5- Les característiques físiques de l'espai : el clima

 

1- Presentació

Continuem doncs amb les característiques físiques del territori, en el tema anterior heu estudiat com és el relleu ara n'estudiareu com és el clima.

a) En primer lloc us haureu de plantejar una sèrie de preguntes per a descobrir el que en sabeu del clima de l'àrea de Vallbona.

b) Seguidament, per parelles o individualment, realitzareu un treball d'investigació per a trobar les respostes a les preguntes anteriors. Us facilitem algunes webs on podeu trobar informació.

c) Després realitzareu les gràfiques de les temperatures, pluges i vent de 6 llocs diferents. El treball el realitzareu entre tota la classe, en grups de treball de 3 o 4 persones

d) I continuareu treballant en grup, ara buscareu informació sobre el canvi climàtic i n'elaborareu eslògans.

e) Finalment coneixereu alguns aspectes de la vida Ramon eremita que es poden relacionar amb el clima.

f) Per acabar en fareu l'autoavaluació, es a dir una reflexió sobre els aprenentatges adquirits, i la coavaluació per a valorar com ha anat el treballen grup.

 

2- Què en sabeu del clima del lloc de Vallbona?

Expliqueu al vostre quadern el que en sabeu de les preguntes següents:

Primer que tot, saps què és el clima?

Pluges:

Si ho comparem amb la resta del territori de Catalunya, hi plou més ho menys? En saps les raons?

En quines estacions acostuma a ploure-hi més? Per què?

Sabeu com es mesuren les pluges?

Temperatures:

Hi fa molta calor a l'estiu? Més o menys que en altres llocs de Catalunya?

I a l'hivern, hi fa molt fred?

Com són la tardor i la primavera?

En saps els motius?

Sabeu com es mesura la temperatura?

El vent:

Sabeu si és un lloc ventós? En sabeu els motius?

Com s'origina el vent?

Quins noms reben els vents en aquesta zona?

Des d'on bufen: N, S, E o O?

Sabeu com es mesura el vent?

Les variables:

Creieu que el relleu pot fer variar les temperatures, les pluges i el vent?

I la seva situació dins l'esfera terrestre?

 

3- Treball d'investigació

Ara us caldrà buscar informació per a verificar les vostres respostes i per a afegir-hi més informació si cal. El treball el podeu fer per parelles o individualment.

On podeu buscar:

En les enciclopèdies de la biblioteca o de casa però també podeu utilitzar-ne alguna que us ofereix Internet, per exemple la viquipèdia on hi trobareu la pàgina que us parla de la climatologia o la del clima, en aquesta darrera hi trobareu molts enllaços per exemple els del clima mediterrani o continental.

Si voleu recordar quina és la situació de la comarca de l'Urgell dintre el globus terraqui utilitzeu els mapes: de les comarques i el món o les vistes per satèl·lit el mapa Google

Podeu consultar el mapa de les pluges de Catalunya

Les dades de la temperatura, pluja i vent de l'àrea de Vallbona les trobareu en la web del servei de meteorologia de Catalunya i més específicament en la pàgina de les previsions del temps. Les dades dels dies i mesos passats les trobareu visitant aquesta pàgina. També hi trobareu la pàgina del servei meteorològic rural.

Altres dades que us interessin es podeu sol·licitar per correu electrònic. (No cal que les demaneu tots, un de vosaltres se'n pot encarregar i després ja us transmetrà la informació.)

Per altra banda us pot ser útil preguntar als vostres familiars o coneguts, per conèixer per exemple el nom dels vents segons la seva direcció.

 

Activitat:

De ben segur que ara ja podeu respondre gairebé totes les preguntes que us hem plantejat en el que en sabeu. Doncs somi! Complementeu les respostes al quadern de treball. Ah! També hi podeu posar altres dades referents al clima que que us hagin semblant interessants.

 

4- Ara realitzareu gràfiques del temps

Us proposem que entre tota la classe féu les gràfiques del temps de 6 poblacions diferents. El treball el realitzareu en grups de treball 3 o 4 persones; cada grup escollirà una de les 6 poblacions, i en farà tres gràfiques:

1a de les temperatures: la mínima i la màxima de cada un dels 12 mesos de l'any 2006

2a de la quantitat de pluges de cada un dels 12 mesos de l'any 2006

3a de la velocitat màxima del vent de cada un dels 12 mesos de l'any 2006

Les dades les podeu obtenir a través de la web del servei de meteorologia de Catalunya doncs en les poblacions que us proposem hi ha una estació meteorològica automàtica (EMA ). La web us ofereix les dades de cada dia; així doncs haureu de revisar dia per dia per trobar la temperatura màxima i mínima, la quantitat de pluges total i la velocitat màxima a que ha arribat el vent en cada un dels mesos de l'any.

Les poblacions que us proposem són :

....en l'àrea propera a Vallbona de les monges Sant Martí de Riucorb i Tàrrega. Les dades les haureu de buscar per la comarca Urgell.

....a l'altra banda a la serra del Tallat, Blancafort de la Conca de Barberà

...a la serralada prelitoral, Ulldemolins del Priorat al Montsant

....a la costa, Barcelona, del Barcelonès

...als Pirineus, la Seu d'Urgell a l'Alt Urgell

Abans d'iniciar les gràfiques cada grup hauria de situar el lloc en el mapa de Catalunya.

5- Un cop hagueu realitzat les gràfiques, cada grup les explicarà a la resta de la classe.

Ensenyeu les vostres gràfiques i la situació del lloc en el mapa, intenteu donar algunes explicacions doncs la resta de la classe us podrà fer preguntes. Per tal de que tothom les pugui consultar les hauríeu de penjar en algun lloc visible.

Després entre els companys i companyes del grup compareu com han estat les temperatures, les pluges i el vent del lloc que heu estudiat respecte als altres. Intenteu explicar-ne els motius.

Deixeu constància de tot plegat al vostre quadern de treball.

Les gràfiques i els mapes de la situació dels llocs els penjarem a la web.

 

6 - Sabieu que els científics diuen que el clima està canviant?

Cadascú de vosaltres escriviu en el vostre quadern de treball que en sabeu del canvi climàtic.

Posteriorment en grups de 4 busqueu-ne informació. Ho podeu fer en la viquipèdia i també us pot ser útil el material que us hem seleccionat.

Ara que ja en sabeu alguna cosa més, entre els del grup discutiu si hi ha o no canvi climàtic. Per acabar entre tots penseu un o més eslògans sobre el canvi climàtic que podeu penjar a la classe o bé al passadís. I per que els pugui conèixer tothom també els penjareu a la web.

 

7- Ja que Ramon de Vallbona es el personatge al voltant del que gira aquest projecte, estudieu-ne alguns aspectes relacionats amb el clima.

Per exemple vegeu com anava vestit d'aquesta manera potser us podreu fer una idea de com era el temps en aquella època. L'any 1171 Ramon, heremita de Valle Bona, demana la roba que necessita per una any: Et mihi in unoquoque anno dabitis unam tunicam et cucullam et scapularium et IIº patria caligarum et capellum rotundum, es a dir una túnica, una cogulla , un escapulari, dos parells de sandàlies i un barret rodó.

Féu un dibuix al vostre quadern de treball de l'eremita vestit amb aquesta roba. Què us sembla, anava molt abrigat o bé poc? Per què? Quin tipus de roba duia?

O bé compareu el clima del Montsant, on el 1164 Ramon eremita va rebre un lloc, amb el de Vallbona que va rebre l'any 1157. Utilitzeu les dades de les gràfiques d'Ulldemolins, al Montsant, i les de Sant Martí de Riucorb, prop de Vallbona. Expliqueu algunes conclusions en el vostre quadern de treball.

Us sembla que el clima a canviat des del temps en que va viure Ramon de Vallbona, fa 850 anys? Per quines raons? Expliqueu-ho en el vostre quadern.

8- Autoavaluació

Us proposem que escriviu un text en el vostre quadern de treball on hi expliqueu el que heu aprés. Però també com creieu que ho heu fet i quines motivacions us hi han empès. Si us han quedat dubtes també els hi podeu escriure, o també algunes coses que us agradaria conèixer millor.

 

9- La coavaluació:

Cada grup, de forma conjunta, valorareu com ha anat la realització del treball d'investigació:

- Com ha estat el resultat obtingut? Heu trobat la informació necessària? L'heu sabut explicar, documentar o il·lustrar.

... Quines avantatges o desavantatges heu trobat en el fet de treballar en grup?

... Que és el que penseu que caldria millorar en els propers treballs d'aquest tipus?

Us aconsellem que en deixeu constància en el vostre quadern de treball.

 

Distribució per sessions:

1ª Presentació i Que en sabeu?

2ª i 3ª Treball d'investigació

4ª i 5ª i 6ª Realització de les gràfiques del temps per grups

7ª Presentació de les gràfiques a la resta de la classe i posterior comparació entre elles.

8ª i 9ª Treball sobre el canvi climàtic

10ª i 11ªTemes que relacionen a Ramon eremita amb el clima.

12ª Autoavaluació i coavaluació

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Competències que treballeu en aquest tema:

Pel que fa a conviure i habitar el món

Competències de conviure i habitar el món

1- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant plànols i mapes.

2- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.

3- Conèixer i comprendre el context natural on està immers.

4- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.

5- Identificar un problema de naturalesa geogràfica o mediambiental, ubicar-lo en el territori, analitzar-ne les causes i les conseqüències i el rol dels seus protagonistes, valorar les alternatives al problema, fer-ne una proposta pròpia que es pugui dur a la pràctica, tenint en compte l'ús sostenible del medi.

7- Descriure, analitzar i valorar els canvis i les continuïtats i les causes i les conseqüències d'algun esdeveniment de la història de Catalunya i d'Espanya utilitzant diferents fonts històriques primàries i secundàries.

9- Plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis observables en els objectes tecnològics, en els ecosistemes propers i en la Terra vista com a planeta, identificar evidències i extreure conclusions que possibilitin prendre decisions per actuar.

10- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius.

11- Utilitzar el coneixement científic per comprendre situacions properes relacionades amb problemàtiques ambientals, amb la conservació de la salut o amb l'ús d'objectes tecnològics i per prendre decisions coherents per actuar amb aquest coneixement.

13- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.

14- Actuar en el marc de projectes col·lectius per resoldre problemes i millorar la vida de la comunitat i per promoure una vida saludable.

Aportacions de l'àrea a les competències bàsiques

Competències comunicatives

1- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics,

2- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar,

3- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar,

4- Identificar informacions rellevants de l'àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.

Competències metodològiques

1- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació,

2- Utilitzar habilitats de planificació del treball,

3- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació,

4- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l'anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

1- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn,

2- Buscar els fonaments de la seva identitat,

3- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa,

4- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

Continguts

L'entorn i la seva conservació

Caracterització del sistema Sol-Terra-Lluna i establiment de relacions entre els moviments de rotació i translació de la Terra, el dia i la nit i les estacions, i entre la posició del Sol i les ombres.

Mesura de la temperatura, direcció i velocitat del vent i quantitat de precipitacions. Iniciació al registre, representació gràfica i interpretació de dades meteorològiques. Utilització de recursos TIC.

Reconeixement de formes de relleu i accidents geogràfics i localització dels més rellevants de l'entorn.

Aplicació de tècniques d'orientació a l'espai. Inici a l'ús i elaboració de plànols i mapes del barri o ciutat.

Identificació i disseny d'actuacions responsables orientades a l'ús sostenible de l'entorn.

Realització d'un treball d'investigació a partir d'una qüestió rellevant, mitjançant el treball cooperatiu i l'ús de les TIC.

Criteris d'avaluació

Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant aparells de mesura, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes, mostrant una actitud de respecte pel medi.

Utilitzar plànols i mapes, així com mecanismes d'orientació espacial per a situar-se en l'entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.

Identificar alguns dels usos que es fan dels recursos naturals i algunes de les conseqüències que se'n deriven. Analitzar l'impacte d'algunes activitats humanes sobre els recursos.

Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l'observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.

Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació sobre un tema rellevant de l'entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.

 

Pàgina principal

2n trimestre

Amunt