges de paret d'una habitació propera,
els fregament o sorolls que suggereixen intimitat i proximitat,
entre d'altres.
Curiosament també, un toc de discreta reverberació
al voltant d'un so aïllat (per exemple, passos en
un carrer) pot reforçar aquest sentiment de buit
i de silenci. Tal reverberació no pot percebre,
efectivament, quan altres sorolls -per exemple, el tràfic
diürn- es deixen sentir al mateix temps.
Michel Chion, L'audiovisió,
p.60-61
|
L'ús
de temes musicals. Existeixen
molts recursos i fórmules per a aplicar la música
a diferents situacions o accions d'una pel·lícula.
Un dels elements que serveix per a generar alguns dels efectes
esmentats en els punts precedents és la repetició
d'un repertori de temes musicals al llarg de la pel·lícula.
Normalment aquests temes (poden ser també frases musicals
concretes) es vinculen amb nuclis narratius importants de la
pel·lícula, des de personatges, ambients o llocs,
fins a sentiments o accions concretes, entre d'altres. Aquesta
vinculació un cop s'ha establert i ha quedat més
o menys clara pels espectadors es pot tornar a utilitzar amb
o sense variacions per al·ludir indirectament a aquelles
idees ja aparegudes. Aquest mecanisme segueix el leit-motiv
o motiu guia que Wagner començà a utilitzar
en les seves òperes.
Podem posar com a exemple la banda sonora de la pel·lículaCasablanca
realitzada per Max Steiner i en la qual es repeteix en molts
casos la cançó més coneguda del film As
time goes by. Cada vegada que sona aquest tema podem intuir
allò que està pensant la protagonista (atrapada
entre els seus impulsos amorosos i la fidelitat i apreciació
al seu marit). Llavors tot són records, dubtes, emocions
passades, no cal que la protagonista faci res, pot estar quieta
mirant al buit, n'hi ha prou que aparegui la música.
No
en totes les pel·lícules la part musical es compon
expressament pensant en l'argument i en les imatges. En molts
casos la part musical de la banda sonora està feta a
partir d'adaptacions de temes ja coneguts. Això provoca
a vegades la realització de barreges aparentment inverosímils
i la barreja d'elements estètics en un principi dispars.
La música clàssica o la música de jazz
han estat dos dels tipus de música més utilitzats
pels cineastes.
|
|
|