4- Coneguem l'espai físisc:

el relleu del lloc de Vallbona

 

1- Presentació del tema

a) Primer us plantejarem una sèrie de preguntes sobre el relleu del lloc de Vallbona per a què cadascú de vosaltres ens pugueu explicar el que en sabeu.

b) Després, amb l'ajuda dels mapes que trobareu en les pàgines d'Internet que us hem seleccionat, podreu respondre millor les preguntes anteriors.

c) Finalment en grups de tres realitzareu una maqueta. Podreu escollir entre tres escales diferents. Un cop acabada n'explicareu les característiques a la resta de la classe.

d) Per acabar en fareu l'autoavaluació i la coavaluació.

 

2- Què en sabeu del relleu del lloc de Vallbona?

Sabeu que és el relleu?

El nom de Vallbona ens indica que el lloc és situat en una vall. Sabeu el que és una vall?

Quina alçada té el lloc de Vallbona respecte al mar?

Quin riu o rieres té prop? On son situats respecte a Vallbona ( N,S, E ,O)? Sabeu d'on prové l'aigua d'aquests rius i rieres? Hi ha fonts?

Quina serra o serres té prop? Sabeu que és una serra? On són situades? Al N,S,E o O? En sabeu l'açada respecte al mar?

Hi ha turons o muntanyes petites?

És gaire lluny del mar?

Procés de treball : Cadascú de vosaltres haurà de pensar i després escriure en el quadern de treball el que en sabeu de les preguntes anteriors i també el que espereu o voleu saber-ne

3- Ara feu una ullada als mapes.

La comarca de l'Urgell

El relleu del territori de Vallbona ( mapes.net: el relleu)

El mapa de les zones de relleu de Catalunya

El mapa hidrogràfic de Catalunya

Mapa topogràfic (Institut cartogràfic de Catalunya: corbes de nivell i vies de comunicació)

El mapa Google ( Mapa amb poblacions i carreteres i vista des d'un satèl·lit)

Vallbona de les monges (Lleida.com: Informació sobre el municipi i la comarca i mapes)

Segur que amb l'ajuda dels mapes podeu respondre millor les preguntes anteriors. Doncs somi!

 

4- Ara que ja teniu una idea de com és el territori, què us sembla si en grups de tres feu una maqueta del territori de Vallbona. Entre tots realitzareu unes 8 maquetes.

Per a la realització de les maquetes us anirà bé el mapa topogràfic de l'Institut cartogràfic de Catalunya en el qual hi ha les corbes de nivell i les vies de comunicació. L'escala 1: 50.000 serà la idònia

Cada grup podrà escollir entre tres escales diferents encara que el suport serà de la mateixa mida per totes les maquetes, una fusta quadrada de 60 cm de costat:

a) La d'escala més gran representarà un quadrat de terreny de 20 km (En el mapa topogràfic ens anirà bé el fragment de mapa on surt la línia que marca 4.000 m es a dir 4 km)

.... 3cm de la maqueta representaran 1 km del territori real.

....l''escala serà doncs de 1: 33.333. El que vol dir que la maqueta és 33.333 vegades més petita que el territori real.

....hi representareu la serra del Tallat i la vall del riu Corb que són els elements més importants del relleu. Hi podeu assenyalar també les carreteres i les poblacions.

b) La d'escala intermèdia representarà un quadrat de terreny de 10 km. (En el mapa topogràfic ens anirà bé el fragment de mapa on surt la línia que marca 2.000 m es a dir 2 km)

.... 1,5 cm de la maqueta representaran 1km del territori real

....l' escala serà doncs 1: 16.666. El que vol dir que la maqueta és 16.666 vegades més petita que el territori real

....Aquí l'element del relleu més important serà la vall de Vallbona, formada per la riera de Maldanell. Hi podeu representar i assenyalar les rieres més petites i les fonts; els tossals, turons i puig, els plans, les roques i els colls.

Seria interessant que hi assenyaléssiu els territoris que pertanyien a la comunitat religiosa que habitava el lloc de Santa Maria de Vallbona. Es conserven còpies dels documents que testimonien les donacions als religiosos i religioses: el juliol de 1157 una porció de terreny prop de Santa Maria de Vallbona; l'octubre de 1157 el lloc de Vallbona; el juliol de 1164 el castell de Colobrer i els seus termes, situat a Montesquiu, el juny de 1169 els hi donen un terreny del terme de Llorens. En aquests documents, escrits en llatí, hi ha les afrontacions de les porcions de territori que es donen, és a dir amb quins altres territoris limiten pel nord, sud, est i oest.

c) La d'escala més petita representarà un quadrat de terreny de 5 km. (En el mapa topogràfic ens anirà bé el fragment de mapa on surt la línia que marca 1.000 m es a dir 1 km)

... 0,75 cm, es a dir 7,5 mm, de la maqueta representaran 1km del territori real.

... l' escala serà doncs 1: 16.666. El que vol dir que la maqueta és 8.333 vegades més petita que el territori real.

En aquesta maqueta podreu representar amb més detall el relleu de Vallbona i les seves rodalies: les corbes de nivell i les seves alçades, els boscos i fins hi tot els cultius. Aquí segurament us serà més útil les vistes des del satèlit que us ofereix el Google.

Elaboració de la maqueta:

El suport serà un quadrat de fusta 60 cm

El modelat del relleu és pot fer amb fang, plastilina o bé altres materials modelables. Un cop fet el motlle el recobrireu amb tires d'escaiola. Entre el fang i l'escaiola serà millor posar-hi un plàstic prim per poder separar-ho sense problemes quan sigui sec.

Després ens quedarà pintar l'escaiola i posar-hi el nom dels elements que configuren el relleu natural: rius, rieres, turons, serres, fonts, etc. I l'artificial, aquell que s'ha modelat gràcies a la intervenció de l'home: poblacions, carreteres, camins, canals, sèquies..

Per posar el nom a punts concrets pot ser una bona idea clavar-hi una agulla amb el nom.

5- Expliqueu les característiques de la vostra maqueta a la resta de la classe

Estaria bé que al menys tres grups voluntaris, un de cada escala, expliquéssiu a la resta de la classe els elements del relleu de la vostra maqueta i també, altra informació que cregueu important del vostre treball.

Finalment en fareu fotos que es poden penjar a la web amb alguna informació complementària, d'aquesta manera els vostres treballs podran ser consultats des de qualsevol racó del món.

6- Autoavaluació:

Penseu primer i expliqueu després en el vostre quadern de treball el que heu après sobre:

....El relleu i la seva representació en mapes i maquetes.

....El relleu de l'àrea de Vallbona.

També hi podríeu explicar el que us ha semblat la realització d'aquesta l'activitat:

...Heu aprés moltes coses?

...Us queden encara alguns dubtes?

....Us agradaria saber-ne més coses? Quines?

...Us ho heu passat bé realitzant l'activitat? Hi ha alguna cosa que no us ha agradat prou?

7- Coavaluació:

Cada grup, de forma conjunta, valoreu com ha anat la realització de la maqueta.

... Com ha estat el resultat obtingut? Heu trobat la informació necessària? L'heu sabut representar en la maqueta?

... Quines avantatges i desavantatges us ha comportat el fet de treballar en grup?

... Quins aspectes creieu que hauríeu de millorar?

Us aconsellem que en deixeu constància en el vostre quadern de treball.

Sessions:

1a sessió: Què en sabeu? i respondre les preguntes amb l'ajuda dels mapes

2a, 3a, 4a i 5a: L'elaboració de la maqueta. És possible que la maqueta l'haguem de realitzar en diferents fases.

6a: Autoavaluació i coavaluació

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Competències que treballeu en aquest tema:

Pel que fa a conviure i habitar el món

 

1- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant plànols i mapes.

2- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.

3- Conèixer i comprendre el context natural, social, cultural i tecnològic on està immers.

4- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.

5- Identificar un problema de naturalesa geogràfica o mediambiental, ubicar-lo en el territori, analitzar-ne les causes i les conseqüències i el rol dels seus protagonistes, valorar les alternatives al problema, fer-ne una proposta pròpia que es pugui dur a la pràctica, tenint en compte l'ús sostenible del medi.

9- Plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis observables en els materials i en els objectes tecnològics, en els éssers vius, en els ecosistemes propers i en la Terra vista com a planeta, identificar evidències i extreure conclusions que possibilitin prendre decisions per actuar.

10- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius.

11- Utilitzar el coneixement científic per comprendre situacions properes relacionades amb problemàtiques ambientals, amb la conservació de la salut o amb l'ús d'objectes tecnològics i per prendre decisions coherents per actuar amb aquest coneixement.

13- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.

Aportacions de l'àrea a les competències bàsiques

Competències comunicatives

1- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics,

2- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar,

3- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar,

4- Identificar informacions rellevants de l'àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.

Competències metodològiques

1- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació,

2- Utilitzar habilitats de planificació del treball,

3- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació,

4- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l'anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

3- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa,

4- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

Criteris d'avaluació del currículum. En aquesta activitat els i les mestres poden avaluar:

Sobre l'entorn i la seva conservació

Analitzar i descriure elements naturals i humanitzats del paisatge de l'entorn proper i establir comparacions amb altres tipus de paisatges.

Utilitzar plànols i mapes, així com mecanismes d'orientació espacial per a situar-se en l'entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.

Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l'observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.

Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació sobre un tema rellevant de l'entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.

Sobre les competències metodològiques:

-Saber plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens.

-Saber obtenir informació rellevant per mitjà de del recull de dades amb els mitjans i fonts adequats

- Saber utilitzar els recursos TIC de forma eficient.-Saber comunicar els resultats de la recerca gràficament i per escrit.

- Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació

- Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant

- Argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.

-Desenvolupar habilitats personals : autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa..., que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

Els continguts específics de cicle mitjà que es treballen en aquesta activitat son:

- Reconeixement de formes de relleu i accidents geogràfics i localització dels més rellevants de l'entorn.

- Observació i descripció de diferents tipus de paisatge de l'entorn proper i llunyà, reconeixent els elements naturals i humanitzats i l'impacte de l'activitat humana el paisatge.

- Aplicació de tècniques d'orientació a l'espai. Inici a l'ús i elaboració de plànols i mapes del barri o ciutat.

- Realització d'un treball d'investigació a partir d'una qüestió rellevant, mitjançant el treball cooperatiu i l'ús de les TIC.

 

Pàgina principal

Projecte cicle mitjà

Amunt