|  | |
| Índex > Pitàgores > La Divina Proporció ( El nombre D'or ) | |
| La Divina Proporció ( El Nombre D’or ) 
 | |
| La
      divina proporció   La secció àurea -->  Un dels tòpics pitagòrics més fascinants i que més influencia ha tingut sobre l’art, la mística, la biologia i inclós la magia ha estat la secció àurea. Euclides, encara que realitza una construcció equivalent a la secció àurea en la proposició II.1 dels Elements, introdueix la noció en la definició VI.3 : “ Es diu que un segment està dividit en mitja i extrema raó quan el segment total és a la part major com la part major és a la menor” A                                                                    
      C 
      
                                                                                                        
      BC   
      AC                          
      B   Aquesta
      subdivisió d’un segment era tan familiar i habitual pels antics grecs
      que no van sentir la necessitat de donar-li un nombre concret per designar-la,
      se li anomenava divisió d’u segment en mitja i extrema raó, o
      de forma lica, la secció. Des dels temps de Luca Pacioli se l’anomena
      divina proporció i des dels de Leonardo de Vinci i Kepler ( per a
      qui era una pedra preciosa de la geometria ), la secció àurea. Prenent
      AB = 1 i BC = x, la raó àurea s’expressarà de la forma ( x + 1 )
      = x                                                                                                  
      x          
      1 Al
      número x se l’anomena el nombre d’or. Tradicionalment se li
      representa per la lletra grega o que és
      la inicial del nombre de l’artista grec Fidias, escultor i arquitecte
      del Partenón. Així doncs, el nombre d’or és la solució de l’equació
      : o2 – o – 1 = 0, i la seva arrel positiva és :   Nombre
      d’or =  ( 1 + √5 ) 
      =  1,61803399...                              
      2   L’altre
      arrel és :   Nombre
      d’or ’ = ( 1 - √5 ) 
      =  - 0,61803399...                               
      2   Totes
      dues verifiquen, al ser solucions d’una equació quadràtica, que :    o
      + o’ = 1 o
      · o ’ = -1   A
      partir de l’eqüació o2 – o – 1 = 0, s’obtenen les
      expressions :   o = √1 + o, o = 1 + 1 / o d’on per aplicació reiterada de les mateixes obtenim expressions infinites per o.   Per
      apropar-nos a la forma pitagòrica original de la resolució d’eqüacions,
      veiem la construcció geomètrica de la secció àurea, que obliga a tenir
      la resolució d’una eqüació quadràtica. Èssent
      el segment AB = a, dividit pel punt H de forma àurea, èssent AH = x el
      segment major de la divisió ; la propietat àurea s’escriu a/x = x/ ( a
      – x ), d’on s’obté l’equació x2 = a2 – ax, on la seva resolució
      algebraica Pitàgores va haver d’apendre dels babilones. No obstant, es
      possible que Pitàgores haguès pogut resoldre-la per un procediment que
      trobem en els Elements d’Euclides. També
      trobem el rectangle àureo, que se li anomena així quan els seus costats
      estan en aquesta proporció.   En
      la construcció AE = EB i EF = EC. Observem que si AE = EB = 1, al ser BC
      = 2, per el Teorema de Pitàgores EC =  V5  , PER TANT af = 1 +
      V5   . Després efectivament els costats del rectangle AFGD
      estàn en proporció àurea :
       AF
      = 1 + V5 = o                                                                        
      AD        2     La
      secció àurea està present en l’art d’Egipte, l’India, la China,,
      i l’Islam, domina l’art grec, persisteix encara que oculta en l’argquitectura
      gòrica de L’Edat Mitjana i sorgeix en el Renaixement un altre cop. Es
      pot dir que on hi ha una especial intensificació de la bellessa i l’armonia
      de les formes, allà es trovarà la divina proporció, per exemple en
      molts aspectes de la naturalessa, font d’inspiració per a molts
      artistes. La
      divina proporció sobretot es forma de rectangle àureo,
      constitueix un dels mètodes canònics de composició d’obres d’art més
      utilitzats al llarg de tota la historia de l’art. Algunes
      obres emblemàtiques per la utilització d’aquestes proporcions són :   En
          l’arquitectura : la gran piràmide de Keops, el Partemón, la tumba
          rupestre de Mira, el temple de la Concordia de Agrigento, L’arc de
          Septimio Severo, La gran muralla china, la porta de la muralla de
          Bagdad, Els palaus de la plaça de la Concordia de París, etc ... La
          pintura : “La santa cena i la anunciación”  de
          Leonard, “ El bautismo de Cristo” de P. Della Francesca, La
          primavera  de
          Boticelli, “ Saturno devorando a sus hijos” de Goya. Escultura
          : Són importants les obres com les del cos humà que és on guarden
          les proporcions àurees, on podem descriure el cos físic i metafísic
          del nombre d’or, ta i com expressa l’aforisme de Heràclit i de
          Protàgores : “ L’home és la mesura de totes les coses”.
          Numerosos cavalls entre l’art i l’anatomia estableixen que la
          divina proporció intervé en el cànon ideal de la bellessa humana,
          en particular en les dimensions de la cara i de les mans.   La
      proporció d’or, és una raó que des dels seus orígens pitagòrics ha
      fascinat a totes les cultures. A partir del renaixement es va convertit en
      la proporció utilitzada per arquitectes, pintos, escultors, impresores, i
      disenyadors, i en la nostra època les múltiples proporcions àurees
      presents en el cos humà han influit en molts projectes. Tot això a
      portat a plantear-se als artistes que han utilitzat la divina proporció
      de forma conscient com una referencia pel seu treball creatiu o
      inconscientment degut a la ubicació d’aquesta raó en el món que ens
      envolta, ja que vivim en un món proporcionat per la raó àurea, i ho
      podem observar en èspecies vegetals o en molts objectes.   | |
| Presentació Introducció Tales Pitàgores Euclides Arquímedes Altres |