|
El fang ha estat i és un dels materials
bàsics de la ceràmica i, tradicionalment, també
de la producció escultòrica. L'aprenentatge dels
artistes passava obligatòriament pel modelat en fang. Copiar
en fang les posicions de models vius o de figures de guix era
una de les pràctiques habituals. Molts escultors, antigament
i encara en l'actualitat, realitzen les seves figures en fang
per fer-ne posteriorment un motlle i passar-les generalment a
metall. Per tant, la peça de fang no és la que té
valor en aquestes obres (el fang no era considerat un material
prou noble i resistent). Altrament, moltes cultures primitives
han realitzat les seves escultures amb aquest material i, alguns
artistes contemporanis, també s'han servit del fang, en
aquest cas, no com a material auxiliar sinó com a material
propi de les seves obres.
El
fang està compost d'una sèrie de silicats d'alumini
que quan s'humitegen adquireixen plasticitat. Un cop sec, el fang,
conserva la forma adquirida i, aplicant-hi calor, augmenta la
seva duresa. Hi ha moltes varietats de fangs que, a part de la
seva composició, procedència o ús a què
se'ls destina, es poden distingir per diferents característiques:
la porositat, la textura o gra, el color, la refracció
i la plasticitat. El fang que es sol utilitzar més comunament
és el fang vermell (com el dels rajoles). Aquest és
un fang que conté òxid de ferro i s'utilitza generalment
per a la ceràmica utilitària. Cada fang té
un tipus de cocció i aquest té una cocció
a baixa temperatura (850º-1000º).
Tot
i que actualment els fangs ja ens vénen molt preparats
abans d'utilitzar-los és convenient pastar-lo, per evitar
que hi quedin bombolles d'aire al seu interior que podrien provocar
esquerdes. Quan es treballa el fang s'ha de mantenir humit (que
no vol dir molt), no s'ha d'assecar però tampoc cal que
tinguem la seva superfície sempre pastosa. Cal enganxar
correctament les diferents parts d'una peça o els afegits
que fem, sinó quan s'assequi s'esquerdarà.
Podem
utilitzar diferents eines per manipular-lo: mans, palets, espàtules,
ganivets, rasquetes, corró, buidador, torn, o d'altres
utensilis per fer-hi marques. També són útils
les esponges i el fil de cuca per tallar-lo. Els procediments
per treballar-lo poden ser molts, penseu amb la manera peculiar
de treballar de Simonds, construint amb maons minúsculs
o deixant que el fang sec faci el seu curs. Tradicionalment es
treballa amb:
-Paquet
o bloc: fent un bloc d'un tros de fang i modelar-lo, aixafant
o desplaçant el material, afegint, buidant, rascant, pessigant
el fang.
-Amb
planxes: aplanant el fang amb un corro per obtenir una placa de
fang que podem tallar de la forma que vulguem. Diferents plaques
es poden unir per formar una peça.
-Amb
xurro: fent diferents xurros i anar-los ajuntant fins aconseguir
una forma i després unir-los traspassant el fang d'un a
l'altre.
-Amb
el torn: com tradicionalment es fa en ceràmica, actuant
per contacte per canviar la forma del fang mentre gira.
-Amb
motlle, col·locant fang, per pressió o bé
per injecció en un motlle de guix, fang cuit o d'altre
material.
El
fang es pot esmaltar i coure o, com en el cas de Charles Simonds
es pot emprar en cru.
|
|