Els
continguts del currículum de Volum s'han ordenat en un seguit
d'unitats didàctiques agrupades en tres apartats corresponents
als tres crèdits de la matèria: el primer es dedica
a LES FORMES DELS OBJECTES, el segon a L'ESPAI i el tercer al COS
HUMÀ. Tot seguit s'aclareix aquesta ordenació i els
continguts i elements conceptuals que la caracteritzen.
1. En el primer apartat, dedicat a la FORMA DELS OBJECTES es
proposa acostar l'alumne a les característiques formals de
les creacions tridimensionals. Per a portar a terme aquesta tasca
es prenen com a punt de referència qüestions que han estat
claus en l'art modern occidental. Qüestions que han marcat les
creacions tridimensionals al llarg del segle XX i que també
han determinat, d'una manera o d'altra, moltes de les creacions contemporànies,
així com la manera com entenem el volum i l'espai. Per això
es treballa a partir d'exemples de manifestacions artístiques
de finals del segle XIX i de les avantguardes artístiques,
els quals són, progressivament, comparats amb manifestacions
més contemporànies.
Aquest primer apartat consta de cinc unitats encapçalades respectivament
sota els títols: La natura com a referent, Construir
a partir de la geometria, L'estructura com a forma,
La repetició d'elements, El material. Com ja es
pot intuir a partir dels títols, cada unitat serveix per a
aproximar l'alumne a diferents elements conceptuals, constructius
i significatius de la forma tridimensional. En cada una d'elles es
treballa amb característiques i problemàtiques concretes
de la forma tridimensional; s'introdueixen estratègies creatives,
procediments constructius i materials diferents; i es proporcionen
referències i elements de discussió sobre diferents
tendències estètiques.
Els elements esmentats focalitzen l'aprenentatge que es du a terme
en aquest primer apartat fonamentalment en quatre qüestions:
-
L'alumne
ha de poder experimentar amb diferents estratègies constructives
i amb diferents materials per a la creació de formes tridimensionals.
-
Ha
d'anar adquirint habilitats per a ser capaç donar resposta
a les propostes creatives que es plantegen: reflexionar, investigar,
buscar, organitzar, relacionar, innovar i, finalment, formalitzar
les seves idees a través d'una construcció tridimensional.
-
Ha
de tenir elements per a observar, interpretar i discutir les característiques
dels objectes tridimensionals. Saber descriure'ls, saber identificar
els elements que els defineixen, els significats que se'n desprenen
i poder relacionar-los amb el seu context originari.
-
Finalment,
ha de començar a adoptar una actitud crítica davant
del fet artístic i a ser capaç de relacionar aspectes
i problemàtiques de l'art amb aspectes de la pròpia
experiència o del seu entorn. Això també implica
ser capaç de considerar críticament la tasca que el
propi alumne desenvolupa.
Al llarg de les cinc unitats es treballarà amb exemples, amb
conceptes i amb propostes pròpies dels camps de l'escultura,
de l'arquitectura, del disseny d'objectes.
En les dues últimes unitats d'aquests primer mòdul s'introdueixen
una sèrie d'estratègies pròpies de la creació
contemporània que comencen a incorporar la dimensió
espacial en les obres escultòriques. Això donarà
peu a enllaçar el primer apartat dedicat als OBJECTES amb el
segon dedicat a l'ESPAI.
2.
En el segons apartat, dedicat a L'ESPAI es deixen una mica de
banda les característiques dels cossos tridimensionals per
a abordar com aquests s'articulen, s'ordenen en l'espai o com són
utilitzats per a generar-lo. A diferència del primer apartat,
no s'insisteix tant en qüestions de caràcter formal, sinó
que es treballa més amb les vessants funcional, narrativa,
estètica i simbòlica de l'espai. En aquest cas les qüestions
que, sobre la comprensió i creació d'espais s'aborden,
s'emmarquen dins del context contemporani i, per tant, també
la majoria dels exemples a partir dels quals es treballa.
Tres són les unitats que integren aquest apartat: La disposició
en l'espai, unitat que aborda qüestions vinculades amb les
intervencions artístiques en l'espai públic. L'ordenació
de l'espai, on es tracten aspectes sobre la generació i
creació d'espais, sobre les seves concrecions formals, funcionals
i significatives. L'espai escènic, on es treballa amb
la dimensió narrativa i simbòlica dels espais a través
de l'escenografia.
Els elements que es treballaran en aquestes tres unitats han de permetre
que l'alumne:
- Disposi
d'elements que li permetin observar i comprendre l'articulació
de l'entorn, veure com hi ha un seguit de mecanisme que en configuren
la forma però també les relacions, els significats i
les problemàtiques que s'hi generen.
- Pugui
localitzar un seguit de característiques i elements que configuren
els espais i els elements que els composen i adopti estratègies
creatives i constructives que li permetin fer propostes per al disseny
d'espais concrets.
- Adquireixi
uns coneixements projectuals i organitzatius bàsics i les eines
i els suports comunicatius que permetin articular un projecte que
comporti la creació en o d'un espai.
- Tingui
unes referències bàsiques sobre creacions artístiques
que incorporin o treballin amb paràmetres espacials que li
permetin entendre i reflexionar sobre diferents problemàtiques
que afecten la dimensió formal, constructiva, estètica,
simbòlica i comunicativa de l'espai.
En aquesta ocasió les referències que es treballen i les
propostes que es plantegen s'emmarquen en els àmbits de l'escultura
contemporània, de l'arquitectura i de l'urbanisme, de la jardineria
i de les arts escèniques.
3. En el tercer i últim apartat, dedicat al COS HUMÀ,
es treballa al voltant de l'apreciació del cos humà i
de la seva utilització en l'àmbit artístic. S'estudia
com el cos ha estat un referent capdal en el camp de l'escultura. S'incideix
en les formalitzacions que aquest ha adoptat però sobretot en
els significats que aquestes han canalitzat. També s'insisteix
en la vessant constructiva posant en pràctica diferents processos
i estratègies per a la representació del cos, des de les
més tradicionals, passant per aquelles característiques
de les avantguardes, fins a les més contemporànies. A
part de treballar la representació del cos, també s'aborda
la seva utilització com a suport o agent de les obres d'art i,
finalment, s'incideix en d'altres aspectes que afecten la seva configuració
estètica a través de la interacció i relació
del cos amb els objectes.
Així l'apartat queda dividit en tres unitats: La representació
del cos, Objectes per al cos, i El cos com a obra.
A partir dels elements esmentats en aquestes tres unitats l'aprenentatge
es destina essencialment a:
-
Proporcionar
referències que permetin a l'alumne identificar i interpretar
algunes de les problemàtiques que s'han plantejat al voltant
del cos humà en el camp de l'art.
-
Oferir
estratègies i plantejar situacions que facin reflexionar
a l'alumne sobre qüestions relatives al cos humà, reflexions
que el portin a imaginar, idear, investigar per a generar finalment
respostes de caràcter plàstic.
-
Oferir
orientacions per a observar les formes i el comportament del cos
i que permetin que aquestes observacions es formalitzin experimentant
amb diferents materials i procediments.
Aquest últim apartat dedicat al cos humà, entronca amb
els dos primer perquè s'utilitzen alguns procediments ja treballats
i perquè recupera alguns conceptes referents als objectes i també
a l'espai. Específicament les referències a partir de
les quals es treballa provenen del camp de l'escultura, del camp de
la joieria i del disseny d'objectes i també de les pràctiques
artístiques contemporànies centrades en el cos i l'acció.
|