Organyà: Santa Fe i font Bordonera

Excursió interessant que arriba a dos dels punts més populars d’Organyà: l’ermita de Santa Fe i la font Bordonera, ambdós nuclis de tradicions i llegendes locals. El descens més important es fa pel dret i gairebé impossible grau del Fenollet, que té un encant singular. També es podria arribar a Fenollet pel grau del Fangueret, però aquest és força més penjat i dolent, de manera que només l’aconsello per a amants de camins estranys, tot i que avui està marcat pels senyals blau-grocs del camí de Josemari.

A Organyà s’hi arriba per la C-14, entre Ponts i la Seu d’Urgell. Comencem la caminada al centre del poble.

Durada: 4:30 h.
Desnivell: 850 m.
Dificultat: Mitjana.
Bon calçat i roba adequada. Fins a la font Bordonera no hi ha aigua. No és una excursió recomanable en ple estiu.

Organyà – Coll Marí – Santa Fe – Grau de Fenollet – Fenollet – Font Bordonera – Organyà.
0.00 h. Organyà. Sortim per la carretera de Cabó, que abandonem al cap de 400 m, on un pal de seguiment ens indica el camí de Santa Fe. A partir d’aquí trobarem indicacions fins a l’ermita. En pujada suau passem per la casa de la Borda i després travessem la carretera a Mantanissell. Més enllà passem tres cops una pista i quan la trobem per quarta vegada la seguim a l’esquerra fins a un coll.

0.55 h. Coll Marí. 360257 – 4674639 – 913. Hi ha un monument a Mossèn Cinto, que va passar per aquí i va pujar a Santa Fe en els seus viatges pirinencs. A partir d’aquí la pujada és redreça un xic i les vistes s’eixamplen. Passat el grau de Santa Fe, arribem a al coll dels Prats (35’; 359707 – 4674614 – 1146), que ens obre la visió de la vall de Montanissell. Pugem a l’esquerra.

1.40 h. Ermita de Santa Fe. 359885 – 4674582 – 1209. Construcció senzilla, en un emplaçament privilegiat, al capdamunt d’una punta que tanca pel costat oriental la serra de Sant Joan. La vista sobre Organyà és esplèndida, i també més enllà, especialment de la vall de Cabó i de les serres d’Ares i de Prada. Retornem al coll dels Prats i seguim la pista de l’esquerra, que comença baixant, però després puja, passa per l’obaga del Mont-roi i al coll de la Solana (1.243 m) assolim l’altura màxima de l’excursió. Tornem a baixar per passar el torrent de les Bordes i 300 m després deixem la pista principal i en prenem una altra a l’esquerra, que va a la carena fins a prop del roc de l’Oleu. Quan la pista, poc abans d’acabar-se, fa una baixada sobtada, l’abandonem.

2.40 h. Grau del Fenollet. 358031 – 4674386 – 1184. El començament del grau del Fenollet, al capdamunt, no és evident ni bon camí, sinó que es despenja en una paret rocosa. Hi ha unes fites que ens poden orientar i que surten a l’esquerra de la pistota just quan aquesta inicia un descens molt pronunciat. Després el camí se segueix sense gaire dificultats, tot i que baixa molt dret, sobre la vertical de la casa de Fenollet, que anem veient a sota mateix. A partir d’un moment en què s’aproxima al barranc Roi i a una surgència, baixa al costat d’una conducció d’aigua. El final és al costat d’una bassa, sobre mateix de la casa de Fenollet.

3.02 h. Fenollet. 357965 – 4674127 – 977. Masia gran amb activitat agrícola i ramadera. Hi ha una capella al costat de la casa. Arribats a la pista, asfaltada, la seguim a l’esquerra fins uns 20 m després del primer revolt a la dreta, sota la casa. Convé parar atenció, perquè aquí hem de prendre l’antic camí, que ens estalvia les voltes de l’actual carretera, però que al començament queda dissimulat i malmès per les obres d’aquesta. Després el camí és bo, tot i que mal conservat, i baixa constat en direcció est Posem atenció també de no confondre’l amb un camí que al mateix revolt puja al costat del barranc amb marques grogues i blaves i que va, encara que és molt dolent, a trobar el grau del Fangueret. Quan arribem altre cop a la carretera, la passem i continuem baixant per l’altra banda, fins que més avall la reprenem en un revolt. La seguim a la dreta fins a la font Bordonera, els àlbers de la qual ja destaquen entre la vegetació.

3.42 h. Font Bordonera. 359578 – 4674014 – 764. Surgència vauclusiana molt abundosa i d’aigua transparent, que després es precipita en belles cascades. El lloc, ben condicionat per a berenades, convida al repòs. Sortim de la font per un camí paral•lel i per sota de la carretera fins que un tros enllà la reprenem durant 500 m. Passada una bassa de rec que recull part de l’aigua de la font, deixem altre cop la carretera i baixem a la dreta per arribar a Organyà per un camí antic i directe.

4.30 h. Organyà. Final de l’itinerari. El poble mereix una visita, tant del museu de les Homilies com de la part antiga, de carrers estrets i amb regust d’antigor.
Data del recorregut: Itinerari fet el 12 de desembre de 2009 amb el CMSC.

Alt Urgell. Mapes comarcals. ICC.