La repetició d'elements

Unitat 4
 

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

En aquesta unitat s'aborden conceptes relatius a la repetició com a estratègia constructiva. Primer es treballa amb el concepte de mòdul i després es tracten problemàtiques relatives, no ja a la repetició de formes, sinó a la repetició i multiplicació d'objectes. Del primer punt s'ofereixen exemples del camp de l'escultura i l'arquitectura i es proposa experimentar formalment amb la construcció de volums a partir de plans seriats. En el segon cas, el dedicat a la repetició d'objectes, ens allunyem d'estratègies simplement formals per a plantejar qüestions que han afectat directament l'art contemporani. A partir de dos artistes, Tony Cragg i Arman, es treballa amb la idea d'acumulació, assemblage i instal·lació d'objectes, tenint sempre present la repetició dels mateixos. Aquest segon apartat ens permet també fer una proposta de treball on si introdueix la tècnica de l'emmotllat.


ACTIVITAT 1
Explicació sobre la construcció a partir de repetició de formes i elements.

DOCUMENT 1. La repetició de formes. Petita introducció al tema. Exemples d'obres.

ACTIVITAT 2
Proposta de construcció d'una figura de paret amb plans seriats.

DOCUMENT 2. Explicació sobre els plans seriats com a recurs per a construcció de formes tridimensionals (exemples). Proposta de construcció d'una figura de paret amb plans seriats.

ACTIVITAT 3
Realització de dibuixos de la peça d'un company.

DOCUMENT 3. Realització de dibuixos de la peça de plans seriats d'un company (explicació i exemples).

ACT
IVITAT 4
Explicació, discussió i comentari d'obres construïdes mitjançant objectes repetits.

DOCUMENT 4. La repetició d'objectes: acumulacions, assemblage i instal·lacions. L'exemple de TONY CRAGG i d'ARMAN

ACTIVITAT 5
Explicació sobre l'emmotllat i la reproducció de formes tridimensionals.

DOCUMENT 5. L'emmotllat i la reproducció d'objectes (explicació amb il·lustracions)

ACTIVITAT 6
Proposta d'ideació i realització d'una instal·lació amb objectes repetits.
DOCUMENT 6. Proposta de treball: reproducció i instal·lació d'objectes.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS


 



DOCUMENTS



ACTIVITAT 1
Explicació sobre la construcció a partir de repetició de formes i elements.

Es proposa d'explicar els conceptes de mòdul i d'estructures de repetició, així com les seves possibilitats constructives: per gradació, per desplaçament, per canvis graduals de forma, color, mida... Es pot també parlar dels exemples i valorar conjuntament quin aplicació fan de la repetició, com en alguns casos respon a criteris funcionals, en d'altres formals i en alguns a criteris perceptius. La idea de repetició formal també es pot relacionar amb la idea de moviment, de seriació, d'ordenació... Seguidament es pot introduir el concepte de plans seriats i després proposar l'ACTIVITAT 2. (Explicació i discussió conjunta a l'aula) — 1hora.

DOCUMENT 1

 
 LA REPETICIÓ DE FORMES

Algunes formes tridimensionals són generades a través de la repetició i unió d'elements. En molts casos (pensem en la construcció d'un mur amb rajoles, els terres plens de rajoles,…) els elements tenen la mateixa forma i es van combinant i unint entre si per generar una nova forma. Parlem doncs, de mòdul quan a partir de la repetició d'un mateix element n'aconseguim un altre. La repetició és un mètode molt utilitzat en disseny i també en determinades tendències de les arts plàstiques. L'actuació per repetició de mòduls té moltes possibilitats de combinatòria i les formes de generar un volum a partir de la repetició d'un elements poden ser molt variades. En disseny i arquitectura s'ha experimentat amb les estructures modulars per obtenir noves formes i també per facilitar determinades necessitats constructives i funcionals. En l'escultura s'ha recorregut no tan sols a les possibilitats formals sinó que també s'ha treballat amb la repetició, acumulació i instal·lació d'objectes en l'espai. Hi poden haver diferents classes de repeticions. Els mòduls poden ser iguals, pot anar variant sensiblement la seva forma, el seu color, la seva mida. Es pot actuar per alteració de formes, per gradació, per similitud. També es poden unir o col·locar els mòduls de formes molt variades: apilant-se sobre ells mateixos, traslladant-se per l'espai, conformant una columna, una paret, etc.


 OBRES


                      

            

1. Oscar Niemeyer, Catedral de Brasília, 1956-60. 2. Tony Cragg. 3. Tribuna.
4. Félix Candela, Coberta per a planta industrial, Puerto Rico, 60. 5. Maqueta feta amb tubs de paper.


 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Proposta de construcció d'una figura de paret amb plans seriats.

Per a experimentar amb les estratègies de repetició explicades es proposa la realització d'un volum a partir de l'ordenació i combinació de plans seriats. Cal que l'alumne busqui a partir d'una forma plana (mòdul base) concreta les seves possibilitats combinatòries (col·locació traçant una trajectòria, apilant-se, rotant sobre si mateix...).. Aquesta és una experimentació simplement formal i constructiva. Es planteja que sigui una estructura que hagi d'anar a la paret perquè no s'entengui com a simple objecte sinó que s'hagi de tenir també en compte l'espai on s'ubica. això comporta plantejar la seva visibilitat un cop penjada i les possibilitats com a elements que sobresurt d'un superfície. (Ideació de la forma-mòdul i de la seva combinació a casa Realització a l'aula amb treball suplementari a casa). 3 o 4 hores

DOCUMENT 2

 
 PLANS SERIATS

S'anomena plans seriats a una successió de plans que configuren un volum. Cada pla actua com a mòdul i aquest, utilitzat com a estructura de repetició és el que acaba generant la forma volumètrica. Els plans poden ser de la mateixa forma i anar-se repetint col·locant-se un al costat de l'altre.

També es pot variar sensiblement la forma del pla en cada mòdul, la seva mida, el seu color o material.

Els plans es poden unir per rotació, alternant la posició cap un costat i després cap a l'altre. Els plans es poden anar col·locant sobre ells mateixos o traslladant-se fent créixer la figura cap a una direcció concreta. La figura pot generar una espiral, pot desplaçar-se seguint una trajectòria corba, a partir d'un eix, generant un pla.

Es pot també jugar amb dos mòduls combinant-los, alternant-los…

Els plans solen unir-se per la seva superfície, però també es pot jugar amb els seus vèrtex o amb els seus cantells. La unió o col·locació pot ser regular al llarg del volum o variar en alguns moments de la repetició…





 CONSTRUCCIÓ D'UNA FIGURA DE PARET AMB PLANS SERIATS


El treball que es proposa consisteix en la creació d'un figura que pugui anar penjada a la paret i que estigui construïda a partir de plans seriats.


ELS MATERIALS

Es pot escollir entre aquests materials (se'n poden també proposar d'altres) sempre que tinguin forma laminar i es puguin tallar fàcilment:

Porexpan, cartró ploma, cartró gruixut, cartró ondulat, suro, fullola, laminat d'escuma, laminat de plàstic


PROCÉS I INDICACIONS

1- Primer de tot cal que busqueu un mòdul base. Podeu pensar si el voleu mantenir igual a tota la peça o si voleu fer-hi variacions (de color, de forma, de mida, de la textura de la superfície). Vigileu de no complicar-vos, tant amb el mòdul base com amb les modificacions que hi practiqueu.

2- Dibuixeu el mòdul i les variacions.

3- Penseu el material que utilitzareu i si és idoni per fer el mòdul que heu plantejat.

4- Penseu com el col·locareu, com anireu construint l'estructura, com col·locareu les peces unes amb les altres, si aquestes es desplaçaran sobre un eix vertical, si hi haurà alternança, rotació, etc. Procureu d'assegurar-vos que podreu enganxar-les correctament (amb cola blanca, pega, agulles de cap…). Penseu també que la peça ha d'anar ubicada a la paret, per tant ha de tenir un o més punts de suport. No vol dir que tota la peça estigui adossada a la paret, com si fos un relleu, aquesta pot ser una solució però no l'única, ja que pot sortir perpendicularment de la paret, pot desplaçar-s'hi, pot apoiar-s'hi, penjar i tornar-s'hi a apoiar, etc.

5- Feu esbossos de les possibilitats, decidiu-vos per una i si cal feu un petit prototip.

6- Dibuixeu a escala 1:1 el mòdul (si s'escau també les seves variacions). Podeu fer una plantilla de cartolina que us ajudarà a traspassar-lo al material escollit. Després ja podeu anar tallant els mòduls. Podeu deixar el material visible o pintar les peces abans d'unir-les amb la pintura pertinent.

7- Munteu l'estructura enganxant les peces.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Realització de dibuixos de la peça d'un company.
Un cop acabades les peces ACTIVITAT 2, es proposa que cadascú faci cinc dibuixos de la peça d'un company i companya. Això implica una treball d'observació, per a veure les característiques de la peça i després traduir els aspectes que es creguin convenient amb els dibuixos. El treball també predisposa a mostrar aspectes de la peça que potser ni el propi autor ha observat, però que són destacats a través dels dibuixos del company. Alguns dels dibuixos poden localitzar la peça en algun entorn. És una activitat positiva en el sentit que ens fa tornar a mirar els treballs fets de manera analítica.

DOCUMENT 3

 
 DIBUIXOS DE LES PECES

Un cop les peces realitzades, heu de fer cinc dibuixos de les peces d'un company. Si en l'altra unitat heu realitzat dibuixos de les vostres pròpies peces, per tant elements molt coneguts per vosaltres i pensats segons unes idees pròpies, ara heu d'observar les peces dels altres. Els dibuixos han de mostrar com veieu vosaltres les peces, quins elements en destaqueu, què us suggereixen. Si voleu un dels dibuixos pot ser una interpretació més lliure de la figura. La tècnica és lliure.

(tot i que l'exemple que es mostra no s'adequa exactament a les figures generades per pans seriats però si per formes modulars planes, si que serveix per a veure una manera de fer els dibuixos.


      

  

1. Jordi Ortiz (peces) 2. Imma Gallego (dibuixos)

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Explicació, discussió i comentari d'obres construïdes mitjançant objectes repetits.

Del treball amb els mòduls passem a la repetició d'objectes. Deixant enrera el recurs constructiu del mòdul i explicant com l'escultura abandona progressivament la preeminència del caràcter formal de les obres, cal explicar com la idea de repetició ha esta també dirigida vers d'altres intencions. A partir de l'obra d'Arman i de Tony Cragg es pot explicar l'ús dels objectes en escultura i de procediments que utilitzen la seva repetició i combinació: les acumulacions, l'assemblage i les instal·lació d'objectes. L'explicació hauria d'abandonar el caràcter formal de la part dedicada al mòdul per a centrar-se en aspectes de caràcter social fent referències constants als contextos on podem ubicar l'obra d'aquests artistes. L'explicació es pot fer a partir de l'observació de les obres dels dos artistes i de la lectura dels textos.

DOCUMENT 4

 
 REPETICIÓ D'OBJECTES: Acumulacions, assemblages, instal·lacions d'objectes

Si bé podem considerar el procés de repetició modular un procediment constructiu que ha estat molt utilitzat en arquitectura i que en escultura arriba de la mà de l'abstracció formal iniciada en les avantguardes del segle XX, contemporàniament l'escultura ha anat abandonant aquests tipus de pràctiques per a centrar-se en d'altres problemes. alguns d'aquest problemes però, han continuat tenint relació amb la idea de repetició d'elements. La creixement de la societat de consum i de la producció massiva d'objectes des dels anys cinquanta han configurat el marc perquè des del camp de l'art es continués parlant de la idea de repetició i seriació, ja no basada en formes sinó en objectes concrets. L'escultura amplia els seus recursos i integra definitivament (ja ho havia fet durant les avantguardes) els objectes com un més dels seus materials. L'art s'interroga sobre els objectes, sobre el seu ús, sobre la seva significació i també sobre la seva fabricació massiva, el seu consum i el seva posterior substitució per d'altres objectes. L'art s'interroga també sobre les restes de la societat de consum, sobre la desmesura i sobre l'accelerat ritme d'utilització i rebuig dels objectes.

Dins d'aquest marc són freqüents les obres realitzades a partir d'acumulacions i combinacions d'objectes, molts dels quals parteixen de l'estratègia d ela repetició dels mateixos. També s'empren procediments de reproducció, no ja d'obres o de formes sinó d'objectes, talment com ho fa la indústria, o es recullen objectes de rebuig per a confegir-los i construir noves obres o simplement per a utilitzar-los com a material en instal·lacions.


Des dels anys 60 del segle passat fins als nostres dies es parlarà i s'utilitzaran els objectes, la seva repetició, acumulació i combinació per a abordar qüestions i problemes propis de la societat contemporània. Alguns artistes que provenen del Nou Realisme com Arman, Daniel Spoerri i Christo o d'altres més propers en el temps com Tony Cragg, faran d'aquests recursos elements constants en les seves obres.

 Escultures i instal·lacions de Tony Cragg

 

1. Mortus and Pestal, 1985. 2. New Stones, 1978. 3. Forminifera, 1990. 4. S/t, 1989.
5. Unholy Ghosts, 1993. 6. Daily Bread, 1994. 7. Unit, 89, Unit 90.


'Tony Cragg (Liverpool, 1949) té algunes de les obres formades per apilonaments i dispersió d'objectes trobats i recuperats, generalment fragments industrials manufacturats i restes de la societat de consum (ampolles de plàstic, embalatges, tec.). També amb fragments d'objectes de restes recoberts de materials plàstics de colors vius, a inicis dels vuitanta, crea siluetes murals (o sobre el terra) en les que plàsticament, combina procediments i conceptes relacionats amb el dibuix, la pintura i el collage, i icònicament eludeix a 'objectes referents' (es a dir, objectes o personatges del món real).'

Guasch, Anna Maria, El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza Editorial, 2000. p.421


 Les acumulacions d'Arman

  

1. Accumulation Renault nº152, 1968. 115x133x114 cm.     2. Beguda boja, 1960 (fragment).
3. Escombraries de Jim Dine, 1961. 51x33x33 cm.

'Arman va néixer a Niça el 1928. Des del 1958, data de la seva primera exposició personal a París, la seva obra ha estat àmpliament exposada per tot el món. Els museus més grans han acollit les seves obres en les seves col·leccions i nombroses retrospectives han permès captar l'amplitud i la diversitat del seu treball. Des que era molt jove, el seu desig d'apropiació va condicionar la mirada que l'artista projectava sobre el món: Arman acumulava objectes, coneixences o emocions. Àvid d'experiències múltiples, la desmesura del nombre el va estimular i el va provocar intensament. Des de finals dels anys 50, la seva actitud envers l'art va provocar l'emergència d'un dels moviments d'avantguarda més innovadors de la postguerra, el Nouveau Réalisme. Arman va ser un dels artistes fundadors d'aquest moviment, l'octubre del 1960, i un dels seus representants més actuals, juntament amb el crític Pierre Restany i els artistes Yves Klein, Raymond Hains, Martial Raysse, Daniel Spoerri, Jean Tinguely i Jack Villeglé, entre d'altres.

Arman és una de les figures més singulars i més reconegudes de l'art de la segona meitat del segle. Acumulacions, cubells d'escombraries, talls, combustions… els gestos d'Arman, provocadors i escandalosos quan els va inventar a principis dels anys 60, s'han convertit avui en fites ineludibles de la història de l'art del segle XX.

Els 'cubells d'escombraries', realitzats des del 1959, representen una de les expressions més radicals del pensament estètic d'Arman i, ben certament, la metàfora i l'expressió més pures de la trajectòria general de l'artista. Així, aquests cubells són transformats en autèntics quadres i la seva qualitat pictòrica, atesa la tria del seu contingut, és paradoxal, resulta tanmateix incontestable perquè la seva matèria, els seus colors, la seva composició interna, demostren que Arman es comporta aquí com un pintor i atorga més importància a la superfície de l'obra que al seu caràcter tridimensional i escultòrica.

Les 'acumulacions', que obeeixen al principi de la col·lecció d'objectes idèntics, operen un veritable desplaçament de la naturalesa pròpia de l'objecte cap a un territori on es magnifiquen les seves qualitats ignorades o insospitades. El nombre actua aquí com a revelador de l'essència profunda de la unitat i és en referència a això que Arman parla de massa crítica. Així, les 'Acumulacions' d'Arman tracten l'ordre de les coses, tendeixen cap a una altra organització del món on els valors estètics prevaldrien sobre l'ús. Es proposen orientar la nostra mirada, desviar-la per posar-la a prova i desconcertar-la millor.

Pel que fa a les 'còleres', i independentment del procés de destrucció emprat -tall, combustió, explosió, esmicolament-, assoleixen el paroxisme en la cristal·lització d'una actitud, aparentment contradictòria, en la qual la manca de respecte del tractament aplicat per Arman a l'objecte n'exalta la dimensió estètica i abstracte i, transformat radicalment el seu estatus, el situa inevitablement en el territori de l'art.'

Text del tríptic de l'exposició Arman, Barcelona, Fundació "la Caixa", 2001.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 5
Explicació sobre l'emmotllat i la reproducció de formes tridimensionals.

L'obra dels dos artistes tractats anteriorment permet introduir la idea de seriació i reproducció d'objectes. Per tant s'introdueix aquí un procediment de reproducció d'objectes tridimensionals: l'emmotllat. Es tracta de parlar dels aspectes tècnics d'aquest procediment, ja que serviran per a la realització de la següent activitat l'ACTIVITAT 5, però també seria interessant explicar les utilitzacions que l'emmotllat ha tingut en el camp de l'art.

DOCUMENT 5

 
 EMMOTLLAT I REPRODUCCIÓ D'OBJECTES


Un dels procediment utilitzat en escultura i també per a la indústria és l'emmotllat. Els motlles permeten senzillament reproduir peces o formes. Existeixen diferents materials i procediments per a obtenir els motlles i posteriorment les peces realitzades a partir d'aquests. Aquí us expliquem els procediments manuals més emprats:


 Motlle perdut

Es pot utilitzar un motlle que només serveixi per fer una peça i que, un cop aquesta reproduïda, el motlle es faci malbé.

-Planxa perduda: es pot utilitzar una placa de fang amb diferents formes o textures i després abocar-hi guix a sobre per obtenir un negatiu de la primera.



 

-Paper arrugat: es pot també emprar altres materials manipulats per abocar-hi el guix i així obtenir, en guix, les formes en negatiu del material.

-Mà: també es pot utilitzar la mà com a motlle o d'altres part dels cos per a ser reproduïdes en guix.

-Objectes: es poden també utilitzar objectes que es puguin trencar o fer malbé, un cop s'hi hagi abocat el guix: vasos de plàstic, embalatges d'objectes, oueres…




 Encofrat

A partir d'una peça o objecte ja realitzat es pot obtenir un motlle que sigui el negatiu per a després per buidat poder omplir-lo diferents vegades per a reproduir la peça. L'encofrat és la realització d'un cofre l'interior del qual té la forma de l'objecte a reproduir. Aquest motlle sol ser de dues peces i té un forat per on buidar el material (guix, fang líquid, metall fos, plàstic…).



 

 
versió per imprimir




ACTIVITAT 6
Proposta d'ideació i realització d'una instal·lació amb objectes repetits.

En aquesta activitat es planteja que els alumnes facin una instal·lació d'objectes repetits (fets amb guix a partir de motlles) en un espai concret de l'institut o de l'escola. La proposta ha de ser senzilla pel que fa a l'execució però és important que el seu contingut i la seva ubicació tinguin una intenció definida. Amb aquesta proposta es pretén experimentar i reflexionar sobre els elements abans exposats relatius a l'emmotllat i a la repetició d'objectes. El treball està pensat per fer-se en grup, per tal d'agilitzar-ne el desenvolupament i permetre la discussió conjunta de la idea que cada grup desenvolupi. Caldria documentar l'experiència.

DOCUMENT 6

 
 PROPOSTA D'INSTAL·LACIÓ D'OBJECTES


Aquesta és una activitat dirigida a la realització d'una petita instal·lació d'objectes. Els objectes que s'hauran d'instal·lar seran objectes iguals (o semblants) que vosaltres mateixos haureu realitzat amb guix a partir d'un motlle. Una part de la proposta és la reproducció dels elements, l'altre la seva instal·lació.

La instal·lació i els objectes escollits no han de ser en va. Hi ha d'haver alguna idea al darrera. Penseu que són objectes iguals o semblants i que els haureu de col·locar en algun lloc de l'institut.

El procés per realitzar els objectes és lliure, podeu emprar els procediments abans esmentats. Procureu no complicar-vos: utilitzar la mà, cartró, paper, gots de plàstic amb elements a dins, planxa perduda, etc. Un cop obtingudes les còpies de guix les podeu utilitzar tal com queden o si cal pintar-les. (seria convenient treballar amb un sol color per peça o, en tot cas no decorar-les si no és necessari pel sentit de la instal·lació).

Abans començar a realitzar la vostra idea, cal que expliqueu per escrit i amb un dibuix com seran els objectes i la seva col·locació.

Seria interessant poder documentar tot el procés de realització o, si més no, la instal·lació dels objectes.

El treball pot ser realitzat en grups de dos o tres.

 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

 Sobre el mòdul i la construcció amb estructures repetitives

Per a la realització de la primera part dedicada al mòdul poden servir d'ajuda tots els estudis, experiències o publicacions que treballen amb la forma tridimensional des del seu aspecte formal i des de la teoria de la percepció. Dondis, buscar d'altres.

Emmotllat tècniques escultòriques.

o La Forma visual de la arquitectura / Rudolf Arnheim. Barcelona [etc.] : Gili, 1978




 Sobre artistes i arquitectes

o FUSCO, Giuseppe. Griglie pitagoriche nuovi campi di forme per la progettazione modulare. Napoli: Guida, 1979.


Fèlix Candela
o SAITO, Yutaka. Félix Candela. Tokyo: TOTO, 1995. (Text bilingüe anglès-japonès)

o Félix Candela arquitecto. Madrid: Instituto Juan de Herrera y la Dirección General para la Vivienda, el Urbanismo y la Arquitectura del Ministerio de Obras Públicas, 1994. Catàleg de l'exposició dedicada a Félix Candela.


Andreu Alfaro
o
Andreu Alfaro: escultures. Barcelona: Galeria Joan Gaspar, 2003.

o JARQUE, Vicent. Andreu Alfaro. València: Edicions tres i quatre, 1992.


Constantin Brancusi
o Constantin Brancusi. 1876-1957. Barcelona: Polígrafa, 1997.

o Brancusi. París:
Centre George Pompidou, 1995.


Tony Cargg

o Cragg. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1995.

o
Tony Cragg. París: Centre George Pompidou, 1995.

o CELANT, Germano. Tony Cragg. London: Thames and Hudson, 1996.


Arman
o Arman. Barcelona: Fundació "la Caixa", 2000.