Aneto

L'Aneto no necessita recomanació: tothom sap què és i el que val. Potser no tothom sap el que costa. Per això cal anar-hi ben preparats, físicament i psicològica. El premi és un dels espectacles més inoblidables que ens poden oferir els Pirineus, i haver aconseguit trepitjar el seu cim més alt.

El camí més freqüent, que és l'aquí descrit, és des de Benasc, per la pista que passa per l'Hospital de Benasc i arriba a la Besurta.

Durada: 9 h.
Desnivell: 1.534 m.
Dificultat: F3; T3.

Equip d'alta muntanya, amb grampons i piolet. Molt útils pals, que poden substituir el piolet si les condicions de la neu ho permeten. Crema de protecció solar.

La Besurta - Refugi de la Renclusa - Portilló Superior - Glacera de l'Aneto i coll de Corones - Aneto.
0.00 h. Camí de la Besurta. 397346 - 4728278 - 1870. Sortim d'un metres avall de la Besurta perquè avui el cotxe no ha pogut arribar al pàrquing de dalt. Seguim la carretera fins al pàrquing.

0.10 h. La Besurta. 307689 - 4727755 - 1907. Hi ha un bar, obert a certes hores. Seguim les indicacions al refugi de la Renclusa. Aviat la pujada es nota.

0.40 h. Refugi de la Renclusa. 307563 - 4726962 - 2139. Passant davant el refugi seguim amunt, per la coma oberta davant nostre, i que té els cims entre la Maladeta i el pic d'Alba com a teló de fons. En cap cas hem de travessar el barranc de la Renclusa. El camí, si no hi ha neu, transcorre per tartera, en pujada forta. Suposant que s'esculli l'opció més freqüent, que és passar pel Portilló Superior, no hem d'abandonar la coma fins molt amunt. Ja força amunt.

(307199 - 4725629 - 2730), trobem una canal a l'esquerra que permet pujar a la cresta dels Portillons. És una bona opció si no som gaire gent i segons les condicions de la neu, però cal tenir present que és molt rosta i que hi ha perill de rodolament de pedres. El tros que queda de la coma és una tartera difícil, però si hi ha neu no és mal camí. Seguim per la coma fins que superem una clapa molt pendent, cota 2.860 m. Aquí l'abandonem i girem (E) a l'esquerra, més o menys de pla, per aconseguir la cresta dels Portillons. No hem de pujar gaire, sinó no trobarem el pas.

3.10 h. Portillón Superior. 307201 - 4725329 - 2897. És important trobar aquest pas, que ens obre el camí de la glacera. Si es va més amunt hi pot haver complicacions. Des del capdamunt des pas ja veiem el cim de l'Aneto, al final de la immensa glacera. S'han de baixar uns 20 m, per una canal estreta i força pendent, que exigeix prudència, sobretot si hi ha neu. Baixada la canal ja som a la glacera, la més extensa dels Pirineus i que, ja a primera vista, ens sembla llarguíssima. L'hem d'anar seguint, primer en direcció S, després SE, sense baixar mai, sempre per la part alta, que és la que reuneix millors condicions.

4.30 h. Collado de Coronas. 307678 - 4723158 - 3173. Pas important, al peu mateix de l'últim repetjó. De l'altre costat ve el camí, també molt freqüentat, per la glacera de Coronas. Els pocs més de 200 m de desnivell que queden s'han de fer amb calma, que la pujada és molt dreta. Sovint la neu hi és glaçada.

i 5.10 h. Aneto. 307947 - 4722713 - 3404. Abans d'arribar al cim pròpiament dit hem de fer el famós pas de Mahoma, curta cresta molt aèria que fa que molts prenguin la decisió d'estalviar-se-la. L'alegria, tant abans com després del Pas, sol ser general per als qui han arribat i la visió que és té es majestuosa, per damunt de qualsevol muntanya i pic que es pugui veure, que, si el dia és bo, són infinitat.

El retorn generalment es fa pel mateix camí i s'hi ha de comptar al voltant de les quatre hores.

Data del recorregut: Itinerari fet l'última vegada el 4 de juny de 2006, amb un nombrós nombre de gent del CMSC.