Índex     >     Pitàgores     >     La Divina Proporció ( El nombre D'or )
 

La Divina Proporció ( El Nombre D’or )

 

La divina proporció

 

La secció àurea -->

 

Un dels tòpics pitagòrics més fascinants i que més influencia ha tingut sobre l’art, la mística, la biologia i inclós la magia ha estat la secció àurea.

Euclides, encara que realitza una construcció equivalent a la secció àurea en la proposició II.1 dels Elements, introdueix la noció en la definició VI.3 :

“ Es diu que un segment està dividit en mitja i extrema raó quan el segment total és a la part major com la part major és a la menor”

A                                                                     C

                                                                                                 AC = BC

                                                                                                  BC    AC

                          B

 

Aquesta subdivisió d’un segment era tan familiar i habitual pels antics grecs que no van sentir la necessitat de donar-li un nombre concret per designar-la, se li anomenava divisió d’u segment en mitja i extrema raó, o de forma lica, la secció. Des dels temps de Luca Pacioli se l’anomena divina proporció i des dels de Leonardo de Vinci i Kepler ( per a qui era una pedra preciosa de la geometria ), la secció àurea.

Prenent AB = 1 i BC = x, la raó àurea s’expressarà de la forma ( x + 1 ) = x

                                                                                                  x           1

Al número x se l’anomena el nombre d’or. Tradicionalment se li representa per la lletra grega o que és la inicial del nombre de l’artista grec Fidias, escultor i arquitecte del Partenón. Així doncs, el nombre d’or és la solució de l’equació : o2 – o – 1 = 0, i la seva arrel positiva és :

 

Nombre d’or =  ( 1 + √5 )  =  1,61803399...

                              2

 

L’altre arrel és :

 

Nombre d’or ’ = ( 1 - √5 )  =  - 0,61803399...

                               2

 

Totes dues verifiquen, al ser solucions d’una equació quadràtica, que :

 

o + o’ = 1

o · o ’ = -1

 

A partir de l’eqüació o2 – o – 1 = 0, s’obtenen les expressions :

 

o = √1 + o,   o = 1 + 1 / o d’on per aplicació reiterada de les mateixes obtenim expressions infinites per o.

 

Per apropar-nos a la forma pitagòrica original de la resolució d’eqüacions, veiem la construcció geomètrica de la secció àurea, que obliga a tenir la resolució d’una eqüació quadràtica.

Èssent el segment AB = a, dividit pel punt H de forma àurea, èssent AH = x el segment major de la divisió ; la propietat àurea s’escriu a/x = x/ ( a – x ), d’on s’obté l’equació x2 = a2 – ax, on la seva resolució algebraica Pitàgores va haver d’apendre dels babilones. No obstant, es possible que Pitàgores haguès pogut resoldre-la per un procediment que trobem en els Elements d’Euclides.

També trobem el rectangle àureo, que se li anomena així quan els seus costats estan en aquesta proporció.

 

 

Please enable Java for an interactive construction (with Cinderella).

 

En la construcció AE = EB i EF = EC. Observem que si AE = EB = 1, al ser BC = 2, per el Teorema de Pitàgores EC =  V5  , PER TANT af = 1 + V5   . Després efectivament els costats del rectangle AFGD estàn en proporció àurea :

AF = 1 + V5 = o

                                                                        AD        2

 

La divina proporció i la bellessa

 

La secció àurea està present en l’art d’Egipte, l’India, la China,, i l’Islam, domina l’art grec, persisteix encara que oculta en l’argquitectura gòrica de L’Edat Mitjana i sorgeix en el Renaixement un altre cop. Es pot dir que on hi ha una especial intensificació de la bellessa i l’armonia de les formes, allà es trovarà la divina proporció, per exemple en molts aspectes de la naturalessa, font d’inspiració per a molts artistes.

La divina proporció sobretot es forma de rectangle àureo, constitueix un dels mètodes canònics de composició d’obres d’art més utilitzats al llarg de tota la historia de l’art.

Algunes obres emblemàtiques per la utilització d’aquestes proporcions són :

 

  • En l’arquitectura : la gran piràmide de Keops, el Partemón, la tumba rupestre de Mira, el temple de la Concordia de Agrigento, L’arc de Septimio Severo, La gran muralla china, la porta de la muralla de Bagdad, Els palaus de la plaça de la Concordia de París, etc ...

  • La pintura : “La santa cena i la anunciación”  de Leonard, “ El bautismo de Cristo” de P. Della Francesca, La primavera  de Boticelli, “ Saturno devorando a sus hijos” de Goya.

  • Escultura : Són importants les obres com les del cos humà que és on guarden les proporcions àurees, on podem descriure el cos físic i metafísic del nombre d’or, ta i com expressa l’aforisme de Heràclit i de Protàgores : “ L’home és la mesura de totes les coses”. Numerosos cavalls entre l’art i l’anatomia estableixen que la divina proporció intervé en el cànon ideal de la bellessa humana, en particular en les dimensions de la cara i de les mans.

 

La proporció d’or, és una raó que des dels seus orígens pitagòrics ha fascinat a totes les cultures. A partir del renaixement es va convertit en la proporció utilitzada per arquitectes, pintos, escultors, impresores, i disenyadors, i en la nostra època les múltiples proporcions àurees presents en el cos humà han influit en molts projectes. Tot això a portat a plantear-se als artistes que han utilitzat la divina proporció de forma conscient com una referencia pel seu treball creatiu o inconscientment degut a la ubicació d’aquesta raó en el món que ens envolta, ja que vivim en un món proporcionat per la raó àurea, i ho podem observar en èspecies vegetals o en molts objectes.

 

Presentació     Introducció     Tales     Pitàgores     Euclides     Arquímedes     Altres