Presentació del projecte per a Cicle Mitjà

Hola! El meu nom és Núria Petit, però molta gent em diu Nuri.

Sóc mestra de primària al CEIP Jacint Verdaguer de Tàrrega.

Durant el curs 2006-2007 he estat treballant en el projecte que ara us presento.

La Carme Timoneda, de la Fundació Carme Vidal de Girona, ha estat la meva tutora.

Des de aquí li faig arribar el meu agraïment.

Bé, espero que hi passeu bones estones i que amb ell aprengueu moltííísim!

Ah! M'oblidava de dir-vos que he pogut fer aquest projecte gràcies a una

llicència d'estudis retribuïda que m'ha concedit el

Departament d'Educació i Universitats de la Generalitatde Catalunya. ( DOCG núm.: 4699 de 17.8.2006)

I una altra cosa molt important per les i els mestres, el projecte està adaptat als nous currículums!

Concretament, es pretén que els nens i nenes assoleixin les competències, objectius i continguts

de la matèria del Medi Social i Cultural.

 

 

En que consisteix?

El projecte durarà tot el curs i a través d'ell realitzareu els aprenentatges de l'àrea anomenada coneixement del medi social i cultural. L'objectiu d'aquesta àrea és que conegueu millor l'espai i el temps on viviu.

Els aprenentatges els fareu a través d'un personatge que va viure en un espai molt proper als vostre, a Vallbona de les monges, però en un temps molt llunyà fa uns 850 anys, estem parlant naturalment de Ramon, eremita de Vallbona:

......És tracta d'un ermità que el tenim documentat des de l'any 1157 fins que escriu el seu testament el 1176, podem dir doncs que va habitar les nostres terres a mitjans del segle XII.

.....Sabem que va residir i liderar diferents comunitats religioses situades a: Vallbona, Montesquiu, Cérvoles, el Montsant i Poboleda.

 

Com ho fareu per aprendre?

Doncs a partir de vosaltres mateixos, només vosaltres podeu elaborar les pròpies explicacions d'allò que us envolta, que són les úniques que realment serveixen per aprendre.

Per aquest motiu en l'inici de cada tema hi ha la pregunta: Què en sabeu? Haureu doncs de buscar els coneixements que ja en teniu per després poder-hi afegir més informació. Els aprenentatges és van construint uns sobre els altres, per aquest motiu cadascú de vosaltres necessita saber el que en sap per poder construir un edifici ben sòlid.

Per altra banda és important que us plantegeu preguntes ja que d'aquesta manera la vostra ment es posa en funcionament per buscar les respostes, així aconseguireu:

...tindre la ment activa. Apunt per aprendre!

...que sigueu vosaltres mateixos qui trobeu les respostes. Us en sentireu orgullosos! No les oblidareu fàcilment!

.... que conegueu millor les vostres possibilitats. Us sentireu més segurs!

 

En quasi tots els temes hi ha algun treball d'investigació, investigar vol dir buscar respostes. Doncs vinga! Torneu posar en funcionament la vostra ment, a veure que trobeu! Ull! que aquí també haureu d'aprendre a buscar i elaborar informació més enllà de vosaltres mateixos:

...haureu consultar doncs les fonts d'informació: Internet, enciclopèdies, diccionaris, llibres, fotografies, música, documents...

....però també haureu d'aprendre a elaborar vosaltres mateixos la informació a partir de l'observació de paisatges naturals i urbans ( pobles, carrers, cases o monuments).

...preguntar directament a les persones us pot donar molta informació, i també observant-los, per exemple mentre realitzen el seu treball.

 

Alguns dels vostres treballs els penjareu en aquesta web. Podran ser consultats des de qualsevol lloc del món!

 

Moltes activitats les realitzareu en petits grups serà un treball d'equip. Entre els companys i companyes del grup compartireu l'execució d'una determinada tasca que pot ser per exemple un treball d'investigació sobre els eremites, o bé la realització d'una maqueta del relleu de Vallbona. D'aquesta manera aconseguireu:

...que aprendre sigui més divertit. Importantísim!

...que millori el resultat. Ja sabeu, la unió fa la força!

...aprendre a escoltar als altres. A vegades realment difícil!

...aprendre a dialogar per a prendre les decisions conjuntament. Encara més difícil. Tot un repte!

... respectar les aportacions de cadascú. Tots som diferents. Afortunadament!

...treballar de forma cooperativa. Cadascú de vosaltres és imprescindible. Sou un equip!

 

La majoria de temes acaben amb l'autoavaluació. Heu estat vosaltres els qui heu buscat les vostres pròpies respostes als interrogants que us heu plantejat, doncs ara també sou vosaltres els que us heu d'adonar del que realment heu après, però també de com ho heu fet i perquè. D'aquesta manera aconseguireu:

....reorganitzar els aprenentatges. Ja sabeu si hi ha ordre és més fàcil trobar qualsevol cosa. Quan els necessitareu els trobareu!

....adonar-vos de quins són els passos que cadascú, individualment, utilitza per trobar les respostes. Si no sabeu com funcionen els aparells no els sabreu utilitzar!

....ser conscient de les motivacions que us han fet iniciar la recerca. Coneixereu les emocions i els sentiments que us empenyen a iniciar qualsevol acció. Son l'energia que fa funcionar l'aparell!

 

Finalment, si heu fet algun tipus de treball en grup n'hauríeu de fer la coavaluació. Reflexionar sobre com ha anat el procés de treball i també com ha estat el resultat us pot ajudar a que en el proper us sigui més fàcil. Us adonareu de que:

...Possiblement no tots el valorareu de la mateixa manera. Ja sabeu, tots som diferents!

... Saber valorar el treball dels altres no sempre és fàcil. Haureu de superar algunes tanques!

Ah! Us aconsellem que deixeu constància de l'autoavaluació i la coavaluació en el vostre quadern de treball.

 

La classe serà el vostre taller de treball, el lloc on individualment o en grup construireu els propis aprenentatges aquells que us han d'ajudar a entendre millor l'espai i el temps on viviu; però també a vosaltres mateixos i a les companyes i els companys de la classe.

Dins de l'escola hi hauran altres espais d'aprenentatge com la biblioteca, l'aula d'informàtica o l'aula de plàstica. I també a fora de l'escola, en l'espai real. Visitareu:

....edificis antics. Que us "parlaran" del passat.

....arxius. On es guarden els documents. Hi podreu buscar informació dels vostres avantpassats

....museus. On es guarden els objectes del passat. Podreu aprendre sobre com es vivia temps enrere.

....paisatges naturals i rurals del vostre entorn. Hi podreu estudiar la natura i com l'home l'ha anat transformant.

....persones. En podreu aprendre des d'oficis a danses, cançons i jocs.

 

I finalment, per a què el projecte que us presentem funcioni heu de pensar que els errors hi són benvinguts. Si us adoneu que us heu equivocat podreu rectificar. I rectificar és aprendre!

A més, ja coneixeu la teoria de la relativitat, en qualsevol error hi podríem trobar una part de veritat i en qualsevol veritat i podríem trobar algun error.

 

Pàgina principal

Projecte cicle mitjà

Amunt