|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Descartant hipòtesis
Freqüentment
per explicar certs fenòmens és possible formular més d'una hipòtesi. La
feina de les persones que investiguen consistirà en verificar les seves
hipòtesis fent experiments i observacions.
La
investigació es farà amb la intenció d’arribar a una explicació el més
exacte possible. Si els resultats obtinguts no estan d'acord amb les hipòtesis
s’haurien de formular hipòtesis alternatives per explicar el fenomen.
Recuperem el problema del Miquel. Per què no ha vingut avui el Miquel
a classe ? L’esquema següent proporciona una pauta de com actuar per anar
descartant hipòtesis a través de diferents proves. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hipòtesi
: potser el miquel ha anat al dentista
prova
1 : fer una trucada telefònica a casa del miquel
possibles
resultats
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Agafa
el telèfon l’àvia del Miquel. Ens diu que és al dentista.
El
resultat recolza la hipòtesi.
El
problema ha estat solucionat.
|
|
El
Miquel agafa el telèfon.
Es
rebutja la hipòtesi i cal escollir-ne una altra.
P.
ex., potser hi ha un problema familiar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prova
2 : preguntar al Miquel si hi ha algun problema familiar
possibles
resultatS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El
Miquel ens diu que s’ha hagut de quedar per tenir cura del seu germà petit
que està malalt mentre arriba la cangur
El
resultat recolza la hipòtesi.
El
problema ha estat solucionat.
|
|
|
|
|
|
El
Miquel ens diu que no hi ha cap problema familiar
Es
rebutja la hipòtesi i cal escollir-ne una altra.
P.
ex., potser el Miquel està malalt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prova
3 : preguntar al Miquel si està malalt
possibles
resultatS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
l
Miquel ens diu que té el grip
El
resultat recolza la hipòtesi.
El
problema ha estat solucionat. |
|
|
|
|
|
|
|
El
Miquel ens diu que no està malalt
Es
rebutja la hipòtesi i cal ....
Ha
fet campana el Miquel ???? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tot
i que aquest cas no descriu l’estudi d’un problema científic, l’esquema
és prou vàlid com per aplicar-lo a les investigacions científiques. Si les
hipòtesis, prediccions derivades d’un model, no són capaces de donar resposta
a un problema, si els successius experiments no aporten dades que validin
les prediccions fetes per una teoria, potser no hi haurà arguments experimentals
per sustentar aquest model o teoria. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|