6- Les característiques físiques de l'espai : la vegetació

 

1- Presentació

Continuem doncs amb les característiques físiques del territori, ja n'heu estudiat el relleu i el clima ara n'estudiareu la vegetació.

a) En primer lloc us haureu de plantejar una sèrie de preguntes per a descobrir el que en sabeu de la vegetació de l'àrea de Vallbona.

b) Seguidament, per parelles o individualment, realitzareu un treball d'investigació per a trobar les respostes a les preguntes anteriors. Us facilitem algunes webs on podeu trobar informació.

c) Després en grups de tres o quatre realitzareu un informe sobre la vegetació que es troba en l'àrea de Vallbona comparant-la amb la d'altres comarques de Catalunya: l'Alt Urgell, el Priorat, el Barcelonès i el Baix Camp.

d) També fareu un herbari amb fulles i flors de l'àrea de Vallbona.

e) Quan ja coneixereu alguna cosa més de la vegetació n'escriureu les vostres impressions en el quadern de treball.

f) Finalment coneixereu alguns del documents escrits en el temps en que va viure Ramon eremita que ens poden donar pistes per a saber com era la vegetació en l'àrea de Vallbona en aquell temps.

f) Per acabar en fareu l'autoavaluació, es a dir una reflexió sobre els aprenentatges adquirits, i la coavaluació per a valorar com ha anat el treballen grup.

 

2- Què en sabeu de la vegetació o flora de l'àrea de Vallbona? Escriviu ho en el vostre quadern de treball.

Quines plantes en coneixeu?

Quins arbustos?

Quins arbres?

En quin lloc creixen:

....a les planes ?

... al costat dels rius, rieres o fonts?

....en els turons o muntanyes?

... a la solana o bé a l'obaga?

Quins arbres hi ha als boscos?

Sabeu que és la flora?

Sabeu el que és un hàbitat?

Com creieu que influeix el relleu i el clima en el tipus de vegetació?

 

3- Busqueu informació

...La definició en castellà de la flora la trobareu a la viquipèdia.

...Si ho voleu en català visiteu la viquipèdia, allí hi trobareu també la diferència entre vegetació i flora.

...Vegeu la web on hi ha el mapa de la distribució de la vegetació a Catalunya

...I les webs amb l'estudi de la vegetació a Catalunya a través de mapes o bé per escrit

Un cop hagueu consultat aquesta informació complementeu les respostes del que en sabeu?

Altres fonts d'informació:

Una pàgina en anglès sobre biodiversitat

Les pàgines didàctiques de l' edu365

 

4- Ara us proposem que realitzeu un treball d'investigació

Entre dos o tres companys i companyes elaborareu un informe sobre la vegetació de l'àrea de Vallbona tot comparant-la amb la de les altres comarques :

... De l'area de Vallbona: l'Urgell, la Segarra, la Conca de Barberà i les Garrigues.

... De les comarques de muntanya: l'Alt Urgell.

... Del Montsant: el Priorat.

... De la costa: el Barcelonès i el Baix Camp.

Trobareu informació sobre els hàbitats en aquest recull que us hem preparat. Els hàbitats hi estan representats de tal manera que us serà molt fàcil veure quins són els que més hi abunden en cada comarca; el que us serà més difícil és entendre els que volen dir els seus noms. Per ajudar-vos, en les darreres pàgines del recull, hi trobareu els arbres i plantes de cada hàbitat. Tot hi hagi encara trobareu algunes dificultats, llavors podeu utilitzar aquest glossari virtual o bé a la viquipèdia.

Si voleu informació més detallada busqueu en els mapes dels hàbitats. Descarregueu-los amb el visor de mapes.

Un cop tots els grups hagueu acabat els informes els presentareu a la resta de la classe de la manera que cregueu més convenient: per escrit amb fotografies, amb un mural, amb una explicació, amb un video, utilitzant les webs, etc

 

5- Elaboració d'un herbari

Si feu una visita a Vallbona podeu aprofitar per a recollir plantes i fulles dels àrbres. Recoliu-ne de diferents hàbitats:

....De la ribera. Prop de rius, rieres o fonts

....De la plana

....De la muntanya: de la solana i de l'obaga

Després les haureu d'assecar: s'han de col·locar ben planes entre dos fulls de paper i seguidament posar-hi algun pes al damunt, com per exemple un llibre.

Un cop seques les podeu posar en les planes de l'herbari. Seria convenient que al damunt hi poséssiu un full da plàstic adhesiu per tal de protegir-ho. De cada planta hi hauria de fer constar el seu nom, la data i el lloc on l'heu recollida. Per trobar el nom podeu utilitzar web sobre la vegetació del pla d'Urgell on hi trobareu la majoria de les plantes que hagueu recollit. També us serà molt útil aquest herbari virtual, i si en voleu un de més complex podeu consultar aquest.

Podeu fer-ho amb el mateix grup de treball de l'activitat anterior.

 

6- Què n'heu de dir de la vegetació de l'àrea de Vallbona?

Us proposem que entre els que heu dut a terme el treball d'investigació i l'herbari reflexioneu sobre la vegetació de l'àrea de Vallbona tot i comparant-la amb la d'altres indrets de Catalunya, intercanvieu les vostres impressions:

Creiu que és abundant i variada o més aviat pobra?

Penseu que la intervenció de l'home en la vegetació és molt important o poc?

Què és el que més us ha agradat de la vegetació de l'àrea de Vallbona?

I el que menys?

Què és el que canviaríeu? Com ho faríeu?

Creieu que en el temps en que va viure Ramon de Vallbona ( al voltant de l'any 1150 ) la vegetació era semblant a la d'ara?

Afegiu-hi totes les altres coses sobre les que vulgueu reflexionar.

Preneu nota de tot plegat al vostre quadern de treball?

Un cop hagueu fet el treball de reflexió deixeu-ne constància al vostre quadern de treball.

 

7- Què en sabem de la vegetació de l'àrea de Vallbona en el temps en que va viure Ramon eremita? Els documents ens diuen que:

Al lloc on era situada l'església de Santa Maria de Vallbona hi havia moltes fonts. També n'hi havia en la zona propera ( l'Urgell, prop de la Conca de Barberà)

Prop de Sant Martí hi passa el riu corb.

A Llorens, a la vall, hi havia roques (L'Urgell, prop de la Conca de Barberà)

A Cérvoles hi havia pastures i boscos; muntanyes i planes ( Les Garrigues, prop de la Conca de Barberà)

Us proposem que per parelles realitzeu aquest petit treball:

Clicant sobre el nom de les poblacions trobareu la còpia dels documents originals, busqueu-hi els fragments d'on hem tret la informació i copieu-los en llatí en el vostre quadern de treball, després intenteu traduir-los al català.

 

8- Autoavaluació

Us proposem que escriviu un text en el vostre quadern de treball on hi expliqueu el que heu aprés de nou sobre la vegetació. Com creieu que ho heu après? Quines motivacions us hi han empès? Si us han quedat dubtes també els hi podeu escriure, o també algunes coses que us agradaria conèixer millor.

 

9- La coavaluació:

Cada grup, de forma conjunta, valorareu com ha anat la realització del treball d'investigació:

- Com ha estat el resultat obtingut? Heu trobat la informació necessària? L'heu sabut explicar, documentar o il·lustrar?

... Quines avantatges o desavantatges heu trobat en el fet de treballar en grup?

... Que és el que penseu que caldria millorar en els propers treballs d'aquest tipus?

Us aconsellem que en deixeu constància en el vostre quadern de treball.

 

Distribució per sessions:

1ª Presentació i Que en sabeu?

2ª i 3ª Buscar informació i complementar les preguntes

4ª i 5ª Elaboració en grup de l'informe sobre la vegetació d'algunes àrees de Catalunya

6ª Presentació de l'informe a la resta de la classe

7ª i 8ª i 9ª Elaboració d'un herbari

10ª Que n'heu de dir de la vegetació de l'àrea de Vallbona?

11ª Buscar en els documents dades sobre la vegetació

12ª Autoavaluació i coavaluació

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Competències que treballeu en aquest tema:

 

Competències de conviure i habitar el món

1- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant plànols i mapes.

2- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.

3- Conèixer i comprendre el context natural on està immers.

4- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.

5- Identificar un problema de naturalesa geogràfica o mediambiental, ubicar-lo en el territori, analitzar-ne les causes i les conseqüències i el rol dels seus protagonistes, valorar les alternatives al problema, fer-ne una proposta pròpia que es pugui dur a la pràctica, tenint en compte l'ús sostenible del medi.

7- Descriure, analitzar i valorar els canvis i les continuïtats i les causes i les conseqüències d'algun esdeveniment de la història de Catalunya i d'Espanya utilitzant diferents fonts històriques primàries i secundàries.

9- Plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis observables en els objectes tecnològics, en els ecosistemes propers i en la Terra vista com a planeta, identificar evidències i extreure conclusions que possibilitin prendre decisions per actuar.

10- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius.

11- Utilitzar el coneixement científic per comprendre situacions properes relacionades amb problemàtiques ambientals, amb la conservació de la salut o amb l'ús d'objectes tecnològics i per prendre decisions coherents per actuar amb aquest coneixement.

13- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.

14- Actuar en el marc de projectes col·lectius per resoldre problemes i millorar la vida de la comunitat i per promoure una vida saludable.

Aportacions de l'àrea a les competències bàsiques

Competències comunicatives

1- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics,

2- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar,

3- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar,

4- Identificar informacions rellevants de l'àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.

Competències metodològiques

1- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació,

2- Utilitzar habilitats de planificació del treball,

3- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació,

4- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l'anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

1- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn,

2- Buscar els fonaments de la seva identitat,

3- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa,

4- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

Continguts que treballareu en aquest tema

 

L'entorn i la seva conservació

Caracterització del sistema Sol-Terra-Lluna i establiment de relacions entre els moviments de rotació i translació de la Terra, el dia i la nit i les estacions, i entre la posició del Sol i les ombres.

Reconeixement de formes de relleu i accidents geogràfics i localització dels més rellevants de l'entorn.

Observació i descripció de diferents tipus de paisatge de l'entorn proper i llunyà, reconeixent els elements naturals i humanitzats i l'impacte de l'activitat humana el paisatge.

Aplicació de tècniques d'orientació a l'espai.

Identificació i disseny d'actuacions responsables orientades a l'ús sostenible de l'entorn.

Realització d'un treball d'investigació a partir d'una qüestió rellevant, mitjançant el treball cooperatiu i l'ús de les TIC.

Canvis i continuïtats en el temps

Ús de fonts d'informació històrica diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuïtats al llarg del temps d'aspectes de la vida quotidiana de l'entorn proper.

Ús d'unitats de mesura temporal i aplicació de les nocions de canvi i continuïtat en l'anàlisi de l'evolució d'algun aspecte de la vida quotidiana al llarg del temps, comparant cultures allunyades en l'espai o el temps.

Anàlisi diacrònic o sincrònic d'algun fet social i cultural (habitatge, vestit, utillatge) en diverses cultures, a partir del treball cooperatiu i l'ús de les TIC.

Identificació del paper dels homes i les dones, individualment i col·lectiva, en la història.

 

Entorn, tecnologia i societat

Reconeixement i utilització dels elements bàsics de l'ordinador i del programari: finestres, menús.

Ampliació en l'ús de les funcions del programari bàsic de processador de text, edició gràfica i de presentació amb textos, dibuixos, imatges i audio.

Cerca, amb ajudes, a Internet. Reconeixement de les pàgines web.

Ús del correu electrònic i entorns virtuals de comunicació amb ajudes.

 

Connexions amb altres àrees

Realització de mesures.

Comprensió i producció de missatges orals, escrits i audiovisuals.

Comunicació d'informacions amb diferents llenguatges simbòlics.

Descoberta i valoració del patrimoni natural i cultural.

Utilització dels recursos de les TIC. Cerca guiada de la informació a Internet.

 

Criteris d'avaluació

Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant aparells de mesura, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes, mostrant una actitud de respecte pel medi.

Analitzar i descriure elements naturals i humanitzats del paisatge de l'entorn proper i establir comparacions amb altres tipus de paisatges.

Utitzar plànols i mapes, així com mecanismes d'orientació espacial per a situar-se en l'entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.

Aplicar nocions de canvi i continuïtat a alguns aspectes de la vida quotidiana de les societats humanes i situar alguns fets històrics rellevants, d'acord amb els criteris de successió i duració temporals. Utilitzar fonts documentals i patrimonials per justificar aquests canvis i continuïtats.

Identificar alguns dels usos que es fan dels recursos naturals i algunes de les conseqüències que se'n deriven. Analitzar l'impacte d'algunes activitats humanes sobre els recursos i en particular sobre l'aigua.

Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l'observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.

Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació sobre un tema rellevant de l'entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.

 

 

Pàgina principal

 

3r trimestre

 

Amunt