3- Situem el lloc de Vallbona en l'espai

1- Presentació del tema

a) Després d'una breu introducció us plantejarem una sèrie de preguntes sobre la situació del lloc de Vallbona per a què cadascú de vosaltres ens pugueu explicar el que en sap.

b) Seguidament, amb l'ajuda dels mapes que trobareu en les pàgines d'Internet que us hem seleccionat, podreu respondre millor les preguntes anteriors.

c) Finalment sereu vosaltres els que realitzareu el mapa de la comarca de l'Urgell on hi localitzareu, entre altres, el lloc de Vallbona.

d) Per acabar en fareu l'autoavaluació, es a dir una reflexió sobre els aprenentatges adquirits.

2- Introducció

Tot i que que Ramon eremita va residir en diferents comunitats religioses, hem cregut convenient que en primer lloc conegueu on és el lloc de Vallbona doncs sabem que a Ramon eremita també se'l coneixeia com Ramon de Vallbona, la qual cosa ens fa pensar que el seu lloc de residència habitual era a Vallbona. Vegeu per exemple el document de l'any 1164, on se l'anomena Raimundo de Vallebona, o el del 1171 en el que ell mateix s'anomena ego Raimundus, heremita de Valle Bona.

 

2- Què en sabem d'on és situat el lloc de Vallbona?

- Quines poblacions hi ha prop de Vallbona? Al nord, sud, est i oest

- A quina comarca pertany? Quina és la capital comarcal? Sabeu a que anomenem comarca?

- Dins de Catalunya, on es situada aquesta comarca? Al centre, nord, sud, est o oest

- Quines són les comarques veïnes? Al nord, sud, est i oest.

Pel que fa a les vies de comunicació:

Quines carreteres passen per Vallbona? Quines poblacions uneixen?

Sabeu si són carreteres importants, per on hi passen molts cotxes? O bé són carreteres secundàries?

Sabeu el que són les carreteres nacionals, comarcals o locals?

Coneixeu algun camí? En que és diferencia un camí d'una carretera?

Com s'anomenen els dibuixos on es representen les carreteres, les poblacions o les comarques?

Sabeu que és l'escala d'un mapa?

Activitat

Cadascú de vosaltres haurà de pensar primer i escriure després en el quadern de treball el que en sàpiga de les preguntes anteriors. Recordeu, no us heu de preocupar pels errors, si en sou conscients els podreu rectificar.

 

3- Ara fem una ullada als mapes.

Passegem-nos per l'espai gràcies a internet! Ei, compte que el temps passa!!

La comarca de l'Urgell

Per conèixer i situar les poblacions veïnes que pertanyen a altres visiteu les webs de: la Conca de Barberà i de les Garrigues

La web del consell comarcal de l'Urgell

Les comarques i el món ( Petita enciclopèdia catalana)

Les comarques de Lleida ( Diputació de Lleida: totes les poblacions i les vies comunicació, especialment les carreteres de Lleida)

Mapa topogràfic (Institut cartogràfic de Catalunya: corbes de nivell i vies de comunicació)

Vallbona de les monges (Lleida.com: Informació sobre el municipi i la comarca, i mapes)

El mapa Google ( Mapa amb carreteres i pobles i vista des d'un satèl·lit)

 

També podeu trobar informació en una de les enciclopèdies que us ofereix Internet per exemple la viquipèdia buscant per Vallbona o pel nom de poblacions més grans com Sant Martí de Riucorb o Tàrrega, i fins hi tot pel nom de la comarca, Urgell.

Un cop hagis consultat els mapes i la enciclopèdia ja podràs completar les respostes a les preguntes anteriors.

4-Realitza el teu propi mapa de la comarca de l'Urgell. Localitza-hi:

Vallbona de les monges i els pobles veïns.

Tàrrega, la capital de la comarca.

Altres poblacions, les que vulguis.

Les carreteres nacionals, comarcals i locals

 

Nota: Un cop l'hagis acabat el pots enganxar al teu quadern de treball. Ah! Estaria bé que algun dels vostres mapes es pengés a la web.

Autoavaluació:

Us proposem que escriviu un text en el vostre quadern de treball on hi expliqueu el que heu aprés. Però també com creieu que ho heu fet i quines motivacions us hi han empès.

No us oblideu de res! Ah!, si us han quedat dubtes també els hi podeu escriure, o també algunes coses que us agradaria coneixer millor.

 

Sessions:

1ª sessió: Presentació, introducció i què en sabem

2ª i 3ª sessió: Complementar les respostes amb l'ajuda dels mapes

4ª sessió: Elaboració del propi mapa i autoavaluació.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Competències que treballeu en aquest tema:

Competències de conviure i habitar el món

1- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant plànols i mapes.

2- Identificar-hi i localitzar un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.

4- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.

Aportacions de l'àrea a les competències bàsiques

Competències comunicatives

1- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics,

2- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar,

3- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar,

4- Identificar informacions rellevants de l'àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.

Competències metodològiques

1- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació,

2- Utilitzar habilitats de planificació del treball,

3- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació,

4- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l'anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

1- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.

2- Buscar els fonaments de la seva identitat.

3- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.

4- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

Continguts del currículum que es treballen en aquesta activitat:

L'entorn i la seva conservació

Utilització de recursos TIC.

Aplicació de tècniques d'orientació a l'espai. Inici a l'ús i elaboració de plànols i mapes.

Criteris d'avaluació

Utilitzar plànols i mapes, així com mecanismes d'orientació espacial per a situar-se en l'entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.

Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l'observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.

Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació sobre un tema rellevant de l'entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.

 

El quadern de treball amb les respostes i la realització del mapa de la comarca de l'Urgell servirà al professorat per poder avaluar el procés de treball.

 

 

 

Pàgina principal

Projecte cicle mitjà

Amunt