Treball de Recerca

INTRODUCCIÓ

 
  Què vol dir fer recerca ?

Fer recerca, investigar vol dir fer-se preguntes sobre les coses, plantejar-nos un qui, un què, un quan, un per què o un com sobre algun aspecte de la nostra realitat o del passats. La recerca ha de permetre donar respostes a aquestes preguntes. Investigar implica buscar i ordenar informació, relacionar-la i interpretar-la. En alguns casos les recerques pretenen només donar respostes i fer interpretacions, que ens ajudin a conèixer noves informacions sobre alguna temàtica, a comprendre algun fenomen, o a localitzar-ne les causes o les conseqüències. En d'altres casos, sobretot en el camp científic i en l'artístic, les recerques són de caire experimental, s'investiga amb elements ja coneguts per a obtenir nous resultats (nous aparells, nous dissenys, nous recursos expressius, noves estratègies comunicatives per a arribar al públic, noves possibilitats en la utilització d'un material, nous remeis per a curar trastorns psíquics o físics, etc.)

El treball de recerca del Batxillerat s'ha de plantejar com una qüestió a investigar. Qüestió de la qual, inicialment només es tenim idees vagues, hipòtesis, possibilitats que cal analitzar, demostrar i posar a la pràctica si s'escau. Els alumnes que estan realitzant el Batxillerat d'Arts tenen un ampli ventall d'àmbits per a poder plantejar el
treball de recerca i també diferents enfocament de com plantejar-lo i portar-lo a terme.

Aquí teniu un seguit d'orientacions que poden servir de guia per a portar a terme el treball de recerca:


  Fer recerca sobre temes del camp de l'art


ESCOLLIR UN TEMA

Per a escollir un tema pel treball de recerca cal triar i acotar una àrea de coneixement concret per a poder identificar-hi problemes, veure què ens interessa i si hi ha qüestions sobre les quals ens podem formular preguntes.

A l'hora d'escollir un àmbit temàtic cal tenir en compte els nostres coneixements i interessos i els elements que tenim més propers. En aquest sentit s'hauria de valorar:

  • La modalitat de batxillerat que es cursa i els aspectes treballats en les diferents matèries.

  • Els interessos, coneixements, curiositats i aficions personals.

  • L'entorn immediat (l'institut, el barri, la població, el municipi...) on es poden localitzar temes pel treball.


Si s'opta per a escollir una àrea del camp artístic les possibilitats poden ser moltes: les recerques poden afectar a temes de l'àmbit de les arts plàstiques, de la fotografia, del cinema, de la publicitat, de la creació multimèdia o de l'animació. També poden ser temes relacionats amb l'arquitectura o del disseny gràfic, del disseny d'objectes o del disseny d'espais. També es poden tractar temes relacionats amb la música i amb les arts escèniques.

Les recerques poden tenir com a objecte d'estudi tota mena de documents i d'elements: obres d'art, textos, fotografies, arquitectures, cartells, objectes de disseny, grafismes i tipografies, pel·lícules, anuncis, vivències personals, trajectòries professionals, artistes, tècniques i mitjans de producció, etc.

També hi ha moltes possibilitats en l'enfocament de les recerques i en els objectius i els resultats que es persegueixen: pot ser que es vulgui recollir informació sobre algunes manifestacions actuals o del passat per a saber com i perquè es realitzaren i fer interpretacions sobre les seves característiques. Es pot treballar sobre l'evolució d'un determinat element artístic o fer estudis comparatius entre diverses creacions. També es pot analitzar quines característiques tenen algunes creacions actuals i quin efecte generen en el públic. O es poden fer recerques de caire experimental que investiguin en l'aplicació de determinades tècniques, en l'efecte de determinats recursos visuals sobre el públic o en les possibilitats formals d'un determinat disseny. D'altres recerques poden analitzar determinades creacions per a treure'n conclusions i poder-ne plantejar una de nova.

Com que es tracta de l'àmbit d'arts creiem que també pot ser apte que el treball de recerca tingui com a finalitat la creació d'alguna mena d'obra que intenti explicar els resultats de la investigació o que simplement pretengui fer una nova proposta sobre l'objecte o qüestió estudiada. A tall d'exemple, els treballs poden tenir com a finalitat confeccionar alguna guia cultural, organitzar una exposició, produir un videoreportatge, dissenyar algun element o també realitzar una obra de creació. En tots aquests casos el producte final ha de ser fruit de la recerca realitzada i ha d'anar acompanyat d'un informe escrit on se n'exposin els resultats i la confecció de la creació final.



CENTRAR LA RECERCA


A part d'escollir una temàtica o un camp de coneixement específic sobre el qual voleu fer el treball cal centrar la recerca: cal veure exactament quins objectius es persegueixen, què esteu buscant i què preteneu obtenir.

En aquest sentit la recerca pot tractar aspectes més generals o més específics. En ambdós casos però, cal formular una pregunta concreta que dirigeixi i acoti la recerca. Recordem que la recerca no només consisteix en buscar informació, resumir-la i presentar-la. No podem plantejar un treball de recerca sobre Leonardo da Vinci que consisteixi només en buscar informació sobre l'artista ja que no estarem fent cap mena d'investigació. Caldria que formuléssim alguna qüestió sobra l'obra d'aquest artista, que la comparéssim amb d'altres, que n'observéssim un aspecte concret i que valoréssim la possibilitat per a investigar-la. En aquest sentit els temes generals són més difícil d'acotar. Se'n pot trobar més informació però són temes que ja han estat molt treballs. Per això s'aconsella plantejar un tema més específic, que tracti un aspecte concret, aplicat a una situació específica. Es pot dedicar el treball a tractar alguna qüestió general sobre el tema del grafit, però seria més interessant centrar la investigació en el tipus de manifestacions sobre el mur que es produeixen en el nostre municipi. Tot i que les temàtiques específiques permeten acotar més bé el tema, cal tenir en compte que per a desenvolupar-les també s'ha de tenir un coneixement general del tema per a després poder fer la recerca sobre un cas específic.

Per a centrar la recerca és convenient tenir clar què pretenem i què estem buscant. Per això és aconsellable marcar uns objectius que són els que es pretenen aconseguir, i que guiaran les actuacions que portarem a terme durant el desenvolupament del treball.



VALORAR LES FONTS D'INFORMACIÓ I LES POSSIBILITATS DE DESENVOLUPAR LA RECERCA


Abans de decidir definitivament un treball cal valorar si la seva realització és possible. Si realment les preguntes que ens formulem poden tenir respostes. Un dels elements que cal valorar és l'accés a les fonts d'informació. Hem de pensar si és possible obtenir la informació necessària per a portar a terme la recerca o si la informació existent és suficient per a obtenir respostes. No ens podem plantejar fer una recerca sobre fotografia antiga, si no existeixen realment documents fotogràfics originals que ens permetin fer aquesta tasca o si no hi tenim accés.

També s'ha de valorar com s'hauria de desenvolupar la recerca i si realment tenim tots els mitjans per a portar-la a terme. Si ens proposem una recerca de caràcter experimental en l'àmbit de l'animació, cal que tinguem a l'abast el recursos tècnics o si volem fer un treball sobre la recepció d'una determinada obra d'art, cal que tinguem clar com farem el treball de camp, si podrem accedir a les persones que ens interessen i si creiem que aquestes col·laboraran en la recerca.

Per això abans de decidir definitivament un tema, cal valorar no només la seva idoneïtat, sinó les possibilitats i inconvenients de la seva realització. Caldria fer una petita recerca preliminar per a assegurar el seu posterior desenvolupament.


Podeu consultar l'apartat TEMÀTIQUES O ÀMBITS D'ACTUACIÓ  on s'enumeren diferents propostes genèriques per a fer el treball de recerca en l'àmbit de les arts. També l'apartat EXEMPLES DE TREBALLS on es descriuen treballs ja realitzats.



  Planificació i desenvolupament de la recerca

Els resultats d'un treball de recerca no són només fruit de la idoneïtat i possibilitats del tema, cal planejar i desenvolupar correctament la recerca perquè el resultat sigui satisfactori. Cal tenir clars els passos que s'han de realitzar per a aconseguir els objectius marcats i poder respondre a les preguntes formulades. Aquí teniu un esquema genèric sobre el passos que ha de seguir tot treball de recerca. Fins al moment hem parlat dels tres primers, dedicats a escollir acotar el tema. Més endavant parlarem de la resta de punts:

1. Triar i acotar una àrea de recerca concreta.

2. Analitzar l'àrea acotada i distingir els aspectes bàsics dels que són secundaris. Identificar problemes i formular preguntes.

3.
Acotar la recerca i plantejar l'objectiu o objectius que es persegueixen.

4.
Esquematitzar el procés de treball de recerca, planificar les accions que caldrà prendre per assolir els objectius previstos.

5.
Cercar la informació adequada al tema triat en els seus diferents aspectes i processar-la.

6.
Proposar explicacions provisionals o hipòtesis resolutives, si escau, als problemes plantejats. Plantejar estratègies de resolució.

7.
Si la recerca és de caire experimental, iniciar el procés d'experimentació i anar enregistrant el que es realitza i els resultats que s'obtenen

8.
Aplicar la metodologia i estratègia triada i recollir els resultats.

9.
Processar aquests resultats i contrastar-los amb la informació de què es disposava a l'inici.

10.
Arribar a conclusions i argumentar-les.

11.
Si l'estratègia de treball no ha funcionat i els resultats o les conclusions són minses respecte al que se n'esperava, ser capaç d'explicar per què i articular una estratègia més adient.


12.
Plasmar per escrit el treball realitzat o amb els suports que siguin necessaris. Preparar l'exposició oral en públic per a poder-la realitzar de manera ordenada i coherent.



ESQUEMATITZAR ELS CONTINGUTS DEL TREBALL I PLANIFICAR EL PROCÉS DE RECERCA

Per planificar el desenvolupament del treball de recerca aniria bé construir un full de planificació. Aquest seria l'instrument guia per a desenvolupar el treball. També és necessari perquè alumne i tutor puguin discutir les característiques i el desenvolupament del treball. Aquest hauria de contenir i d'indicar:

  • Esquema del treball: Resum del tema, objectius que es persegueixen, elements que s'han de treballar.
  • Llistat de la informació i dels recursos necessaris per a desenvolupar la recerca.
  • Relació de les activitats que s'han de dur a terme per a desenvolupar la recerca (de cerca i processament de la informació, de proves experimentals, de creació, de síntesi, avaluació i redacció de l'informe...) a realitzar en l'ordre en què s'han de fer.
  • La programació de l'execució de les activitats, on s'indiqui el període de temps estimat per a cada una d'elles.
  • Un esquema previ de l'estructura que es preveu que tindrà el treball per a presentar-lo.


BUSCAR I OBTENIR LA INFORMACIÓ

Hi ha diverses tècniques de cerca d'informació. Segons el tipus i els objectius de la recerca, se n'utilitza una o altra. Tot seguit trobaràs una relació de les més habituals que poden ser utilitzats en l'àmbit artístic:

-Qüestionaris.

-Entrevistes.

-Enquestes.

-Registres d'observació.

-Registres fotogràfics.

-Registres videogràfics gravats directament o obtinguts de la televisió o d'altres creacions audiovisuals.

-Arxius o directori d'imatges d'obres.


-Fitxes per a enregistrar les característiques d'obres d'art, arquitectura, fragments de vídeo...

-Arxius de proves si la recerca consisteix a experimentar amb procediments gràfics o videogràfics.

-Esquemes o pautes per a l'observació, anàlisi, interpretació i valoració d'obres d'art, d'arquitectures, de dissenys o d'altra creació visual i audiovisual.

-Cerca bibliogràfica i documental: en articles de revistes o diaris, arxius, documents escrits o amb imatges, llocs web...

-Consulta de fonts històriques, materials, escrites, visuals o orals.

-Cerca a internet.

-Cerca experimental, registre de proves.



ORDENAR, TRACTAR, CONTRASTAR, UTILITZAR I INTERPRETAR LA INFORMACIÓ

Amb les dades obtingudes s'ha de començar a treballar per a ordenar la informació, treure'n conclusions, utilitzar-la per a fer noves experimentacions, interpretar-la i treure'n conclusions. Diferents instruments ajuden a ordenar, treballar i també presentar la informació:
  • Fitxes d'obres d'art o d'imatges
  • Taules i quadres
  • Gràfics, dibuixos analítics
  • Comentaris d'obres.
  • Comentari de text
  • Galeries o arxius d'imatges
  • Presentacions
  • Buidats i resums d'enquestes, qüestionaris o entrevistes.
Ha arribat l'hora d'interpretar les dades obtingudes i treure conclusions (identificar regularitats, correlacions entre variables, relacions causa-efecte), d'explicar els resultats tenint en compte els coneixements teòrics i la bibliografia consultada i suggerir aplicacions dels resultats obtinguts o propostes per a continuar la recerca.



  Presentació del treball de recerca


PRESENTACIÓ DELS RESULTATS DE LA RECERCA

-Informe escrit que contingui:
una explicació dels objectius i del desenvolupament de la recerca. Els resultats obtinguts i les conclusions finals.

-Els documents que s'hagin produït o utilitzat per a dur a terme la recerca: enquestes, transcripcions o buidats d'entrevistes, galeries d'imatges, arxius de proves, enregistrament videogràfics, galeries d'imatges...

-D'altra mena de resultats: carpetes amb el desenvolupament dels projectes de disseny, produccions videogràfiques, produccions plàstiques, guies,...



EXPOSICIÓ DEL TREBALL


-Contingut de l'exposició: Resum del treball, com s'ha realitzat, resultats finals i conclusions. Valoració sobre el treball.
Cal tenir en compte que el tribunal ja s'haurà llegit el treball per tant no s'ha de tornar a repetir tot.

-Fer un esquema on planifiqueu l'exposició amb els elements bàsics que voleu comentar i l'ordre que seguireu.

-Si hi ha treballs de creació, arxius o galeries d'imatges penseu com els mostrareu al tribunal i com s'intercalarà la vostra explicació i l'observació d'aquests elements.

-Es poden utilitzar diferents suports: projecció d'imatges, de vídeo, utilització de full aclaridors per al jurat (imatges d'obres, esquemes, gràfics,...)

 
versió per imprimir