|
Què vol dir fer recerca ? |
Fer
recerca, investigar vol dir fer-se preguntes sobre les coses,
plantejar-nos un qui, un què, un quan, un per què
o un com sobre algun aspecte de la nostra realitat o del passats.
La recerca ha de permetre donar respostes a aquestes preguntes.
Investigar implica buscar i ordenar informació, relacionar-la
i interpretar-la. En alguns casos les recerques pretenen només
donar respostes i fer interpretacions, que ens ajudin a conèixer
noves informacions sobre alguna temàtica, a comprendre
algun fenomen, o a localitzar-ne les causes o les conseqüències.
En d'altres casos, sobretot en el camp científic i en
l'artístic, les recerques són de caire experimental,
s'investiga amb elements ja coneguts per a obtenir nous resultats
(nous aparells, nous dissenys, nous recursos expressius, noves
estratègies comunicatives per a arribar al públic,
noves possibilitats en la utilització d'un material,
nous remeis per a curar trastorns psíquics o físics,
etc.)
El treball de recerca del Batxillerat s'ha de plantejar com
una qüestió a investigar. Qüestió de
la qual, inicialment només es tenim idees vagues, hipòtesis,
possibilitats que cal analitzar, demostrar i posar a la pràctica
si s'escau. Els alumnes que estan realitzant el Batxillerat
d'Arts tenen un ampli ventall d'àmbits per a poder plantejar
el treball
de recerca i també diferents enfocament de com plantejar-lo
i portar-lo a terme.
Aquí teniu un seguit d'orientacions que poden servir
de guia per a portar a terme el treball de recerca:
Fer
recerca sobre temes del camp de l'art
|
ESCOLLIR UN TEMA
Per a escollir un tema pel treball de recerca cal
triar i acotar una àrea de coneixement concret per a
poder identificar-hi problemes, veure què ens interessa
i si hi ha qüestions sobre les quals ens podem formular
preguntes.
A l'hora d'escollir un àmbit temàtic cal tenir
en compte els nostres coneixements i interessos i els elements
que tenim més propers. En aquest sentit s'hauria de valorar:
- La
modalitat de batxillerat que es cursa i els aspectes treballats
en les diferents matèries.
- Els
interessos, coneixements, curiositats i aficions personals.
- L'entorn
immediat (l'institut, el barri, la població, el municipi...)
on es poden localitzar temes pel treball.
Si s'opta per a escollir una àrea del camp artístic
les possibilitats poden ser moltes: les recerques poden afectar
a temes de l'àmbit de les arts plàstiques, de
la fotografia, del cinema, de la publicitat, de la creació
multimèdia o de l'animació. També poden
ser temes relacionats amb l'arquitectura o del disseny gràfic,
del disseny d'objectes o del disseny d'espais. També
es poden tractar temes relacionats amb la música i amb
les arts escèniques.
Les recerques poden tenir com a objecte d'estudi tota mena de
documents i d'elements: obres d'art, textos, fotografies, arquitectures,
cartells, objectes de disseny, grafismes i tipografies, pel·lícules,
anuncis, vivències personals, trajectòries professionals,
artistes, tècniques i mitjans de producció, etc.
També hi ha moltes possibilitats en l'enfocament de les
recerques i en els objectius i els resultats que es persegueixen:
pot ser que es vulgui recollir informació sobre algunes
manifestacions actuals o del passat per a saber com i perquè
es realitzaren i fer interpretacions sobre les seves característiques.
Es pot treballar sobre l'evolució d'un determinat element
artístic o fer estudis comparatius entre diverses creacions.
També es pot analitzar quines característiques
tenen algunes creacions actuals i quin efecte generen en el
públic. O es poden fer recerques de caire experimental
que investiguin en l'aplicació de determinades tècniques,
en l'efecte de determinats recursos visuals sobre el públic
o en les possibilitats formals d'un determinat disseny. D'altres
recerques poden analitzar determinades creacions per a treure'n
conclusions i poder-ne plantejar una de nova.
Com que es tracta de l'àmbit d'arts creiem que també
pot ser apte que el treball de recerca tingui com a finalitat
la creació d'alguna mena d'obra que intenti explicar
els resultats de la investigació o que simplement pretengui
fer una nova proposta sobre l'objecte o qüestió
estudiada. A tall d'exemple, els treballs poden tenir com a
finalitat confeccionar alguna guia cultural, organitzar una
exposició, produir un videoreportatge, dissenyar algun
element o també realitzar una obra de creació.
En tots aquests casos el producte final ha de ser fruit de la
recerca realitzada i ha d'anar acompanyat d'un informe escrit
on se n'exposin els resultats i la confecció de la creació
final.
CENTRAR LA RECERCA
A part d'escollir una temàtica o un camp de coneixement
específic sobre el qual voleu fer el treball cal centrar
la recerca: cal veure exactament quins objectius es persegueixen,
què esteu buscant i què preteneu obtenir.
En aquest sentit la recerca pot tractar aspectes més
generals o més específics. En ambdós
casos però, cal formular una pregunta concreta que dirigeixi
i acoti la recerca. Recordem que la recerca no només
consisteix en buscar informació, resumir-la i presentar-la.
No podem plantejar un treball de recerca sobre Leonardo da Vinci
que consisteixi només en buscar informació sobre
l'artista ja que no estarem fent cap mena d'investigació.
Caldria que formuléssim alguna qüestió sobra
l'obra d'aquest artista, que la comparéssim amb d'altres,
que n'observéssim un aspecte concret i que valoréssim
la possibilitat per a investigar-la. En aquest sentit els temes
generals són més difícil d'acotar. Se'n
pot trobar més informació però són
temes que ja han estat molt treballs. Per això s'aconsella
plantejar un tema més específic, que tracti un
aspecte concret, aplicat a una situació específica.
Es pot dedicar el treball a tractar alguna qüestió
general sobre el tema del grafit, però seria més
interessant centrar la investigació en el tipus de manifestacions
sobre el mur que es produeixen en el nostre municipi. Tot i
que les temàtiques específiques permeten acotar
més bé el tema, cal tenir en compte que per a
desenvolupar-les també s'ha de tenir un coneixement general
del tema per a després poder fer la recerca sobre un
cas específic.
Per a centrar la recerca és convenient tenir clar què
pretenem i què estem buscant. Per això és
aconsellable marcar uns objectius que són els que es
pretenen aconseguir, i que guiaran les actuacions que portarem
a terme durant el desenvolupament del treball.
VALORAR LES FONTS D'INFORMACIÓ I LES POSSIBILITATS DE
DESENVOLUPAR LA RECERCA
Abans de decidir definitivament un treball cal valorar si la
seva realització és possible. Si realment les
preguntes que ens formulem poden tenir respostes. Un dels elements
que cal valorar és l'accés a les fonts d'informació.
Hem de pensar si és possible obtenir la informació
necessària per a portar a terme la recerca o si la informació
existent és suficient per a obtenir respostes. No ens
podem plantejar fer una recerca sobre fotografia antiga, si
no existeixen realment documents fotogràfics originals
que ens permetin fer aquesta tasca o si no hi tenim accés.
També s'ha de valorar com s'hauria de desenvolupar la
recerca i si realment tenim tots els mitjans per a portar-la
a terme. Si ens proposem una recerca de caràcter experimental
en l'àmbit de l'animació, cal que tinguem a l'abast
el recursos tècnics o si volem fer un treball sobre la
recepció d'una determinada obra d'art, cal que tinguem
clar com farem el treball de camp, si podrem accedir a les persones
que ens interessen i si creiem que aquestes col·laboraran
en la recerca.
Per això abans de decidir definitivament un tema, cal
valorar no només la seva idoneïtat, sinó
les possibilitats i inconvenients de la seva realització.
Caldria fer una petita recerca preliminar per a assegurar el
seu posterior desenvolupament.
Podeu consultar l'apartat TEMÀTIQUES
O ÀMBITS D'ACTUACIÓ on s'enumeren diferents
propostes genèriques per a fer el treball de recerca
en l'àmbit de les arts. També l'apartat EXEMPLES
DE TREBALLS on es descriuen treballs ja realitzats.
Planificació
i desenvolupament de la recerca
|
Els resultats
d'un treball de recerca no són només fruit de
la idoneïtat i possibilitats del tema, cal planejar i desenvolupar
correctament la recerca perquè el resultat sigui satisfactori.
Cal tenir clars els passos que s'han de realitzar per a aconseguir
els objectius marcats i poder respondre a les preguntes formulades.
Aquí teniu un esquema genèric sobre el passos
que ha de seguir tot treball de recerca. Fins al moment hem
parlat dels tres primers, dedicats a escollir acotar el tema.
Més endavant parlarem de la resta de punts:
1.
Triar i acotar una àrea de recerca concreta.
2.
Analitzar l'àrea acotada i distingir els aspectes
bàsics dels que són secundaris. Identificar
problemes i formular preguntes.
3. Acotar la recerca i plantejar l'objectiu o objectius
que es persegueixen.
4. Esquematitzar el procés de treball de recerca,
planificar les accions que caldrà prendre per assolir
els objectius previstos.
5. Cercar la informació adequada al tema triat
en els seus diferents aspectes i processar-la.
6. Proposar explicacions provisionals o hipòtesis
resolutives, si escau, als problemes plantejats. Plantejar
estratègies de resolució.
7. Si la recerca és de caire experimental,
iniciar el procés d'experimentació i anar
enregistrant el que es realitza i els resultats que s'obtenen
8. Aplicar la metodologia i estratègia triada
i recollir els resultats.
9. Processar aquests resultats i contrastar-los amb
la informació de què es disposava a l'inici.
10. Arribar a conclusions i argumentar-les.
11. Si l'estratègia de treball no ha funcionat
i els resultats o les conclusions són minses respecte
al que se n'esperava, ser capaç d'explicar per
què i articular una estratègia més
adient.
12. Plasmar per escrit el treball realitzat o amb
els suports que siguin necessaris. Preparar l'exposició
oral en públic per a poder-la realitzar de manera
ordenada i coherent.
|
ESQUEMATITZAR
ELS CONTINGUTS DEL TREBALL I PLANIFICAR EL PROCÉS DE RECERCA
Per planificar el desenvolupament del treball de recerca aniria
bé construir un full de planificació. Aquest seria l'instrument
guia per a desenvolupar el treball. També és necessari
perquè alumne i tutor puguin discutir les característiques
i el desenvolupament del treball. Aquest hauria de contenir i
d'indicar:
- Esquema
del treball: Resum del tema, objectius que es persegueixen,
elements que s'han de treballar.
- Llistat
de la informació i dels recursos necessaris
per a desenvolupar la recerca.
- Relació
de les activitats que s'han de dur a terme per a desenvolupar
la recerca (de cerca i processament de la informació, de
proves experimentals, de creació, de síntesi, avaluació
i redacció de l'informe...) a realitzar en l'ordre en què
s'han de fer.
- La
programació de l'execució de les activitats,
on s'indiqui el període de temps estimat per a cada una
d'elles.
- Un
esquema previ de l'estructura que es preveu que tindrà
el treball per a presentar-lo.
BUSCAR I OBTENIR LA INFORMACIÓ
Hi ha diverses tècniques de cerca d'informació. Segons el tipus
i els objectius de la recerca, se n'utilitza una o altra. Tot
seguit trobaràs una relació de les més habituals que poden ser
utilitzats en l'àmbit artístic:
-Qüestionaris.
-Entrevistes.
-Enquestes.
-Registres d'observació.
-Registres fotogràfics.
-Registres videogràfics gravats directament o obtinguts
de la televisió o d'altres creacions audiovisuals.
-Arxius o directori d'imatges d'obres.
-Fitxes per a enregistrar les característiques d'obres
d'art, arquitectura, fragments de vídeo...
-Arxius de proves si la recerca consisteix a experimentar
amb procediments gràfics o videogràfics.
-Esquemes o pautes per a l'observació, anàlisi,
interpretació i valoració d'obres d'art, d'arquitectures,
de dissenys o d'altra creació visual i audiovisual.
-Cerca bibliogràfica i documental: en articles de revistes
o diaris, arxius, documents escrits o amb imatges, llocs web...
-Consulta de fonts històriques, materials, escrites, visuals
o orals.
-Cerca a internet.
-Cerca experimental, registre de proves.
ORDENAR, TRACTAR, CONTRASTAR, UTILITZAR I INTERPRETAR LA INFORMACIÓ
Amb les dades obtingudes s'ha de començar a
treballar per a ordenar la informació, treure'n conclusions,
utilitzar-la per a fer noves experimentacions, interpretar-la
i treure'n conclusions. Diferents instruments ajuden a ordenar,
treballar i també presentar la informació:
- Fitxes
d'obres d'art o d'imatges
- Taules
i quadres
- Gràfics,
dibuixos analítics
- Comentaris
d'obres.
- Comentari
de text
- Galeries
o arxius d'imatges
- Presentacions
- Buidats
i resums d'enquestes, qüestionaris o entrevistes.
Ha
arribat l'hora d'interpretar les dades obtingudes i treure conclusions
(identificar regularitats, correlacions entre variables, relacions
causa-efecte), d'explicar els resultats tenint en compte els coneixements
teòrics i la bibliografia consultada i suggerir aplicacions
dels resultats obtinguts o propostes per a continuar la recerca.
Presentació del treball de recerca |
PRESENTACIÓ DELS RESULTATS DE LA
RECERCA
-Informe escrit que contingui: una explicació dels
objectius i del desenvolupament de la recerca. Els resultats obtinguts
i les conclusions finals.
-Els documents que s'hagin produït o utilitzat per
a dur a terme la recerca: enquestes, transcripcions o buidats
d'entrevistes, galeries d'imatges, arxius de proves, enregistrament
videogràfics, galeries d'imatges...
-D'altra mena de resultats: carpetes amb el desenvolupament
dels projectes de disseny, produccions videogràfiques,
produccions plàstiques, guies,...
EXPOSICIÓ DEL TREBALL
-Contingut de l'exposició: Resum del treball, com s'ha
realitzat, resultats finals i conclusions. Valoració sobre
el treball. Cal tenir
en compte que el tribunal ja s'haurà llegit el treball
per tant no s'ha de tornar a repetir tot.
-Fer un esquema on planifiqueu l'exposició amb els elements
bàsics que voleu comentar i l'ordre que seguireu.
-Si hi ha treballs de creació, arxius o galeries d'imatges
penseu com els mostrareu al tribunal i com s'intercalarà
la vostra explicació i l'observació d'aquests elements.
-Es poden utilitzar diferents suports: projecció d'imatges,
de vídeo, utilització de full aclaridors per al
jurat (imatges d'obres, esquemes, gràfics,...)
|
|