Índex > Pitàgores > El misticisme de Pitàgores > Doctrina Pitagòrica |
Doctrina
Pitagòrica
|
Les doctrines Pitagòriques. Els Versos d’or Amb Pitàgores apareix per primera vegada una nova forma
de vida, desarrotllada en una comunitat religiosa tancada, aglotinada per
unes regles comuns de conducta i un ideal comú fonamentat en tot cos de
doctrina sobre l’home, l’alma, la societat, el cosmos, etc. És la fe
en aquest sistema la que aglotina als seus membres i els conduix a l’estudi
i a l’especulació matemàtica i cosmològica, però s’ha de tenir en
compte que l’adquisició del coneixement participava més del caràcter
d’una iniciació religiosa que d’una instrucció o investigació; és
a dir, la seva activitat científica és una conseqüència de la doctrina
i del tipus de vida anomenat pitagòric, i no el móbil inicial, com
pasaria en l’Academia Platònica, en el Liceu d’Aristòteles o en el
Museu d’Alexandria. Els Versos d’or són una síntesi, en forma de regles o
aforismes, del conjunt de les doctrines pitagòriques, i permeten fer-se
una idea del que era la seva moral i dels preceptes que feien la vida de
la comunitat. Erroneament atribuits a Pitàgores ( encara que les seves
sentencies poden derivar dels discursos pitagòrics ), més be semblen ser
el resultat d’una recopilació dels pitagòrics anteriors al segle III
a.C.. Sempre han tingut un gran prestigi, no només entre els pitagòrics
sinó entre molts homes il·lustrats, que els van pendre com una especie
de catecisme de moral pràctica i inclós de religió. Aquí tenim alguns d’aquests versos d’or : ·
Aprèn tot lo necessari per a
que la teva vida sigui més feliç. ·
Realitza ara, el que no pugui
perjudicar-te després. ·
Etendre per justa mesura la que
no et causi dolor. ·
Acostumat a portar una vida
pura, neta i viril. ·
Procura no fer res que pugui
portar l’enveja sobre tu. ·
Fes el teu millor amic a qui
sobresurti per les seves virtuts. ·
... Els podem dividir en tres grups : de l’1 al 46 tracten
de la filosofia pràctica amb la qual s’alcança la virtut moral; després
el coneixement de la veritat que ensenya la filosofia contemplativa
continguda en els versos del 47 al 57. Amb la virtut i la veritat entrem
en la filosofia iniciàtica dels versos 57 al 71, que ens porta mitjançant
l’exercici de la nostra raó a la unió amb la intel·ligència divina i
la recuperació del suprem estat de l’ànima. Els preceptes que recullen els Versos d’or van ser
llegits pels pitagòrics pel matí, formant part de la declaració d’intencions
pel nou dia, i també per la nit, com a examen de consciència diari. La immortalitat de l’ànima. Metempsicosis. Pels pitagòrics la immortalitat de l’ànima és una
idea de transcendental importància en els seu esquema filosòfic i que
suposa un canvi radical amb el pensament religiós grec anterior,
articulat pels poemes homèrics ( que eren els equivalents als llibres
sagrats d’altres pobles ), per al qual l’única realitat consistent
era el cos. També per Homer, una espècie d’ànima, la psyiche,
encara vivia després de la mort, però aquest pensament no consolava als
honres perquè es tractava d’un simulacre que careixia de força segons
la concepció homèrica de les ombres dels difunts. Parlar d’immortalitat
de l’ànima humana en aquest àmbit de creences era una autèntica blasfèmia.
Només els deus eren immortals. Els pitagòrics no només van utilitzar els textos
religiosos del ritual òrfic; la tradició atribueix algun d’ells al
propi Pitàgores, qui amb tota la seva força del seu geni filosòfic i
matemàtic anirà donant cos a la idea d’una assimilació de lo humà a
lo diví, no només com una finalitat legítima de l’existència, sinó
com a mòbil essencial de la vida humana. Els pitagòrics consideren l’univers com un tot, una
criatura viva i eterna, manifestació de poder diví anomenat intel·ligència
o Ànima, que és la causa del moviment físic, i que respira en l’aire
o de l'infinit que li envolta. Si l’home també viu mitjan la respiració,
el parentesc natural de l’home té que ser íntim. L’univers és un,
etern i diví. Els homes són molts, estan separats i són mortals. Però
l’essència de l’home, l’ànima, és immortal, perquè és un petit
fragment, una guspira de l’ànima còsmica, divina i universal, encara
que temporalment visqui presonera en un cos i a traves de consecutius
processos de purificació vagi transmigrant de cos en cos ( d’home, o d'ànima,
per això tots els éssers animats són parents ), fins a desprendrem-se
totalment de tota impuresa carnal i escapar del cicle de la reencarnació
i arribant a ser l’ànima universal, eterna i divina, a la qual per la
seva pròpia naturalesa pertany. Ara bé, el procés de purificació i
salvació de l’ànima pot accelerar-se mitjan l’ús dels poders de la
raó i l’observació per l’obtenció del coneixement, és a dir mitjançant
la filosofia. En síntesi, pels pitagòrics l’ànima de l’home és
de naturalesa divina, immortal i eterna. Per causes inexplicables de l’ànima
havia estat deixada en temps remots dels deus i tancada com a càstig en
la pressó del cos. Per a regressar a la seva cambra divina, l’ànima ha
de purificar-se entrant en un roda de reencarnacions, depenent la vida en
cada una d’elles de la precedent. Com a complement de la metempsicosis,
els pitagòrics creien en l’expiació. Les desgracies o ventures de la nostra vida són el càstig
o recompensa per l’anterior. Els homes no deuen culpar als seus mals sinó
a ells mateixos. Per tant, una vida actual criminal implicarà una següent
d’expiació. És un precedent del cristianisme, que dóna una única
oportunitat, com ja va sentencià el poeta Jorge Manrique.[1] La coherència doctrinal en la comunitat pitagòrica
estableix una connexió entre dogma i pràctica de l’abstinència de
menjar carn animal. La idea pitagòrica de Déu Més difícil de desenrotllar és la concepció de Pitàgores
de la divinitat. Si realment els Versos d’or tanquen els seu pensament,
sembla que Pitàgores va creure en un Déu suprem, creador i ordenador del
món, creador de l’harmonia universal que presideix el cosmos; i després
en l’existència de Déus inferiors en jerarquia : els déus immortals,
els nobles herois i els genis subterranis. Els primers habiten en els
astres, els segons a l’èter i els tercers a la Terra. Hem d'accentuar la presencia d’al·lusions a Déu, pels
biògrafs i comentadors pitagòrics. Pitagorisme i cristianisme Per a Pitàgores, religió i ciència són aspectes
indiscutibles de l’estil de vida adoptat. En cert sentit, Pitàgores és
un dels grans iniciats i se l’ha de considerar davant de tot com el
fundador d’una religió amb cos complet de doctrina, amb dogma, ètica i
moral. És molt curiós, i seria ingenu atribuir-lo a l’atzar, el
constatar que el segle VI a.C., en el qual va viure Pitàgores, és una època
on es desenrotllen les religions. Ara sí, existeixen similituds entre les doctrines pitagòriques
i el cristianisme, i es pot dir que el pitagorisme proporcionaria al
cristianisme certes bases de fonamentació filosòfica i ideològica. Hi ha una analogia que manifesta en alguns aspectes
transcendentals de l’ànima i les idees del pecat original, expiació i
salvació que són d’origen platònic. Les dos religions es funden sobre
l’amor,. L’examen de consciència prescrit i practicat pels pitagòrics
va passar al cristianisme amb un canvi: el jutge ja no serà la pròpia ànima
sinó Déu. El sentit de la pròpia església com a assemblea d’ànimes
en comunió per una mateixa fe ( dogma ) i unes mateixes normes de vida (
moral ) és d’origen pitagòric. Encara així, és en els deu manaments
on advertim les reminiscències pitagòriques i els vincles. En el Pitagorisme, que s’exigia la renuncia a l’ambició
material de les riqueses i el goig dels sentits, trobem les arrels de les
ordres monàstiques cristianes, el noviciat, la comunicació amb Déu a
traves de l’oració, la fraternitat i el comunisme integral. Hi ha altres aspectes de similitud o influencia, com per
exemple la purificació pitagòrica i el baptisme cristià, la fusió mística
amb Déu del misticisme cristià i pitagòric, etc. |
Presentació Introducció Tales Pitàgores Euclides Arquímedes Altres |