Applets > Cinemàtica > Moviment parabòlic > Per l'alumne
Moviment parabòlic

Per acabar d'aclarir els conceptes i procediments relacionats amb el moviment de caiguda lliure en el pla pots intentar contestar les qüestions i resoldre aquests problemes. El seu grau de dificultat és creixent.

Recorda que pots recòrrer a l'ajuda i que l'applet et pot servir per comprovar el resultat però també per acabar de solucionar els dubtes que tinguis.

• La velocitat d'un objecte en el punt més alt de la seva trajectòria és zero? Si la resposta és afirmativa, justifica-ho i si és negativa indica quin valor té aleshores la velocitat
  • Com és l'acceleració de l'objecte en caiguda lliure en el pla mentre està pujant, està al punt d'alçada màxima i està baixant?
  • Des de dalt d'un penyasegat deixem caure un objecte (verticalment) mentre en llancem un altre amb una velocitat inicial horitzontal. Quin dels dos arribarà abans a terra?
  • Com serien els gràfics vx-t i vy-t d'un moviment de caiguda lliure en el pla?
  • És correcte afirmar que la caiguda lliure és un moviment accelerat?
  • Des de terra llancem una pilota amb una velocitat de 40 m/s cap amunt amb un angle de 70 graus. Quina serà l'alçada màxima a la que arribarà?
  • Des de terra llancem un objecte i volem que caigui dalt d'un edifici de 40 metres d'alçada que està a 80 metres de distància. El llancem amb una velocitat de 45 m/s fent un angle de 60 graus amb l'horitzontal. Arribarà dalt de l'edifici? Si hi arriba, en quin punt del terrat caurà?
  • Des de dalt d'un penyasegat de 60 metres d'alçada, llancem horitzontalment un objecte amb una velocitat de 30 m/s. Amb quina velocitat xocarà amb el terra?
  • Llancem un objecte des del terrat d'un edifici (40 metres) amb una velocitat de 30 m/s i cap amunt amb un angle de 60 graus. Quina serà la màxima alçada? On xocarà amb el terra i amb quina velocitat ho farà?
  • Des de 20 metres d'alçada llancem una pilota (35 m/s, 65º) contra un edifici de 80 metres d'alçada que està a 40 m de distància. Xocarà la pilota contra la façana de l'edifici? Si ho fa, en quin punt exacte tindrà lloc el xoc i amb quina velocitat?
Ara seria el moment de plantejar-te tu sol alguns problemes o exercicis de moviments de caiguda lliure en el pla (moviment parabòlic), per poder-los resoldre quantitativament o qualitativa i després comprovar-ne els resultats amb l'ajuda de l'applet. Endavant!